Spring naar inhoud

- - - - -

Voor katten die wat dikker moeten worden

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#1 Geplaatst 05 maart 2011 - 11:10

Twee van onze katten zijn altijd wat aan de dunne kant.
Dit terwijl de anderen meer neigen naar overgewicht.

Veel katten hebben dus overgewicht, en dus zijn er meer produkten beschikbaar in dat gamma, dan dat er zijn voor dunne katten.

Het is ook echt niet gemakkelijk om aan een dunne kat wat vet te krijgen.
Ze eten niet meer dan ze willen en natvoer bijgeven werkt hier dus omgekeerd, daar worden ze net dunner van.
Een tijdje gaf ik Hill's AD aan Enrico en Noesy, onze twee naar mager neigende katten. Zowel als brok, als in natvoer. Maar daar eten ze zo weinig van, dat het zijn effect mist.
Toen gaf ik Animonda Vom Feinstein zucht und leistung, werkt goed, maar ook niet dat ze daarvan op topgewicht komen. Alsook het hele jaar door kittenvoer mist zijn werking.

Nu had ik onlangs bij de dierenarts een gesprek met een hondenfokker die een tijd geleden hetzelfde probleem had met z'n hond.
Hij gaf me de tip om schapevet te geven.
Nu krijgen Enrico en Noesy dus schapevet door hun natvoer gemengd en het werkt !!!!!
Een stralende blinkende vacht en gewichtstoename !
En bovenal , ze hebben geen diarree, want daar vreesde ik voor.
Ik geef blokjes van Antos (natuur, normaal voor honden) en geef daar een 5 de blokje van.
Ik wissel af en zalmolie, dus 1 dag zalmolie door hun natvoer en 1 dag schapevet.
En dit werkt hier dus probleemloos bij Noesy en Enrico.
Een zeer welkome ontdekking dus !!!

Pas op !! Dit is als tip bedoeld voor fokkatten die geheel gezond verklaard zijn (hcm, pkd , felv, fiv getest en medisch kerngezond verklaard!) Gewichtsverlies en mager zijn kunnen wijzen op ziekte ! Dus dit niet zomaar gaan geven zonder dierenartsenadvies !!!
Katten kunnen van teveel vet, diaree krijgen en mager worden kan een medische oorzaak hebben, dus voorzichtig zijn hiermee !!!!!
En "niet voor kittens !"

Bewerkt door feroesti, 05 maart 2011 - 11:11.

yvette
yvette
  • 647 berichten

#2 Geplaatst 05 maart 2011 - 13:06

tja mooie tip, maar dus niet voor mijn kitten.

ik weet het gewoon niet meer wat ik nog moet doen.
natvoer eet ze niet, brokjes wel en nu ben ik dus al 2 dagen bezig met iedere dag 2keer per dag of meer als het lukt gekookte kip te geven en hoop dat mijn kitten van nu 5 maand gaat bijkomen.
ik ben met haar woensdag naar de dierenarts geweest en die dacht dat ze nog geen 5 maand was omdat ze ook niet aan het wisselen was met haar tandjes. toen op de weegschaal en die gaf 2,300 aan dus voor een maine coon kitten van die leeftijd ook teweinig.

oke ze is heel actief en zal wel veel verbranden, maar ze eet voldoende en ik weet nu dus ook niet of het met die kip wat beter gaat gaan en dat ze wat gaan bijkomen wat gewicht betreft.

ben ergens wel ten einde raad en probeer vanalles maar is dat voldoende :cry:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#3 Geplaatst 05 maart 2011 - 13:45

yvette zei:

tja mooie tip, maar dus niet voor mijn kitten.

ik weet het gewoon niet meer wat ik nog moet doen.
natvoer eet ze niet, brokjes wel en nu ben ik dus al 2 dagen bezig met iedere dag 2keer per dag of meer als het lukt gekookte kip te geven en hoop dat mijn kitten van nu 5 maand gaat bijkomen.
ik ben met haar woensdag naar de dierenarts geweest en die dacht dat ze nog geen 5 maand was omdat ze ook niet aan het wisselen was met haar tandjes. toen op de weegschaal en die gaf 2,300 aan dus voor een maine coon kitten van die leeftijd ook teweinig.

oke ze is heel actief en zal wel veel verbranden, maar ze eet voldoende en ik weet nu dus ook niet of het met die kip wat beter gaat gaan en dat ze wat gaan bijkomen wat gewicht betreft.

ben ergens wel ten einde raad en probeer vanalles maar is dat voldoende :cry:

Kip bevat nu eenmaal ook niet veel vet, en al zeker niet als het gekookt is.
Eigenlijk zou je meer vetrijke voeding moeten kunnen aanbieden.
(vette vis 1 keer per week zoals makreel en schapevlees)
Maar bij kittens is dat niet evident.
Als ze aan de diarree gaan, is het terug naar af...

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 05 maart 2011 - 14:11

Maar is extra vet toedienen niet schadelijk voor hun gezondheid op langere termijn ? Ik bedoel dan naar hart-en bloedvaten toe ?
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#5 Geplaatst 05 maart 2011 - 14:22

Een magere kat heeft nu eenmaal die vetten nodig. Te mager zijn betekend bij hen dat hun energieverbruik hoger ligt dan hun energie inname. En dus met wat extra vet zou dit moeten stabiliseren.
Het spreekt voor zich dat ik dit afbouw van zodra hun gewicht voldoende is toegenomen en dan gewoon wekelijks als onderhouddosis toedien.

Maar een kat eet van nature vetrijke voeding, maar dan in de pure vorm van vetrijk. Dus vette vis en vlees (uitgezonderd varken) zijn dus gezond voor hen. Het is vaak de troep als granen die hen dik maakt en gevaarlijker is.
Zeker een fokkat heeft een vetrijke voeding nodig, want ze verbruiken veel meer energie aan krols worden, zwanger zijn en de kittens te zogen.
Ook dekkaters hebben het zwaarder door het jagen en sproeien en hun hormonen balans.
De droogvoeders van vandaag zijn daar niet op afgestemd en grotere kattenrassen hebben het dus vaak moeilijker om op gewicht te blijven.
Daarintegen hebben castraten vaker last van overgewicht, maar dat ligt niet aan de vetrijke voeding, maar aan het minder bewegen en heel vaak aan troep zoals granen in plaats van normale vetrijke voeding die vlees en vis bevat.

Bewerkt door feroesti, 05 maart 2011 - 14:22.

Solotje
Solotje
  • 9 katten

#6 Geplaatst 05 maart 2011 - 18:31

:-k Misschien wel iets voor Chanel, die is ook mager maar de dierenarts die vind haar in topvorm. Als ze kittens heeft dan is ze soms ingevallen tegenover Sala die heeft echt een tonneke!
Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#7 Geplaatst 05 maart 2011 - 19:43

Suze eet het schapevet uit men hand. Ik geef haar nu dagelijks een heel klein stukje en dat eet ze zo op.
Noch Suze, noch haar piepjonge kittens hebben er diarree van.
Noesy en Enrico eten het zo niet hoor, die willen er niets van weten. Het is ook geur en smaakloos, net een blokje vaseline. Dus echt geur en smaak bevat het ook niet, vandaar dat ze het zo niet eten.
Bij hen plet ik het in een portie natvoer.
Ik geef hen wel maar een heel klein stukje, dus 1/5 van zo'n blokje.
1 blokje is voor 10 kg lichaamsgewicht, dus dat is wel veel. Dus hebben ze er heel weinig van nodig.

Je hebt Antos ram schapevet ook met zeewier en knoflook, maar die varianten durf ik niet te geven. Geef mij maar puur natuur. Het bestaat ook in vloeibare vorm.
Volgens hondefokkers zou het best zijn naar de slager te gaan en om zuiver schapevet te vragen. Maar dat durf ik niet uit te proberen, want hoeveel moet je daar dan van geven en hoe ???
Voor een hond oké, die eten alles wel zo op, maar een kat ???

Ook niet gaan overdrijven hé ! Want vet kan diarree veroorzaken.
Dit terwijl schapevet eigenlijk net voor een goede darmwerking en een glanzende vacht zou moeten zorgen.
Dus overdoseren kan schaden !

Bewerkt door feroesti, 05 maart 2011 - 19:47.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#8 Geplaatst 05 maart 2011 - 21:45

Persoonlijk zou ik dit eigenlijk niet doen, als het je om vetten te doen is dan zou ik eerder op zoek gaan naar onverzadigde vetzuren. Schapenvet is wat cholesterol, darmen, hart en bloedvaten betreft echt niet gezond door de verzadigde vetzuren erin.

