Spring naar inhoud

* - - - - 1 stemmen

kale plek na dekking

• Log in om te reageren
226 reacties op dit onderwerp
Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#196 Geplaatst 13 maart 2011 - 14:31

Ik heb in mijn vorige bericht wat dingen bijgevoegd ;)
Deze link zou je ook aan je ouders kunnen laten lezen:

Castreren en steriliseren bij katten | De Kattensite

Daar staat een heleboel info, maar het meeste is eigenlijk hier al gezegd.
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Cilia en pootje van Zazou*=^x^=

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#197 Geplaatst 13 maart 2011 - 14:36

Cilia zei:

Laurine, echt, een kat op die leeftijd laten steriliseren is niét slecht voor de kat;
Een nestje laten krijgen echter wel. Doordat je kat al wat ouder is kan het dat ze er ook veel meer moeite mee zal hebben om te bevallen (een kat kan sterven bij de bevalling), en ook om de kittens te voeden, het kan dat ze nu veel minder melk zal geven waardoor jullie de kittens zullen moeten bijflessen (als je wilt dat ze overleven natuurlijk). Als ze minder melk zou geven (of zou sterven bij de bevalling :cry: ), dan moet je dus bijflessen;
De eerste week is dat 12 keer per 24u, de 2e week 9 keer, 3e week 8 keer, de 4e week 7 keer, ...
Dan zullen jullie dus ook een aantal keren s'nachts moeten opstaan om ze te voeden.

Dit is dus één voorbeeld van hoeveel werk er in een nestje kruipt en wat er allemaal kan misgaan.
Er kan veel meer misgaan bij een nestje dan bij een sterilisatie.
De leeftijd is bij een sterilisatie niet zo van belang.

Het excuus 'we kunnen haar niet pakken' is makkelijk op te lossen met een vangkooi te plaatsen,
wat hier al tig keer is voorgesteld. Je kan dan haar eten daar in zetten en dan kan je haar meenemen naar de da,
die geeft haar dan een spuitje waardoor ze slaapt, hij steriliseert haar en dan nemen jullie haar weer naar huis (wel een paar dagen binnenhouden, ze moet herstellen van de operatie), en daarna kunnen jullie haar weer buiten laten. De kater zal dan ook niet meer komen janken aan de deur.

Als je haar vangt, bij de da brengt en ze blijkt al zwanger te zijn dan is het nog niet te laat.
De kittenvruchtjes zijn nog erg klein en leven nog niet, en kunnen door de da weggehaald worden (abortus dus). Dan mag je er wel niet te lang mee wachten.
Je zou dan best ook meteen laten testen of ze FelV of Fiv heeft opgelopen,
ik hoop voor je poes van niet.

Er zijn al een heleboel nestjes op de wereld, een heleboel katten komen in asiels terecht en vinden geen thuis. Dat komt omdat er een heleboel mensen zijn die met hun htk-katten kweken,
en die de katjes dan gratis weggeven. Je zegt nu, we gaan ze niet naar het asiel brengen, maar toch worden er door nog een htk-nestje katten in asiel ingeslapen omdat er geen plaats meer is in de asiels. Nu denk je wss, dat heeft toch niets met mekaar te maken?
Jawel; Ik ga een vb geven:
Persoon A zoekt een kitten. Hij zoekt een beetje rond en komt bij jullie terecht, waar hij een kitten neemt. Wanneer jullie geen kittens gehad zouden hebben dan zou persoon A naar een asiel zijn geweest waar hij een kitten gered zou hebben. Dat asiel zou dan één kitten minder hebben, waardoor er meer plaats zou zijn voor andere kittens. En dus zou dat kitten niet ingeslapen moeten worden omdat er te weinig plaats is! Er is echt een groot kattenoverschot, er is nu zelfs een meerjarenplan opgesteld (hier een link) om ervoor te zorgen dat katten gesteriliseerd worden. Want nu moeten ze elk jaar duizenden katten worden ingeslapen omdat er mensen zijn die denken 'nee we gaan onze kat niet steriliseren'.

Cilia zei:

Ik heb in mijn vorige bericht wat dingen bijgevoegd ;)
Deze link zou je ook aan je ouders kunnen laten lezen:

Castreren en steriliseren bij katten | De Kattensite

Daar staat een heleboel info, maar het meeste is eigenlijk hier al gezegd.

