Spring naar inhoud

- - - - -

Nuby (Meer info op P4 & P6)

• Log in om te reageren
140 reacties op dit onderwerp
akke
akke
  • Admin
  • 1.385 berichten

#46 Geplaatst 15 maart 2011 - 11:38

Aangezien Sara pas straks terug thuis is van werken en we daarna nog e.e.a. moeten doen, zal ik hier alvast een korte samenvatting geven van wat er nu precies gebeurd is:

De meesten onder jullie wisten allicht dat we met Nuby al ruime tijd naar de DA aan het gaan waren ivm zijn oogje. Wat eerst begon als een, schijnbaar, onschuldige oogontsteking werd enkele weken later uveïtis. Daarvoor werd een behandeling met cortisone gestart en recent werd dan nog vastgesteld dat het oog goed aan het genezen was. De DA/Oogarts zei zelf nog dat ze geen beter genezingsproces had kunnen indenken.

Maar de oogaandoening zou slechts een gevolg zijn van een andere aandoening. Het probleem was echter dat zijn ziektebeeld zou overeenkomen met FeLV, FIV, Toxoplasmose of FIP, maar al deze tests waren negatief (behalve FIP, die titer was 1/800 wat dus zeer laag was). De verbetering aan zijn oog zou ook slechts tijdelijk kunnen zijn door de cortisone en bovendien was Nuby de laatste tijd ook heel erg stil geworden (hij lag altijd ergens te slapen, je zag hem nog nauwelijks rondlopen). De DA/Oogarts besliste daarop om de dosis cortisone stilaan af te bouwen om na te gaan of Nuby terug actiever zou worden en op te volgen hoe zijn oog zou reageren zonder de hoge dosis cortisone.

Sinds we die dosis hebben verlaagd ging het met Nuby, enkele dagen later, nog minder goed. We vonden dat zijn vachter er minder goed uitzag en hij ging zich precies meer verstoppen in bijvoorbeeld een krabpaal-hokje (terwij hij anders gewoon op de zetel zou liggen slapen). Om die reden hadden wij zondagavond beslist om maandagavond terug naar de DA te gaan om opnieuw een volledig bloedonderzoek te laten uitvoeren.

Gisteren (maandag) overdag kwam Nuby dan plots rond mijn benen lopen in de gang, en miauwen (zo deed hij dat vroeger ook als hij aandacht wou), maar hij wou nu geen aandacht. Integendeel, hij kon het niet hebben dat ik hem wou strelen. Daarna liep hij de bureau in, slechts 2 meter, maar op die afstand viel hij 4 keer door zijn achterste poten. Daarna wou hij op de bureaustoel springen maar na 4 mislukte pogingen heb ik hem er zelf op gezet. Het ging dus ineens heel slecht met hem maar een beetje later ging het weer beter.

Daarna zijn we naar de DA gegaan en daar hebben ze vrijwel direct gevoeld dat zijn nieren erg vergroot waren. Ze hebben dan foto's genomen en een echo gedaan waarop duidelijk te zien was dat de nieren allebei erg vergroot waren (5cm in de lengte t.o.v. normaal slechts 3cm). Er was ook bloed of gruis (niet te onderscheiden op een echo) te zien in zijn blaas. De DA vond het best om een nierpunctie uit te voeren om daarna te onderzoeken of het kankercellen waren, omdat ze toch erg groot waren.

Na de nierpunctie zijn we terug naar de onderzoekskamer gestapt, en aan Nuby was toen nog niets te merken. Tot hij een paar minuten later plots uit zijn mandje wou en op de grond ging liggen. Hij ging languit op de grond liggen alsof hij het te warm had. We dachten dat het door stress zou kunnen komen. Daarna wou hij rechtstaan maar dat lukte niet, hij viel opnieuw door zijn poten en hij liet zijn urine lopen waar hij lag, waar zeker bloed bij was. De DA heeft hem dan terug op tafel gelegd. Maar er was zo ineens, op zijn ademhaling na, bijna geen bewing meer te zien bij Nuby. Hij lag daar maar en reageerde niet meer...

Volgens de DA zou het wellicht gaan om kanker in het bloed, maar hij kon eigenlijk helemaal niets met zekerheid zeggen. Ook het resultaat van de nierpunctie was goed want er werden geen kankercellen gevonden. Maar Nuby was dus zo plots héél erg ziek geworden en zag erg af. De DA heeft daarop laten verstaan dat hij stervende was en het eigenlijk tijd was geworden om te beslissen Nuby te laten inslapen.

Het was heel moeilijk om die beslissing te maken, vooral ook omdat er nog steeds geen ziekte werd aangetoond. Maar het ging eigenlijk met Nuby al een heel tijdje alsmaar slechter. Alleen nu op een periode van 2 uur (dat wij bij de DA waren) ging het plots zo slecht dat hij niet meer kon/wou bewegen. Hem verder laten afzien was niet verantwoord en we hebben dan, met heel veel pijn in het hart, Nuby laten inslapen.

Wat er nu precies is fout gegaan, welke ziekte Nuby had, daar is nog steeds geen duidelijkheid over. We hebben uiteraard wel een autopsie gevraagd en hopen dat hieruit snel duidelijkheid volgt.

Vanavond na 20u mogen we bellen voor resultaten. Moest de autopsie geen duidelijkheid geven is het nog afwachten op de resultaten van het labo.

Slaap zacht lieve Nuby.

Bewerkt door akke, 15 maart 2011 - 11:39.

Akke

Jessie_A&A
Jessie_A&A
  • 2.940 berichten
  • 4 katten

#47 Geplaatst 15 maart 2011 - 12:23

omg vreselijk zeg om niet te weten wat hij eigenlijk heeft/had, en zo ineens achteruit gegaan :onzeker:

héél veel sterkte!!!!!!

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#48 Geplaatst 15 maart 2011 - 12:27

Krijg er de tranen van in mijn ogen :cry: :cry: :cry:

Slaapzacht lieve Nuby :hug:

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#49 Geplaatst 15 maart 2011 - 12:29

Pffff, ik krijg het er koud van :( Hoe erg... zo'n jong beestje nog :(

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#50 Geplaatst 15 maart 2011 - 12:34

Ik krijg ook tranen in mijn ogen :cry: , wat een verhaal, dat moet zo pijn doen als je dat manneke zag. :cry:
Jullie hebben een goede beslissing genomen, veel sterkte Sara en Andy! :hug: :hug: :hug:

Guest_*mikkeke*_*
Guest_*mikkeke*_*

#51 Geplaatst 15 maart 2011 - 12:56

heel veel sterkte :hug:

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#52 Geplaatst 15 maart 2011 - 13:01

Bij het lezen van je verhaal, rolde de tranen hierover mijn wangen.

Ik wens jullie heel veel sterkte.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#53 Geplaatst 15 maart 2011 - 13:05

Vreselijk... :cry: Heel veel sterkte met het verlies van Nuby... :hug:
Geplaatste afbeelding

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#54 Geplaatst 15 maart 2011 - 13:10

Pfff... kan het niet geloven :( Zo erg... Héél veel sterkte! :cry:

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#55 Geplaatst 15 maart 2011 - 13:10

Ik krijg het er koud van en de tranen rollen hier over mijn wangen. Arme Nuby :hug: :hug: :hug: .

Geplaatste afbeelding

M&M
M&M
  • 4.965 berichten
  • 6 katten

#56 Geplaatst 15 maart 2011 - 13:13

Echt vreselijk :( Heel veel sterkte hoor :hug:

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#57 Geplaatst 15 maart 2011 - 13:16

:hug: :hug: :hug:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#58 Geplaatst 15 maart 2011 - 13:17

:( :( :( Vreselijk bericht gewoon, heel veel sterkte :hug: :hug:
Groetjes, Mika, Gucci, Frisbie

Vanessa81
Vanessa81
  • 346 berichten
  • 3 katten

#59 Geplaatst 15 maart 2011 - 13:21