Zo af en toe als snoepje dat kan (wij eten ook wel eens chips of andere ongezonde toestanden met verzadigde vetzuren in) maar voor dagelijkse consumptie zou ik een ander soort vet zoeken.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#9 Geplaatst 05 maart 2011 - 21:47

Smitten Kitten zei:

Persoonlijk zou ik dit eigenlijk niet doen, als het je om vetten te doen is dan zou ik eerder op zoek gaan naar onverzadigde vetzuren. Schapenvet is wat cholesterol, darmen, hart en bloedvaten betreft echt niet gezond door de verzadigde vetzuren erin.

Zo af en toe als snoepje dat kan (wij eten ook wel eens chips of andere ongezonde toestanden met verzadigde vetzuren in) maar voor dagelijkse consumptie zou ik een ander soort vet zoeken.

Zoals wat dan ?
De meeste onverzadigde vetzuren komen uit planten en katten zijn nu eenmaal vleeseters...

Bewerkt door feroesti, 05 maart 2011 - 21:49.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#10 Geplaatst 05 maart 2011 - 21:51

feroesti zei:

Zoals wat dan ?
De meeste onverzadigde vetzuren komen uit planten en katten zijn nu eenmaal vleeseters...

Klopt, maar dan denk ik uiteraard niet aan planten (kat is nu eenmaal carnivoor) maar aan de onverzadigde vetzuren uit vette vis en wild.

catherine
catherine
  • 38.278 berichten
  • 17 katten

#11 Geplaatst 05 maart 2011 - 21:55

Zou dit iets kunnen zijn voor Felix en Floris? Vooral voor Floris die weegt maar 3,5 kg en dat voor een siberische boskat! Hij is groot dus nu ziet hij er heel mager uit en voelt ook heel mager aan.
Felix weegt 4,4 kg vind het ook weinig omdat hij toch ook  redelijk groot is, maar de vorige eigenaars hun da zei dat hij op gewicht is. Onze htk katten wegen zelf 5,5 kg dus bij Floris en Felix mag er wel wat bij. Koop je dat bij de da?
Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#12 Geplaatst 05 maart 2011 - 22:02

Olie uit vis zou net omgekeerd werken. Daar zouden ze van afvallen.
Visolie is een natuurlijke vetverbrander.

Bewerkt door feroesti, 05 maart 2011 - 22:02.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#13 Geplaatst 05 maart 2011 - 22:05

catherine zei:

Zou dit iets kunnen zijn voor Felix en Floris? Vooral voor Floris die weegt maar 3,5 kg en dat voor een siberische boskat! Hij is groot dus nu ziet hij er heel mager uit en voelt ook heel mager aan.
Felix weegt 4,4 kg vind het ook weinig omdat hij toch ook redelijk groot is, maar de vorige eigenaars hun da zei dat hij op gewicht is. Onze htk katten wegen zelf 5,5 kg dus bij Floris en Felix mag er wel wat bij. Koop je dat bij de da?

Ik kocht het in de dierenzaak hier in de buurt.
Maar je vind het online ook wel terug vooral bij natuurzaken zoals deze :

Homeovet - Schapenvet

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#14 Geplaatst 05 maart 2011 - 22:12

Dit vond ik er trouwens over terug bij honden :

Schapenvet wordt geroemd om zijn goede uitwerking op de vacht, maar schapenvet bevat geen essentiële vetzuren, zodat een direct effect niet mag worden verwacht. Bij honden met een ietwat zwak maag-darmkanaal kan schapenvet het slijmvlies beschermen tegen irriterende voedselbestanddelen, waardoor de resorptie vanuit de darm wordt verbeterd.

Het bevat vitamine A en vitamine D en dat laatste is wel belangerijk voor binnenkatten.

Bewerkt door feroesti, 05 maart 2011 - 22:22.

Veerle
Veerle
  • 3.309 berichten
  • 17 katten

#15 Geplaatst 06 maart 2011 - 06:23

ik denk dat ik deze tip ook eens zal gebruiken - Easy's lijn (hijzelf en zijn nakomelingen - als ze naar zijn kant neigen) zijn naar de magere kant toe en het duurt heel lang voordat daar iets bijkomt van gewicht.

gr.

veerle