Spring naar inhoud

- - - - -

Valdo geen FIP !!!

• Log in om te reageren
75 reacties op dit onderwerp
JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#61 Geplaatst 24 februari 2011 - 21:28

Wat goed nieuws gelukkig :thumb: :thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#62 Geplaatst 24 februari 2011 - 21:40

Och wat een enorme opluchting voor je!

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#63 Geplaatst 24 februari 2011 - 22:43

Echt super nieuws dat het geen FIP is! :dancer: :dancer: :dancer: :dancer: :dancer:

Valdo zal zichtbaar een heel gevoelige spijsvertering hebben...
Het zal wat tijd kosten om hem een gepaste voeding te vinden.

Ik zie dat er meer en meer mensen succes hebben met de Orijen, misschien toch eens de moeite waard om te proberen?
En het mag zelfs voor kittens gebruikt worden, dus...

Joloka zei:

Super nieuws :cheer: :cheer: :cheer: . Heeft hij geen echo of een punctie gedaan?

Ik zou toch voorstellen om geleidelijk aan over te schakelen op Orijen. Het is een niet zo goedkope voeding maar ze eten er minder van (ze hebben er minder van nodig) dus uiteindelijk komt dat dan wel goed uit :hug: .

De Orijen doet het hier ook goed, morgen nog de rest mengeling van de overschakeling, en vanaf zaterdag komen ze volledig op Orijen te staan! :thumb:

De drolletjes zijn hier ook veel mooier en ze lusten het allemaal!
Zaterdag gaan ze allemaal op de weegschaal en dan kan ik beginnen het gewicht van mijn 2 dikkies te controleren.
Ik hoop dat ze ermee kunnen afvallen, duimen maar!

En dat duur, ik vind dat het nog meevalt, vergeleken met Hill's is het wat goedkoper, maar RC is ook wel voordeliger dan Hill's...

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#64 Geplaatst 24 februari 2011 - 23:48

oef zeg!!!!

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#65 Geplaatst 25 februari 2011 - 05:54

Heel fijn dat het goied is.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#66 Geplaatst 25 februari 2011 - 07:42

Joh wat een opluchtig :dancer: :cheer: :dancer: :cheer: :dancer: :cheer: :dancer: :cheer: :dancer: :cheer:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#67 Geplaatst 25 februari 2011 - 09:36

Jeetje, is zou ook uitzinning gelukkig zijn als is een dikke buik van FIP mijn inziens toch moeilijk te vergelijken met een dikke buit van eten (bij FIP voelt de buik aan als een ballon)

Jessie_A&A
Jessie_A&A
  • 2.940 berichten
  • 4 katten

#68 Geplaatst 25 februari 2011 - 09:42

SUPER!!!! :LOL: :LOL: :LOL:

Guest_Vanessa_*
Guest_Vanessa_*

#69 Geplaatst 25 februari 2011 - 11:01

Wauw goed nieuws... hopelijk vinden jullie snel de juiste voeding voor jullie manneke!! :LOL:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#70 Geplaatst 26 februari 2011 - 19:03

:thumb: :thumb: :thumb: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Sugarbee_*
Guest_Sugarbee_*

#71 Geplaatst 27 februari 2011 - 20:21

Bedankt voor de reacties!!
Langs de ene kant vind het ik wel goed dat de DA onmiddellijk aan FIP dacht, maar langs de andere kant was het wel paniek voor niets en heeft ze wat overgereageerd. Mja beter zo denk ik dan!
Ze had wel een uitleg met die dikke buik hoor ivm die FIP, maar het is gelukkig niet zo!!! Ben echt reuzeblij!!!! :) :)

Bewerkt door Sugarbee, 27 februari 2011 - 20:21.

Guest_trio_*
Guest_trio_*

#72 Geplaatst 27 februari 2011 - 20:24

:thumb: :thumb: :thumb:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#73 Geplaatst 03 maart 2011 - 13:35

:thumb: :thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Kamiel
Kamiel
  • 815 berichten
  • 2 katten

#74 Geplaatst 03 maart 2011 - 13:46

Maar heeft je DA nu een punctie gedaan of niet?

