Spring naar inhoud

- - - - -

van maaltijden tot 24/24 uur per dag voedsel

• Log in om te reageren
41 reacties op dit onderwerp
haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#16 Geplaatst 27 februari 2011 - 13:16

Dat kan wel een tijdje duren, hangt ook af van kat tot kat...
Ik denk dat het hier enkele weken geduurd heeft.
Je zou het toch zeker wel een maand of zo moeten bekijken.

Ik zou zeker zorgen dat er meer staat dan ze in een dag kunnen opkrijgen zodat ze echt kunnen eten wanneer ze willen.
Zet misschien om te beginnen een hoeveelheid voor 2 dagen en zie hoe ze het doen?
Om er wat zicht op te hebben kun je wegen hoeveel je zet, en de rest voor het bijvullen wegen om te zien hoeveel ze werkelijk eten op een dag, in het begin zal dit misschien wel veel zijn, maar eens ze eraan wennen zal het wel minderen.

En zoals Feroesti ook zei, voor een kat is het beter dat ze regelmatig kleine hoeveelheden kunnen eten, en als je niet voldoende zet en tussendoor moet bijvullen zullen ze misschien wel op de geur of het geluid van hun kommetjes afkomen waardoor ze dan opnieuw wat gaan eten terwijl ze dit misschien uit zichzelf niet zouden gedaan hebben.

Het zijn al die gewoontes die er beetje bij beetje moeten uit geraken zoals het vaste uur van voederen, in het begin toen ik de volledige dagelijkse portie neerzette kwam Roswell toch nog om 18u rond mijn benen draaien terwijl er nog genoeg stond :s
Dan toonde ik hem eens zijn bakje wat hem duidelijk maakte dat het de moeite niet meer was te "zagen", en nu staat die niet eens meer op als ik bijvul!
Hij doet er de moeite niet meer voor want de kommetjes blijven toch steeds gevuld. ;)
En ze eten toch wel duidelijk minder dan voorheen!

Maar zoals ik zei, het kan wel een tijdje duren, geduld dus! :geluk:

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

Guest_Feline@Jolien_*
Guest_Feline@Jolien_*

#17 Geplaatst 27 februari 2011 - 15:08

OK geduld is dus de boodschap, ze hebben nog een verschrikkelijke gewoonte, komen zagen aan de koelkast om melk , echt heel ambetant als we aan het eten zijn. Maar het is onze schuld dat ze die gewoonte hebben aangeleerd dus we zullen er wel van geraken x

groetjes :oops:

Guest_noesje_*
Guest_noesje_*

#18 Geplaatst 27 februari 2011 - 16:02

Hier hebben ze ook de hele dag droogvoer staan, beneden en boven.
Sávonds kijgen ze vlees rond een uur of 10 en dat weten ze goed want rond die tijd worden ze zeurderig.
Als ik bv nog tv zit te kijken of viste hebben komen ze echt zeuren zo van het is etenstijd!
maar schrokken doen ze niet hoor, is niet nodig want er staat genoeg voor allemaal!

Guest_Feline@Jolien_*
Guest_Feline@Jolien_*

#19 Geplaatst 28 februari 2011 - 16:26

Ze doen , het goed , ze eten kleine beetjes en schrokken niet meer zoveel. Als ze spelen / slapen etc... Trekken ze er zicht niets van aan dat er daar een voederbak vol met voer staat !! Ze doseren het ook mooi en eten niet alles van de eerste keer op. Ik heb ze gisteren avond een "scheutje" voer bijgegeven voor de nacht zodat ze s'ochtends al een beetje hun buikje kunnen vullen. Verbeeld ik het me of zien ze er echt gelukkiger uit met "zoveel" voer ? :oops:

groetjes x O:)

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 28 februari 2011 - 18:09

Feline@Jolien zei:

Ze doen , het goed , ze eten kleine beetjes en schrokken niet meer zoveel. Als ze spelen / slapen etc... Trekken ze er zicht niets van aan dat er daar een voederbak vol met voer staat !! Ze doseren het ook mooi en eten niet alles van de eerste keer op. Ik heb ze gisteren avond een "scheutje" voer bijgegeven voor de nacht zodat ze s'ochtends al een beetje hun buikje kunnen vullen. Verbeeld ik het me of zien ze er echt gelukkiger uit met "zoveel" voer ? :oops:

Je verbeeld het je niet, hier zijn ze ook gelukkiger en vooral rustiger! ;)

Geplaatste afbeelding

Dierenvriendin
Dierenvriendin
  • 709 berichten
  • 1 katten

#21 Geplaatst 28 februari 2011 - 18:12

Kan je er niet echt bij helpen maar zo te zien hebben de anderen hier wel veel tips voor jou! Bij ons is dat trouwens de gewoonte van kleins af aan. Korrels en water hebben ze altijd ter beschikking. Natvoer krijgen ze 's middags een beetje en 's avonds een beetje.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#22 Geplaatst 28 februari 2011 - 18:21

Feline@Jolien zei:

Super !!!
Ze worden het dus zeer snel gewoon.
Veel gezonder en inderdaad ze zullen veel rustiger zijn.

Guest_Feline@Jolien_*
Guest_Feline@Jolien_*

#23 Geplaatst 28 februari 2011 - 19:34

Haha , lijkt me ook prettiger voor die beestjes om te kunnen eten wanneer ze zelf willen. Want wij mensen doen dat toch ook, (Ik toch, ik eet véél tussendoor)? Nu geef ik alleen in het weekend natvoer. Is dat niet te weinig? Mag ik ook meer natvoergeven in de week zelf ?  Ze kunnen daar zo van genieten !!

groetjes x :goofy:

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#24 Geplaatst 28 februari 2011 - 19:36

ik geef hier elke dag ongeveer 40 gram natvoer aan elk.  sommigen geven natvoer enkel als traktatie, maar ik geef het toch elke dag omdat het vooral uit vocht bestaat en zo toch nog voldoende vocht binnenkrijgen.
Geplaatste afbeelding

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#25 Geplaatst 28 februari 2011 - 20:38

@haemoglobine : Hoelang zou dat eventueel kunnen duren voor ze echt doorhebben dat het blijft staan , en als het voer voor de hele dag om 4u op is mag/moet ik dan bijvullen ?

De vraag werd wel niet aan mij gesteld, maar toch: het verzadigingsgevoel van katten die eerst porties kregen en dan ad lib gevoerd gaan worden, is na 8 weken hersteld. Zo lang kan het dus duren vooraleer ze zich niet meer gaan overeten.

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#26 Geplaatst 28 februari 2011 - 23:56

jopperke zei:

De vraag werd wel niet aan mij gesteld, maar toch: het verzadigingsgevoel van katten die eerst porties kregen en dan ad lib gevoerd gaan worden, is na 8 weken hersteld. Zo lang kan het dus duren vooraleer ze zich niet meer gaan overeten.

Dan heb ik meteen ook weer wat bijgeleerd! ;)

Geplaatste afbeelding

Guest_Feline@Jolien_*
Guest_Feline@Jolien_*

#27 Geplaatst 01 maart 2011 - 16:25

Ja , man 8 weken das niet niks hé , ik ben alleen bang dat ze een hééél klein beetje veel gaan aankomen, ik zit de hele dag op school ( 2 de middelbaar ) dus ik kan alleen s'avonds met ze spelen , als ik al niet te veel werk heb voor school :oops: .
Ik wil het ze liever besparen dat ze te dik worden :)

groetjes x

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#28 Geplaatst 01 maart 2011 - 17:14

In het begin zullen ze misschien wel wat aankomen, maar normaal gezien zou dat zich ook moeten stabiliseren eens ze regelmatiger kleine hoeveelheden gaan eten.

Of anders kun je eventueel ook het activity bord plaatsen met voeding voor tussendoor en de kommetjes 2x/dag aanbieden.

Afwachten en zien wat het geeft, anders kun je eventueel ook met light voeding werken mochten ze echt aanleg hebben om té zwaar te worden.

Geplaatste afbeelding

Guest_Feline@Jolien_*
Guest_Feline@Jolien_*

#29 Geplaatst 01 maart 2011 - 19:04

@ haemoglobine: wat me ook opvalt is dat ze zoveel meer drinkt dan vroeger, is dit normaal ?

groetjes x

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#30 Geplaatst 01 maart 2011 - 19:53

De enige logische verklaring die me in deze situatie te binnen schiet is dat ze doordat ze vaker eten ook vaker wat gaan drinken om de dit door te spoelen?

Als een kat plots veel meer gaat drinken dan anders zonder veranderingen in de gewoontes kan dit op een eventueel gezondheidsprobleem wijzen, maar in de huidige situatie denk ik dat het wel normaal is en dat dit gewoon als een positieve bijwerking kan gezien worden!

Oproep: wat denken anderen ervan?

Geplaatste afbeelding