Spring naar inhoud

- - - - -

zoektocht dekkater

• Log in om te reageren
81 reacties op dit onderwerp
Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#61 Geplaatst 23 februari 2011 - 13:57

britjes zei:

Maar dat is dan wel liegen. Als een fokker gewoon eerlijk zegt ik wil het niet ok. Maar om een lijn te behouden wat eigenlijk niet de jouwe is?

Tja... je moet ook geen genie zijn om hier niet in te trappen he :p Iedereen die kan lezen kan toch zien op de stamboom dat de lijn niet van die persoon is in de zin dat die persoon die kat niet heeft gefokt?

henny
henny
  • 1.601 berichten

#62 Geplaatst 23 februari 2011 - 14:03

britjes zei:

Maar dat is dan wel liegen. Als een fokker gewoon eerlijk zegt ik wil het niet ok. Maar om een lijn te behouden wat eigenlijk niet de jouwe is?

Een eigen lijn bestaat eigenlijk niet.
Om goed te kunnen fokken zal je altijd moeten 'lenen' van een andere fokker.

Henny

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
  • 7 katten

#63 Geplaatst 23 februari 2011 - 14:11

Ja dat begrijp ik wel. Maar toch leggen sommige fokkers sancties op als ze er achter komen dat er toch een kitten (kater) in de fok zit (wat misschien buiten mede weten van de fokker is waar die persoon het katertje gekocht heeft). Je hoort van bedragen van 1000 euro per kitten wat dan geboren word. Echt ongelovelijke dingen. :s
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#64 Geplaatst 23 februari 2011 - 14:21

britjes zei:

Ja dat begrijp ik wel. Maar toch leggen sommige fokkers sancties op als ze er achter komen dat er toch een kitten (kater) in de fok zit (wat misschien buiten mede weten van de fokker is waar die persoon het katertje gekocht heeft). Je hoort van bedragen van 1000 euro per kitten wat dan geboren word. Echt ongelovelijke dingen. :s

Tja, dat zijn afspraken die fokkers met elkaar maken he... (Ik zou er niet akkoord mee zijn, maar als je onder die afspraken een dekking haalt, dan dien je je daar toch aan te houden vind ik)

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
  • 7 katten

#65 Geplaatst 23 februari 2011 - 14:30

Smitten Kitten zei:

Tja, dat zijn afspraken die fokkers met elkaar maken he... (Ik zou er niet akkoord mee zijn, maar als je onder die afspraken een dekking haalt, dan dien je je daar toch aan te houden vind ik)

Dat bedoel ik niet geheel. Stel ik ga naar een dekkater toe en teken dat. Ik verkoop een kitten kater aan iemand wat ik in mijn koopcontract hebt laten zetten niet voor de fok en die persoon zegt niet ermee te fokken. de dekkater eigenaar hoort via via dat er een dekking is geweest en dat er kittens zijn en vraagt dan aan mij geld. Dat bedoel ik ermee :oops:
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#66 Geplaatst 23 februari 2011 - 14:33

britjes zei:

Dat bedoel ik niet geheel. Stel ik ga naar een dekkater toe en teken dat. Ik verkoop een kitten kater aan iemand wat ik in mijn koopcontract hebt laten zetten niet voor de fok en die persoon zegt niet ermee te fokken. de dekkater eigenaar hoort via via dat er een dekking is geweest en dat er kittens zijn en vraagt dan aan mij geld. Dat bedoel ik ermee :oops:

Ja dat begrijp ik. Daarom dat ik zeg als ik onder bepaalde voorwaarden een dekking ergens haal, dan vind ik het een erezaak om er ook voor te zorgen dat aan deze voorwaarden voldaan wordt. Dus in het geval dat jij beschrijft zal ik er ook voor zorgen dat de kittens bv vroeggecastreerd het huis verlaten.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
  • 7 katten

#67 Geplaatst 23 februari 2011 - 14:35

Smitten Kitten zei:

Ja dat begrijp ik. Daarom dat ik zeg als ik onder bepaalde voorwaarden een dekking ergens haal, dan vind ik het een erezaak om er ook voor te zorgen dat aan deze voorwaarden voldaan wordt. Dus in het geval dat jij beschrijft zal ik er ook voor zorgen dat de kittens bv vroeggecastreerd het huis verlaten.

