Spring naar inhoud

- - - - -

Gek wordt ik van mijn 3 katten ...

• Log in om te reageren
56 reacties op dit onderwerp
Guest_Moriggan_*
Guest_Moriggan_*

#1 Geplaatst 24 februari 2011 - 16:39

Beste mensen,

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen : Ik ben mijn katten beu...
En niet een heel klein beetje ook. Ik sta op het punt om een nieuwe baas voor ze te zoeken. :evil:

Ik zal even het een en ander uitleggen.
Ik heb 3 katten.

Mijn poes heb ik nu 7 jaar. Ze was 8 weken oud toen ik haar kreeg. Tot voor kort een heerlijk beest waar ik lekker mee kon knuffelen.

Mijn oudste kater is ook 7 jaar en ik kreeg hem toen hij 6 maanden oud was. Ook hij was een echte knuffelkont. Meneer en Madam konden al vanaf dag 1 niet met elkaar overweg en negeren elkaar tot op de dag van vandaag nog steeds.

Sinds onze 3e 'aanwinst' er is is er een hoop veranderd.
Nummer 3 is nu 1 jaar oud. In tegenstelling tot de andere 2 is hij een raskat. Hij is nog niet geholpen. De andere 2 wel.
We hebben hem nu 6 maanden.

En serieus, echt waar, het is al 6 maanden doffe ellende.
Niet alleen met die laatste maar met alle 3. :trance:

Even een greep van wat er allemaal op een dag gebeurd.

- De oudste 2 kotsen dag en nacht letterlijk en figuurlijk ALLES onder. Het aanrecht. De kinderstoelen (heb 2 kinderen van beide onder de 2 jaar). Ons bed. De deurmat. De bank. ALLES!
En nee, niet een klein beetje .. ze kotsen al hun eten er weer uit. Zo verschrikkelijk vies. Ik ben de godganse dag aan het boenen.
Het is nu inmiddels zo erg dat ik de katten standaard 's morgens al naar buiten doe (de oudste 2 dus) incl. hun eten en ze mogen het daar lekker uitzoeken. Het is al eens voorgekomen dat ik niet op tijd bij een kotspoel was en mijn oudste zoontje er al lekker van aan het eten was! GETVER! :misselijk:

- De jongste kater is de hele dag op zoek naar alles wat hij maar eten kan. Zal waarschijnlijk bij het ras (maine coon) horen maar ik wordt er helemaal :goofy: van! Als ik 's morgens op sta kan ik naast alle kots ook een kapot gemaakte vuilniszak  (+ inhoud die overal ligt) gaan schoonmaken.
Hij probeert ons eten van ons bord te pakken en slaat boterhammen uit het handje van mijn zoon. Hij is niet tevreden met wat hij heeft. Is continue alleen maar aan het zoeken naar iets eetbaars. Inmiddels zit hij de hele dag in de gang. Als hij geholpen was geweest had ik hem, net als die andere 2 naar buiten gegooid.

- Wederom de jongste kat. Maauwt de hele buurt bij elkaar 's nachts.
Hij maakt ons en mijn kinderen wakker. Mijn kinderen slapen nu allebei eindelijk door dus dit is het laatste wat ik er nu bij kan hebben.

- Als afsluiter. Als ik het dan toch eens probeer om ze allemaal weer binnen te hebben vliegen ze elkaar in de haren. Het is vechten,vechten,vechten en nog eens vechten. :catnoknow

Ik sta echt op het punt om ze allemaal apart te laten herplaatsen.
Ik heb een jong gezin wat al mijn aandacht opeist en dit kan en wil ik er gewoon niet bij hebben.
Ze zijn trouwens naar de dierenarts geweest en er is niks medisch met ze aan de hand. Hij gooit het allemaal op stress (de oudste 2) en op kittengedrag/raskenmerken (de jongste). Fijn, daar kan ik niks mee.

Wat kan ik nou het beste doen?
Het onvermijdelijke zit er toch echt wel aan te komen. Is het verstandig om eerst maar de jongste 'weg te doen' ? Hij is er als laatste bijgekomen en sinds hij er is loopt het de spuigaten uit.
Ik kan dan kijken of de andere 2 weer wat rustiger worden en zichzelf terug kunnen vinden. (En ook ophouden met dat gekots)
Ik hou echt enorm veel van de oudste 2 (nee, van de jongste helaas niet :( ) . Ik heb ze dan ook al heel lang en mijn hart zou breken als ik hun moet missen. Maar zoals het nu is werkt het dus niet meer.

Iemand idee├źn..?
Advies..?
Ervaring..?

Laat het me weten.

