Spring naar inhoud

- - - - -

Katten hechten zich meer aan vrouwen’

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
Guest_sjaak_*
Guest_sjaak_*

#1 Geplaatst 05 maart 2011 - 19:51

AMSTERDAM – Katten gaan over het algemeen een intensievere relatie aan met vrouwen dan met mannen. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers vastgesteld.

Katten hechten zich niet alleen aan mensen om voedsel te bemachtigen. Ze gaan daadwerkelijk een sociale band aan met hun baasjes. Vooral met vrouwen onderhouden de dieren vaak een intensieve relatie.
Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit van Wenen in het wetenschappelijk tijdschrift Behavioural Processes.
Schoot

“Katten benaderen vrouwelijke eigenaren vaker en nemen bij een vrouw vaker initiatief voor het contact door bijvoorbeeld op haar schoot te springen”, verklaart onderzoekster Manuela Wedl op Discovery News.
De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door het gedrag van 41 katten en hun baasjes op video vast te leggen en vervolgens elke actie van het dier te analyseren. Ook werden persoonlijkheid van de dieren en hun eigenaren getest.

Geslacht

Uit het onderzoek bleek dat vrouwen over het algemeen meer interactie zoeken met hun katten. De dieren beantwoorden dat gedrag door ook meer initiatief te nemen voor contact. Het geslacht van de kat heeft geen invloed op de intensiteit van de relatie tussen mens en dier.
Volgens de onderzoekers is de relatie tussen katten en hun baasjes vergelijkbaar met vriendschappelijke relaties tussen mensen.
Zo is een kat in staat om vriendelijk gedrag te onthouden en te belonen. Als de eigenaar van het dier ingaat op de wens van de kat voor interactie, zal het dier later ook vaker ingaan op pogingen van het baasje om contact te zoeken.

Rituelen

“De relatie tussen een kat en een mens kan veel factoren omvatten, zoals wederzijdse aantrekkingskracht, overeenkomstige persoonlijkheden, speelsheid, affectie en sociale steun”, verklaart onderzoekster Dorothy Gracey. "Het geven en ontvangen van voedsel is hier vaak maar een klein onderdeel van."
“Een mens en een kat kunnen samen complexe rituelen ontwikkelen die wederzijds begrip laten zien van elkaars voorkeuren”, aldus de onderzoekster.

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 05 maart 2011 - 19:59

Mmmm... interessant...
Hier is het duidelijk ook zo maar ik ging er van uit dat dat was omdat ik eten geef, kattenbakken kuis en meer met hen knuffel en speel...
De katten komen uit zichzelf op mijn schoot liggen of knuffels halen.  Bij mijn vriend doen ze dat niet (tot zijn spijt) maar als ik alleen op vakantie ben richten de katten hun pijlen wel op hem... :)
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Guest_sjaak_*
Guest_sjaak_*

#3 Geplaatst 05 maart 2011 - 20:00

bij mij komen ze ook niet :oops:

Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 05 maart 2011 - 20:05

Ik denk dat het komt omdat vrouwen ''gevoeliger' zijn

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 05 maart 2011 - 20:12

Kan er niet aan doen....maar ik ben momenteel héél blij dat ik een vrouw ben... :LOL: :LOL: :LOL:

Anders ook hoor ;)
Geplaatste afbeelding

Guest_sjaak_*
Guest_sjaak_*

#6 Geplaatst 05 maart 2011 - 20:16

:lachen: :lachen: :lachen:

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 05 maart 2011 - 20:32

Marjananas zei:

Mmmm... interessant...
Hier is het duidelijk ook zo maar ik ging er van uit dat dat was omdat ik eten geef, kattenbakken kuis en meer met hen knuffel en speel...
De katten komen uit zichzelf op mijn schoot liggen of knuffels halen. Bij mijn vriend doen ze dat niet (tot zijn spijt) maar als ik alleen op vakantie ben richten de katten hun pijlen wel op hem... :)

Maar dat zeggen ze ook he: jij toont hun dat je om hun geeft door al die dingen te doen, dus mag jij ook sneller naar hun gaan (zelfs tegen hun zin), en zullen zij sneller naar jou komen (zelfs tegen jouw zin :) ). 't Is de wisselwerking tussen degenen die hun meestal verzorgt (de mama dus ;) ) en de kat.
Geplaatste afbeelding

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 05 maart 2011 - 21:07

Gwynyth zei:

Maar dat zeggen ze ook he: jij toont hun dat je om hun geeft door al die dingen te doen, dus mag jij ook sneller naar hun gaan (zelfs tegen hun zin), en zullen zij sneller naar jou komen (zelfs tegen jouw zin :) ). 't Is de wisselwerking tussen degenen die hun meestal verzorgt (de mama dus ;) ) en de kat.

Eigenlijk vind ik het wel erg voor hem want hij haalt ze ook aan en ziet ze ook graag natuurlijk.  Basje geniet wel als hij haar streelt en knuffelt maar Lies maakt zich meestal uit de voeten... O:)  Maar ze hebben een duidelijke voorkeur dus.  Als ze 's nachts bij ons komen liggen is dat ook altijd bij mij.  Zelfs toen Bas enkele weken geleden nog helemaal wazig was van haar verdoving waggelde ze achter mij aan om op mijn schoot te komen liggen.  Sander zegt er niks van maar ik weet dat hij het wel jammer vindt dat de katten alleen naar mij komen.
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 05 maart 2011 - 21:16

Het zal wel vooral om de interactie gaan met de kat. Mannen die niet naar de kat omkijken, zullen er ook minder affectie van krijgen. Hier zijn ze gek op de katjes en de katjes ook op hen.

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 05 maart 2011 - 21:33

bij ons is dit meer 50/50 denk ik.
is wel leuk vind ik :)

Geplaatste afbeelding

Herwig
Herwig
  • 3 berichten

#11 Geplaatst 05 maart 2011 - 21:39

Nuja als man heb ik toch een britje die mij volg als een hondje, kom ik thuis dan is zij als de bliksem bij mij , en volg overal, een echte schoothanger , ze heeft toemaals als kitten duidelijk voor mij gekozen :)

Lieveke85
Lieveke85
  • 2.566 berichten
  • 8 katten

#12 Geplaatst 06 maart 2011 - 11:13

hier is er maar 1 kat dat duidelijk een voorkeur voor mij heeft.

Maar ik ben dan natuurlijk ook full-time werkend en op mijn vrije dinsdag moet ik vaak ook nog vanalles regelen.
mijn vriend is degene die thuis is en dus ook de kattenbak en het eten doet. Op zondag probeer ik dit wel altijd te doen

lola'tje
lola'tje
  • 1.366 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 06 maart 2011 - 11:54

sjaak zei:

bij mij komen ze ook niet :oops:

haha het zal niet nie.. ocharme ze :( :LOL:

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 06 maart 2011 - 12:27

:LOL: :LOL: :LOL:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 06 maart 2011 - 15:33

:LOL: :LOL: :LOL: , hier komen ze evengoed naar mijn man als naar mij. Op schoot liggen doen ze wel meestal bij mij, maar dat is gewoon omdat mijn billen zachter zijn dan die van mijn man O:)
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag