Spring naar inhoud

- - - - -

van maaltijden tot 24/24 uur per dag voedsel

• Log in om te reageren
41 reacties op dit onderwerp
carooootje
carooootje
  • 1.722 berichten
  • 1 katten

#31 Geplaatst 01 maart 2011 - 22:55

Feline@Jolien zei:

Haha , lijkt me ook prettiger voor die beestjes om te kunnen eten wanneer ze zelf willen. Want wij mensen doen dat toch ook, (Ik toch, ik eet véél tussendoor)? Nu geef ik alleen in het weekend natvoer. Is dat niet te weinig? Mag ik ook meer natvoergeven in de week zelf ? Ze kunnen daar zo van genieten !!

groetjes x :goofy:

ja hoor
poezen hebben graag dat er steeds brokjes klaarstaan
dan kunnen ze eten wanneer ze willen en je zal zien dat ze
op den duur echt niet meer " schrokken " maar eten wanneer ze zin hebben
soms is dat een hele tijd niets
soms eten ze meer s'nachts
hangt van zoveel factoren af en ja, ook van de " mood " van de kat ;)

je mag wat nat voer geven, als verwennerij , maar niet te veel, een klein beetje...

ik geef iedere morgen een klein beetje natvoer en af en toe wat meer als extra verwenning, maar steeds heel kleine beetje
brokken blijven hoofdzaak

en hé Feroestie
een goed idee
na 24 uur smijt je rest brokken weg?

ik vroeg mij al af
wat doe ik met de restjes na een ganse dag ?
want bijvullen bij oude brokjes is toch niet goed?

de resten brokjes van één dag deed ik in de vuilnis bak
maar ik maak dat haar potje niet te vol is zodat ik niet te veel in de vuilnis bak moet kieperen
zonde van die dure voeding
Geplaatste afbeelding
Katten laten pootafdrukken achter op je hart.

Guest_nathalinde_*
Guest_nathalinde_*

#32 Geplaatst 02 maart 2011 - 03:04

Hier kunnen ze ook de hele dag door eten.
Ze hebben 24 op 24 een grote kom met harde brokjes staan.
En moet zeggen dat dit prima. Zo ben ik ook zeker dat die poes ook genoeg binnen krijgt.
Tussendoor krijgen ze dan nog extraatjes zoals vlees, yoghurt, ... en ze zitten altijd naast de tafel als kleine hondjes te wachten op wat op de grond valt omdat de kids het laten vallen.

Guest_FlyHigh7_*
Guest_FlyHigh7_*

#33 Geplaatst 09 maart 2011 - 11:15

De dierenarts heeft ons gezegd met onze kat dat we ze 2 x per dag eten moesten geven en dit volgens de voorschriften op de verpakking (ong 70g), omdat ons katje een beetje dik was. Hiervoor had ze de hele dag toegang tot droge brokjes en natuurlijk water. We hebben dus deze raad opgevolgd. Ons katje is idd al slanker, maar deze morgen heeft ze naast de kattenbak haar behoefte gedaan en het was nogal plattekes (enkel vandaaag vorige dagen alles oké). Ze zaagt ook wel voor eten af en toe voor eten. Als ze dan haar portie brokjes krijgt eet ze deze bijna volledig in één keer op (op enkele brokjes na)
Na het lezen op het forum weet ik niet meer zo goed wat nu eigenlijk goed is. Toch altijd toegang geven voor eten of zoals de dierenarts gezegd heeft.

Bewerkt door FlyHigh7, 09 maart 2011 - 11:17.

VeerleCro
VeerleCro
  • 121 berichten

#34 Geplaatst 09 maart 2011 - 11:34

1 van onze katten is ook een beetje te dik, maar ik weet niet hoe dit komt.. Want voor ik hier informatie opgezocht had, gaf ik hem whiskas enzo, met de gedachte dat dit goed voedsel was..Dus mss dat onze kater daardoor wat overgewicht heeft..
Ben nu overgeschakeld op Sanabelle, soms gemengd met RC of Hills.
Onze DA zei ook om maar 2 maal per dag korrels te geven, maar hier komen ze dan ook zagen voor meer eten, dus ben nu opnieuw aant proberen met 24 u korrels ter beschikking te stellen... En ze zagen nu niet meer en vliegen ook niet meer zo op de brokken als ik ze bijvul. Dus ik weet het soms ook niet ...

Guest_Feline@Jolien_*
Guest_Feline@Jolien_*

#35 Geplaatst 09 maart 2011 - 11:54

De katjes zijn wel een beetje bijgekomen wat ik spijtig vind, dat zullen ze er wel vanaf spelen zeker? Ze krijgen nu 2 soorten voer: RC indoor, Hill's nature's best, dat laatse vinden ze véééél minder lekker dan de RC indoor. Ik probeer nu vooral een beetje meer Hill's te geven zodat ze een beetje minder eten en minder verdikken. IS DIT GOED ? Natuurlijk geef ik ze ook nog RC indoor, zodat ze niet opeens niks meer eten. De poezels zien er over het algemeen een stuk BLIJER uit :LOL: :d .
groetjes x

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#36 Geplaatst 09 maart 2011 - 12:06

Het is nog te vroeg om echt te zien hoe het zal verlopen, natuurlijk zullen ze in het begin wat bijkomen, maar eenmaal ze eraan zullen wennen zou dat wel moeten beteren!

