Spring naar inhoud

* * * * - 1 stemmen

Kat binnen houden=mishandeling

• Log in om te reageren
83 reacties op dit onderwerp
Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#1 Geplaatst 15 maart 2011 - 17:18

Een discussie die ik al duizend keren thuis gevoerd heb... :roll:
Een kat binnen houden, is 'kattenmishandeling'.
Want een kat is een vrij dier die veel ruimte nodig heeft om te kunnen spelen, in bomen klimmen, etc. Een kat wordt ongelukkig als je hem niet (vrij) buiten laat (dus ook niet in een ren of aan een tuigje).

Wat vinden jullie daarvan?
En zou dat hetzelfde zijn met katten die al eens buiten geweest zijn en het dus al gewend zijn?

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Cilia en pootje van Zazou*=^x^=

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#2 Geplaatst 15 maart 2011 - 17:19

Ik vind dus dat dat geen kattenmishandeling is,
en ik denk dat een kat binnen ook perfect gelukkig kan zijn,
met speeltjes en een krabpaal enzo om hem mee bezig te houden.
Het is gewoon stukken veiliger om katjes binnen te houden!
Als ze het al gewend zijn om naar buiten te gaan zou het wel wat moeilijker zijn,
en in het begin waarschijnlijk flink doorzetten zijn (voor het baasje :d ).

Maar dat betekent niet dat er geen uitzonderingen zijn!
Er zijn volgens mij wel katten die echt ongelukkig worden als ze niet naar buiten mogen (omdat ze dit al gewend zijn), maar ik denk dat dat niet zo vaak voorkomt.

Mijn ouders, broer en zus zeggen dus dat katjes binnenhouden "kattenmishandeling" is en dat ik hen ongelukkig maak als ik dat doe.

Geplaatste afbeelding

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 15 maart 2011 - 17:46

Er zij al meerdere topics over katten binnen/buiten houden denk ik :d

Geplaatste afbeelding

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 15 maart 2011 - 17:47

Mijn familie vind dit ook (katten horen buiten) maar ik vind dus van niet :)
Mijn poezen komen buiten in een ren en zijn volgens mij helemaal niet ongelukkig
Maar heb wel speeltjes, krabpalen,....en ze hebben elkaar.
Ik mag er niet aan denken wat er allemaal met ze kan gebeuren :( (ik woon in 't stad en is hier behoorlijk druk met veel katten ook zwerfkatten en auto's en mensen die geen dierenvrienden zijn en ......)

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#5 Geplaatst 15 maart 2011 - 17:48

English Rose zei:

Er zij al meerdere topics over katten binnen/buiten houden denk ik :d

Dan mag deze topic samengevoegd worden met een andere :)
Geplaatste afbeelding

Guest_dusk rigid_*
Guest_dusk rigid_*

#6 Geplaatst 15 maart 2011 - 17:51

mijn gijsje blijft nog eventjes binnen totdat hij aan het tuigje gewent is,,, het gaat er goed mee ,, maar ik laat hem echt niet alleen naar buiten.
stel je vor hij komt erges vast te zitten en jij hebt hem naar buiten gedaan.. ik zou me schuldig voelen tot en met....
neejhoor gijs kan naar buiten maar wel onder mijn toezicht hihi ;)
gijs is voor mij als een kindje ik zou hem niet willen verliezen aan iets dat zich buiten kan voordoen. daar pas ik voor ;)

lola'tje
lola'tje
  • 1.366 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 15 maart 2011 - 19:22

sommige poezen zijn ook echt niet gemaakt voor buiten te kopen, zoals mijn persje :)

cheryl
cheryl
  • 1.822 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 15 maart 2011 - 19:26

Roske mag ook enkel buiten aan een tuigje en een lange lijn, maar... als hij dan al eens "ontsnapt" en los kan lopen, zie ik precies wel dat hij super gelukkig is, dan kan de bomen in crossen en eens echt hard lopen... Maar omwille van zijn veiligheid laat ik hem niet "los" buiten lopen. Als vind ik dat zelf wel erg dat hij toch nog vast hangt en niet echt vrij is, want daar achter zit toch net dat vogeltje waar hij zo graag achter aan wilt gaan, maar er niet bij kan... :(

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 15 maart 2011 - 19:30

vroeger was ik ook van mening dat katten buiten moesten kunnen gaan, maar sinds ik 2 schatten heb verloren door het drukke verkeer hier denk ik er wel iets anders over en probeer ik ze toch binnen te houden deze keer.

