Spring naar inhoud

- - - - -

Amy mee naar de kleuterklas

• Log in om te reageren
29 reacties op dit onderwerp
Guest_dauwke_*
Guest_dauwke_*

#1 Geplaatst 08 maart 2011 - 11:29

22 maart moeten we een dag stage geven in het 2de kkl
we moeten een waarneming doen van een dier
ik ga Amy meenemen
nu had ik een vraag wat ik de kleuters nog allemaal kan laten zien van een poes,
ze kijken eerst goed naar de kop: ik vertel hen over hun ogen dat ze goed zien in het duister , ik vertel over de snorharen, de oren dat ze heel goed horen en de neus
dan vertel ik hen over de staart van de poes
zijn er misshien nog mensen die leuke weetjes weten over poezen?
het is de bedoeling dat ik de kinderen een halfuur kan bezig houden
en als knutselactiviteitje zal ik een poes in A3 afdrukken en die mogen ze dan bekleden met draden wol.
zijn dit al wat goeie ideën of zouden jullie het anders aanpakken?

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 08 maart 2011 - 12:28

hun staart voor't evenwicht; verafgood in bv het oude Egypte...
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 08 maart 2011 - 14:15

Dat gaat een leuke dag worden. :thumb:

Guest_nathalinde_*
Guest_nathalinde_*

#4 Geplaatst 08 maart 2011 - 14:36

Dauwke ... hier een (ervaren) kleuterleidster :d
Als je een waarneming doet van een dier ... laat de kleuters dan hun eigen lichaam vergelijken met het dier dat je waarneemt.
Altijd prachtig te zien hoe ze kijken dat zij bvb armen hebben maar er niet op lopen en dat de kat dat wel doet. Of dat de kat een staart heeft en zijzelf niet.
Bij elk lichaamsdeel kan je ook vragen waarom die kat (en wij) dat hebben.
Hoe eten wij? met mes en vork ... hoe eet de kat? Gewoon alles oplikken uit zijn bord ... laat hen dat zelf ook eens doen ... echt hilarische toestanden krijg je en de kids amuseren zich rot ermee ... en zo kan je maar verder fantaseren. :goofy:
Nog een voorbeeld ... hoe wassen wij ons ... hoe wast de kat zich?
Kunnen wij onze oren alle richtingen uitdraaien?
Kan zo wel voortdoen ... je vind zelf ook wel nog als je zelf even gaat vergelijken ;)
Wel 1 iets in het oog houden ... vertel de kinderen dat ze echt wel rustig moeten blijven want dat dieren het niet leuk vinden als het te druk om hen is ... dat ze dan een beetje bang zouden worden en we willen niet dat diertjes lief in paniek geraakt en de kids enkele rake klappen (lees krabben) krijgen daardoor.

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 08 maart 2011 - 14:37

misschien over de lichaamstaal van de kat ?  Dat je kan zien hoe een kat zich voelt door naar de oren of de staart te kijken...  Op internet vind je er gemakkelijk tekeningen etc van.
En dat ze veel slapen... :)
Succes !!

Bewerkt door Marjananas, 08 maart 2011 - 14:37.

Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Guest_dauwke_*
Guest_dauwke_*

#6 Geplaatst 08 maart 2011 - 14:39

nathalinde zei:

Dauwke ... hier een (ervaren) kleuterleidster :d
Als je een waarneming doet van een dier ... laat de kleuters dan hun eigen lichaam vergelijken met het dier dat je waarneemt.
Altijd prachtig te zien hoe ze kijken dat zij bvb armen hebben maar er niet op lopen en dat de kat dat wel doet. Of dat de kat een staart heeft en zijzelf niet.
Bij elk lichaamsdeel kan je ook vragen waarom die kat (en wij) dat hebben.
Hoe eten wij? met mes en vork ... hoe eet de kat? Gewoon alles oplikken uit zijn bord ... laat hen dat zelf ook eens doen ... echt hilarische toestanden krijg je en de kids amuseren zich rot ermee ... en zo kan je maar verder fantaseren. :goofy:
Nog een voorbeeld ... hoe wassen wij ons ... hoe wast de kat zich?
Kunnen wij onze oren alle richtingen uitdraaien?
Kan zo wel voortdoen ... je vind zelf ook wel nog als je zelf even gaat vergelijken ;)
Wel 1 iets in het oog houden ... vertel de kinderen dat ze echt wel rustig moeten blijven want dat dieren het niet leuk vinden als het te druk om hen is ... dat ze dan een beetje bang zouden worden en we willen niet dat diertjes lief in paniek geraakt en de kids enkele rake klappen (lees krabben) krijgen daardoor.