Daarom dat ik ook zei hun gewicht in de gaten te houden, als het echt té erg wordt kun je eventueel op light voeding overstappen.

Het is wel goed als je wat meer Hill's dan RC geeft, doordat ze die minder graag eten zullen ze misschien wel wat geremd worden in hun eetlust.
Van zolang er maar brokjes blijven staan die ze kunnen eten in geval van honger ook al is het met minder zin is het ok!
Je hebt ondertussen zelf al doende wat ontdekt hoe je ermee kan "spelen"!

@ FlyHigh7: in de mate van het mogelijke is het wel beter voor hun vertering dat er continu voeding beschikbaar staat.
Wel te verstaan als er verder geen gezondheidsproblemen zijn waarvoor jou da je die raad gaf!
Je kan de voeding eventueel mengen met light of indien nodig volledig op light zetten.
Het is een kwestie van uitzoeken en proberen, niet iets dat op enkele dagen opgelost is!

Bewerkt door haemoglobine, 09 maart 2011 - 12:07.

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#37 Geplaatst 09 maart 2011 - 12:14

Eigenlijk is het niet goed om katten maar twee keer per dag eten te geven. Hun normale voedingspatroon is tot wel 20 keer per dag een kleine maaltijd tot zich nemen. Daar is hun vertering en maag ook op afgesteld: ze hebben een zeer klein maagje, dat erop gebouwd is om meerdere keren per dag kleine porties binnen te krijgen. Na een drietal uur is de maag leeg en krijgt de kat honger (tenzij ze slaapt natuurlijk). Slechts twee keer per dag voeren is dus tegennatuurlijk en zorgt ervoor dat katten een groot deel van de dag honger hebben en gaan schrokken en zich overeten als ze dan toch voer krijgen. Om katten te laten afvallen, kan je beter aan voedselverrijking doen: laat hen werken voor hun eten. Zo zijn ze in beweging, eten ze alleen als ze echt honger hebben (itt elke keer als ze voorbij de voerbak komen en zich vervelen), ga je verveling tegen en geef je hen ook nog eens de kans om hun natuurlijk gedrag (prooizoeken) te vertonen. :d

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#38 Geplaatst 09 maart 2011 - 12:26

jopperke zei:

Eigenlijk is het niet goed om katten maar twee keer per dag eten te geven. Hun normale voedingspatroon is tot wel 20 keer per dag een kleine maaltijd tot zich nemen. Daar is hun vertering en maag ook op afgesteld: ze hebben een zeer klein maagje, dat erop gebouwd is om meerdere keren per dag kleine porties binnen te krijgen. Na een drietal uur is de maag leeg en krijgt de kat honger (tenzij ze slaapt natuurlijk). Slechts twee keer per dag voeren is dus tegennatuurlijk en zorgt ervoor dat katten een groot deel van de dag honger hebben en gaan schrokken en zich overeten als ze dan toch voer krijgen. Om katten te laten afvallen, kan je beter aan voedselverrijking doen: laat hen werken voor hun eten. Zo zijn ze in beweging, eten ze alleen als ze echt honger hebben (itt elke keer als ze voorbij de voerbak komen en zich vervelen), ga je verveling tegen en geef je hen ook nog eens de kans om hun natuurlijk gedrag (prooizoeken) te vertonen. :d

Voilà, dat is dus de betere uitleg die ik niet zo goed kon verwoorden! ;)

Geplaatste afbeelding

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#39 Geplaatst 09 maart 2011 - 13:09

Lol, dat is hier precies een voetbalmatch dan hè: jij de voorzet, ik kop in. ;)

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#40 Geplaatst 09 maart 2011 - 13:38

jopperke zei:

Lol, dat is hier precies een voetbalmatch dan hè: jij de voorzet, ik kop in. ;)

:lachen:

1-0 voor jou! ;)

Geplaatste afbeelding

Guest_FlyHigh7_*
Guest_FlyHigh7_*

#41 Geplaatst 09 maart 2011 - 13:40

Onze da heeft dit gezegd als de draadje van de sterilisatie eruit moesten, voorst heeft ze geen gezondsheidsproblemen :) Ze was blijkbaar toch een beetje dik volgens hem, was ook wel wat zo. Misschien schakel ik dan toch terug over naar de hele dag voedsel.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#42 Geplaatst 10 maart 2011 - 19:19

Ik zou ook de ganse dag voeding ter beschikking stellen, maar zoals Jopperke zegt, niet zomaar in een kommetje, maar in bijvoorbeeld een pipolino of activity board of food maze zodat ze meer moeite moeten doen om hun eten te nuttigen.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag