Spring naar inhoud

- - - - -

Mijn lieve verzorgpaardjes

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Guest_Loeka_*
Guest_Loeka_*

#1 Geplaatst 09 maart 2011 - 21:56

Ik heb nu bijna een jaar verzorgpony's. Het zijn superlieve fjorden. Hier wat uitleg en dan een paar foto's.

Als eerste had ik Yaro, het hengstenveulentje. Ik leerde hem kennen op 25 maart, dat was ook de dag dat hij was geboren.
Eerst was het een heel schuchter veulentje, je kon hem zelfs niet aanraken. Ik ben veel met hem beziggeweest en getraind en even laten was het een heel sociaal veulen geworden die niet bang werd van een aanraking. In tegendeel, hij kwam op den duur zelfs altijd naar me toegelopen.
Hij was dus mijn verzorgveulentje en ik leerde hem veel. Heb hem laten kennismaken met borstels en al zachtjes een beetje geborsteld, na een tijdje ging dat heel goed. Heb hem geleerd een halster aan te doen, dat is meestal het moeilijkste bij veulens, maar na veel tijd en gedult is het me gelukt. Heb ook geoefend met hem met hoefjes geven om later dan te kunnen uitkrabben, is nodig om te leren want anders willen ze later nooit hun hoef geven en dan zijn ze al veel zwaarder en dus veel moeilijker. In het begin ging dit natuurlijk wat moeilijk, maar dus na een tijdje ging dit al veel beter en kon ik zelfs al beginnen met zachtjes de hoevenkrabber ook te gebruiken.
Toen hij 3 maand en 2 weken was ongeveer, nam ik even afscheid want de dag erna vertrekte ik voor 5 dagen op ponykamp (het was grote vakantie). Toen ik terug kwam was hij plots weg!
Had het aan de eigenaar gevraagd, en die zei dat het veulentje verkocht was... terwijl hij eerst had gezegd (toen het veulentje nog maar net geboren was) dat het niet verkocht ging worden ö
Hij had het dus achter mijn rug verkocht aan mensen ver weg. Gemeen!
Yaro was toen zelfs nog maar ongeveer 3 maand en 3 weken toen hij verkocht werd. En mensen die wat van paarden weten, weten dat dat veeel te vroeg is. De moeder (Eldis, het paard met de langste manen op een foto) miste haar veulen verschrikkelijk en liep nog een tijd rond met een volle uier...

Ondertussen (toen Yaro er nog was) had ik van die kudde ook nog een ander verzorgpaard gekregen. Dat was de lieve merrie Dinga. Ze was al redelijk oud, weet niet precies hoe oud, maar het was een schatje. Ik reed toen af en toe op haar (zonder zadel) en kocht een leuk rood halster + halstertouw voor haar.
Een paar maanden geleden heeft ze hoefbevangenheid gekregen en dan ook nog eens iets aan haar pezen, en dat is een peesontsteking geworden. Dus kon niet meer op haar rijden. In het begin mankte ze verschrikkelijk, gelukkig nu niet meer. Maar doe het voorlopig nog wel veilig door nog niet op haar te rijden.

Even later had ik ook nog Benja als verzorgpaard bijgenomen. Een dikke, lieve meid. Ook op haar reed ik dan. Ben onlangs ook te weten gekomen dan Benja en Dinga halve zussen zijn van elkaar ö Had dit eigenlijk nooit gedacht, want veel lijken ze niet op elkaar. Hun moeder was Linga die vroeger ook daar in de kudde heeft gestaan maar is gestorven aan hoefbevangenheid...
Na een tijdje (toen Yaro al weg was) is Benja stilletjesaan mijn lieveling geworden, en dat is ze nog altijd.

En toen Yaro net verkocht was, even later heb ik nog een verzorgpaardje bijgenomen. En dat was Binky, een hengst van nu bijna 3 jaar. Hij is mensenschuw maar toch trekt hij mij eigenlijk wat aan. Hij is eigenlijk ook een superschatje, en ook de vader van Yaro. Door met hem bezig te zijn kan hij al iets meer met mensen om maar denk niet dat hij ooit nog een heel sociaal paardje gaat worden. Heb wel niet echt een foto van hem... mss binnenkort...

En ondertussen heb ik nog altijd 3 verzorgpaardjes; Benja, Dinga en Binky!

Hier zijn foto's van ergens in het begin van de zomervakantie van 2010. Mijn 2 vriendinnen Sam (met de blauwe trui) en Leen (met de krollen) kwamen toen ook meerijden met Benja en Dinga. Leen rijd al 8 jaar paard ofzo, en Sam nog maar net. Ikzelf sta er niet bij op want die foto's heb ik getrokken^^
Op de foto's is het paardje met het hoofdstel; Dinga. En het paardje met het rood halster; Benja. Op 1 bewerkte foto, huppelt Binky erachter in het wazige gedeelte. En Yaro staat ook op 2 fotootjes.
Hier komen ze:

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Bewerkt door Loeka, 09 maart 2011 - 21:56.

Guest_Feline@Jolien_*
Guest_Feline@Jolien_*

#2 Geplaatst 10 maart 2011 - 09:03

Wauw wat een verhaal , en inderdaag heel gemeen dat dat veulentje achter je rug verkocht is... Het zijn hele mooie fjorden en een schattig veulentje op de foto's.

groetjes x

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 11 maart 2011 - 10:51

:LOL: :heart: :heart:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 11 maart 2011 - 17:51

Mooie foto's zeg, jammer dat het veulen zo te vroeg bij mama is weg gegaan, maar ja het gebeurt hee helaas..
Geplaatste afbeelding

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 11 maart 2011 - 17:54

:loveshower: :loveshower: :loveshower:
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#6 Geplaatst 12 maart 2011 - 11:49

LIEF!! :love:
ik heb vroeger ook nog paard gereden.

Guest_Loeka_*
Guest_Loeka_*

#7 Geplaatst 12 maart 2011 - 11:54

UPJE --> ben gisteren terug naar men verzorgpaardjes gegaan en heb de nieuwe eigenares ontmoet (ouwe eigenaar is ondertussen dood), en blijkbaar verwacht Benja een veulentje :LOL: ! Ben zo blij als dat echt waar zou zijn! En Eldis verwacht blijkbaar ook nog terug een veulentje, maar van haar begon ik ook wel al te zien dat ze precies terug drachtig was :) Zo leuk, als alles goed komt, zijn er binnekort 2 veulentjes! :LOL: :heart: ;)

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 12 maart 2011 - 12:51

Dat zijn hele mooie fjorden, lijkt me echt fantastisch om zo in het wilde weg te kunnen galopperen :love3:
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_brit_*
Guest_brit_*

#9 Geplaatst 12 maart 2011 - 12:59

hoh je doet me verwateren om er ook weer an te beginnen :)
het zijn prachtige fjorden hoor
ik hoop als mijn wondertje een meisje is het ook een paardenfreak zal zijn :d
als het een jongetje is zal de papa wel aansporen om te voetballen hé ;)
hopelijk ben je erbij als de 2 veulentjes geboren worden dat is super om te zien hé
alleszins veel succes met je verzog fjordjes :)

Guest_Loeka_*
Guest_Loeka_*

#10 Geplaatst 13 maart 2011 - 10:15

Spanishke zei:

Dat zijn hele mooie fjorden, lijkt me echt fantastisch om zo in het wilde weg te kunnen galopperen :love3:

Is ook wel fantastisch, alleen zijn ze niet zo goed opgeleerd dus durven ze soms op hol te slaan, vooral Dinga. Met Benja heb ik dat de laatste maanden niet meer voorgehad dus dat is al heel goed :)

Guest_Loeka_*
Guest_Loeka_*

#11 Geplaatst 13 maart 2011 - 10:29

brit zei:

hoh je doet me verwateren om er ook weer an te beginnen :)
het zijn prachtige fjorden hoor
ik hoop als mijn wondertje een meisje is het ook een paardenfreak zal zijn :d
als het een jongetje is zal de papa wel aansporen om te voetballen hé ;)
hopelijk ben je erbij als de 2 veulentjes geboren worden dat is super om te zien hé
alleszins veel succes met je verzog fjordjes :)

Ik hoop ook dat ik erbij ben. Is idd super om te zien. Vlak voor de bevalling gaan ik en mijn vriendin wrs een tentje zetten naast de wei, en daar blijven overnachten. En dan elk uur ongeveer eens gaan kijken, en als de weeën dan beginnen zal het niet lang meer duren :)

Guest_Loeka_*
Guest_Loeka_*

#12 Geplaatst 16 maart 2011 - 18:37

Nog een kleine leuke update:

Vanaf vandaag heb ik 4 verzorgpaarden! Het is de andere fjordenmerrie Eldis, van op foto 13! :heart: Het is wel een dominante, jaloerse en ook soms een gemene merrie. Maar soms ook wel lief hoor :) Het is de moeder van mijn verzorgveulen van vorig jaar (dat nu dus verkocht is), en dees jaar gaat ze ook een veulentje geven :LOL: Ben zo blij! :d :)