En hoe oud was jij ookal weer Cilia? :thumb:

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#198 Geplaatst 13 maart 2011 - 15:25

Fairness zei:

En hoe oud was jij ookal weer Cilia? :thumb:

16 , ik word in augustus 17 :)
Geplaatste afbeelding

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#199 Geplaatst 13 maart 2011 - 15:47

Laurine zei:

ja maar als er poesjes zijn gaan we ze zien weg te geven. :d

Oh fijn, gratis reptielenvoer!!

scully
scully
  • 1.884 berichten
  • 9 katten

#200 Geplaatst 13 maart 2011 - 16:24

Ik volg dit nu al een paar dagen, ik steek hier echt geen tijd in, kind is kind en kan hierdoor geen beslissingen nemen en ouders zien katten als een stuk van de natuur, die gaan daar echt geen geld insteken, niet in een bevalling die niet goed gaat en wat een keizersnede moet worden, niet in goed degelijk kitteneten, niet in da bezoeken, niet in ontwormen, niet in inentingen, niet in castreren en niet in chippen!
Als ze jongen krijgt en alles gaat goed is dat ok en als ze het overleven worden ze net zo "wild" als de rest en gaan ze dezelfde toekomst tegemoet dan hun moeder nu en als het misloopt en ze sterven is dat ook ok, that's nature, voor zo'n mensen.

*

Bewerkt door scully, 13 maart 2011 - 16:25.

Geplaatste afbeelding

Pootjes van de Blooterikjes :hart: Cattery DeKuChaDuSa

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#201 Geplaatst 13 maart 2011 - 16:34

Cilia zei:

16 , ik word in augustus 17 :)

:love3: :love3: :love3:

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#202 Geplaatst 13 maart 2011 - 16:47

Ik denk dat alles hier ondertussen wel gezegd is... De enige discussie die nu nog gevoerd moet worden is die tussen TS en haar ouders.

Hoe goed de bedoelingen van de anderen hier ook zijn, ik denk dat het tijd is dit te laten rusten. Jullie hebben nu al eindeloos vaak gezegd wat er zou moeten gebeuren en ook TS haar berichten en antwoorden op wat jullie zeggen zijn van in het begin redelijk ongewijzigd gebleven.

Ik stel voor dat TS de moeite en tijd die ze steekt in het aanmaken van topics, zich verdedigen en antwoorden op jullie vragen beter steekt in het aangaan van de discussie met haar ouders. Ik denk dat het daar is dat de beslissende factor ligt en niet hier.

Edit: Overigens kom ik ook een familie waar het normaal was dat de poes buiten liep en nesten kreeg en werden onze katten zelfs niet eens geënt. Nu spreek ik wel over bijna 30 jaar terug en waren de tijden nog wel een beetje anders, maar toch...
Mijn ouders zijn nochtans beiden hooggeschoold en hadden echt wel het geld om voor de katten te zorgen op fatsoenlijke manier (dus met entingen en castraties etc) maar zij vonden dit ook totaal niet belangrijk... Sommige mensen hebben andere prioriteiten al ben ik ongelooflijk opgelucht dat mijn vader ondertussen geen huisdieren meer heeft!

Mijn eigen katten wonen lekker binnen, ver weg van alle gevaar en er wordt voor hen gezorgd op de manier die zij verdienen. Niets is mij te veel voor mijn katten, ze eten bij wijze van spreken beter als mezelf en als zij ziek zijn sta ik meteen bij de dierenarts.

Om maar te zeggen... als kind had ik thuis ook niets te zeggen over de verzorging van de katten (ik smokkelde wel altijd lekkers voor de katten mee naar buiten ;) ) maar als volwassene, met de touwtjes in eigen handen is het nog best goed gekomen 8)

Bewerkt door Smitten Kitten, 13 maart 2011 - 16:53.

Pixel
Pixel
  • 17.046 berichten

#203 Geplaatst 13 maart 2011 - 16:51

scully zei:

Ik volg dit nu al een paar dagen, ik steek hier echt geen tijd in, kind is kind en kan hierdoor geen beslissingen nemen en ouders zien katten als een stuk van de natuur, die gaan daar echt geen geld insteken, niet in een bevalling die niet goed gaat en wat een keizersnede moet worden, niet in goed degelijk kitteneten, niet in da bezoeken, niet in ontwormen, niet in inentingen, niet in castreren en niet in chippen!
Als ze jongen krijgt en alles gaat goed is dat ok en als ze het overleven worden ze net zo "wild" als de rest en gaan ze dezelfde toekomst tegemoet dan hun moeder nu en als het misloopt en ze sterven is dat ook ok, that's nature, voor zo'n mensen.

*

Ik heb alles zowat bijgelezen denk ik en zo komt het inderdaad over. De ouders kan het niet schelen precies en willen er niet graag veel geld insteken. En de TS is een kind van 13 jaar. Die heeft dus niets te zeggen hè, dus moet ook niet te zwaar aangepakt worden. Of hadden jullie als 13-jarige allemaal zoveel te zeggen thuis? :catnoknow Ik lees hier dingen van blijven aandringen (zagen), zelf maar naar de DA gaan, ... Konden jullie dat allemaal dan op die leeftijd? Ik moest niet blijven zagen thuis hoor. Ik kon een keer mijn gedacht zeggen, maar als dat hen niet aanstond moest ik er daarna niet opnieuw over beginnen of ik kreeg naar mijn kop dat ik mijn mond moest houden. Ik zou de tweede keer de tijd nog niet gekregen hebben om mijn zin af te maken. Nee was nee thuis en zagen hielp niets, leverde alleen maar problemen op. Naar argumenten werd dus ook niet geluisterd als het hen niet aanstond. Ik had ook niet moeten afkomen met "lees eens wat ze op het forum zeggen". En zelf naar de DA gaan. Ik mocht op die leeftijd niet zomaar mijn fiets pakken en vertrekken. Ik moest altijd eerst vragen of ik weg mocht en zeggen naar waar ik wou gaan. Stond het hen niet aan, dan moest ik thuisblijven. En niet iedereen heeft een DA vlakbij ook. En de bus en de DA zelf kost ook geld. Wie gaat dat betalen als de ouders niet willen meewerken? Sparen heb ik hier ook gelezen. Wie zegt dat ze zakgeld krijgt om te sparen? Ik kreeg dat alvast niet. :catnoknow Het is allemaal gemakkelijk gezegd, maar als haar ouders niet willen meewerken, kan zij er zelf ook niets meer aan veranderen.
Ik hoop wel dat ze inziet wat er nu allemaal misgelopen is (en aangezien de leeftijd zou dat toch wel mogen doordringen) en dat ze het later als volwassene beter aanpakt als ze dan ook katten zou hebben.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#204 Geplaatst 13 maart 2011 - 17:31

Het kon niet beter gezegd worden.  :thumb:

Laurine
Laurine
  • 754 berichten
  • 4 katten

#205 Geplaatst 13 maart 2011 - 18:04

Pixel zei:

Ik heb alles zowat bijgelezen denk ik en zo komt het inderdaad over. De ouders kan het niet schelen precies en willen er niet graag veel geld insteken. En de TS is een kind van 13 jaar. Die heeft dus niets te zeggen hè, dus moet ook niet te zwaar aangepakt worden. Of hadden jullie als 13-jarige allemaal zoveel te zeggen thuis? :catnoknow Ik lees hier dingen van blijven aandringen (zagen), zelf maar naar de DA gaan, ... Konden jullie dat allemaal dan op die leeftijd? Ik moest niet blijven zagen thuis hoor. Ik kon een keer mijn gedacht zeggen, maar als dat hen niet aanstond moest ik er daarna niet opnieuw over beginnen of ik kreeg naar mijn kop dat ik mijn mond moest houden. Ik zou de tweede keer de tijd nog niet gekregen hebben om mijn zin af te maken. Nee was nee thuis en zagen hielp niets, leverde alleen maar problemen op. Naar argumenten werd dus ook niet geluisterd als het hen niet aanstond. Ik had ook niet moeten afkomen met "lees eens wat ze op het forum zeggen". En zelf naar de DA gaan. Ik mocht op die leeftijd niet zomaar mijn fiets pakken en vertrekken. Ik moest altijd eerst vragen of ik weg mocht en zeggen naar waar ik wou gaan. Stond het hen niet aan, dan moest ik thuisblijven. En niet iedereen heeft een DA vlakbij ook. En de bus en de DA zelf kost ook geld. Wie gaat dat betalen als de ouders niet willen meewerken? Sparen heb ik hier ook gelezen. Wie zegt dat ze zakgeld krijgt om te sparen? Ik kreeg dat alvast niet. :catnoknow Het is allemaal gemakkelijk gezegd, maar als haar ouders niet willen meewerken, kan zij er zelf ook niets meer aan veranderen.
Ik hoop wel dat ze inziet wat er nu allemaal misgelopen is (en aangezien de leeftijd zou dat toch wel mogen doordringen) en dat ze het later als volwassene beter aanpakt als ze dan ook katten zou hebben.

eindelijk iemand die me begrijpt !
Geplaatste afbeeldingWie niet van katten houd, was in zijn vorig leven vast een muis :knuppel: :catwalk

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#206 Geplaatst 13 maart 2011 - 18:08

Er zijn nog zoveel mensen die denken zoals de ouders van Laurine :catnoknow . Dat ervaar ik zelf elke dag. "Je koopt toch geen duur eten voor een kat? Die zal wel muizen vangen? Die redden zichzelf wel." :s Zo denken de meeste mensen nu eenmaal over katten. Dat zij ook ziek kunnen worden en dan verzorging nodig hebben, komt niet bij hen op. En Laurine kan dat niet veranderen en alle topics en goede raad hier ook niet, hoe jammer het ook is. Mijn 2 katten waren vroeger ook niet gestereliseerd. Ik besefte het niet en mijn ouders hebben me dat niet bijgebracht. Zo was dat nu eenmaal. Gelukkig komt er stilaan een beetje verandering in...
En alles wat Laurine hier leert is dan maar mooi meegenomen denk ik dan.

