Spring naar inhoud

- - - - -

kamiel alleen!

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Kamiel
Kamiel
  • 815 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 28 februari 2011 - 15:22

Sinds donderdag is Kamieltje terug alleen wegens het overlijden van ons allerliefste dolfje!

Ik hoop dat hij niet verbitterd geraakt of gedragsproblemen krijgt.
Af en toe zie je hem echt op zoek gaan naar Dolfje en overal aan snuffelen. Hij komt ook nu véél naar ons toe om met hem te spelen.

Kamiel was zich volgens mij er goed van bewust dat Dolfje erg ziek was. Gelukkig hebben ze nog kunnen afscheid nemen van elkaar.

De laatste nacht dat Dolfje bij ons was heeft kamiel zich echt ontfermt over Dolfje! Als een echte grote broer ging hij rond dolfje liggen en liet dolfje zijn hoofdje op hem liggen. Was mooi om te zien, gezien de omstandigheden.

Zou kamiel nu veel vedriet hebben? Hoe kan je dat zien bij een kat? Hoe kunnen we dit samen met hem verwerken?
Geplaatste afbeelding

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 28 februari 2011 - 18:26

heb hier geen ervaring mee maar hopelijk komt er toch nog reaktie van mensen die er wel ervaring mee hebben

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 28 februari 2011 - 18:35

Bij de honden zag je het verdriet bij het wegvallen van een kameraadje veel beter dan bij de kat. Bij ons Nelleke hebben we dat nooit echt gezien :(

Toen ons Nelleke wegviel, zijn Jacko en Lotte wel gaan zoeken. Het hele huis van mijn ouders hebben ze afgelopen, op zoek naar Nelleke. Na een paar keer op bezoek komen, hebben ze het opgegeven, en zijn ze gewoon beginnen spelen.

Kitties verbergen veel he...
Geplaatste afbeelding

Ciske
Ciske
  • 699 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 28 februari 2011 - 18:37

arme Kamiel ...
toen onze brit gestorven is, merkten we ook wel dat Puma hem ging zoeken en een beetje treurde.  Minoes daarentegen weer totaal niet maar die is sowieso nogal op zichzelf.  
Ik denk dat het dus een beetje afhangt van kat tot kat...
Wel mooi dat hij zich nog zo ontfermd heeft over Dolfje.  
Ik zou zeggen, leg hem extra in de watten, dat kan nooit geen kwaad :)
Veel sterkte bij de verwerking voor jullie allemaal

saparapah
saparapah
  • 1.324 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 28 februari 2011 - 19:12

Zo lief van Kamiel :heart: .
Het kan idd best zijn dat hij wat treurt, maar zoals Gwynyth al zegt, zal dit zeker niet zo lang duren als bij honden. Binnen enkele dagen zal het wel beteren. Ik denk dat hij vooral compagnie mist. Vertroetel hem maar goed.
Geplaatste afbeelding
Groetjes en poezekopjes, Sarah

marleen57
marleen57
  • 3.331 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 01 maart 2011 - 01:22

wat erg voor kamiel ,je moet hem veel knuffelen er mee bezig zijn ,en misschien een nieuw speelkameraadje aanschaffen ,denk dat het verdriet minder groot gaat zijn als ie alleen is blijft hij treuren ,ik wens je veel sterkte toe ,vind het zo erg :cry: :cry:
Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 01 maart 2011 - 05:41

Hij zal het kunnen verwerken maar het duurt heel lang.Ik denk niet dat hij Dolfje gaat vergeten maar dat hoeft ook niet.Dieren kunnen ook een plaatsje geven aan het verliees van een vriendje.Satan is 4 jaar vroeger gestorven als Canaille ,ze waren van hetzelfde nest.Tot dat Canaille ons verlaten heeft is ze blijven treuren.Ze ging altijd op Satan haar plaats slapen.Ik denk dat het met der tijd een gewoonte geworden was.Maar ze speelde ook weer en kwam meer op de scoot liggen en zo hebben wij dat samen verwerkt.Nog veel moed. :hug:
Arthuur heeft ons plotseling verlaten begin november en Jefke,zijn broertje,heeft ook wel een diike maand heel erg getreurd.Nu komt hij ook veel meer op schoot en is hij een echte schootkat geworden.

Bewerkt door DORIS, 01 maart 2011 - 05:45.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 01 maart 2011 - 07:07

Ik merk ook aan ons Babette, die begin dit jaar even onverwacht haar broer Borre verloor, dat ze veel aanhankelijker is geworden. Ze is veel vaker in mijn buurt, kruipt op schoot, vraagt om te spelen... De eerste 2 weken heeft ze heel veel lopen miauwen, duidelijk op zoek en verdrietig. Het gekke is dat ze bepaalde "maniertjes" van Borre heeft overgenomen.

Babette krijgt heel binnenkort gezelschap van een kleine ragdoll. We hebben zowel in huis als in ons hart de plaats om er opnieuw eentje bij te nemen en denken echt dat dat voor ons madam een goeie zet is.

Succes in ieder geval om jullie verdriet een plaatsje te geven  :hug:
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 01 maart 2011 - 22:53

Heeft Kamiel Dolfje dood gezien? Ik laat altijd het overleden katje zien aan al de poezels, ze komen echt afscheid nemen, en dit helpt hen om gemis te verwerken. Je ziet ook dat ze de eerste dagen erna wat verloren rond lopen en opmerkelijk kalmer zijn. Maar ja hier zijn ze met veel en hebben mekaar, dus gaan ze na die paar dagen terug hun gewone leven lijden.
Je kan mss er eens over nadenken om een nieuw katje in je gezin op te nemen, mss eentje uit het asiel?? Kamiel zou het mss ook fijn vinden een vriendje terug te hebben.
Ik zeg niet dat je dit direkt moet doen, maar bij sommige helpt het om het te verwerken, Dolfje vergeet je nooit en hij blijft in je hart.

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 02 maart 2011 - 00:01

Ik merkte dat toen Alfie overleed, Odin hem toch ook wel erg mistte. Dat uitte zich in dat Odin heel erg over the top aanhankelijk (heerlijk maar ook zielig) werd, overal mij volgde (nog meer dan normaal al) en ook mij steeds vastgreep en veel mauwde. Hij zocht dus echt duidelijk mijn gezelschap op en dit heeft mij zelf ook wel een beetje getroost. Ik heb hem vooral in die tijd ook echt veel knuffeld en gespeeld om samen uit te huilen en ook elkaar af te leiden.
Nu is Willow er dan bij, omdat ik merk dat Odin echt een maatje nodig heeft, maar ik vind wel dat Odin echt die tijd nodig heeft gehad om net als ik eigenlijk (!) te rouwen. Ik zie nu geen sporen meer van trauma en hij accepteert Willow ook goed. Al is het niet zoals bij Alfie toch op de een of andere manier.
Ik zou dus gewoon de tijd nemen, dat kan nooit kwaad... pas zodra het voor allebei weer goed lijkt te voelen, en je weet wanneer dat is, dan zie je verder..

Heel veel sterkte, ik weet hoe onwerkelijk het voelt...

:rub: :rub: :rub: :rub: :geluk:

Edit: eigenlijk net als bij Snoopy en het bizarre is dat Odin ook de maniertjes van Alfie heeft overgenomen, net als haar Babette van Borre. Odin was altijd een rustige goedzak en is nu eigenlijk het stoute ADHD-ertje geworden wat Alfie juist altijd was.

Bewerkt door eve, 02 maart 2011 - 00:03.

Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 02 maart 2011 - 00:15

Katten voelen veel aan hé. Ik geloof dat hun zesde zintuig veel beter ontwikkeld is dan bij de mens. Zo geloof ik ook dat hij ook jullie verdriet zal aanvoelen. Door extra aandacht te geven gebeurt er geloof ik ook een wisselwerking ; de kat voelt jullie verdriet aan en omgekeerd, het is een beetje zoals mensen mekaar troosten bij een verlies maar dan zonder woorden.
Een nieuw katje in huis kan misschien voor wat afleiding zorgen, maar in het slechtste geval ook voor extra stress indien het niet onmiddelijk klikt.
Bij ons was dat toch het geval toen we 4 maanden na Twix z'n overlijden een ander katertje in huis genomen hebben.
Lucky (die 6 jaar met Twix doorgebracht had) kreeg veel stress van de nieuwe "Miloh", nu pas na anderhalf jaar begint het wat te beteren.
Alvast veel sterkte voor jullie :hug:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 03 maart 2011 - 15:34

Kamiel zal zeker ook tijd nodig hebben om om Dolfje te rouwen net zoals jullie. Hier heb ik ook altijd de poezen laten afscheid nemen bij een overlijden, ze komen dan eens ruiken en zouden het verlies gemakkelijker verwerken volgens onze DA.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 03 maart 2011 - 17:38

het is altijd goed al de overblijver kan snuffelen aan de overleden kat. dan weet die dat hij niet moet zoeken of wachten op de thuiskomst.

hier heeft james echt gerouwd om Nobel. Hij ging regelmatig ruiken aan haar bandje day op de schouw lag en we hebben hem gewoon tijd gegeven. Met de tijd minderde dat snuffelen aan dat bandje. Het beste is je poezel wat tijd geven om over zijn verdriet heen te geraken. Ik zou er ook niet direkt een andere kat bijnemen want dan zijn er 2 dingen tegelijk te verwerken: het verlied van dolf en een vreemde kat.

:hug:

Jessie_A&A
Jessie_A&A
  • 2.940 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 04 maart 2011 - 14:26

Ik durf het bijna niet te vragen, en ik bedoel ermee niet dat je snel een "vervanger" voor Dolfje moet zoeken, want dat kan niet!

Maar...  gaan jullie in de toekomst terug een speelkameraadje voor Kamiel nemen of niet?

Kamiel
Kamiel
  • 815 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 04 maart 2011 - 15:23

Hey Jessie

Dit mag je gerust vragen. Is zeker geen vreemde vraag. Dolfje gaan we nooit kunnen en willen we ook nooit vervangen! Hij was ons lief zwart beertje. Indien er een nieuwe poezel zou komen willen wij dit ook absoluut niet als vervanging van Dolfje zien.

Het ligt ook allemaal nog redelijk emotioneel momenteel. Gisteren rond tien uur zijn er nog eens traantjes geweest. Dan was het precies een week geleden dat we ons lief dolfje hebben laten inslapen. Hopelijk heeft hij het daar goed in de poezenhemel.
Hij houdt alvast kamiel goed in de gaten. Hij doet het goed. We hebben hem de laatste dagen wat in de watten gelegd met nieuwe speeltjes en verwennen hem met al onze liefde en oneindig veel knuffels...
Geplaatste afbeelding