Spring naar inhoud

- - - - -

Pers traanoogjes of niesziekte?

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
PoezieMauMau
PoezieMauMau
  • 794 berichten

#1 Geplaatst 01 maart 2011 - 11:45

Hallo,

Ik sta op het punt om een Perzische langhaar kat aan te schaffen, deze zal dus bij mijn andere 2 katten bij komen.
Nu zit ik alleen met een aantal vragen:
Ik weet dat Perzische katten gauw last hebben van hun oogjes en verstopte traanbuisjes, waardoor ze vieze tranerige ogen krijgen.
Maar omdat ik een gezond beestje wil, en dus geen niesziek beestje wil hebben, waar moet ik dan opletten? Ik wil niet dat de pers mijn andere 2 katten aansteekt. Ik vind dit erg moeilijk te zien bij een pers met tranerige oogjes, het kan niesziekte zijn maar ook gewoon aan de traanbuisjes liggen.
Ik weet dat de kat/kitten een goede gezonde indruk moet maken, schoon kontje, goede vacht etc.

Ik heb al een aantal dingen gelezen over niesziekte, maar misschien weet iemand hier raad mee?

Bewerkt door PoezieMauMau, 01 maart 2011 - 11:46.

..... Een vriend zal met je zingen als je op een berg staat, en zwijgend naast je lopen door een dal .....

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#2 Geplaatst 03 maart 2011 - 09:24

Jij hebt toch al 1 (of 2?) persjes hé?
Niesziekte is niet enkel tranende oogjes. Bij een ras waar traanoogjes regelmatig voorkomt is het idd wel wat moeilijker te zien of ze gezond zijn.
Maar let ook op het niezen zelf, snot, en troebele oogjes.

Welk kitten heb je op het oog? ;)

Geplaatste afbeelding

PoezieMauMau
PoezieMauMau
  • 794 berichten

#3 Geplaatst 03 maart 2011 - 10:14

Ja ik heb één pers, maar die heeft niet zo'n platte snoet, en heeft dus ook geen last van traanogen. Ik heb een herplaatser op het oog...
Deze is geboren in 2009, dus nog vrij jong.
Zat eigelijk wel aan een kitten te denken, maar ik heb mijn eerste pers (nu 4,5 jaar) ook als herplaatser in huis gekregen, dus waarom er nu niet nog één.
Maar ik wil wel dat deze gezond is, ook al is deze wat ouder, dat heeft niets met leeftijd te maken. Ik wil niet dat mijn andere twee poezels gevaar lopen. Ik lees hier en daar dat meer dan 70% - 80% onder de katten (of catterys) het niesziektevirus hebben of drager zijn, maar is dat niet een beetje overschat?

Bewerkt door PoezieMauMau, 03 maart 2011 - 10:15.

..... Een vriend zal met je zingen als je op een berg staat, en zwijgend naast je lopen door een dal .....

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 03 maart 2011 - 10:47

Ons Babet heeft af en toe ook traanoogjes ,maar dat komt door de tocht en nu heb ik aan mijn buitendeuren tochtrollen gelegd en heeft ze geen last meer .
Veel succes met je herplaatser heb je een foto :)
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

PoezieMauMau
PoezieMauMau
  • 794 berichten

#5 Geplaatst 08 maart 2011 - 21:02

Bedankt!! Maar de pers die ik op het oog had, heeft inmiddels een mandje gevonden, dit alles in goed overleg...
Ze blijkt namelijk niet goed met andere dieren om te kunnen gaan, en dat is helaas niet wat ik zoek.
Dat ga ik ze niet aan doen, zowel de pers als mijn eigen diertjes.
Dus nu rustig aan verder zoeken... :)