Spring naar inhoud

- - - - -

graag info over volgende katten

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#1 Geplaatst 03 maart 2011 - 22:18

Ik heb misschien een fokpoesje op het oog (als ze geboren wordt ;) ), maar heb zelf nog niet veel ervaring met stamboomonderzoek. Aangezien niet alle info in HCM-test en pawpeds staat, vroeg ik mij af of jullie meer weten over voorkomen van HCM of PKD of andere gezondheidsproblemen bij volgende katten (gevoelige info mag uiteraard in pm en wordt vertrouwelijk behandeld). Uiteraard is ook positieve info welkom (vb. 20 jaar geworden in blakende gezondheid). Bedankt alvast!

Silver Zodiac O'NeillSpeedy van Landsheer

Debby vd Bettendries

Rebell Gentleman V Landsheer

Daisy Eyecatcher V Landsheer

Bagoas Jan-Klaasen

Bagoas Hyacinth-Bouquet

Bagoas Fabulous Thunderbird

Bagoas Escaoe To Glory

Bagoas Naughty Behind The Curtain

Bagoas Bonbonneke

Chakula Van De Safraenberg

Bambola Blue of Chipie's Choice

Isabelle van Cryptanthus

Frostteddy Von LuandaMad-Max Vom Neandertal

Jennifer Von Luanda

Donatello Van Cabora Bassa

chatje80
chatje80
  • 2.750 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 04 maart 2011 - 12:10

Ik ga vanavond Pavio z'n stamboom eens bezien want een groot deel hiervan komt er ook in voor. Weet dat Nederlandse lijnen zijn.
Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#3 Geplaatst 04 maart 2011 - 12:28

chatje80 zei:

Ik ga vanavond Pavio z'n stamboom eens bezien want een groot deel hiervan komt er ook in voor. Weet dat Nederlandse lijnen zijn.

Niet allemaal van de lisjt hierboven zijn nederlandse lijnen. Zit duitse lijnen in
Geplaatste afbeelding

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#4 Geplaatst 04 maart 2011 - 12:34

jopperke je kan me stamboom sturen
:)

henny
henny
  • 1.601 berichten

#5 Geplaatst 04 maart 2011 - 13:08

jopperke zei:

Ik heb misschien een fokpoesje op het oog (als ze geboren wordt ;) ), maar heb zelf nog niet veel ervaring met stamboomonderzoek. Aangezien niet alle info in HCM-test en pawpeds staat, vroeg ik mij af of jullie meer weten over voorkomen van HCM of PKD of andere gezondheidsproblemen bij volgende katten (gevoelige info mag uiteraard in pm en wordt vertrouwelijk behandeld). Uiteraard is ook positieve info welkom (vb. 20 jaar geworden in blakende gezondheid). Bedankt alvast!

Debby vd Bettendries

Daisy Eyecatcher V Landsheer

Bagoas Jan-Klaasen

Bagoas Hyacinth-Bouquet

Bagoas Fabulous Thunderbird

Bagoas Escaoe To Glory

Bagoas Naughty Behind The Curtain

Bagoas Bonbonneke

Chakula Van De Safraenberg

Bambola Blue of Chipie's Choice

Isabelle van Cryptanthus

Frostteddy Von LuandaMad-Max Vom Neandertal

Jennifer Von Luanda

Donatello Van Cabora Bassa

Een afstamming zonder HCM zal je bij de Brits korthaar niet vinden.
B.v Bagoas Bonbonneke komt uit een HCM positieve vader (heb ik zelf gefokt, Cabriole's Point of View).
Belangrijk is hoe oud zijn de ouders van het poesje en wanneer zijn die voor het laatst getest.
Veel van deze katten zijn van voor het 'HCM-testen tijdperk'.

Henny

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#6 Geplaatst 04 maart 2011 - 13:23

Cattery van Cryptanthus Het gaat om de combinatie Jolly met Bolle Boos. :d

Bedankt alvast allemaal!

henny
henny
  • 1.601 berichten

#7 Geplaatst 04 maart 2011 - 13:41

De kater (inteelt) komt uit een Engelse import en in Engeland wordt niet op HCM getest.
Met een nieuw fokpoesje kopen kan je geen zekerheid krijgen over HCM.
Ik vind trouwens dat een kat meer heeft dan een hart!!

Henny

chatje80
chatje80
  • 2.750 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 04 maart 2011 - 20:01

Pavio is dus een kleinzoon van Handsom. Z'n mama Cho is de dochter van Handsom en Bagoas it's your turn Baby. Dus Henny jij kent Pavio z'n mama's lijn dan wel?
Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten

#9 Geplaatst 04 maart 2011 - 22:47

Zijn moeder lijn is natuurlijk gedeeltelijk Scottish Fold want hij heeft gevouwen oren.
Ik ken deze Bagoas poes (naam)niet.

Henny

chatje80
chatje80
  • 2.750 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 05 maart 2011 - 05:05

Pavio heeft de oren van z'n vader, mama is een brit zonder fold in de lijnen
Geplaatste afbeelding

Guschi
Guschi
  • 5.615 berichten

#11 Geplaatst 05 maart 2011 - 07:34

henny zei:

B.v Bagoas Bonbonneke komt uit een HCM positieve vader (heb ik zelf gefokt, Cabriole's Point of View).
Belangrijk is hoe oud zijn de ouders van het poesje en wanneer zijn die voor het laatst getest.

Cabriole's Point of View's zoon "Ricky", vierde afgelopen dinsdag 1 maart zijn 17 de verjaardag!

henny
henny
  • 1.601 berichten

#12 Geplaatst 05 maart 2011 - 09:40

Guschi zei:

Cabriole's Point of View's zoon "Ricky", vierde afgelopen dinsdag 1 maart zijn 17 de verjaardag!

Wat leuk om te lezen, vorig jaar is zijn dochter (mijn 'moeder overste' van de groep) op 17 jarige leeftijd overleden.
Niet alle afstammelingen van een positief dier krijgen deze afwijking mee, gelukkig maar.

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#13 Geplaatst 05 maart 2011 - 11:23

Deze twee zitten in de stamboom van ons Suze, aan papa's kant.
Die beide katten waren van showkwaliteit, want staan in het rood op onze stambomen.
Dus in de lijn van Etou van de Kruisvliethoeve.
Geen problemen gehad tot op heden met Etou's lijn.

Enige probleem, hij was dus minder vruchtbaar. Geen dek-lust en dus weinig kittens. Dat was de reden waarom we hem castraat gemaakt hebben.

Een ander nadeel , een niet zo'n mooie blauwe oogkleur bij beide katten, eerder lichtblauw van kleur.

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#14 Geplaatst 06 maart 2011 - 17:05

Nee Henny, daar vrees ik ook voor. Maar hoe minder het in de lijnen zit, hoe beter wat mij betreft. :d

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#15 Geplaatst 06 maart 2011 - 17:12

De kater (inteelt) komt uit een Engelse import en in Engeland wordt niet op HCM getest.
Met een nieuw fokpoesje kopen kan je geen zekerheid krijgen over HCM.
Ik vind trouwens dat een kat meer heeft dan een hart!!
De kater heeft inderdaad een Engelse vader en Duitse moeder. Het zou gaan om een nieuwe lijn in Nederland, vandaar voor een stuk mijn interesse. Inderdaad, in Engeland wordt niet of nauwelijks getest. Erg jammer is dat! Ook de types daar zijn heel anders dan de onze, veel minder bol en rond. Maar en beetje nieuw bloed kan denk ik zeker geen kwaad. Zowieso is er altijd het HCM-risico, zeker met deze kater uit ongeteste Engelse lijnen. Maar als de lijn van de moeder vrij goed is, dan is het misschien toch wel het risico waard. Zowieso ben ik niet van plan om uit de eerste nestjes iets naar de fok te laten gaan. Eerst eens kijken hoe die kittens uitgroeien. (Maar dat is natuurlijk verre toekomstmuziek).

Ik geef je helemaal gelijk Henny, niet alleen het hart is belangrijk, ook de rest van de gezondheid en het karakter zijn enorm belangrijk. Vandaar dat ik ook alle info vraag, ook positieve. En gelukkig zijn jullie heel behulpzaam, waarvoor dank!