super bedankt
zitten heel toffe ideën tussen
zal ik zeker gebruiken

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 08 maart 2011 - 14:43

Ooh fijn! Laat ons weten hoe het gegaan is (en indien mogelijk: foto's! :) ) Succes!! :geluk:

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 08 maart 2011 - 20:58

Er zijn zoveel weetjes over katten :) Je kan misschien ook vertellen over lichaamstaal? Waaraan zie je dat een kat boos, nieuwsgierig, tevreden, opgewonden,... is. Ook hebben ze tastharen aan de achterkant van hun voorpoten (onderaan), 'flehmen' ze soms, etc.

Bewerkt door Tinne, 08 maart 2011 - 20:59.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Guest_Loeka_*
Guest_Loeka_*

#9 Geplaatst 08 maart 2011 - 21:03

Laat ons zeker iets weten hoe het is gegaan :) gaat volgens mij toch wel een leuke dag worden hoor :d

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 08 maart 2011 - 22:58

Marjananas zei:

misschien over de lichaamstaal van de kat ? Dat je kan zien hoe een kat zich voelt door naar de oren of de staart te kijken... Op internet vind je er gemakkelijk tekeningen etc van.
En dat ze veel slapen... :)
Succes !!

Zou ik ook aanhalen. Een buurmeisje was als kleuter doodsbang van katten omdat naar haar gevoel altijd konden krabben. Een beetje uitleg over waar ze op kon letten (toen ze eens hier was en met onze kat werd geconfronteerd), heeft haar wel geholpen toen. Dat maakte die enge beesten toch iets meer voorspelbaar en minder griezelig in haar ogen.

Guest_chriske_*
Guest_chriske_*

#11 Geplaatst 09 maart 2011 - 18:49

Dat gaat een super leuke dag worden , ik ben op vraag van de juf van men kleindocher ook eens in de klas mogen gaan (werelddierendag) dat met Jafar . Gelukkig is dat ventje heel stress bestendig , van teentjes tellen tot zen tanden , 28 x2 handjes die hem mochten aaien , zen bloot lijfje had aanziens.

Succes met Amy gegarandeerd !! :thumb: :thumb:

Chriske :catwalk2

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 09 maart 2011 - 19:30

:thumb: :thumb: :thumb: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_dauwke_*
Guest_dauwke_*

#13 Geplaatst 22 maart 2011 - 18:15

vandaag is Amy dus mee geweest naar de kkl
het was super
Amy vond alles prima en de kindjes waren er zot van
Amy was heel relaxes en ging zelfs vanboven op tafel liggen om te spinnen
alle kinderen hun handen waren gewassen
de kinderen konden haar goed betasten
het was echt een leuke dag

en dan nu wat foto's
( ze zijn wel niet van zo'n goede kwaliteit)

op het laatst had ik nog koekjes mee van een poes
dat zat in mijn muzikaal pak

Bijgevoegde thumbnails

• 004.JPG
  • 005.JPG
  • 006.JPG
  • 008.JPG
  • 009.JPG
  • 011.JPG
  • 012.JPG
  • 014.JPG
  • 024.JPG
  • 029.JPG
  • 027.JPG

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 22 maart 2011 - 18:25

Ziet er een heel leuke en geslaagde dag uit :LOL:
Ik denk dat Ollie en Lila niet zo relax zouden zijn als ik ze meenam naar mijn klas :s

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 22 maart 2011 - 19:06

:LOL: :LOL: , ziet er leuk uit
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag