Spring naar inhoud

- - - - -

Stamboom...naar wat te kijken?

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Guest_trikke_*
Guest_trikke_*

#1 Geplaatst 09 maart 2011 - 20:38

Hallo medepersoneel.
Zoals hier al even eerder vermeld ben ik van plan me dit jaar een Britse korthaar aan te schaffen. Daar ik niet hals over kop te werk wil gaan ben ik alles aan het uitpluizen om een zo "eerlijk" mogelijk poesje aan te schaffen en zeker eentje die met de beste zorgen van de wereld op deze aardbol gekomen is.
Ik heb al heel wat gelezen en gehoord van fokkers, fora's en shows wat betreft de inentingen, ziektes en dergelijke maar nu vraag ik me af of ik ergens naar moet kijken qua kleur en dergelijke van de ouders, grootouders en eventueel nog verder...of overdrijf ik?
Het is de bedoeling dat ik een leuke huispoes aanschaf waar eventueel later eens een nestje mee gefokt wordt.

Bewerkt door trikke, 10 maart 2011 - 18:53.
Reden van bewerken: gekweekt = gefokt

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 10 maart 2011 - 11:17

Dan koop je geen huispoes maar een fokpoes en moet je inderdaad heel wat uitpluizen in de stamboom. misschien kan smitten kitten je helpen ?
Geplaatste afbeelding

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#3 Geplaatst 10 maart 2011 - 11:24

Een huispoes voor "eens" een nestje mee te "kweken", is een fokpoes. Je moet dit ook duidelijk maken aan de fokker waar je je poes wil aanschaffen.

En bij het "kweken" van een nestje komt heel wat kijken hoor, er kan ook van alles mis gaan. Het is niet altijd roze geur en maneschijn dus denk hier heel goed over na voor je eraan begint.

Wil je toch eens een nestje doen met je fokpoes, doe het dan goed. Laat je kat testen, ga bij een betrouwbare dekkater(eigenaar), vraag een catterynaam aan zodat je ook stambomen kan aanvragen.

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#4 Geplaatst 10 maart 2011 - 11:26

Magic Coonie zei:

Een huispoes voor "eens" een nestje mee te "kweken", is een fokpoes. Je moet dit ook duidelijk maken aan de fokker waar je je poes wil aanschaffen.

En bij het "kweken" van een nestje komt heel wat kijken hoor, er kan ook van alles mis gaan. Het is niet altijd roze geur en maneschijn dus denk hier heel goed over na voor je eraan begint.

Wil je toch eens een nestje doen met je fokpoes, doe het dan goed. Laat je kat testen, ga bij een betrouwbare dekkater(eigenaar), vraag een catterynaam aan zodat je ook stambomen kan aanvragen.

Sorry maar groenten kweekt men, dieren fokt men. Ik vind dit zo een verschrikkelijk woord, kweken.

Guest_trikke_*
Guest_trikke_*

#5 Geplaatst 10 maart 2011 - 18:51

Daarom dat ik me ook zo goed als mogelijk wil informeren, vooral naar mijn aankoop toe. Of ik er dan later al dan niet eens een nestje van wil is nu totaal niet aan de orde maar het is een mogelijkheid.
Nogmaals, alle info is zeer welkom.

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 10 maart 2011 - 22:53

controleer voor de aanschaf zeker of de ouders getest zijn en uit welke lijnen ze komen!!  Vraag ook naar het inteelt percentage!  tegenwoordig zie je vaak door de bomen het bos niet meer wat cattery's betreft en zijn er meer cattery's die het niet zo nauw nemen met hun testen, dan cattery's die echt op een verantwoordde manier bezig zijn
Velen hebben alle mogelijke excuses klaar waarom ze niet testen :trance:
Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Guest_nathalinde_*
Guest_nathalinde_*

#7 Geplaatst 11 maart 2011 - 09:19

Bij de aankoop van een poes voor de fok moet je volgende zaken aan de fokker vragen ...  een bewijs dat de ouders getest zijn op PKD en HCM.
Ook de lijnen controleren waaruit het kitten komt. Bepaalde lijnen dragen erfelijke afwijkingen of ziekten met zich mee.
Over hoe het bij de brits korthaar zit op dat vlak weet ik niet ... daar moet je je even voor informeren bij  smitten kitten bvb.

Guest_trikke_*
Guest_trikke_*

#8 Geplaatst 12 maart 2011 - 10:31

Al goed dat ik mijn tijd neem vooraleer ik overga tot de aanschaf van een kitten, er komt duidelijk heel wat meer bij kijken dan ik oorspronkelijk dacht. Bedankt alvast voor de vele tips en ik zal zeker eens te rade gaan bij smitten kitten.