Moby is vondeling en vorige zomer toen we hem paar keer hebben buiten gelaten toen ging hij hem op straat zitten wassen en heeft voor niets schrik, ons prutske is 6 maandjes en nog nooit buiten geweest.

Ben er vrij zeker van als we ze buiten zouden laten dat ze beiden dood zijn binnen een paar dagen of weken.

dan verkies ik toch binnen blijven!!!

Guest_catnip_*
Guest_catnip_*

#10 Geplaatst 15 maart 2011 - 19:33

Mijn twee katten zijn ook altijd binnen,alleen als het mooi weer is komen ze aan een tuigje buiten. Mijn heilige birmaan zit zelfs liever binnen dan dat hij buiten is, ik vind dit ook helemaal geen dierenmishandeling.

De drie katten van mijn ouders zijn ook altijd binnen en komen in de zomer alleen buiten in de ren, en dan zitten ze ook meestal binnen terwijl ze zo naar buiten kunnen. Het ligt er ook wel aan wat je kat zelf het liefste wil

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#11 Geplaatst 15 maart 2011 - 19:39

Moet je dan alle honden ook los laten lopen op straat zonder baasje omdat het dieren zijn? Als een dier voldoende beweging, één of meerdere soortgenootjes, goede voeding en veiligheid kent, doe je het volgens mij niets tekort. Oh, ja, onze affectie krijgen ze er gratis en met plezier bij! Ik laat de katjes wel geregeld in de tuin lopen, onder toezicht welteverstaan. Ik zie dat ze dan genieten en extra goed slapen achteraf van alle opgedane indrukken :LOL: . Vandaag hebben we een hele dag in de tuin gewerkt en ons katjes zijn al die tijd mee buiten geweest. Als het mooi weer is en de omstandigheden laten het toe, gun ik hen graag een beetje buitenlucht. Maar ik heb geen kat gekocht om daar andere mensen in hun tuin mee op te zadelen want die hebben daar zelf niet voor gekozen. Bovendien en vooral (!) moet ik er niet aan denken wat hun zou kunnen overkomen in de grote boze buitenwereld :trance: !

Bewerkt door papaver, 15 maart 2011 - 19:40.

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 15 maart 2011 - 19:44

lola zei:

sommige poezen zijn ook echt niet gemaakt voor buiten te kopen, zoals mijn persje :)

inderdaad!
Mijn vriend en ik moeten altijd zo hard lachen met Lily als ze weer eens aan het 'jagen' is. Echt de meesteres in verstoppen O:) En dan grappen we altijd dat ze toch echt wel een sterke kater aan de haak gaat moeten slaan als ze buiten zou leven, of ze zou echt niet lang overleven :lachen:

Wij wonen op een hoekappartement aan een redelijk drukke baan en ik heb hier nog nooit een kat gezien op straat (al een geluk, want ik zou het echt erg vinden).
Ik vind het de dag van vandaag echt niet meer verantwoord dat katten loslopen op straat. Veel te veel verkeer, kattenhaters en andere gevaren. Maar als je de mogelijkheid hebt om een ren of katvriendelijke tuin aan te leggen, dan zou ik dat zeker wel doen, want ik geloof wel dat katten ook enorm van de buitenlucht kunnen genieten.

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#13 Geplaatst 15 maart 2011 - 21:18

ik vind een kat niet los laten lopen buiten zeker geen dierenmishandeling.
Ik geef er wel de voorkeur aan dat er hen wel de gelegenheid wordt aangeboden om toch een keertje buiten te komen ofwel met een tuigje ofwel in een ren.
Want ik zit zelf constant binnen door ziekte en ik word daar zelf soms wel eens koekoek van en ik kan mezelf dan nog bezighouden met de pc en boeken lezen en nog vanalle dingen, dat kan een kat niet (een kat kan wel eens spelen met een ander kattenvriendje of het personeel maar dat is uiteindelijk toch ook altijd t zelfde en biedt geen afwisseling aan).
Ik heb zelf de nood om af en toe eens buiten te kunnen en ik veronderstel dat dat voor een kat toch hetzelfde is, 24 op 24 in altijd dezelfde omgeving moeten zitten is toch wel afstompend vind ik en de muren komen uiteindelijk op je af.
Wij hebben sphynxen en die laat je toch zeker niet alleen loslopen buiten
Vorig jaar ben ik af en toe met de poezels in de tuin geweest met een tuigje, dit jaar hebben we gezorgd voor een buitenren door onze koer volledig catproof te maken.
Ze zijn nu drie keer buitengeweest in de ren en ik zie hen daar toch van genieten en van opfleuren dus ik ben heel blij dat we daar toch voor gezorgd hebben.
Op vitaya was er een tijd geleden een programma over een Australische dierenarts.
En die dierenarts vond het onverantwoord en niet meer van deze tijd om je poezels gewoon los te laten lopen
Hij vond dat een kat sowieso zou moeten binnengehouden worden (voor haar eigen veiligheid) en alleen onder toezicht zou mogen buitengaan.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 15 maart 2011 - 21:27

lathyrus zei:

ik vind een kat niet los laten lopen buiten zeker geen dierenmishandeling.
Ik geef er wel de voorkeur aan dat er hen wel de gelegenheid wordt aangeboden om toch een keertje buiten te komen ofwel met een tuigje ofwel in een ren.
Want ik zit zelf constant binnen door ziekte en ik word daar zelf soms wel eens koekoek van en ik kan mezelf dan nog bezighouden met de pc en boeken lezen en nog vanalle dingen, dat kan een kat niet (een kat kan wel eens spelen met een ander kattenvriendje of het personeel maar dat is uiteindelijk toch ook altijd t zelfde en biedt geen afwisseling aan).
Ik heb zelf de nood om af en toe eens buiten te kunnen en ik veronderstel dat dat voor een kat toch hetzelfde is, 24 op 24 in altijd dezelfde omgeving moeten zitten is toch wel afstompend vind ik en de muren komen uiteindelijk op je af.
Wij hebben sphynxen en die laat je toch zeker niet alleen loslopen buiten
Vorig jaar ben ik af en toe met de poezels in de tuin geweest met een tuigje, dit jaar hebben we gezorgd voor een buitenren door onze koer volledig catproof te maken.
Ze zijn nu drie keer buitengeweest in de ren en ik zie hen daar toch van genieten en van opfleuren dus ik ben heel blij dat we daar toch voor gezorgd hebben.
Op vitaya was er een tijd geleden een programma over een Australische dierenarts.
En die dierenarts vond het onverantwoord en niet meer van deze tijd om je poezels gewoon los te laten lopen
Hij vond dat een kat sowieso zou moeten binnengehouden worden (voor haar eigen veiligheid) en alleen onder toezicht zou mogen buitengaan.

Het hangt er ook vanaf of de kat al ooit buiten geweest is. Ons Sushi is bij ons binnen geboren en wordt volgende maand 1 jaar. Zij is nog nooit buiten gemogen. En dat zie ik niet direct gebeuren. Ze is zeker niet ongelukkig.

Als we ooit een huisje kopen met een tuin dan komt er zeer waarschijnlijk een ren :)
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Kims
Kims
  • 340 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 15 maart 2011 - 22:14

Wat ik in heel deze discussie heel frappant vind (en ook vaak als argument gebruik) is dat er in het algemeen geen haan naar kraait dat honden ook niet vrij buiten mogen.
Honden liepen vroeger ook vrij rond op een grote boerderij of erf en ik kan mij voorstellen  dat die daar nu ook van zouden genieten! Maar... er is ooit beslist (of zo geëvolueerd) dat honden aan een leiband moeten lopen of in een afgeschermde tuin en iedereen was daarmee akkoord. Waarom dat toen zo gegaan is? Volgens mij omdat mensen korter bij elkaar gingen wonen en honden een gevaar konden vormen voor mensen die niet hun baasje zijn, of omdat de hond veel waard was (als waakhond bijv.). Volgens mij zijn katten hier altijd als minderwaardig gezien (in die tijd toch), je had er genoeg van. Alle katten vangen muizen, dus als de een dood was ging je toch gewoon gratis de volgende halen.
Wel, voor mij zijn katten zeker evenveel waard als honden en ik vind dat zij dus ook bescherming en een veilige thuis verdienen. Wij kattenliefhebbers zorgen er dan ook nog eens voor dat ze speeltjes hebben, steken er veel tijd in, zorgen indien mogelijk voor een ren of afgeschermde tuin. Nooit zie ik hier iemand een kat in een soort bench steken of klein hokje waar ze een hele dag moeten zitten tot het baasje thuiskomt. Waarom wordt hier niet eens iets van gezegd voor de verandering? Want er zijn véél hondjes die zo een leven leiden.

Een overreden, zieke of mishandelde kat is al zeker geen gelukkige kat.
En "vrijheid zit in de natuur van een kat", ook in een hond hoor. Al eens een beagle achter een konijn zien aangaan in het wild? Die zou dat ook liever heel de dag doen hoor.

Ik zie het nog zo evolueren (en hoop dat ook) dat katten gelijk gesteld worden aan honden en dat mensen het normaal vinden dat je katten veilig houdt. :)
Geplaatste afbeelding