Bewerkt door English Rose, 13 maart 2011 - 18:09.

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#207 Geplaatst 13 maart 2011 - 18:22

@ Pixel, zo denk ik er ook over :) . Maar hopelijk leest ze alle tips hier zeer goed en doet ze er toch wal mee. Nu of in de toekomst.
En niet alle 13-jarigeren zitten op het zelfde niveau.
Veel mensen denken inderdaad nog zo. Mijn schoonzus wil geen dieren in huis en kijkt altijd maar met een scheef oog naar mijn katten. Haar goed recht, maar ze moet er ook altijd over zagen. Zoals nu weer. Xanti heeft me een mooi litteken in mijn gezicht gegeven (waar ze zelf ook niets aan kon doen) en ja dat kost pakken geld om het weg te krijgen. Ze heeft me 'het vet' gegeven van: Ja, gij wilde katten he, ge ziet nu wel. Met de mooie bijhorende blik en lichaamshouding.
Had zoveel zin om te zeggen dat haar zoontje in zijn nek is gebeten door HUN hond (zit wel bij haar schoonouders, want wil geen dieren in huis), maar dat was ook weer de fout niet van de hond.
Katten laat ze creperen (er zijn er toch gratis genoeg, waar betalen voor een DA)???
Krijg nu ook wel eens te horen over Xanti: "Ge hebt die toch buitengeschot he!"
NEEEEEEE!!!!!!!!!
En dan krijg ik meestal een mooie 'gij zijt zot' blik O:)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#208 Geplaatst 13 maart 2011 - 18:42

Mijn ouders waren vroeger ook zo.
Een poes enkel binnenhouden vinden ze mishandeling en vaccineren en castreren daar zagen ze het nut niet van in. Vandaar dat ze ook enkel voor een kater kozen, dan hadden ze geen nestjes.
Tot hun kater verdween. (katerperiode natuurlijk)
Mijn reactie was : 'eigen schuld !!!!" (al vond ik het ook spijtig, maar dat wilde ik niet laten blijken, ze moesten hun lesje leren !!)
Een paar dagen later vonden ze hem km's verder doodgereden terug.

Nu hebben ze een britje en een htk'tje, keurig castraat, gevaccineerd, ontwormt, ontvlooit. Inmiddels hebben ze hen al 9 en 8 jaar en het is een grote verandering. Nu halen ze zelf ook mensen over om echt op de correcte manier voor hun kat te zorgen. Ik heb hen dus bekeerd !!
Spijtig dat hun eerste kat dat heeft moeten bekopen...

De generatie van vroeger kende nog de echte boerderijkatten, die overleefden wel met wat ze vonden op een boerderij.
Maar die mensen zijn een tijdje blijven stil staan, de boerderijen en automatisering niet ! Een kat kan nu gewoon niet meer overleven zonder de mens, er is teveel verkeer, te weinig voedsel beschikbaar en de weerstand van de katten is daardoor ook niet meer optimaal en enge ziektes sluipen zo naar binnen of ze worden doodgereden. Katten worden ook niet langer meer getolereerd in de tuinen van anderen, ze worden vergiftigd, weggejaagd of erger nog mishandeld.
Dus is het hoogtijd dat mensen nadenken over deze evolutie en mee gaan met hun tijd !!! De katten moeten beschermd worden en dit in de eerste plaats door castratie en vaccinatie.

Guest_Heidiken_*
Guest_Heidiken_*

#209 Geplaatst 13 maart 2011 - 19:13

Hier komen ook veel mensen die het niet verstaan dat ik zoveel geld geef aan de aankoop van mijn katten :x laat staan aan al het gerief dat hier staat (grote krabpaal, drinkfontein, litter robot,...).
Ze verstaan bvb niet dat ik zo'n duur eten koop ipv maar naar 'den aldi' te gaan :louche: . Waarom moet je nu een kat laten chippen? :louche:
Er zijn er velen die zeggen: "Uw katten zijn echte luxe-katten". Persoonlijk vind ik van niet. Wij hebben bewust voor ieder van hen gekozen en ze verdienen dan ook een 'luxe-leventje' :x .

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#210 Geplaatst 13 maart 2011 - 19:22

Hier kan ik mijn ouders ook niet overhalen om de katjes niet buiten te laten; Dat vinden zij 'kattenmishandeling' :roll: . Ik zou ze liever niet buiten laten, ik ben altijd ongerust dat ze op een keer niet meer zullen binnenkomen :cry: .
Geplaatste afbeelding