Spring naar inhoud

- - - - -

Opvoeding van mijn kitten

• Log in om te reageren
2 reacties op dit onderwerp
Natje
Natje
  • 1 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 27 februari 2011 - 13:00

Hoi,

Ik ben nieuw hier en ben een beetje ten einde raad.  Ik heb een katertje van bijna 8 maanden.  Hij is op 1 maand bij ons gekomen toen we hem gevonden hadden op straat.  Hij is achtergelaten zonder mama.
Zijn oorsprong ligt in Turkije waar mijn vriend en ik beiden werken.  Op het einde van het seizoen, hij was toen bijna ,maanden, heb ik hem meegenomen naar Belgie omdat mijn moeder voor hem ging zorgen.  Hij is van kleins af heel braaf geweest.  Op het vliegtuig heeft hij zich voorbeeldig gedragen en hij heeft zich goed aangepast bij mijn moeder.  Ze zijn dikke vriendjes en hij hangt heel hard aan mijn moeder.
Süley heeft wel 1 probleem.  Hij bijt in je handen en hij kan echt doorbijten.  En dan wil hij niet lossen.  Ik zelf ben maar 1 a 2 maanden per jaar thuis.  Dus begin Februari ben ik bij mijn moeder gekomen.  Hij maakt geen verschil tussen ons ivm bijten.  Maar zowel mijn als moeders handen liggen continu open.  Zijn ogen worden pikzwart en dan valt hij aan.  Niks helpt.
Ook als we eten komt het  niet goed.  Hij springt altijd op de tafel en komt het beleg van tussen ons brood halen.  Er is werkelijk niets dat hij niet mag.  We geven het hem niet, maar hij probeert alles als hij eten ziet.
We zetten Süley dan ook elke keer terug op grond of we gebruiken de plantenspuit, maar dat kent hij ondertussen en vindt het niet erg.

We geven Süley eten als wij eten, maar zelfs dat helpt niet.  Hoe leren we het hem af van op tafel te springen?
En hoe leren we hem niet bijten?
Verder is hij een super lieve kater en komt hij veel naar je toe en komt hij bij je liggen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Natje.

Eragon
Eragon
  • 3.807 berichten
  • 6 katten

#2 Geplaatst 27 februari 2011 - 13:50

Volhouden is de boodschap. Je kater zit volop in zijn pubertijd en is zijn grenzen aan het aftasten dus nu moeten jullie vooral consequent optreden en niet toegeven. Ik ken dat ook hoor, soms gaan ze zo veer en blijve zo lang aandringen dat je denkt, OK, het helpt toch niet maar doorbijten is echt de boodschap

Blijf hem van tafel zetten, keer op keer. En zodra hij van tafel is, negeer je hem, je spreekt hem niet toe, je aait hem niet, geef hem zeker niets en nooit van tafel. Gewoon negeren.

Idem dito wat het handenbijten betreft. Ik roep dan hard 'auw', zet hem weg en kijk er niet meer naar. Geen aandacht geven en even doorbijten. En natuurlijk moet je hem juist wel knuffelen als hij speelt zonder te bijten.

Ik ben persoonlijk geen fan van de plantenspuit voor zo'n gedrag tijdens het spelen want bij een plantenspuit mag de kat nooit zien dat jij spuit, anders gaat hij dat mogelijks onaangenaam gevoel asociëren met jou en dat kan wel eens angst of stress inboezemen ten aanzien van de eigenaars wat niet aangeraden is

Heb hier ook een bijtertje in huis, dus ik moet ook even doorbijten.

Succes

Bewerkt door Eragon, 27 februari 2011 - 13:51.

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 27 februari 2011 - 17:26

Ja ocharme hij is te vroeg weg van zijn moeder en die leert hem veel dingen.
Maar nu moet je moeder die functie overnemen en hij zit idd in zijn pubertijd en probeert dus hoever hij kan gaan
Ben akkoord met wat Eragon zegt.
Volhouden (ik heb er hier ook 2 van 8 maanden rondlopen)
Kan je hem niet uit de kamer zetten als jullie aan het eten zijn?
Bij mij staan er dag en nacht korrels ter beschikking en krijgen ze 2 xper dag nat voer