Spring naar inhoud

- - - - -

2 verlaten katten

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Guest_JorgeElMexicano_*
Guest_JorgeElMexicano_*

#1 Geplaatst 03 maart 2011 - 21:02

Hallo iedereen.

Vroeger had ik aan de ene kant buren met 2 katten, die de hele tijd door onze tuinen liepen. Ze zijn weggegaan maar blijkt dat ze hun katten achtergelaten hebben. Deze 2 katten zitten nu de hele tijd verstopt in de tuin van mijn buren aan de andere kant, deze buur geeft ze af en toe wat eten. Ik dacht, die katten zullen wel kunnen blijven jagen, het waren immers echte buitenkatten.
Maar vandaag wou ik met Fidel door de tuin wandelen (aan de leiband) en daar zag ik 2 katten, 1 van hen herkende ik als kat van de oude buren. Ik schrok van zijn voorkomen. De andere kat was de kat van de nieuwe buren. Ze begonnen te vechten. Fidel schrok en rende terug naar het huis. Ik ging terug naar de katten kijken en zag dat de oude kat verdwenen was, wellicht ging hij zich terug verstoppen in de tuin van onze buren aan de andere kant.
Hierdoor kwam ik tot besef, de nieuwe kat beschouwt zijn tuin, uiteraard, als de zijne. Maar dit was oorspronkelijk de tuin van de oude katten. De nieuwe kat loopt ook in onze tuin dus weer terreinverlies voor de oude katten. Er is trouwens nog een kater die vaak rond ons huis loopt. Altijd als we deze zien gaat hij richting de tuin van de buren waar de 2 oude katten zich dus nu verstoppen. Ik neem aan dat het al tot confrontaties geleid heeft.
Ik heb even kort met de nieuwe buurman gepraat en hij gaat verhinderen dat zijn kat in onze tuin komt. (hoewel die voor mijn part gerust hier mag komen, wat een schattig katertje, hij at recht uit mijn hand)
De katten krijgen zonder eigenaars dus ook geen verzorging meer. Ze zijn echt mensenschuw dus ik betwijfel dat ik hun vertrouwen kan winnen en hen kan "adopteren".

Zou ik de Wase Dierenbescherming moeten contacteren? Of wat raden jullie aan te doen, als ik al iets kan/hoef te doen?

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#2 Geplaatst 03 maart 2011 - 21:04

ik zou de dierenbescherming contacteren, deze katten kunnen niet in het wild overleven! Zo zielig :(

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 03 maart 2011 - 21:14

Op dit ogenblik zit de schoonmama die naast ons woont ook met 2 zwerfkatjes. Ze heeft ze al een paar maanden eten, ze hebben een houten hokje zelg gemaakt voor de zwerfkatjes en een krabpaaltje aan hun deur gezet. de zwerfkatjes komen nu iedere dag eten en slapen al in het gemaakte hokje. Het katertje gaat niet meer weg maar het katinneke komt niet alle dagen.

(Via een mevrouw die altijd naar de okay ( warenhuis komt) die echt vrijwilllig werkt voor de zwerfpoezen enzo) is mijn schoonmama in contact gekomen met een vrijwilligster van VETAS. ze heeft nu mijn schoonmama geholpen om een kattenval te hebben en gisterenmorgen is het katertje (jefke :d ) in het valletje geraakt. vandaag heeft onze Da hem gratis geholpen via de gemeente en is hij sinds deze avond terug. Hij moet nu een nachtje in de garage slapen omdat het niet zo goed zou zijn bij vriesweer voor zijn wonde meent de Da.

Maar als ik jou was zou ik even informeren via Vetas of als je wil ( als ik weet van welke regio je bent) kan ik het eens uitleggen aan de schoonmama en kan ze het eens uitleggen aan de vrijwillige mevrouw die mijn schoonmama hier zo goed helpt.

Het is de bedoeling dat het zwerfkatje ook gelijdelijk aan meer zal binnen komen en even goed de nodige zorgen krijgen als haar eigen katertje.

Hopelijk kan het katinneke ( babs) ook nog gevangen worden met het valletje en kan ze ook geholpen worden en de nodige zorgen krijgen van de schoonmama.

Maar als je een beetje van onze buurt bent kunnen we je misschien wel helpen.

Ik zie net dat je van beveren bent en vrees dat dit een beetje ver uit de buurt bent, maar mss dat die mevrouw die ons helpt mss een vrijwijlligster kent voor jullie buurt?

Bewerkt door Minneke, 03 maart 2011 - 21:15.

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 03 maart 2011 - 21:32

heb net de schoonmama aan de lijn en het beste wat je kan doen is contact opnemen met je gemeente en doorgeven dat je belt voor zwerfkatjes.  die geven dan een nummer door hier was het Vetas zellik
070/22 33 22;

Dankzij dit project worden de zwerfkatjes gratis gehopen maar het moet wel via de gemeente gebeuren.

Je meot wel zeggen dat het over zwerfkatjes gaat anders gn ze niet gratis willen helpen.

de vrijwillige mevr van vetas hier is van Lokeren afkomstig.

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 03 maart 2011 - 22:29

Lief dat je je het lot van die twee katjes aantrekt. :)  Een pluim voor jou !

En, ook weeral, domme, stomme, en nog meer, veel meer lelijks aan de vorige eigenaars. Wie laat nu zijn katjes zo maar achter ?? :r
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#6 Geplaatst 04 maart 2011 - 10:19

Denk niet dat Vetas gaat helpen omdat de Wase Dierenbescherming dit gebied onder hun hoede heeft. Het beste dat je kan doen is eens op je gemeente horen hoe het zit met de sterielmaking op jullie gemeente? Zou de katten niet zelf naar de Wase Dierenbescherming brengen, want daar gaan ze géén kans hebben op adoptie wegens hun schuwheid... Mss kan VZW Allemaal Poezen te Kruibeke helpen?

Guest_JorgeElMexicano_*
Guest_JorgeElMexicano_*

#7 Geplaatst 05 maart 2011 - 15:18

Bedankt voor de antwoorden mensen.

Ik zal maandag of dinsdag na school alvast eens gaan horen bij de gemeente.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 05 maart 2011 - 16:56

ik sluit me aan bij wat hierboven is gezegd: zeker zorgen dat ze gecastreerd/gesteriliseerd zijn! anders wordt het probleem alleen maar groter!

als ze echt schuw zijn, dan hebben ze in een asiel idd erg weinig kansen, dus best terug laten uitzetten waar ze het gewoon zijn.
zelf heb ik ook zo'n wilde kat bij mijn ouders rondlopen en we geven die ook eten (net als de rest van de buren...). en als ik zie dat ze ziek is, dan ga ik een vangkooi halen bij de DA (heb dat tot nu toe 2x gedaan) en breng ze naar daar voor verzorging. onze slaapplaats vindt ze maar niks, ze ging altijd tussen het hout bij de buren slapen. die hebben daar nu een mandje voor haar gezet en daar is ze dan wel dol op. Uiteindelijk valt dat best wel mee om te zorgen voor een wilde zwerfkat: wat eten, een slaapplaats en terwijl ze eet dan soms wat druppels in haar nek tegen de vlooien. omdat ze niet te pakken is, wordt ze ook niet jaarlijks gevaccineert. ik wil immers dat als er iets is met haar, ik haar kan pakken met een vangkooi en als ik die daar jaarlijks zet, dan gaat ze dat vroeg of laat leren kennen en dan kan ik haar ook niet meer vangen als het nodig is.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#9 Geplaatst 05 maart 2011 - 18:23

Dit is zo zielig, wie laat nu zijn katten achter ????
Vandaar dat ik zo pro chippen ben, zo'n mensen zouden opgespoord moeten kunnen worden en serieus gestraft !!! :evil:

Hopelijk worden de katten inderdaad gevangen en geholpen.
En wie weet knappen ze op en worden ze na castratie toch weer wat minder schuw en leren ze de mensheid weer vertrouwen...