Spring naar inhoud

- - - - -

voerbak

• Log in om te reageren
3 reacties op dit onderwerp
meijden1983
meijden1983
  • 199 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 02 maart 2011 - 16:48

zelf heb ik 2 katten. Nu is er een wat aan de dikke kant. We hebben altijd voer staan en omdat ze met zn 2en zijn, weet ik niet wie hoeveel binnen krijgt. Wel weeg ik het voer af zodat ze niet teveel krijgen. Nu is mijn vraag: Bestaan er ook voerbakken die werken op hun chip zodat Ze allebei kunnen eten wat ze nodig hebben en niet elkaars eten opeten?

Bewerkt door meijden1983, 02 maart 2011 - 16:49.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 03 maart 2011 - 15:54

geen idee of dat bestaat. Misschien moet je aan voedselverrijking doen, dan moeten ze meer moeite doen voor hun brokjes en gaan ze automatisch minder eten.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#3 Geplaatst 03 maart 2011 - 15:57

Nee, dat bestaat NOG niet. Wij zijn er mee bezig ;)

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#4 Geplaatst 03 maart 2011 - 15:59

Maar inderdaad: voedselverrijking ipv een voerbakje. Zo gaat de ene minder eten en heb je geen competitie om voer. Hier alvast aan stukje uit mijn cursus:

Het principe hierbij is dat de kat geen brokjes krijgt in een bakje, maar er zelf voor moet ‘werken’. In plaats van te jagen op prooidieren, kan de kat zo ‘jagen’ op brokjes. Dit kan door brokjes overal in huis te verstoppen (zoeken maar!), ze in speciale voedingspuzzels te stoppen, een voedingsbal te gebruiken (de kat moet rollen met de bal, zodat er brokjes uitvallen), de kat te laten ‘peuteren’ door brokjes in doosjes met gaten of in speciaal ontwikkeld speelgoed te doen, of zelfs door brokjes één voor één weg te gooien zodat de kat er achteraan kan hollen. U kan het zo gek niet bedenken, of u kan wel iets in elkaar knutselen om uw kat actief bezig te houden met zijn voer. De kat zal aanvankelijk misschien beteuterd staan kijken waar eerst zijn voerbakje stond, maar de meeste katten gaan erg snel aan de slag met voedselverrijking. U zal versteld staan van het probleemoplossend vermogen van onze kleine huistijgers! Voedselverrijking vraagt misschien iets meer tijd van het baasje dan een bakje met brokjes vullen, maar het geeft de kat de kans zijn natuurlijk gedrag uit te oefenen, gaat verveling tegen en is ideaal om overgewicht te helpen voorkomen.