Spring naar inhoud

- - - - -

Clyde 29mei2009 longbloeding

• Log in om te reageren
259 reacties op dit onderwerp
tash
tash
  • 7 katten

#181 Geplaatst 30 mei 2009 - 10:34

ach meid, iedereen weet hier hoe moeilijk het is als je een poezel moet afgeven.... de steun en begrip is ook niet meer dan normaal dan hé
probeer je zinnen toch maar effe te verzetten tijdens het winkelen, clyde had het warschijnlijk ook niet anders gewild
Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#182 Geplaatst 30 mei 2009 - 10:44

Hier was het eerste gedacht ook aan clyde. Ik heb hier ook heel de nacht gezeten met de kat erbij, en hem ten strengste verboden de eerste tien jaar te vertrekken. Nu hopen dat ie luistert.

En Zoë, zoals ik je al zei, zoek je eigen manier, hoe je het zelf wilt doen, en uiteindelijk ga je erdoor komen meid. Verlies doet altijd pijn, je kan maar proberen er goed mee om te gaan. Lees de andere topics wanneer jij daar zin in hebt, doe wat jij wilt. Iedereen gaat anders door een rouwperiode. Als je zo intens pijn hebt, wilt dat ook zeggen dat je echt hebt lief gehad. Dat op zich is ook enorm veel waard...

Ik denk dat het voor heel het KS goed is dat er hier gepraat kan worden. Iedereen hier leeft ongelofelijk mee - een bewijs dat dit forum meer is dan gewoon maar wat lol trappen.

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#183 Geplaatst 30 mei 2009 - 10:51

Ik had het niet beter kunnen zeggen Vosse...

M&M
M&M
  • 4.965 berichten
  • 6 katten

#184 Geplaatst 30 mei 2009 - 10:58

Lees dit nu pas, Ellenita had me deze morgen op de hoogte gebracht via sms, was helemaal van de kaart. Na dit gelezen te hebben rollen de tranen van mijn kaken, echt verschrikkelijk gewoon :cry: :cry: Gewoon ongelooflijk :cry: :cry: Ik wens je heel veel sterkte meid :hug:

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#185 Geplaatst 30 mei 2009 - 11:03

Hopelijk kun je je zinnen een beetje verzetten Zoë...

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#186 Geplaatst 30 mei 2009 - 11:24

Ben net wakker en dacht er ook al aan terug, hoopte stiekem dat het gewoon een nachtmerrie was geweest maar niet dus :(
Iedereen rouwt op zijn eigen manier inderdaad. Mijn manier was altijd om mij na een tijdje maar te gaan bezighouden met de zoektocht naar een nieuwe poezel die een beetje vreugde door het verdriet kan mengen. Andere mensen zien het dan weer niet zitten om het eerste jaar of zelfs ooit nog een niewe poes in huis te halen..
Hopelijk heb je Clyde snel terug bij jou nu na de crematie.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#187 Geplaatst 30 mei 2009 - 11:28

Zoë, voor de fokster:

Hemofilie (als het dat was, de stollingsziekte) komt enkel tot uiting bij katers. Kattinen zijn wel drager. De kans is groot dat de moeder van clyde dit droeg en hij dus het zo heeft gekregen. Dat komt omdat mannelijke dieren XY chromosmen hebben en vrouwelijke XX. Een vrouwtje kan dus als één Xje defect is het ander Xje harder laten werken zeg maar. Een mannetje heeft geen ander Xje, dus als het Xje defect is komt de ziekte tot uiting. Dat is bijvoorbeeld ook zo voor kleurenblindheid.

Eigenlijk zouden dus alle mannelijke nakomelingen onderzocht moeten worden. Behandeling is mogelijk, al is het enorm duur en niet altijd even effectief.

Alle vrouwelijke nakomelingen zouden ook getest moeten worden, als ze geen drager zijn kan er nog mee gefokt worden. De moederpoes mag in principe niet meer jongen.

Weet niet of dat je helpt, ik vind altijd steun in "wetenschap" en begrijpen hoe het in elkaar zit. Je kon er in ieder geval niets aan doen, er zijn geen standaard tests voor zoiets, het komt heel weinig voor, en zelfs als je het wist... :(

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#188 Geplaatst 30 mei 2009 - 11:28

