Spring naar inhoud

- - - - -

Birmaan FARAH van 20 jaar en 6 maanden die hoest sinds mei 2010.

• Log in om te reageren
45 reacties op dit onderwerp
Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#31 Geplaatst 09 maart 2011 - 14:25

Ik denk dat niet buitenkomen zeker bepaalde risico's helpt uit te sluiten. Onze vorige kater ging wel buiten en kwam soms 'overbeten' terug naar huis. Gaf soms abcessen en heeft hem ook kattenaids gegeven. De straat waar we wonen is ook erg druk tijdens de spits, er worden wel eens katten overreden. En als je buren hebt die hun tuin platspuiten met serieus vergif, zal dat ook wel niet gezond zijn voor de katten die daar passeren (en dat gif dan van hun pootjes likken).
Anderzijds had mijn moeder een buitenkatje dat net geen 18 jaar geworden is, en dat kreeg gewone supermarktbrokken en natvoer naast wat tafelrestjes, af en toe wat rundshart of een eierdooier en de muizen en ratten die het ving.

Guest_willy_*
Guest_willy_*

#32 Geplaatst 09 maart 2011 - 14:41

Malou zei:

Ik denk dat niet buitenkomen zeker bepaalde risico's helpt uit te sluiten. Onze vorige kater ging wel buiten en kwam soms 'overbeten' terug naar huis. Gaf soms abcessen en heeft hem ook kattenaids gegeven. De straat waar we wonen is ook erg druk tijdens de spits, er worden wel eens katten overreden. En als je buren hebt die hun tuin platspuiten met serieus vergif, zal dat ook wel niet gezond zijn voor de katten die daar passeren (en dat gif dan van hun pootjes likken).
Anderzijds had mijn moeder een buitenkatje dat net geen 18 jaar geworden is, en dat kreeg gewone supermarktbrokken en natvoer naast wat tafelrestjes, af en toe wat rundshart of een eierdooier en de muizen en ratten die het ving.

Zeer juist dat katten buiten laten een groot risico is. Farah is praktisch nooit buiten geweest en heeft niets gemist.

Men kan van geluk spreken als katten niet ziek worden door buiten te lopen. Dat zullen sommige van dit forum niet graag lezen, maar ook niet kunnen weerleggen dat het zou "gezond" of nodig zijn !

Jessie_A&A
Jessie_A&A
  • 2.940 berichten
  • 4 katten

#33 Geplaatst 09 maart 2011 - 14:45

Ik zou nooooooooit een kat nog buitenlaten, alleen al het grote risico om overreden te worden :s

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#34 Geplaatst 09 maart 2011 - 14:58

mijn katten gaan buiten in een omheinde tuin en dus staan zij ook niet bloot aan gevaren van gevechten met andere katten. hoogstens klaagconcerten langs beide kanten van de de omheining. dan kunnen ze immers lekker stoer doen zonder gevaar op gevecht :LOL:

maar ik ben wel van mening dat het enorm leuk vinden als ze toch buiten kunnen. ze hebben binnen alles wat ze willen: krabpelen, speeltjes,... maar als ik rammel met de sleutels dat ze buiten mogen, dan komen ze echt aangerend! het zijn en blijven roofdieren met een jachtinstinct dat uitgeleefd moet worden.

Guest_willy_*
Guest_willy_*

#35 Geplaatst 09 maart 2011 - 15:12

wea zei:

mijn katten gaan buiten in een omheinde tuin en dus staan zij ook niet bloot aan gevaren van gevechten met andere katten. hoogstens klaagconcerten langs beide kanten van de de omheining. dan kunnen ze immers lekker stoer doen zonder gevaar op gevecht :LOL:

maar ik ben wel van mening dat het enorm leuk vinden als ze toch buiten kunnen. ze hebben binnen alles wat ze willen: krabpelen, speeltjes,... maar als ik rammel met de sleutels dat ze buiten mogen, dan komen ze echt aangerend! het zijn en blijven roofdieren met een jachtinstinct dat uitgeleefd moet worden.

In al die jaren liet ik Farah soms geheel het huis "inspecteren" en daar stond ze op. Ondanks haar oude botten zat ze onlangs weer boven aan een trap naar de zolder.

Minder risico dan ze buiten te laten lopen, alhoewel dat een omheinde tuin al stukken beter is, dan ze gelijk waar te laten lopen.

Voor roofdieren zien veel rassen er veel te mooi uit en niet geschikt om nog op jacht te gaan.

Jessie_A&A
Jessie_A&A
  • 2.940 berichten
  • 4 katten

#36 Geplaatst 09 maart 2011 - 15:18

Uiteraard bedoel ik met "nooit meer buiten", zonder omheinde tuin en zonder toezicht.

In april wordt onze tuin volledig aangelegd en volledig omheind en kunnen de poezen buiten ENKEL als wij op terras zitten en ze dus in de gaten kunnen houden. :)

Guest_Loesje85_*
Guest_Loesje85_*

#37 Geplaatst 10 maart 2011 - 09:13

Mijn katten zijn geadopteerd, maar zijn ook nog nooit buiten geweest in hun hele leven. En zo ga ik het houden!
Ik woon voorlopig op een appartement, maar als ik verhuis naar een huis ooit, ga ik toch een serieus nadenken over een kattenren :) onbezorgd in de frisse buitenlucht, zonneke op hun lijfke, geluiden,.. Zal toch wel leuk zijn voor elk dier, maar voor mij inderdaad enkel in een gecontroleerde, veilige omgeving!

Willy, wat is momenteel het voedingspatroon van Farah? Hoe vaak eet ze, wanneer krijgt ze haar gourmet/whiskas en wanneer die biefstuk? Drinkt ze van gewoon kommetje of waterfonteintje?
Heb je haar elk jaar ontwormd/ontvlooid  als binnenkat?

Groetjes

Guest_willy_*
Guest_willy_*

#38 Geplaatst 10 maart 2011 - 09:34

Loesje85 zei:

Willy, wat is momenteel het voedingspatroon van Farah? Hoe vaak eet ze, wanneer krijgt ze haar gourmet/whiskas en wanneer die biefstuk? Drinkt ze van gewoon kommetje of waterfonteintje?

Groetjes

Loesje, haar huidig voedingspatroon is: om 18u krijgt ze Sheba met daar bovenop een stuk biefstuk in kubussen (mogelijk omdat uit diepvries komt) gesneden (heeft al van jongsaf géén tanden meer). Samen met "catmilk" (Whiskas). Soms gaat ze water drinken uit gewoon kommetje.

's Morgens kleine hoeveelheid Sheba. Pas als ze genoeg binnen heeft gaat ze in haar mandje en slaapt ze praktisch de gehele dag. Komt uit haar mandje om naar de kattenbak te gaan.

Vroeger kreeg ze 1 maal per dag (18u.) eten, maar dan meer Sheba dan nu.
Biefstuk is altijd zelfde hoeveelheid gebleven, integendeel, nu wat meer omdat ik zie dat ze daar zot op is, dus goed voor haar lang leven !
Niet te vergeten dat ze van jongsaf in haar avondeten ook een kleine hoeveelheid "Gistocal" vitaminen krijgt.

Bewerkt door willy, 10 maart 2011 - 09:37.

Guest_willy_*
Guest_willy_*

#39 Geplaatst 14 maart 2011 - 15:45

Loesje85 zei:

Groetjes

Nog wat vergeten  op te antwoorden.

Ontwormen nooit ondergaan. Wel jaarlijks spuitje tegen ziekten. Vlooienmiddel "Frontline" met tussenpozen volgens nodig of niet.(zo min mogelijk chemische producten - principe)

Guest_willy_*
Guest_willy_*

#40 Geplaatst 17 maart 2011 - 18:15

De eerste klitten heeft de DA afgeschoren met een tondeuze.