Groet, Moriggan

:idea: Voor die gene die al bij voorbaat een negatieve reactie willen plaatsen, bespaar je de moeite! Ik zal je toch negeren, alle moeite is dan voor niks .. :idea:

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 24 februari 2011 - 16:41

Gedragstherapeut(e) voor katten zoeken. En best zo snel mogelijk. En hen laten onderzoeken of ze medisch in orde zijn.

Guest_Moriggan_*
Guest_Moriggan_*

#3 Geplaatst 24 februari 2011 - 16:44

Wat doet een gedragstherapeut?
Medisch is er niks aan de hand. Staat al in mijn eerste post.

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 24 februari 2011 - 16:47

:trance: :trance: = eerste reactie

tweede reactie:
Welk voer krijgen je katten? want het kan zijn dat je oudste katten misschien het voer niet meer verdragen.
En hoeveel krijgen ze per dag? een afgewogen hoeveelheid of in porties? want het kan zijn doordat je main coon meer eet dat je andere twee katjes de indruk krijgen dat ze rap rap moet zijn zodat ze toch nog iets hebben waardoor ze dan alles naar binnen schrokken. Ook al zijn ze buiten en dus afgezonderd van het katertje kan het zijn dat ze zich dit gedrag ondertussen aangeleerd hebben.
je katertje mag ook gecastreerd worden want op die leeftijd kunnen de hormonen enorm parten spelen.
Ook kan feliway helpen tegen stress, ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt of dat je da dit al aangeraden heeft.
En als je je katten echt nog een kans wilt geven, neem dan contact op met een gedragstherapeut, die kan je dan zeggen of je er goed aan doet om 1 of 2 van de katten weg te doen of hoe je mss stress kunt wegnemen.
veel succes allesinds en als je toch je katjes wegdoet, kan je ze hier op het forum zetten zodat ze een nieuwe eigenaar kunnen vinden.
Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 24 februari 2011 - 16:48

Als het niets medisch zou zijn en het irriteert je zo hard dan zou ik ze best laten herplaatsen want zo kan jij niet leven en zo gaan je katten heel ongelukkig zijn!
Ik ben echt niet voor herplaatsen maar als ik dit lees kan je er niet veel van verdragen.
Mijn katten en dan vooral de tabby's die steken hier ook veel uit maar mij doet dat niets, ik hou enorm veel van hun en geen haar van mijn hoofd dat er aan denkt om ze te herplaatsen.

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 24 februari 2011 - 16:48

Moriggan zei:

Wat doet een gedragstherapeut?
Medisch is er niks aan de hand. Staat al in mijn eerste post.
een gedragstherapeut komt jouw situatie bekijken en geeft je dan advies zodat alles weer ok wordt.
Geplaatste afbeelding

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#7 Geplaatst 24 februari 2011 - 16:52

Zo kan het inderdaad niet verder! Ik raad je inderdaad aan de jongste te herplaatsen en dan te kijken of alles weer goed gaat met de oudste twee. De kat voelt het trouwens ook dat hij niet gewenst is, dus ik geloof niet dat het zin heeft jou hier te overtuigen die toch te houden.

Blijkbaar is het allemaal zo uit de hand gelopen nu, ik denk echt niet dat het veel zin heeft om haar te overtuigen de katten toch te houden. Soms gaat het gewoonweg niet met drie katten. Meer is niet altijd beter.

ramses
ramses
  • 4.460 berichten

#8 Geplaatst 24 februari 2011 - 16:56

Elena zei:

Zo kan het inderdaad niet verder! Ik raad je inderdaad aan de jongste te herplaatsen en dan te kijken of alles weer goed gaat met de oudste twee. De kat voelt het trouwens ook dat hij niet gewenst is, dus ik geloof niet dat het zin heeft jou hier te overtuigen die toch te houden.

Blijkbaar is het allemaal zo uit de hand gelopen nu, ik denk echt niet dat het veel zin heeft om haar te overtuigen de katten toch te houden. Soms gaat het gewoonweg niet met drie katten. Meer is niet altijd beter.

daar dacht ik ook aan zoek rustig een plek voor de jongste

suc6 met jullie zoektocht

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 24 februari 2011 - 16:59

mijn advies is ook een gedragstherapeut erbij te halen zodat die je kanb adviseren. als je dan toch een kat moet wegdoen, dan weet zij ook welke kat dat dit zou zijn.

een goede gedragstherapeut kijkt naar de situatie van de katten en zoekt naar de oorzaak van het gedrag. je krijgt dan tips om te mee te werken en je blijft in kontakt met de therapeut tot het probleem is opgelost.

als je een andere kat bij bestaande katten zet, moet je best uitkijken of de kakrakters zullen passen. het hang er nu van af wat je wil: wil je toch je katten houden en daar wat moeite voor doen: den een therapeut
wil je geen katten meer: ja doe ze dan maar weg. maar ik zou het erg vinden dat je dan deze katten inruilt voor andere zonder deze een kans te geven.

Sakuradrops
Sakuradrops
  • 3.497 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 24 februari 2011 - 17:00

Ik zie twee opties:

- Ofwel alledrie de katjes houden en beginnen met een programma om hun stress te reduceren: Gedragstherapeut erbij halen, feliway-stekkers in de stopcontacten plaatsen, bach rescue remedy bloesems. Er zijn hier mensen op het forum die je meer gaan kunnen helpen ivm die bach bloesems. Je kan ook rescue remedy op hun mandjes spuiten. En voor de jongste die miauwt 's nachts: ik heb ook zo'n miauwer (Isis) en die laat ik nu gewoon bij mij slapen. Ze slaapt heel de nacht door braaf aan mijn voeten. Het miauwen afleren lukte me maar moeilijk.

- Ofwel herplaats je eerst de laatst bijgekomen kat (de jongste). En dan kan je kijken of de situatie zich stabiliseert.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 24 februari 2011 - 17:01

de problemen waren er al voor de jongste kwam, dus zo zeker ben ik niet dat de jongste her^plaatsen de problemen tussen de andere 2 oplost. 't kan zijn dat die nu geescaleert zijn en dat de jongste herplaatsen deze niet oplost

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 24 februari 2011 - 17:02

misschien toch ook maar eens een 2e opinie vragen bij een andere DA? Want lijkt me toch ook niet normaal dat ze telkens hun eten eruit kotsen :catscratchhead

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#13 Geplaatst 24 februari 2011 - 17:03

Elfje zei:

misschien toch ook maar eens een 2e opinie vragen bij een andere DA? Want lijkt me toch ook niet normaal dat ze telkens hun eten eruit kotsen :catscratchhead
Vind ik ook want dat klinkt echt niet normaal!

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#14 Geplaatst 24 februari 2011 - 17:13

Kunnen katten overgeven uit stress? Aan de andere kant, wie wil zulke katten overnemen? Ik zou andere mensen echt niet willen opsolferen met een kat die alles verschillende keren per dag de boel onderkotst, dat is toch echt wansmakelijk! En al zeker als er geen medische oorzaak is.

Guest_Moriggan_*
Guest_Moriggan_*

#15 Geplaatst 24 februari 2011 - 17:16

Wow, bedankt alvast voor al deze reacties.
Het ligt ook niet in mijn aard om katten maar 'weg te doen' .. ik ben zelf opgegroeid met katten. Het zijn (soms dan he) ontzettend leuke lieve diertjes.

Ik heb, voor mijn doen, al zoveel geprobeerd.
Ik heb echt geprobeerd om de jongste zich thuis te laten voelen maar het lukt gewoon allemaal niet. Het laatste wat ik wil is allemaal gestreste medebewoners hebben. En dan heb ik het niet alleen over de katten maar ook over mezelf en mijn 2 kinderen.

Achteraf gezien was het misschien niet zo'n goed idee om er zo jong katje bij te nemen. Maar ja, dat is achteraf geklets. Dat kon ik ook allemaal niet van te voren weten.

@ Lilia : Ze krijgen allemaal hetzelfde voer.
Gewoon een merkje van AH. Voederbakken zijn van die doorloopdingen die je eens per week vult en er geen omkijken meer naar hebt. Zou het daaraan kunnen liggen? Moet ik het eten echt af gaan wegen?

@ Solotje: Ik ben eigenlijk ook tegen herplaatsen. Als ik een kat neem is het gewoon voor de rest van hun leven. Mijn kinderen doe ik ook niet weg.
Maar het is gewoon geen doen zo. Ik wil er echt alles aan doen om ze alle drie een fijn huis te bieden maar voor mijn gevoel heb ik dat gedaan en we worden er dus allemaal niet gelukkiger op! :cry:
Voorheen kon ik kattenkwaad ook wel hebben.
Ik bedoel, de oudste 2 zijn ook jong geweest. Maar toen woonde ik pas op mezelf, had ik geen gezin en vond het wel gezellig. Had geduld voor 10!
Dat geduld is een beetje op nu ...

@ Elena: poeh hey.. daar zeg je mij wat. Het is heel naar om de zin 'niet gewenst' te lezen. Maar in feite is het inderdaad wel zo. :( Ik vind dat zo zielig. In dat beestje zit natuurlijk geen kwaad. Het is alleen de combinatie van karakters in dit huis. Het botst tussen alles en iedereen. Het diertje verdiend gewoon een fijn huisje met iemand die alle tijd voor hem heeft! Hij is zo mooi .. met z'n lange haren .. en nu al bijna 6 kilo!