Zulma'ke is mijn eeste echte huisdier (ja, toen ik klein was een parkietje en daar heb ik ook traantjes om gelaten toen die er niet meer was...) maar een kat... dat is toch iets heel anders... Voor we ons Zulma'ke hadden wist ik echt niks van katten (niet dat ik nu zo een kenner ben maar kom, heb hier toch veel bijgeleerd van jullie allemaal...) En toen dacht ik echt zo van: oh, een kat is gemakkelijk en dat moet naar buiten en voor je gaat werken, kat buiten, 's avonds eten geven, slaapplekje voorzien... Tot ik dat scheetje in mijn bezit had, toen werd het een heel ander verhaal hoor... Zo zie je maar... Ik kan het me echt niet voorstellen zonder mijn katje en wil er ook nog lang niet aan denken... We hebben samen de afspraak gemaakt dat ze minsten 25 moet worden... En ik vind zo uw eerste huisdiertje, dat maakt het extra speciaal... Haj toch... :cry:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#189 Geplaatst 30 mei 2009 - 11:36

Ik heb een hele nacht aan Clyde moeten denken, het is zo snel gegaan, zo verschrikkelijk, kan het nog steeds niet vatten. Veel sterkte en moed met je verwerkingsproces Zoë :rub:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#190 Geplaatst 30 mei 2009 - 11:53

Vosse zei:

Zoë, voor de fokster:

Hemofilie (als het dat was, de stollingsziekte) komt enkel tot uiting bij katers. Kattinen zijn wel drager. De kans is groot dat de moeder van clyde dit droeg en hij dus het zo heeft gekregen. Dat komt omdat mannelijke dieren XY chromosmen hebben en vrouwelijke XX. Een vrouwtje kan dus als één Xje defect is het ander Xje harder laten werken zeg maar. Een mannetje heeft geen ander Xje, dus als het Xje defect is komt de ziekte tot uiting. Dat is bijvoorbeeld ook zo voor kleurenblindheid.

Eigenlijk zouden dus alle mannelijke nakomelingen onderzocht moeten worden. Behandeling is mogelijk, al is het enorm duur en niet altijd even effectief.

Alle vrouwelijke nakomelingen zouden ook getest moeten worden, als ze geen drager zijn kan er nog mee gefokt worden. De moederpoes mag in principe niet meer jongen.

Weet niet of dat je helpt, ik vind altijd steun in "wetenschap" en begrijpen hoe het in elkaar zit. Je kon er in ieder geval niets aan doen, er zijn geen standaard tests voor zoiets, het komt heel weinig voor, en zelfs als je het wist... :(

Als het dat was teminste.. Heb er nog nooit van gehoord bij katten maarja dat is zo raar niet natuurlijk als het zeldzaam is. Denk dat de fokker best zelf eventjes contact opneemt met die DA, als het om iets erfelijks gaat is het wel van groot belang natuurlijk dat ze ingrijpt. Als de broertjes van Clyde nog niet gecastreerd zijn is het dan ook belangrijk dat zij op tijd op de hoogte worden gebracht van de situatie. In hoeverre problemen dan voorkomen kunnen worden weet ik niet..

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#191 Geplaatst 30 mei 2009 - 12:03

Hemofilie komt voor bij katten, maar slechts zéér zelden.

Guest_Fleterna's evita_*
Guest_Fleterna's evita_*

#192 Geplaatst 30 mei 2009 - 12:05

Mijn excuses dat ik nu pas lees wat er met jou lieve schat clyde is gebeurd. Gewoonweg verschrikkelijk dat uw lieverdje van de ene op de andere moment uit je leven wordt genomen, het leven zit echt toch niet eerlijk in elkaar. Ik zit hier zelf mee de tranen in men ogen en de krop in men keel. Ik weet echt niet wat te zeggen,

Ik zou willen dat ik de pijn en het verdriet die jij nu moet voelen weg kon nemen, maar dat kan ik tot mijn grote spijt niet.

Hou je sterk hè meid in deze moeilijke dagen en het zal bij u tijd nodig hebben om dit een plaats te kunnen geven.

Alvast hele dikke :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: en hou je sterk hè. Xxxx

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#193 Geplaatst 30 mei 2009 - 12:18

Vosse zei:

Hemofilie komt voor bij katten, maar slechts zéér zelden.

Pff wat een brute pech voor Clyde :(

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#194 Geplaatst 30 mei 2009 - 13:29

ik heb met de fokser contact genomen en zij zijn op de hoogte , ze zitten in turkijke maar als ze thuis komen gaan ze het toch effe bekijken en ook de nodige dingen (testen ...) doen
verder , kan ik het nog heel moeilijk begrijpen en dat wordt uitgedrukt in tranen :cry:

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#195 Geplaatst 30 mei 2009 - 13:44

Dat valt ook niet te begrijpen Zöe... En die tranen zijn niet meer dan normaal... Heb je even iets kunnen doen om je gedachten te verzetten? Onze gedachten zijn in ieder geval bij jou, ook al heb je daar wrsch niet veel aan...