Sindsdien zit haar lijf vol met klitten, die er in reuze snelheid gekomen zijn.

Waarschijnlijk in reactie op dat afscheren. Kammen was te laat.

Of kan een teken zijn van ouderdom, want vroeger had ze nooit klitten.

Ze heeft er blijkbaar géén last van en daarom zal ik haar gerust laten.

Iemand ervaring met klitten bij een Heilige Birmaan ?

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#41 Geplaatst 18 maart 2011 - 13:03

willy zei:

De eerste klitten heeft de DA afgeschoren met een tondeuze.

Sindsdien zit haar lijf vol met klitten, die er in reuze snelheid gekomen zijn.

Waarschijnlijk in reactie op dat afscheren. Kammen was te laat.

Of kan een teken zijn van ouderdom, want vroeger had ze nooit klitten.

Ze heeft er blijkbaar géén last van en daarom zal ik haar gerust laten.

Iemand ervaring met klitten bij een Heilige Birmaan ?

Misschien kan ze zich niet meer voldoende wassen omwille van haar leeftijd??

Bewerkt door Lut, 18 maart 2011 - 13:04.

Guest_willy_*
Guest_willy_*

#42 Geplaatst 18 maart 2011 - 13:42

Lut zei:

Misschien kan ze zich niet meer voldoende wassen omwille van haar leeftijd??

Natuurlijk is de leeftijd schuld dat ze zich niet meer zo goed kan aflikken.

Anderzijds zitten die klitten opzij van het lichaam, en hebben niets te maken met de plekken waar ze zich aflikken.

Hoe die klitten daar zo plots in groot getal komen blijft een raadsel !

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#43 Geplaatst 18 maart 2011 - 19:46

willy zei:

Natuurlijk is de leeftijd schuld dat ze zich niet meer zo goed kan aflikken.

Anderzijds zitten die klitten opzij van het lichaam, en hebben niets te maken met de plekken waar ze zich aflikken.

Hoe die klitten daar zo plots in groot getal komen blijft een raadsel !

Misschien omdat ze nu meer ruift, het is voorjaar he! Hier vliegen haren ook in 't rond hoor!!

Guest_willy_*
Guest_willy_*

#44 Geplaatst 19 maart 2011 - 08:13

Lut zei:

Misschien omdat ze nu meer ruift, het is voorjaar he! Hier vliegen haren ook in 't rond hoor!!

Goede suggestie, maar denk het niet ! Veeleer een ouderdomsverschijnsel, want ze ziet er totaal stekelig uit met overal haar dat in pieken staat. Ook het ras, Heilige Birmaan, speelt een rol.

Enkele maanden terug was er nog niets te bespeuren en kon ik alles uitkammen.

Nog iets nieuw dat ze doet: vooraleer te slapen in haar mandje, miauwt ze enkele keer rauw. Eerst schrok ik, dacht pijn ?, maar bij herhaling bleek dat ze zich daarna installeerde om te slapen.

Guest_willy_*
Guest_willy_*

#45 Geplaatst 30 maart 2011 - 09:01

In vorige inzending haalde ik dat plots heftig miauwen aan dat onrust veroorzaakte. Bij herhaling blijkt dat een nieuwe gewoonte te zijn.

Opvallend dat het hoesten dat ze al sinds Mei 2010 doet, aan het verminderen is !

Zo ziet men dat met enig geduld, bepaalde verschijnselen onschuldig zijn. Moest men de DA vragen dan zou die zeker medicamenten voorgeschreven hebben. Want dat verwachten de meesten van de DA.

Net zo bij de mens ! Roept men de dokter, dan verwacht men medicamenten of anders is het géén goede dokter. Rustig afwachten of iets voorbijgaand is of verdwijnt is er niet bij !

Hopelijk is die ervaring nuttig voor anderen en voor hun geliefde katten.

Bewerkt door willy, 30 maart 2011 - 09:02.