Ik doe dus totaal niet aan vroeg castratie. Dus ik zal daar geen dekking halen.
Geplaatste afbeelding

lilo
lilo
  • 192 berichten
  • 4 katten

#68 Geplaatst 23 februari 2011 - 15:42

Zijn er ook foto's bekend van een ideale brit? Zodat ik deze eens goed kan bekijken en bestuderen.
Eigenlijk zou ik meer naar een show moeten gaan kijken of mee doen maar door vanalles en nog wat zijn we er nog niet geraakt, nu ja toch nog maar 2 gaan bekijken. :(
Geplaatste afbeelding
lilo tjitske maya puck

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.558 berichten
  • 3 katten

#69 Geplaatst 23 februari 2011 - 15:50

er is een boekje over brits kortharen van esther verhoef, is maar iets van een 11  € en daar staat er veel info in over de rasstandaard. Als beginnend fokker is ook haar boek over fokken aan te raden.
Geplaatste afbeelding

lilo
lilo
  • 192 berichten
  • 4 katten

#70 Geplaatst 23 februari 2011 - 15:52

Ja dit boek heb ik al, heel interessant maar dat van de britten nog niet, ga het dan vlug halen!!
Geplaatste afbeelding
lilo tjitske maya puck

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.558 berichten
  • 3 katten

#71 Geplaatst 23 februari 2011 - 15:54

ja het is echt interessant, er staat uitleg in over kleurtjes, colorpoints, rasstandaard, de geschiedenis enz.
Geplaatste afbeelding

lilo
lilo
  • 192 berichten
  • 4 katten

#72 Geplaatst 23 februari 2011 - 16:28

Voila, heb het boek online besteld via bol.com en morgen ga ik het al hebben! En inderdaad het kost 11.90 €
Geplaatste afbeelding
lilo tjitske maya puck

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.558 berichten
  • 3 katten

#73 Geplaatst 23 februari 2011 - 16:31

ja ik heb het in den aveve gekocht, het stond daar zo te lachen naar mij :x ;)
Geplaatste afbeelding

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#74 Geplaatst 23 februari 2011 - 16:36

de standaard van de brits korthaar kan je ook lezen op:

www.fifeweb.org
en
www.britskorthaarclub.nl

www.neocatbritten.nl

Bewerkt door Nahs, 23 februari 2011 - 16:36.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#75 Geplaatst 23 februari 2011 - 18:51

henny zei:

Een eigen lijn bestaat eigenlijk niet.
Om goed te kunnen fokken zal je altijd moeten 'lenen' van een andere fokker.

Inderdaad.
Zo krijgen wij soms wel eens een opmerking dat we aan inteelt doen.
Dat hadden we dus voor bij onze Elliot, die is een zoon van een poesje van bij ons. Dus eentje die we uit die lijn terug namen. Zijn mama is dus Feroesti. Dus aan onze Kiké verpaard die ook een Feroesti is en zojuist Feroesti kittens kreeg.
Inteelt ? Die twee ouders zijn totaal niet aan mekaar verwand. Maar leg dat eens uit aan een leek...

Hoe meer Feroesti's op mijn stambomen staan, hoe argwanender mensen zijn blijkbaar. Dit terwijl ik dat net heerlijk vind en dat opbouwen is echt leuk !!
Ik fok dus net zelf iets liever met een Feroesti.
Maar moet wel uitwijken naar andere lijnen om zuiver te kunnen blijven werken.

Combinaties herhaal ik dus wel vaker.
Iets wat geslaagd is, herhaal ik dus wel.
Vooral ook omdat mensen me dat vragen, mensen willen ook vaak uit diezelfde combinatie hun tweede kitten.
Of omdat ik zelf het gewenste kleur/geslacht niet had om aan te houden de eerste, tweede,...keer.