Spring naar inhoud

- - - - -

mijn kat heeft een teek

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
Laurine
Laurine
  • 754 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 23 februari 2011 - 14:36

Mijn kat Minoes, heeft 2 grote teken in haar kop steken.
maar je kunt ze niet pakken. Mijn ouders willen niet naar de dierenarts omdat ze zeggen dat die er vanzelf wel uitvalt. mijn andere kat had ook ooit teken, die hadden we er toen uitgehaald.
maar deze kan je echt niet pakken.
Maar is een teek heel gevaarlijk?
en is het waar dat hij er vanzelf uitvalt ?
Geplaatste afbeeldingWie niet van katten houd, was in zijn vorig leven vast een muis :knuppel: :catwalk

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 23 februari 2011 - 14:40

Een teek is zeker gevaarlijk, vooral als het er meerdere worden. Je kat kan de ziekte van Lyme oplopen, hoewel dit erg zeldzaam is, de teek moet dan besmet zijn. Wees er toch maar voorzichtig mee met deze vieze beestjes. Mochten je ouders even naar de apotheek gaan om een tekentang te gaan halen, kun je ze er zo voorzichtig uitdraaien en nadien het wondje ontsmetten. Altijd de volledige teek verwijderen, want er kan soms een stuk blijven steken.

Je ouders hebben maar een zeer gelaten ingesteldheid wat betreft jullie katjes. Hij zal eruit vallen als hij gedaan heeft met zich te voeden en dan gaat hij een broedplaats zoeken. Hij voedt zich met het bloed van je katje en wordt alsmaar dikker en dikker en je kat wordt alsmaar zwakker en zwakker.

Ik zou het eerlijk gezegd echt wel niet aanraden om een teek in huis te laten broeden (eruit te laten vallen), dit zijn echt vieze beesten! Mocht ik er eentje zien bij mijn katten, ik draaide deze er direct uit met de tekentang en ontsmette dan het wondje en ging niet rusten voor die teek dood was.

Bewerkt door Spanishke, 23 februari 2011 - 14:45.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Laurine
Laurine
  • 754 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 23 februari 2011 - 14:50

ja ze willen het er wel uitdoen, maar de kat heeft zoveel schrik. je kunt er niet aankomen. en een tekentang hebben we al. maar is er een manier zodat de kat rustig blijft ???
Geplaatste afbeeldingWie niet van katten houd, was in zijn vorig leven vast een muis :knuppel: :catwalk

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#4 Geplaatst 23 februari 2011 - 14:54

Met een gewone pincet kan je die er ook uitdraaien hoor. Goed zien dat het spinnetje dus het koppeke mee uit komt anders groeit die opnieuw aan.
Zeker niet laten zitten, want mijn zoon heeft verleden zomer de ziekte van Lyme gehad en dat is geen plezier.
De kat van mijn pa is ook eens thuis gekomen met een 14 tal teken op zich, die kon ik er niet afhalen omdat de kat half wild is. Ben dan frontline combo gaan halen en heb dit produkt tijdens ze aan het eten was in haar nek kunnen doen. (pipetje) De dag erna waren alle teken eraf gevallen en dood. Als een teek vol gezogen is laat ze zich idd afvallen maar gaat dan wel een plekje binnen of buiten zoeken om eitjes te leggen.
Draai de kat in een badhanddoek zo kan ze niet krabben en stevig vasthouden.

Bewerkt door catherine, 23 februari 2011 - 14:55.

wea
wea
  • 5.927 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 23 februari 2011 - 15:02

tja, als je echt een wilde kat hebt, die je niet kan aanraken, dan is er weinig dat je kan doen. Je kan een vangkooi gaan halen bij de DA en die opzetten.

zelf heb ik ook een wilde kat bij mijn ouders: je kan die niet aaien, alleen een buurman kan heel voorzichtig soms haar kitten uitknippen. sinds ik haar eens met een vangkooi naar de DA heb gebracht mag ik haar zelfs niet meer benaderen. zelf wil ik die vangkooi alleen maar gebruiken als het echt nodig want anders leert ze dat kennen en is ze niet meer te vangen. 't is niet simpel zo'n wilde kat, die kan je niet verzorgen zoals het moet. maar het alternatief is laten inslapen, wat helemaal geen optie is.

ik zie een teek verwijderen uit die wilde kat bij mijn ouders ook als een onmogelijke opdracht. de laatste keer dat ik haar echt aanraakte om haar te helpen: daar heb ik nog de lidtekens van

wea
wea
  • 5.927 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 23 februari 2011 - 15:04

catherine zei:

Ben dan frontline combo gaan halen en heb dit produkt tijdens ze aan het eten was in haar nek kunnen doen. (pipetje) De dag erna waren alle teken eraf gevallen en dood. Als een teek vol gezogen is laat ze zich idd afvallen maar gaat dan wel een plekje binnen of buiten zoeken om eitjes te leggen.
Draai de kat in een badhanddoek zo kan ze niet krabben en stevig vasthouden.

ja, dat ik daar niet aan dacht. maar een echt wilde kat in een handdoek draaien... dan heb je geen handdoek meer denk ik :LOL:

Laurine
Laurine
  • 754 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 23 februari 2011 - 15:05

@catherine: Dat product waar haal je dat ?? bij de dierenarts of kun je het ook bij de aphoteek halen ???

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 23 februari 2011 - 15:14

Laurine zei:

@catherine: Dat product waar haal je dat ?? bij de dierenarts of kun je het ook bij de aphoteek halen ???

Bij allebei (en het helpt ook tegen vlooien).

Geplaatste afbeelding

Malou
Malou
  • 965 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 23 februari 2011 - 15:22

Je koopt best een tekentang bij de apotheker - daarmee kan je die teken makkelijk verwijderen (de uitleg zit erbij).

Je wacht beter niet tot ze er vanzelf afvallen, want ze kunnen ziekten overbrengen op je kat, en hoe langer ze blijven zitten, hoe groter de kans dat er ziektekiemen worden doorgegeven.

Als je kat regelmatig teken heeft, kan ze bloedarmoede krijgen als je die gewoon laat zitten tot ze volgezogen zijn.

Volwassen teken die zich volzuigen op je kat, zullen gaan paren en eitjes leggen, waardoor je kat straks nog meer teken riskeert...

Beter meteen verwijderen dus en zorgen dat ze dood zijn.

Bewerkt door Malou, 23 februari 2011 - 15:24.

Laurine
Laurine
  • 754 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 23 februari 2011 - 15:29

ik was juist aan het kijken op internet naar dat product. en ik wist dat we nog zo een paar pipetjes hadden, en ik heb ze gevonden en ze waren nog goed.
Ik heb juist eentje in haar nek gedaan. en hopelijk gaan de teken nu snel weg ! :d

wea
wea
  • 5.927 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 23 februari 2011 - 16:31

ik duim alvast.

hoe wild is ze eigenlijk? kan je haar pakken als het moet?

Laurine
Laurine
  • 754 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 23 februari 2011 - 16:34

nee ja kan haar wel aaien maar als je een verkeerde beweging maakt vliegt ze weg en als ze voelt dat je haar gaat pakken dan is ze ook direct weg, toen ik het product in haar nek deed vielen de eerste druppeltjes op haar haar en toen heb ik haar tegengehouden en nog een beetje onder haar haaar gedaan.

Laurine
Laurine
  • 754 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 23 februari 2011 - 16:36

ze had ooit eens iets aan haar pootje, ze mankte toen we hebben de da gebeld en die is toen gekomen, heeft haar toen gepakt (na veel pogingen) en inslaap gespoten toen haar inentingen gegeven en ook iets voor haar pootje.
en haar pootje was snel beter !

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 23 februari 2011 - 16:40

Sylvester en Grijsje komen hééééééééééél vaak naar huis met teken en nee ik ga daarvoor niet naar de DA. Ik neem mijn tekentang erbij en haal ze eruit. De katten zijn intussen al 11 jaar en nog steeds heel levendig.

Oh ja en dit is wel vrij gemeen van mij, maar om zeker te zijn of die beesten echt dood waren, ik deed ze dan in een stukje keukenpapier en stak dat dan buiten in brand :oops: Ja sorry ma dan was ik er echt zeker van dat die dood was....

Bewerkt door Frances, 23 februari 2011 - 16:42.

Laurine
Laurine
  • 754 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 23 februari 2011 - 17:17

dat doe ik ook in brand steken ! zeker voor die vuile beesten ! :)