Want met bloedwaarden kan je FIP niet voor 100% uitsluiten. Titer-waardes zeggen weinig. Een simpel naaldje in de buik, vocht trekken en kijken wat het is.

geloof me, je ziet het meteen. Heb pas vorige week ons 5 maand oude kitten moeten afgeven aan FIP. Een gele vloeistof die draden trekt. Dat beeld vergeet je nooit.

Ons kitten had ook een opgeblazen buik en voelde aan zoals een waterballon.

Ik wil je geen schrik aanjagen, maar als ik van jou was zou ik toch een punctie laten uitvoeren. Dat duurt welgeteld  een halve minuut.

Wij zijn daarvoor naar dierenartsenpraktijk Sirius geweest.
http://www.dapsirius.be/

-------

Hoe is FIP te diagnosticeren?

FIP rechtstreeks aantonen in het bloed

Via bloedonderzoek zijn antilichamen tegen het coronavirus te bepalen.  De zogenaamde "titer". Echter deze bloedonderzoeken kunnen geen  onderscheid maken tussen antilichamen tegen het onschuldige coronavirus  en antilichamen tegen het "FIP"-virus. De aanwezigheid van antilichamen  in het bloed zegt dus niets over het wel of niet hebben van FIP. Het  betekent alleen dat de kat een keer in zijn leven in aanraking is  geweest met het onschuldige coronavirus.
Geplaatste afbeelding
We  hebben de laatste jaren veel bloed afgenomen bij katten van cattery's  en bij katten die van FIP verdacht werden voor de Virologie afdeling van  de faculteit Diergeneeskunde voor een experimentele FIP test die door  middel van PCR techniek de FIP titer kon bepalen. Helaas is deze nog  niet betrouwbaar genoeg om in de praktijk te gebruiken.

• Overige bloedonderzoeken:
  • Door middel van ander  bloedonderzoek kun je aanwijzingen krijgen dat er FIP is, echter geen  van deze onderzoeken is specifiek voor een FIP besmetting.
    Gamma globulines
    Door  middel van bloedonderzoek is wel vast te stellen of er sprake is van  een chronische ontsteking in het lichaam. Een bepaald deel van de  ontstekingseiwitten (met name gamma-globulines) in het bloed zal gaan  stijgen. Helaas is dit niet specifiek voor FIP omdat ook bij andere  chronische ontstekingen deze fractie verhoogd kan zijn. Hieronder een  bloeduitslag van een hele hoge gammafractie bij een kat die van FIP  verdacht werd. Geplaatste afbeelding
  • Anemie (bloedarmoede)
  • Lymfopenie (laag aantal lymfocyten)
  • Hypo albuminemie (laag gehalte aan albumine)
  • Verhoogde Bilirubine, ALAT en Galzuren (leverwaardes)
  • Verhoogde ureum en kreatinine (nierwaardes)
Helaas is er op dit moment geen bloedtest om FIP met zekerheid vast te stellen. Het blijft bij eenwaarschijnlijkheidsdiagnose.  Het klinisch beeld van de kat in combinatie met een verhoging van de  gamma-globulines is wel zeer suggestief voor FIP, vooral als er geel  draden trekkend vocht in de buikholte aanwezig is.
Is het altijd FIP als er hoge gamma's zijn
Nee, bij oudere  katten zien we ook een ziekte genaamd Lymfocytaire Cholangitis. De  symptomen lijken op FIP, met behulp van bloedonderzoek en een  echografisch onderzoek is er een onderschied te maken tussen deze twee  ziektes.
Binnenkort volgt hier meer inforamtie over.

Definitieve diagnose

De  definitieve diagnose FIP kan alleen gesteld worden door het aantonen  van het virus in weefsels. Dit kan dus alleen via biopten uit organen of  bij sectie.
Heeft een kat geel dradentrekkend vocht in de buik dan is dit zeer suggestief voor FIP

Bewerkt door Kamiel, 03 maart 2011 - 13:51.

Geplaatste afbeelding

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#75 Geplaatst 03 maart 2011 - 14:45

:thumb: :thumb:
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding