Spring naar inhoud

- - - - -

groei achterstand

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
Guest_yvette_*
Guest_yvette_*

#1 Geplaatst 28 februari 2011 - 20:01

weet nu niet of mijn discussie hier goed staat en of er al een discussie over is.

ik heb een maine coon kitten van 5 maandjes jong. maar zoals ik ze zie blijft ze zo groot als toen ik ze een maand geleden heb gehaald bij de fokker.
heb deze morgen een mailtje gestuurd naar de fokker met de mededeling dat ik vond dat ons kitten niet groeide en dat ik gisteren op show had gezien dat er kittens van dezelfde leeftijd waren die heel wat groter leken dan onze kleine meid.
nu zei de fokker mij dat ze groeiachterstand kan opgelopen hebben door stress van de verhuis. ze zei ook dat er grote maine coons waren en kleinere en dat het in de genen zat. klopt dit of moet ik me geen zorgen maken wat die groei betreft

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 28 februari 2011 - 20:04

groeiachterstand door stress heb ik nog nooit van gehoord :o :s sommige zijn inderdaad groter dan andere. Je moet anders je katje eens wegen? kan zijn dat je het niet ziet dat ze groeit maar dat ze het wel doet. Als ze ook in gewicht niet bijkomt zou ik toch eens bij de da gaan. Kan ook zijn dat je katje nu eventjes niet erg groeit maar bv over een week of twee ineens een groeispurt krijgt.
Geplaatste afbeelding

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 28 februari 2011 - 20:25

Er zijn MCtjes in allerlei maten, ik heb ze ook van klein, normaal en groot, maar een groeiachterstand door verhuis stress dat lijkt me echt grote bulls..t hoor, ze is natuurlijk nog lang niet uitgegroeid he.
Wat de fokker zegt over grote en kleine Coons is waar, grote ouders hoeven niet perse grote kittens krijgen, en andersom kan ook, "kleine" ouders kunnen grote nakomelingen krijgen.

Bewerkt door Nashota, 28 februari 2011 - 20:25.
Reden van bewerken: kleine aanpassing

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#4 Geplaatst 28 februari 2011 - 20:59

jouw Twix is een kater, die zijn groter en groeien ook sneller. er is inderdaad verschil in grootte tussen Maine Coons. Cassandra is een kattinetje, binnen enkele dagen 5 maanden oud.
Groeiachterstand ? Nee, een mooi Maine Coon vrouwtje. Vergeet niet dat een Maine Coon pas na 3 jaar volgroeid is. En ze nadien nog wat gewicht bij krijgen ...
Zeker geen zorgen maken. Dat komt wel. Onmogelijk te voorspellen hoe groot zij gaat worden.
Weeg je haar af en toe ? Hoeveel woog ze toen ze toekwam ? Hoeveel nu ? Volg het maar op. Ze groeit heus wel hoor. En Twix ook natuurlijk !!! :LOL:
Geplaatste afbeelding

Guest_yvette_*
Guest_yvette_*

#5 Geplaatst 28 februari 2011 - 21:05

onze twix is een kater die ook zo groot niet is voor zijn leeftijd. hij is nu 1 jaar en woog vorige week bij de da 6kilo.
ons kleintje hier woog bij aankomst 2kilo en nu 2,5kilo ongeveer.
ze heeft wel redelijk lange pootjes vind ik.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#6 Geplaatst 28 februari 2011 - 22:04

6 kilo voor een kater van 1 jaar is echt niet slecht hoor. Integendeel. Een normale kat van 6 kilo is al een serieuze kater en Coons groeien tot 3 à 4 jaar (groeispurt lag bij mij rond 1,5 à 2 jaar). 6 à 8 kilo is een gemiddelde voor een poes. 7 à 9 kilo voor een kater dus jouw kater zit echt wel goed op schema.

Staar je niet blind op die enorme Coons op show, zo zijn ze echt niet allemaal zo en bovendien vind ik persoonlijk gezondheid en weinig inteelt veel belangrijker dan een enorme kat. Ik keek me daar in het begin ook zo op los en eerlijk, Ramses en Isis zijn echt geen grote Coons en zullen dat nooit worden. Geen enkele van hun nest. Ze zijn met de hand gevoed en hadden inderdaad een groeiachterstand. Ramses woog 1,2 kilo op 12 weken, Nu 6,3 kilo (hij is wel wat afgevallen en moet wat gewicht nemen - 7 kilo zo zou beter zijn). Isis is een poes en weegt 5,6 kilo en is goed op gewicht, niet te dik, niet te mager maar wel wat klein. Hun verhoudingen zijn goed en te zien aan hun bouw en geheel gaan ze echt niet veel groter worden. Ik heb me erbij neergelegd. Ze hebben de typische Coonkenmerken maar niet de grootte en het gewicht. Spijtig, ik had het liever anders gezien maar het zij zo, ik zie ze niet minder graag daardoor.
Wat ze wel hebben, zowel Ramses als Isis zijn lange poezen met lange lijven en hebben redelijk hoge poten.

Yankee daarentegen is een reus, hij weegt bijna 7 kilo en is geen jaar oud (enhij is echt een reus hé,dus 6 kilo is echt niet slecht hoor). Yankee heeft immense poten en een zware snuit dus je ziet aan zijn bouw dat hij nog gaat groeien. Hij is lang, maar heeft een veel zwaardere boning en spijtig genoeg kortere poten. Is fijn om naar te kijken en mensen zijn onder de indruk maar is hij daarvoor beter, neen. Ik ben content dat ik eens een grote Coon heb maar hij moet wel gezond blijven, dat is belangrijker.

Dus in jouw geval zou ik even wachten, aan hun gewicht te zien, zijn ze echt aan de kleine kant hoor, maar geef ze wat tijd

Guest_yvette_*
Guest_yvette_*

#7 Geplaatst 01 maart 2011 - 08:16

ik weet dat twix toen hij nog bij de fokker was heel erg ziek is geweest en daardoor kon het wel zijn dat hij die groeiachterstand heeft opgelopen zei de da van de week.
maar we vinden hem hier prachtig en hij is zo lief.
we hadden ook graag een grote coon gehad maar ja het is niet zo en ik moet er ook wel bij stilstaan dat hij nog niet volgroeid is en er nog wel het een en ander kan veranderen.
ook voor cassie is dat zo. ze staat echt wel hoog op haar pootjes dus vermoed dat het nog wel in orde komt met haar.
heb al horen zeggen dat ik haar rauw vlees moet geven dat ze daarvan groeit, maar ik weet het niet. kan beter afwachten en zien wat ze nog doet.
ze is ook wel heel erg speels en als het niet moet gaat ze ook niet slapen ook. weet van twix dat hij in begin heel veel sliep maar zij doet dat echt niet. ze vliegt hier van tijd echt het hele huis rond

Guest_yvette_*
Guest_yvette_*

#8 Geplaatst 02 maart 2011 - 18:01

ben met cassie naar de da geweest en alles was in orde. de da vroeg me wel of ze wel 5 maanden was.
ze zag dat Cassie nog steeds niet haar tandjes aan het wisselen was en dat zou normaal al moeten gebeuren.
nu moet ik nog een maandje aanzien zei ze

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 02 maart 2011 - 19:06

:s hoe oud schatte hij haar dan?
Kali haar tandjes waren op die leeftijd toch ook al gewisseld.
Geplaatste afbeelding

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#10 Geplaatst 02 maart 2011 - 19:44

zoals hier al een paar keer gezegd is: coons komen in alle maten en gewichten en eigenlijk kan je pas zeggen of ze groot of klein zijn als ze uitgegroeid (na 4 à 5 jaar) zijn.

sommige lijnen groeien ook trager dan andere - Easy's lijn heeft tijd nodig om te ontwikkelen wel zo'n 2 à 3 jaar en hij geeft dat door bij sommige van zijn kinders - en poesjes en katers zijn een heel groot verschil bij de coons.

gewoon geduld hebben en af en toe wegen zodat je kan volgen of ze gewicht bijkomt en bijkomen is groeien.

gr.

veerle

Guest_yvette_*
Guest_yvette_*

#11 Geplaatst 02 maart 2011 - 20:06

ze schatte ze een maand of 4. had ook al verwacht dat ze aant wisselen zou zijn maar niet dus.
moest me ook niet echt zorgen maken zei da. heb ook een kitten wat vol energie zit en haar rust niet echt neemt dat kan ook de oorzaak zijn dat ze niet zo goed bij komt. ga haar bijna een tijdje in bench of zo moeten zetten dat ze toch haar rust neemt :oops:

Guest_yvette_*
Guest_yvette_*

#12 Geplaatst 07 maart 2011 - 16:30

ben hier al eens een discussie gestart met de groeiachterstand van ons cassie.
heb al van alles geprobeerd maar natvoer daar is ze dus niet voor.
ze eet enkel een aantal stukjes gekookte kip en dan voor de rest van de dag brokjes.
ze is wel heel erg actief in de voormiddag en de rest van de dag kan ze zich ergens rustig leggen.
het is een maine coon poesje van nu 5 maand en ze weegt 2500gr wat eigenlijk dus te weinig is voor haar leeftijd haar zusje weegt 1 kilo meer.
ben er woensdag mee naar de dierenarts geweest en ze zei dat ze toch gezond was want ze heeft ze volledig gecontroleerd.
de dierenarts dacht wel dat ze nog geen 5 maand was omdat ze nog niet aan het wisselen was van tandjes.
mijn vriend zegt dat ik me zo zorgen niet moet maken, maar toch doe ik het. ze heeft hier niks te kort en toch voelt het dat ik haar te kort doe :cry:

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#13 Geplaatst 07 maart 2011 - 16:33

Misschien een schildklier probleem. Als die te snel werkt val je ook af, of in dit geval kom je niet zo snel aan.
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#14 Geplaatst 07 maart 2011 - 16:35

Ik heb je twee topics samengevoegd, zo blijft het overzichtelijk.

Coonlover
Coonlover
  • 136 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 09 maart 2011 - 11:38

Probeer eens Renske vers/vis/vlees te geven weet niet of ze dat in Belgie ook verkopen maar dat is puur vis/vlees en dat luste de meeste katten wel die geen natvoer lusten het is gestoomd

Hou je Coon wel schraal. Om gezondheidsproblemen te voorkomen. Dus niet vetmesten :)