Spring naar inhoud

- - - - -

angst voor de trap

• Log in om te reageren
86 reacties op dit onderwerp
Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 26 februari 2011 - 15:37

Ik heb een probleem met Chopin.
Die is begin deze week van de trap gevallen ('s nachts, hij was geschrokken van iets). Sindsdien durft hij die trap niet meer doen. Het is de trap van de woonkamer naar de slaapkamers. Dat zijn open treden. Hij slaat echt in paniek als ik er hem wil opzetten en is er zowel gisterenavond als vanmorgen (5u) afgevallen toen hij naar mij wilde komen. Als ik hem toch op de trap wil zetten dan maakt hij zich heel klein, krampachtig, nageltjes uit elkaar Zodanig dat hij nog meer slibbert op de trap. En hij begint echt te hijgen v schrik
Ik weet echt niet wat ik moet doen. negeren en hopen dat hij gewoon zelf terug zich over zijn angst zet, oefenen door hem halverwege de trap te zetten en hem te belonen,..
Ik heb van mij zus al bachbloesem gekregen (rock rose tegen angst). Ik vind het zo zielig voor ons manneke.

Hij heeft geen pijn, hij loopt gewoon rond in de living en springt hier ook gewoon overal op.
De trap naar beneden en terug naar boven doet hij wel (is dezelfde trap alleen is deze gesloten)
Onze trappen zijn in gevernist hout. Nog geen enkele van onze katte heeft er ooit problemen mee gehad en tot deze week Chopin dus ook niet.
Hij vond het wel nooit leuk dat hij op de trap gedragen werd.
Ik ga proberen het te negeren maar mijn manneke kan zo verdrietig en triestig kijken en "bleiten" dus of ik het ga kunnen volhouden O:)
:help: :help: :help: :help: :help: :help: :help:

Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#2 Geplaatst 26 februari 2011 - 15:50

Misschien toch eens die antislip dingen voor op de trap overwegen :catangel

Lief lomp Choppiedoppieke he :hug:

Ik zou hem vooral niet dwingen (of dragen) en hem rustig zelf het vertrouwen laten herstellen, wel met positieve stimulatie (snoepjes, spelen etc)

Beterschap!!!

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 26 februari 2011 - 19:24

Ik zou het ook zeker niet forceren. Ik zou dan eerder proberen om eens een snoepje op de eerste trede te leggen en zo dagelijks opbouwen ofzo  :catscratchhead .
Je kan ook altijd een grote krabpaal langs de trap plaatsen zodat hij langs de paal omhoog kan :x
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 26 februari 2011 - 20:03

Ocharme, Chopin! :hug: :hug: :hug:

Ik denk dat een open trap voor vele poezels niet zo aantrekkelijk is...
Zoals die soms kunnen tekeergaan, ik ben blij dat al onze trappen hier gesloten zijn!

Ik zou hem ook niet forceren, er proberen een spelletje van te maken en zoals Hanne zegt met belonen werken.

Of de treden sluiten, als dit mogelijk is dan O:)

Dat zal mettertijd waarschijnlijk wel beteren als hij ouder wordt, eenmaal dat "kittengeweld" er wat uit gaat, maar in afwachting...

Bewerkt door haemoglobine, 26 februari 2011 - 20:03.

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 27 februari 2011 - 10:28

Chopin is dus gans de nacht beneden gebleven :cry:
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 27 februari 2011 - 10:34

Ach gossie arm ventje :( ik zou het ook niet gaan forceren, waarschijnlijk krijgt hij dan alleen maar meer angst
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 27 februari 2011 - 11:08

Kathleen, heb je mijn pb gekregen? :hug:

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#8 Geplaatst 27 februari 2011 - 11:17

Kathleen zei:

Chopin is dus gans de nacht beneden gebleven :cry:

Zo klagen elke dag dat Chopin je wakker maakt om 5 uur en nu mis je hem wel he :hug:

Echt zielig, hij heeft echt een grote schrik gepakt precies :8

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 27 februari 2011 - 12:06

Smitten Kitten zei:

Zo klagen elke dag dat Chopin je wakker maakt om 5 uur en nu mis je hem wel he :hug:

Is wel normaal he: dat ventje valt van de trap. Die denkt: oei, trap is gevaarlijk. Hij gaat er toch op, verstijft van schrik en valt er terug af en dan nog eens. Dus de angst is bevestigd. Rock Rose helpt goed bij bekende angst , maar ik zou er ook nog Star Of Bethlehem bijgeven (om het te verwerken) en eventueel ook Gentiaan.

Geplaatste afbeelding

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 27 februari 2011 - 12:31

Maar ocharme toch zeg! :8
Ik zou het ook eens met een snoepje proberen. Of zelf op de eerste treden gaan zitten en dan met hem spelen van daaruit ofzo.

Geplaatste afbeelding

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 27 februari 2011 - 13:06

Joloka zei:

Kathleen, heb je mijn pb gekregen? :hug:
ja, bedankt :hug:
Voorlopig durft hij dus nog niet in de buurt van de trap komen.
Morgen moet hij toch mpee naar de dierenarts en laat ik hem eens goed nakijken, mssn zie ik iets over het hoofd

Vanmorgen heb ik hem mee naar boven genomen (op mijn arm) en dan klampt hij zich idd vast. Maar op de trap dragen vond hij ervoor ook niet leuk.
We hebben dan een tijdje boven gespeeld en hij heeft er wat rondgelopen, zo dat hij weet dat het boven eigenlijk wel leuk is.
Nadien heb ik hem terug naar beneden gedragen en hem halverwege de trap gezet. Dat vond hij even niet leuk, maar liep  nadien gewoon verder de trap af.

Bewerkt door Kathleen, 27 februari 2011 - 13:08.

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#12 Geplaatst 27 februari 2011 - 13:17

Kathleen zei:

ja, bedankt :hug:
Voorlopig durft hij dus nog niet in de buurt van de trap komen.
Morgen moet hij toch mpee naar de dierenarts en laat ik hem eens goed nakijken, mssn zie ik iets over het hoofd

Vanmorgen heb ik hem mee naar boven genomen (op mijn arm) en dan klampt hij zich idd vast. Maar op de trap dragen vond hij ervoor ook niet leuk.
We hebben dan een tijdje boven gespeeld en hij heeft er wat rondgelopen, zo dat hij weet dat het boven eigenlijk wel leuk is.
Nadien heb ik hem terug naar beneden gedragen en hem halverwege de trap gezet. Dat vond hij even niet leuk, maar liep nadien gewoon verder de trap af.

Goed zeg: bij het naar beneden gaan, is er minder risico op vallen ;)

Geplaatste afbeelding

Guest_sjaak_*
Guest_sjaak_*

#13 Geplaatst 27 februari 2011 - 13:46

komt goed :LOL:

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 27 februari 2011 - 17:53

Smitten Kitten zei:

:8 :8 :8 ik mis zijn zachte lijfje tegen mij  :8 :8
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#15 Geplaatst 27 februari 2011 - 17:57

Mss toch overwegen van een antislip strip op de trap te bevestigen, dat voelt voor iedereen veiliger aan.
Open trappen zijn gevaarlijk voor dieren. Ik zou hem toch ook niet dwingen hoor, dan kan je een averechts effect krijgen mss. Wil je toch absoluut hem terug uit zijn eigen boven krijgen, dan kan je mss een stukje snoep op elke trap leggen, en mss gaat hij dan wel naar boven zonder het in het oog te hebben. :geluk: