Spring naar inhoud

- - - - -

Oude poes fel achteruitgegaan in korte tijd

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
Guest_poezemie_*
Guest_poezemie_*

#1 Geplaatst 28 februari 2011 - 11:37

Dag poezenvrienden,ik zit met men handen in het haar en weet me nie echt meer raad met onze oude poes dommel(12 jaar)
Hij is sinds een paar weken fel achteruit gegaan,sinds dat we gemerkt hebben da hij veel dronk en nu ook weten dat dit komt doordat hij suikerziekte heeft is het een dikke miezerie :( ,ik wil echt alles doen om hem nog zo lang mogelijk bij ons te hebben in goede omstandigheden en zo min mogelijk pijn.Onze poes heeft al enkele jaren ook een ziekte in zen buikje waar hij speciale voeding voor krijcht en om de dag een kortizonepilletje,dat ging al die jaren tamelijk goe maar nu wil hij het eten wat hij normaal moet eten voor zijn ziekte in zen buikje niemeer eten,de dierenarts liet me weten da hij ook vis mag eten en eend eventueel,maar het zou toch beter zijn van zen dieetvoeding te geven,MAAR vermits dat als ik hem die geef hij niks eet geef ik nu toch vis en eend om hem toch maar iets binnen te krijgen,hij doet altijd zo raar als hij eet,net of hij pijn heeft bij het eten en er stond inderdaad een tandje los dat inmiddels verwijdert is door de dierenarts MAAR toch blijft hij zo raar eten :cry: ,ik ben ten einde raad en men lieve schat wil ik zograag helpen maar weet niemeer hoe.
Nu dat ik weet da hij suikerziekte heeft maak ik me natuurlijk nog meer zorgen want hij krijcht 2xper dag insuline van mij ingespoten om dit te regelen MAAR voordat ik die spuit mag zetten moet hij gegeten hebben(goed gegeten hebben) en dat is dus een regelrechte ramp hier,ik zit bij hem en moedig hem aan en geef hem aaitjes zodat hij toch maar zou eten,hij wil eten en da zie ik maar het gaat nie tegoei.
Drie weken terug kwam er dan nog bij dat hij niesziekte had opgedaan doordat zijn afweer heel zwak is geworden en dus ging ik naar de dierenarts en hij kreeg daar een langwerkende spuit met antibiotika en het ging eventjes ietsje beter met hem(kwas zo blij).
Nu niest hij terug sinds verleden week en eet hij terug veel slechter,is dit dan niet helemaal weg geweest(de niesziekte)en heeft hij dit dan nu nog,ik weet het niet goed meer.
Hij suggelt ook al jaren met zen achterpootjes,en de laatste 3 maanden kan hij amper nog ergens op springen,hij probeert maar dan valt hij dikwils terug naar beneden(echt jammer :( )maar ik help hem dan altijd op de dingen waar hij graag op wil,ik merkte ook da hij zo weg schuift met zen achterste pootjes de laatste tijd,het zou artroze kunnen zijn of een ontsteking van de zenuwen aan de achterpoten (komt veel voor bij poezen mer suikerziekte zij de dierenarts me net )
Moet namiddag met hem naar de dierenarts want zo kan dit niet verder,hij moet geholpen worden,hij heeft mischien felle pijn aan zen pootjes en dan gaat hij op metakam gezet worden tegen de pijn voor de artroze(nog al maar medicati bij)maar als het hem helpt dan doen we dat gewoonweg,namiddag word zijn suiker ook weer gemeten en hoop dat die beter is.
Heeft iemand tips voor mij en onze oude jongen zodat we samen toch nog een fijne tijd kunnen hebben(de tijd die hij er nog zal zijn bij me),ze zijn van harte welkom hoor want ik weet niemeer wat te doen,ik hou zoveel van men dommeltje en het doet me hartpijn om hem zo te zien,alhoewel hij nog veel te goe is om laten in te slapen he,het zal een kwestie zijn van zen suiker terug goe te krijgen en pijnstillers te geven voor zen pootjes denk ik.
Tips zij dus altijd welkom,en is er iemand die deze dingen al heeft meegemaakt met een poes van hem ,laat het me weten.

Bedankt alvast en groetjes van dommel en poezemie ;)

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 28 februari 2011 - 11:39

ik wens hem veel beterschap, maar helaas heb ik er geen ervaring mee...
Geplaatste afbeelding

Guest_poezemie_*
Guest_poezemie_*

#3 Geplaatst 28 februari 2011 - 11:56

Bedankt Nele,ik hou je op de hoochte
Groetjes :)

Bene
Bene
  • 3.069 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 28 februari 2011 - 12:01

Hier heben we er ook geen ervaring mee.
Heel veel beterschap voor je schatje.

meitepeit
meitepeit
  • 1.710 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 28 februari 2011 - 12:33

ocharm, nu heeft hij alles tegelijk, ik zou echt niet weten wat het beste is voor hem, vraag eens aan de dierenarts of U hem toch gewoon eten mag geven, dat hij wat aansterkt, of astronautenvoeding voor katten,, en hou me op de hoogte hoe het met hem gaat, misschien heeft U hier wat aan, met deze informatie, je weet het nooit, groetjes

Suikerkatten.nl

Bewerkt door meitepeit, 28 februari 2011 - 12:37.

Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 28 februari 2011 - 12:53

Sterkte,ja poezen kunnen ineens fel verslechten hoor vooral als ze al wat van jaren zijn

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#7 Geplaatst 28 februari 2011 - 13:19

Hallo, het is echt een sukkeltje zeg.

Wat de suiker bereft, suikerkatten.nl en diabeteskatten.nl is een hele goede website waar je veel info kan vinden en veel lotgenoten die je met raad en daad kunnen bijstaan. Bij Twister vermoedde onze da ook suiker en ik heb daar heel veel hulp en raad gekregen. Dus ik zou zeker eens gaan horen.

Wat je zeker moet doen is zelf een suikermetertje kopen. De stress bij de da jaagt de suikerspiegel van de kat altijd de hoogte in. En een bloedopname bij de da geeft dus echt geen goed zicht. Je kan gratis een metertje bestellen bij een aantal leveranciers in België (onder andere Menarini - je kan via hun website of per telefoon een gratis meter aanvragen). Op bovenvermelde websites vind je veel info over hoe en wanneer meten.

Welke voeding krijgt je kat nu juist want vele dieetvoeding van RC en Hills bevatten bijzonder veel koolydraten die zeer nefast zijn voor suikerpatienten. Koolhydraten zetten immer om in suikers.

Pas ook op met de medicatie, sommige onstekingsremmers zijn bijzonder nefast voor de suiker zoals bij wijze van voorbeel prednison - vraag het zeker aan je da en stel de vragen op bovenvermelde websites want geloof me, ik heb zelf moeten ondervinden dat niet alle da's voldoende afweten van diabetes bij katten (ik was bijna insulinie beginnen spuiten maar Twister bleek geen diabetes te hebben na een fructosaminetest).

Geef je wat lauw voedsel, lauw voedsel verspreid meer geur wat een kat gemakkelijker doet eten. eventueel kan je wat lauw water over zijn brokjes doen. Hij moet echt eten de sukkel want te weinig of niet eten is inderdaad zeer slecht voor zijn suiker.

Zeg die poten, kan dat niet zijn omdat je kat op zijn hakken gaat lopen door de suiker? Het laatste deel van hun poot dat normaal recht staat sleept over de grond. Er is maar één manier om dat aan te pakken en dat is door zijn suiker gereguleerd te krijgen. Het is geen ontsteking maar louter te wijten aan suiker.

Slecht eten en slechte tanden - allemaal het zelfde schuitje - suiker.
Ga aub eens kijken op bovenstaande fora, ze kunnen je daar echt helpen want als ik het zo lees is de diabetes van je kat echt niet onder controle. Verschiet niet, die mensen weten in het algemeen meer de meeste dierenartsen en je zal wat moeten ingaan tegen je dierenarts, maar hun dieren doen het in het algemeen goed en hoe meer je er zelf van weet, hoe meer je zal merken dat je dierenarts het goed bedoelt maar spijtig genoeg niet alles kan weten.

Hou ons aub op de hoogte en veel moed!

karolien1985
karolien1985
  • 1.576 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 28 februari 2011 - 13:39

Veel moed en veel beterschap voor Dommeltje :geluk:
Geplaatste afbeelding

meitepeit
meitepeit
  • 1.710 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 28 februari 2011 - 13:52

daar ben ik het helemaal mee eens! onze vorige dierenarts zetten onze 2 katten op nierdieet, ze hebben het niet aan de nieren, volgens de dierenarts ZOUDEN ze het in de toekomst misschien krijgen, en dat was voor hun 2tjes altijd beter. volgens hem. onze Winny at het niet, trouwens ze heeft een snelwerkende schildklier, dat is onder kontrole, ze was misselijk viel af, toen zijn we haar alles gaan geven waar ze zin in heeft, poezesnoepjes kattemelk , het gaat prima, en was wat bijgekomen. om de 3 maanden gaan we met haar bloed prikken voor de schildklier niertjes en lever. tot nu toe alles toppie met haar. Dus wie was er beter van, niet onze kat,groetjes

Bewerkt door meitepeit, 28 februari 2011 - 14:20.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#10 Geplaatst 28 februari 2011 - 13:58

Mijn da had RC diabetic voorgeschreven. Ik heb dat welgeteld 2 dagen gegeven. Al mijn katten vlogen daarop af door de geur. Misschien goed voor katten die niet willen eten maar daar heeft Twister nu percies geen last van (is zelf wat te rond).

Maar ja, het beroep van dierenarts is ook echt geen makkie hé. Dieren spreken niet, je hebt een enorme variteit aan dieren die elk anders moeten behandeld worden en andere ziektes en symptomen hebben. Niet te onderschatten. Zolang ze open staan voor informatie en vragen heb ik er absoluut geen problemen mee. Ikzelf ben iemand die altijd alles gaat opzoeken en mijn da weet dat intussen al. Na zijn flater met de diabetes zal hij niet meer snel zeggen dat ik het internet niet moet geloven

Guest_poezemie_*
Guest_poezemie_*

#11 Geplaatst 01 maart 2011 - 21:39

Dag poezenvrienden
Ondertussen weet ik weer wat meer alhoewel tis te zeggen,was naar de da geweest en ik zij dat dommel zo slecht bleef eten en dat er iets mis was bij zen achterpoten en inderdaat dat van zen achterpoten komt puur van zijn hoge suiker,de da zij dat de suiker de zenuwen aantast en dommeltje daardoor een soort van verlamingsverschijnselen heeft(hij loopt dus op zen hakken)zoals Eragon hier reeds zij.Dat van die medicatie klopt ook want hij krijcht om de dag kortizone en dat vecht met zijn suiker dus,nu mag ik nog maar een half pilletje kortizone geven aan hem.Helemaal stoppen denk ik niet dat gaat vermits met de ziektes in zen buikje.
Ben vandaag net een apparaatje gaan kopen voor ons dommeltje zen suiker zelf te kunnen meten,want de suiker kan inderdaad de hoochte ingaan door stress,maar de da had zen bloed speciaal laten onderzoeken(ze hadden zen bloed zo onderzocht da ze zelfs van een paar dagen terug int bloed konden zien en zo zagen ze dus dat zen suiker dan ook hoog was dus het was nie van de stress spijtig genoeg niet :( .
De da haar man is ook een da en hij gaf me al nieveel goede hoop,doordat onze dommel wit is maakt het dit allemaal nog moeilijker,zij hadden het over iets in dokterstermen wat een witte poes heeft(dat hij nie reageert op de insuline).
Ik vroeg aan de da wat we nog zouden kunnen doen als het nie beterde en of ze dat nog al eens heeft meegemaakt dat een poes nie beterd met insuline,daarop zij ze me dat ze dit nooit eerder had meegemaakt MAAR dat er wel al mensen waren geweest die dit niemeer aankonden met dat gesuggel van die spuitjes en dat ze hun poes lieten inslapen,Maar dat is uitgesloten voor mij,hij is nog veel te goed hoor.
De da heeft onze dommel ook op metacam gezet(pijnstiller),hij had gisteren een langwerkende spuit gehad met metakam ,omdat ik der bijna zeker van was da hij toch pijn had in zen mondje als hij moest eten en wat blijk :) toen ik thuis kwam bij hem en eventjes daarna probeerde of hij wou eten kon het nie snel genoeg gaan met eten geven en hij at goe(toch al vele beter als dervoor)en wat was ik blij :LOL: ,nu moet ik hem dus ook dagelijks metakam geven(1xper dag)hopelijk blijft hij nu goe eten en is dit probleem al opgelost,vandaag at hij ook nog goed :d .Gisteren bij de da had hij nog veel te hoge suiker(466)maar het kan inderdaat zijn da het ook wa stress is dus wou ik het vandaag zelf uittesten met het toestel voor de suiker te meten maar dat lukte me nie echt goe,ik had drie keer geprobeerd(ocharme die oortjes van men lieve schat)het wou me maar nie lukken en dus belde ik op de da om raad wat ik eventueel mis deed en we kwamen er snel achter dat ik te klijne naaldjes gebruikte om te prikken in zen oortje(ik nam die waar ik zen insuline mee inspoot en die waren te klijn),nu mag ik morgen goede spuitjes gaan halen bij haar en dan ben ik eens benieuwd hoor wat zen suiker zal zijn,ik zet zen spuitje rond 10u smorgens(2streepjes wat al heel veel is voor een poes)en om dan na te gaan hoe het zit bij zen suiker dan zou ik 5uren daarna moeten prikken om iets te zien,dat ga ik morgen dan eens doen en ik hoop dat het toch een goe rezultaat is wa ik zal zien.Tzou ook kunnen da ik dus teveel insuline spuit waardoor zijn suiker te fel zakt en waardoor dat zen lichaam zo fel ga reageren dat de productie om dit terug op pijl te krijgen te fel gaat werken en dat is dus helemaal nie goe he,morgen zullen we meer weten.Ik hou jullie zeker op de hoochte.
Bedankt alvast voor jullie steun advies en lieve woorden
Eragon,ik wil je hartelijk bedanken voor je goede tips en advies en de twee forums waar ik nu terecht kan bedankt ;)
                   Tot gouw lieve poezenvrienden,en hopelijk heb ik dan goed nieuws

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#12 Geplaatst 01 maart 2011 - 23:04

Veel beterschap voor Dommel en veel moed voor u. :rub: :hug:

Guest_trio_*
Guest_trio_*

#13 Geplaatst 01 maart 2011 - 23:12

Heel veel beterschap voor Dommeltje :hug:

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 02 maart 2011 - 07:50

:hug: :hug: :hug: Heel veel beterschap voor Dommel

Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#15 Geplaatst 02 maart 2011 - 08:19

Veel beterschap!!!!
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding