Spring naar inhoud

- - - - -

Langdurig melken als een kitten > overgeven ?

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 14 maart 2011 - 09:01

Obelix is een katje dat zich, als hij contact met je zoekt, vaak tegen je aanvlijt als een kitten en vervolgens zijn schouder of pootje begint te melken. Dag doet hij vooral 's avonds, als we samen tv-kijken en alles in huis rustig is. Meestal zet ik hem dan vrij snel op de grond, omdat hij daar serieus bij smekt en lang blijft doormelken als ik dat niet doe. Ik ben bang dat hij anders te veel haar en lucht binnenkrijgt.

Ik had al een paar keer 's morgens opgemerkt dat 1 van onze katjes had overgegeven 's nachts. Niet dagelijks, met ruime intervallen ook, en veel kon ik daar niet uit opmaken omdat het meeste weer werd opgegeten. Ik vond alleen wat kleverige sporen op de vloer waar het gebeurd was, ingedroogd door de vloerverwarming.

Door een behoorlijke verkoudheid ben ik deze week echter, om mijn man niet constant wakker te hoesten, op een logeerbedje beneden blijven slapen. Obelix profiteerde daarvan om bij mij te komen liggen en uitgebreid te liggen melken.

Hij heeft deze week 3 keer overgegeven 's nachts. Omdat ik daar wakker van werd, kon ik zien dat het om Obelix ging en dat er niets speciaals werd overgegeven (geen haar, geen brokken, wel verteerd droogvoer). Dat gebeurde niet in opeenvolgende nachten en bij nader inzien telkens na een avond met veel melken.

Voor de rest eet hij normaal, is zijn stoelgang normaal, heeft hij geen verhoging, lijkt hij niet suffer of slomer dan normaal (integendeel), ... Wormen lijken me ook niet waarschijnlijk omdat ze tot nu toe maandelijks werden ontwormd (deze week net een kuur gekregen trouwens - panacur gebruikt in natvoer omdat de flubenolpasta de vorige keer niet graag werd opgegeten).

Zou het kunnen dat hij te veel lucht slikt bij dat melken en daarop overgeeft? Ik heb niet echt ervaring met katten die blijven melken op hun pootjes, of toch niet met katten die daar zo hard bij smekken en dat zo lang volhouden als Obelix dat doet. Heeft die panacur op zijn maagje gewerkt (maar zou hij dan niet dag na dag overgegeven hebben)? Of zou er nog iets anders aan de hand kunnen zijn waar ik beter een dierenarts bij haal?

Bewerkt door Malou, 14 maart 2011 - 09:08.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#2 Geplaatst 14 maart 2011 - 10:05

Heeft hij altijd dezelfde voeding gegeten? Eet hij snel zijn brokjes op?

Bewerkt door Eragon, 14 maart 2011 - 10:05.

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 14 maart 2011 - 10:29

Schrokken doet hij niet. In het begin wel, toen hij hier pas was, waarschijnlijk uit gewoonte omdat hij als vijfmaanderke eten kreeg met een hele bende oudere katten. Maar zodra hij doorhad dat er hier altijd droge brokken staan, is dat schrokgedrag verdwenen. Ik merk dat hij daar regelmatig 'en passant' een paar happen van neemt, iets meer als de brokken net zijn aangevuld. En als ik natvoer geef (50 g per dag, om dat gewoon te zijn en indien nodig medicatie door te werken), zet ik de bakjes ver uit elkaar zodat ze niet gaan schrokken uit schrik dat de andere er zijn kop zal bijsteken.
Als natvoer geef ik elk een half vlootje Sheba per dag (kregen ze ook als snoepje in de opvang waar ze vandaan komen, ik veronderstel dat ze dat dus wel verdragen) en hun droogvoer is een mix van Hill's en RC kittenbrokken, waar ze de RC-brokken zoveel mogelijk van tussen eten. Als de Hill's op is, denk ik eventueel volledig op RC over te schakelen, maar voorlopig is er aan hun voeding niets veranderd. Tenzij ze natuurlijk iets achter mijn rug hebben weggepikt van tafel, want dat durven ze wel eens te proberen, maar ik denk niet dat dit het geval was.

Bewerkt door Malou, 14 maart 2011 - 10:29.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 14 maart 2011 - 15:26

Hier melken ze ook veel met hun voorpootjes, maar er is hier geen enkele poes die ervan moet overgeven. Het is voor hun een soort troost zoeken, dus ik vind het eigenlijk wel zielig voor hem dat je hem dan op de grond gaat zetten :oops: . Sheba is niet zo'n hoogwaardig natvoer, dus misschien moet je toch eens proberen om van natvoer te veranderen. Als het overgeven toch blijft duren zou ik een DA raadplegen.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#5 Geplaatst 14 maart 2011 - 15:30

Lola geeft nu ook wel gemakkelijk over en melkt maar ik heb eigenlijk nog nooit de link gemaakt tussen  het ene en het andere. Ze is een bijzonder zenuwachtig poesje en daardoor heeft ze een gevoelige spijsvertering en heeft ze veel troost en gersutstelling nodig, vandaar het melken.

Probeer eens zijn gewicht in het oog te houden? Verliest hij gewicht of blijft hij op gewicht?

Guest_trio_*
Guest_trio_*

#6 Geplaatst 14 maart 2011 - 22:20

Euh :catscratchhead wat bedoelen jullie met melken ???

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 14 maart 2011 - 22:44

trio zei:

Euh :catscratchhead wat bedoelen jullie met melken ???

met de voorpootjes 'dabben' /'duwen' op een kussen, op je arm, ....