Spring naar inhoud

- - - - -

Sterk geurende urine: Orijen?

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 06 maart 2011 - 01:19

Ik merkte vandaag op dat Roswell een "raar" geurtje met zich meedroeg, en heb dus de meest voor de hand liggende kant die aan de oorsprong daarvan kan liggen eens gecontroleerd.

Het was ondertussen ook wel weer tijd om zijn "bikinilijn" wat bij te werken, wat regelmatig nodig is sinds zijn blaasgruisoperatie, anders vormt zich in de vacht rond zijn plasgaatje op den duur een sponsje en laat hij overal stempels na... :s

Bij het scheren rook het wel sterker dan gewoonlijk, en ik had ook al een sterkere urinegeur in de kattenbak opgemerkt.
Er liggen ook wat minder plasjes in de kattenbak, maar dat zou wel eens aan het feit kunnen liggen dat ze nu wat vaker buiten komen en mijnheer nogal graag zijn plasje in de open lucht doet wanneer mogelijk.

Ik dacht ook dat de sterkere geur wel aan de verandering van voeding zou kunnen liggen, want sinds 3 weken ben ik op Orijen aan het overschakelen.

Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
De Orijen?
Doe ik er meer kwaad dan goed mee?
Ik heb al gezien dat die belastend zou kunnen zijn voor de nieren, wat echter niet bewezen is...

Nu is hij mooi geschoren en gewassen, zijn blaas zit voor zover ik kan voelen niet vol, zijn plasgaatje ziet er ook niet verstopt uit.
Koorts heeft hij ook niet en hij is in zijn normale doen.
Ik hou hem morgen zo goed mogelijk in de gaten en zal hem volgen als hij op de bak gaat.
En maandag voor alle zekerheid de da bellen.

Heeft hier iemand ervaring mee?

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

Guest_fanabe_*
Guest_fanabe_*

#2 Geplaatst 06 maart 2011 - 02:10

Wij geven hier ook Orijen, hebben wel geen katers. Plassen doen ze hier veel (zeker sinds we de dogit in gebruik hebben, maar de geur is hetzelfde als ervoor bij RC. Wat me wel opgevallen is bij Orijen, is dat ze minders kakskes doen.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 06 maart 2011 - 07:53

Hier ook minder kakskes. Van de plas is me eigenlijk nog niet echt iets opgevallen. Drinkt hij wel voldoende (meer geconcentreerde urine ruikt ook sterker). :hug: :hug: :hug:

Geplaatste afbeelding

Guest_Heidiken_*
Guest_Heidiken_*

#4 Geplaatst 06 maart 2011 - 07:59

Hier ook geen problemen met orijen. De plasjes zijn hetzelfde als vroeger en de kakjes zijn idd verminderd :x

Guest_*mikkeke*_*
Guest_*mikkeke*_*

#5 Geplaatst 06 maart 2011 - 09:01

Hier ook hetzelfde, minder kakjes en normale plasjes :)

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 06 maart 2011 - 09:24

Hier zijn de kakskes ook wel wat minder en harder gevormd én hebben ze een veel properder poepke! ;) :thumb:
Hun vacht is er ook wel zachter op geworden.

De urine stinkt ook niet naar katerpis, maar ruikt gewoon sterker.
Deze morgen lagen er wat meer plasjes in de kattenbak maar die sterke geur is er nog steeds.

Ik hoop alleen maar dat die welles/nietes discussie over de mogelijke belasting op de nieren door de grote hoeveelheid proteïnes eerder nietes is. :onzeker:
Ik had er niet echt bij stilgestaan dat mijn ventje een ex-blaasgruiskater is, en had dit ook nog niet gelezen vooraleer met de Orijen te beginnen...

Bij zijn jaarlijkse vaccinatie heb ik zowiezo al voorzien om een bloedcontrole te laten doen dit jaar, hij wordt binnenkort 11 jaar, heeft ook overgewicht, dus kan het misschien wel eens nuttig zijn dit te laten controleren.

Ik hoop echt dat er niets mis is, zal hem vandaag zo goed mogelijk als kan in de gaten houden, maar ben zelf al 2 dagen zo ziek als een hond door die maagontsteking dat ik wel wat van de wereld was...
Hopelijk vandaag wat beter, maar zo voelt het momenteel nog niet echt aan...

Waarom gebeuren er toch iedere keer zo'n dingen als ik hen op een betere voeding probeer over te zetten?
Toen ze op Sanabelle overstapten kregen ze enkele weken na de overschakeling allemaal diaree, wat een virusje bleek te zijn...
Maar sinds dan bleven ze een slappe kak hebben, waar na meerdere analyses niets uitkwam en het dus maar aan de voeding meer kon liggen, er zat duidelijk iets in wat ze maar niet leken te verteren.
De beide karthuizers dan, Echo had er helemaal geen last van.
Nu schakel ik over op de Orijen en krijg ik dit...
Wat misschien niets is, maar het maakt me toch onzeker...

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 06 maart 2011 - 09:28

:hug: :hug: :hug:

Geplaatste afbeelding

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 06 maart 2011 - 09:40

Heb niet echt geurende plassen hier met orijen
:hug: :hug:
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 06 maart 2011 - 16:54

Wees gerust: proteïne is niet slecht voor de nieren. Overschot aan proteïne wordt wel via de nieren afgevoerd. Als de nieren beschadigd zijn en minder goed werken, gaat dat dus minder goed. Maar de proteïne zelf beschadigt de nieren niet. Het is dus eerder: slechte nieren kunnen niet goed om met proteïne dan proteïne maakt de nieren slecht.

Hier overigens geen verband tussen de geur van de plas en orijen.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 07 maart 2011 - 17:39

Ook hier geen sterke urinegeur bij gebruik van Orijen. Zie je hem vaak genoeg drinken ?
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 07 maart 2011 - 19:54

De plasjes zijn sinds gisterenavond weer wat zwaarder en hij is nog steeds in zijn normale doen.
Hij drinkt genoeg, ik zie of hoor hem vaak drinken, heb nu ook opnieuw een kom water beneden gezet, want daar drinkt hij liever dan boven.

Ik heb even de symptomen van nierfalen bekeken, maar geen enkel symptoom is op hem van toepassing, morgen bel ik toch eens naar de da, vandaag is de dag voorbijgevlogen, ben zelf nog steeds ziek en voor ik het in de gaten had was het te laat om naar de da te bellen, zeker daar er niet echt iets dringends aan de hand is.

Normaal gezien zou ik een bloedanalyse aanvragen bij zijn jaarlijkse controle, maar dat is pas in juni, voor alle zekerheid zal ik het nu doen, dan ben ik toch gerust.

@Jopperke: bedankt voor de duidelijke uitleg! :flower:

Geplaatste afbeelding

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 17 maart 2011 - 16:58

Update:

Ik heb verleden week dus naar de da gebeld om het even na te vragen, en daar werd me ook verteld dat hij waarschijnlijk gewoon wat minder dronk doordat hij ondertussen wat ziekjes was (want die dag had hij ook enkele keren overgegeven) en daardoor zijn urine geconcentreerder was en dus sterker rook.

Hij heeft 2 dagen overgegeven, volgens de da het plaagje die de ronde deed, ik mocht het nog een dagje aankijken vooraleer langs te gaan, maar 's anderendaags was het idd over.
En de sterke urinegeur is samen met het stoppen van overgeven verdwenen!

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#13 Geplaatst 21 maart 2011 - 11:12

haemoglobine zei:

Update:

Ik heb verleden week dus naar de da gebeld om het even na te vragen, en daar werd me ook verteld dat hij waarschijnlijk gewoon wat minder dronk doordat hij ondertussen wat ziekjes was (want die dag had hij ook enkele keren overgegeven) en daardoor zijn urine geconcentreerder was en dus sterker rook.

Hij heeft 2 dagen overgegeven, volgens de da het plaagje die de ronde deed, ik mocht het nog een dagje aankijken vooraleer langs te gaan, maar 's anderendaags was het idd over.
En de sterke urinegeur is samen met het stoppen van overgeven verdwenen!

:thumb: :thumb:

Geplaatste afbeelding

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 21 maart 2011 - 11:16

Hier geen slecht geurende urine met Orijen hoor.
Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#15 Geplaatst 21 maart 2011 - 11:32

Super! :thumb: