Spring naar inhoud

- - - - -

Orchidee, nieuwe wortel

• Log in om te reageren
24 reacties op dit onderwerp
Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#1 Geplaatst 07 maart 2011 - 11:23

Een van mijn orchideeën heeft een nieuwe wortel bovenaan een tak.
Ik heb dit nog eens voorgehad en toen heeft de bloemist die eraf gehaald en geplant en had ik een nieuwe orchidee. Wie kan mij uitleggen hoe ik hier best aan begin?

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 07 maart 2011 - 11:28

Kun je hier wat mee?

Of eens googelen op "keiki stekken"! ;)

Bewerkt door haemoglobine, 07 maart 2011 - 11:32.

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

Guest_Vanessa_*
Guest_Vanessa_*

#3 Geplaatst 07 maart 2011 - 11:34

Na wat surfen vond ik dit..... ben ook gedreven met mijn orchideeën maar helaas kwam dit bij mij nog niet voor :p

Er groeit een klein plantje op de tak van mijn phaleanopsis. Wat moet ik hier mee doen?
Gefeliciteerd! U heeft een nieuw plantje. Het stekje zal eerst blad gaan ontwikkelen en dan pas wortels. Als het stekje drie tot vijf wortels heeft, kun u hem voorzichtig afbreken of afsnijden. Doe het stekje in een klein potje met orchideeënaarde. Geef het stekje een keer in de tien dagen een heel klein beetje water. Omdat het plantje bijna geen wortels heeft, mag hij absoluut niet te nat zijn

Veel succes ermee!! :thumb: :jump:

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 07 maart 2011 - 11:36

ik heb dat ook een keer gehad. ik heb het gewoon laten groeien tot er enkele blaadjes en wat wortels aanzaten. Dan heb ik de oorspronkelijke tak op een 7 cm vd nieuwe plant afgeknipt en het nieuwe plantje in orchideënpotgrond gezet. Tot nu toe leeft het nog altijd :LOL:
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#5 Geplaatst 07 maart 2011 - 11:42

Vanessa zei:

Na wat surfen vond ik dit..... ben ook gedreven met mijn orchideeën maar helaas kwam dit bij mij nog niet voor :p

Ik moet eerlijk zeggen dat het een van de orchideeën is die in behoorlijk slechte staat was :oops: Met planten en bloemen in de tuin ben ik goed, maar binnenplanten zijn hier doorgaans geen lang leven beschoren :oops:

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#6 Geplaatst 07 maart 2011 - 11:42

Bedankt iedereen voor de tips!

Guest_Vanessa_*
Guest_Vanessa_*

#7 Geplaatst 07 maart 2011 - 11:50

Ik was al bijna een jaar aan het wachten op nieuwe bloemen!! :evil:
Heb ze dan maar naar de donkere garage verbannen voor een maandje :twisted:
Mijn man zei... awel ik zal er eens eentje proberen je zal zien dat het mij wel lukt :onzeker: .
Heb dan maar vlug de rest ook weer op mijn vensterbank gezet, allemaal verpot en goed in de gaten gehouden....resultaat die van mij bloeien weer prachtig, die van mijn ventje niet :p .

Van buitenplanten heb ik schrik om ze teveel te snoeien :oops: .

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 07 maart 2011 - 12:03

Smitten Kitten zei:

Ik moet eerlijk zeggen dat het een van de orchideeën is die in behoorlijk slechte staat was :oops: Met planten en bloemen in de tuin ben ik goed, maar binnenplanten zijn hier doorgaans geen lang leven beschoren :oops:

Bij googelen heb ik meerdere malen gezien dat het nieuwe plantje wel de ouderplant kan "leegzuigen", wat dus bij jou ook zo is.
Er zijn er bij wie de ouderplant het toch weer ophaalt nadien, afwachten maar! :thumb:

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#9 Geplaatst 07 maart 2011 - 12:10

haemoglobine zei:

Bij googelen heb ik meerdere malen gezien dat het nieuwe plantje wel de ouderplant kan "leegzuigen", wat dus bij jou ook zo is.
Er zijn er bij wie de ouderplant het toch weer ophaalt nadien, afwachten maar! :thumb:

Is heel lief van je dat je het goede in mij wilt zien hoor, maar het feit dat de ouderplant leeggezogen is, is omdat ik hem niet goed verzorgd heb :oops: (ik en binnenplanten water geven enz :louche: )

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 07 maart 2011 - 12:12

Smitten Kitten zei:

Is heel lief van je dat je het goede in mij wilt zien hoor, maar het feit dat de ouderplant leeggezogen is, is omdat ik hem niet goed verzorgd heb :oops: (ik en binnenplanten water geven enz :louche: )

:ha :ha :ha

Ik zie altijd het goede in iedereen! ;)

Ik ben ook zo hoor, mijn cactussen hebben ondertussen ook al enkele maanden geen water meer gekregen... :oops:
Dat zijn trouwens de enige planten die hier binnenshuis een overlevingskans hebben! ;)

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#11 Geplaatst 07 maart 2011 - 12:15

haemoglobine zei:

:ha :ha :ha

Ik zie altijd het goede in iedereen! ;)

Ik ben ook zo hoor, mijn cactussen hebben ondertussen ook al enkele maanden geen water meer gekregen... :oops:
Dat zijn trouwens de enige planten die hier binnenshuis een overlevingskans hebben! ;)

Ik was zelfs eigenlijk van plan de orchidee weg te gooien, stond al klaar met een plastic zak zelfs en toen zag ik dat er een baby was ;) :ha

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 07 maart 2011 - 12:23

Smitten Kitten zei:

Ik was zelfs eigenlijk van plan de orchidee weg te gooien, stond al klaar met een plastic zak zelfs en toen zag ik dat er een baby was ;) :ha

:s
:ha

En een baby kun je niet weggooien hé! ;)
Als de ouderplant niet al te lelijk is kun je de baby er ook gewoon verder op laten groeien, zoals op de eerste link die ik gaf!
Maar dan moet je die wel eens water beginnen geven hé, anders zal geen een van de twee het overleven! ;)

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#13 Geplaatst 07 maart 2011 - 12:27

haemoglobine zei:

:s
:ha

En een baby kun je niet weggooien hé! ;)
Als de ouderplant niet al te lelijk is kun je de baby er ook gewoon verder op laten groeien, zoals op de eerste link die ik gaf!
Maar dan moet je die wel eens water beginnen geven hé, anders zal geen een van de twee het overleven! ;)

Idd :ha Ze hebben gisteren water gekregen ;) Hopelijk kan ik de ouderplant nog een beetje reanimeren en komt het goed met de baby! Vruchtbaar huishouden hier he :LOL: Maart is duidelijk de periode van de babies hier ;)

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 07 maart 2011 - 12:53

Smitten Kitten zei:

Idd :ha Ze hebben gisteren water gekregen ;) Hopelijk kan ik de ouderplant nog een beetje reanimeren en komt het goed met de baby! Vruchtbaar huishouden hier he :LOL: Maart is duidelijk de periode van de babies hier ;)

Dacht ik ook al, babyboom ten huize Smitten Kitten, iedereen doet mee, zelfs de planten! :ha

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#15 Geplaatst 07 maart 2011 - 23:16

Je kan ook aan Miranda eens vragen zij weet ook heel veel over orchideeën.
Haemoglobine@ mijn cactussen overwinteren buiten gewoon onder het afdak en geef ze van de hele winter geen water. En elke zomer mag ik genieten van mooie bloemen erop. Al leven die niet zo lang zijn ééndags bloemen. ;)