Spring naar inhoud

* * * * - 1 stemmen

Kat binnen houden=mishandeling

• Log in om te reageren
83 reacties op dit onderwerp
Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#16 Geplaatst 15 maart 2011 - 22:19

Een kat kan je niet vergelijken met een hond ;) Totaal verschillende dieren.

- Zo zijn katten obligate carnivoren, honden niet.
- Honden zijn roedeldieren, katten niet.
- Katten jagen 's nachts en in de schemering.
- Honden zijn door ons gedomesticeerd, katten zouden zichzelf hebben gedomesticeerd.
- Honden kunnen inderdaad andere mensen aanvallen om verschillende redenen. Uit zelfbescherming, angst, woede, bescherming van het baasje, of als reactie op een 'uitdaging'. Ik zie een kat dat nog niet doen.
- ...

Natuurlijk zijn katten even veel waard als honden! Er zijn hier wel meer mensen die beide houden. Ester bijvoorbeeld. En ze zorgt even goed voor haar katten als voor de hond (als het er ondertussen al geen 2 zijn met de nieuwe pup?).

Bewerkt door Tinne, 15 maart 2011 - 22:23.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#17 Geplaatst 15 maart 2011 - 22:27

Ik vind dat geen van beiden (katten noch honden) horen los rond te lopen. Het kan gevaarlijk zijn voor zichzelf of voor anderen (bijtende honden). Je kan de tijd nu eenmaal niet terugdraaien.  

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#18 Geplaatst 15 maart 2011 - 22:40

Kims zei:

Wat ik in heel deze discussie heel frappant vind (en ook vaak als argument gebruik) is dat er in het algemeen geen haan naar kraait dat honden ook niet vrij buiten mogen.
Honden liepen vroeger ook vrij rond op een grote boerderij of erf en ik kan mij voorstellen dat die daar nu ook van zouden genieten! Maar... er is ooit beslist (of zo geëvolueerd) dat honden aan een leiband moeten lopen of in een afgeschermde tuin en iedereen was daarmee akkoord. Waarom dat toen zo gegaan is? Volgens mij omdat mensen korter bij elkaar gingen wonen en honden een gevaar konden vormen voor mensen die niet hun baasje zijn, of omdat de hond veel waard was (als waakhond bijv.). Volgens mij zijn katten hier altijd als minderwaardig gezien (in die tijd toch), je had er genoeg van. Alle katten vangen muizen, dus als de een dood was ging je toch gewoon gratis de volgende halen.
Wel, voor mij zijn katten zeker evenveel waard als honden en ik vind dat zij dus ook bescherming en een veilige thuis verdienen. Wij kattenliefhebbers zorgen er dan ook nog eens voor dat ze speeltjes hebben, steken er veel tijd in, zorgen indien mogelijk voor een ren of afgeschermde tuin. Nooit zie ik hier iemand een kat in een soort bench steken of klein hokje waar ze een hele dag moeten zitten tot het baasje thuiskomt. Waarom wordt hier niet eens iets van gezegd voor de verandering? Want er zijn véél hondjes die zo een leven leiden.

Een overreden, zieke of mishandelde kat is al zeker geen gelukkige kat.
En "vrijheid zit in de natuur van een kat", ook in een hond hoor. Al eens een beagle achter een konijn zien aangaan in het wild? Die zou dat ook liever heel de dag doen hoor.

Ik zie het nog zo evolueren (en hoop dat ook) dat katten gelijk gesteld worden aan honden en dat mensen het normaal vinden dat je katten veilig houdt. :)

Dat vind ik nu eens mooi geformuleerd! :thumb:

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#19 Geplaatst 15 maart 2011 - 22:41

Vroeger kwamen al mijn katten buiten gewoon in de tuin, velden.... Ik heb er nu nog 2 die vrij buiten gaan als ze zin hebben.
Maar elke keer ben je toch weer ongerust dat ze iets overkomt.
Ergens kan ik heel goed begrijpen dat katten perfect binnen kunnen leven, en ja ik heb er 11 die binnen zitten.
Maar van die 11 zijn er toch 6 die echt buiten willen gaan. Zino en Jinx zijn me al een paar keer ontsnapt in de tuin, tss mijn benen door als ik binnen of buiten ga, over me gesprongen noem maar op ze vinden wel iets om buiten te kunnen gaan.
Ik pak ze elke keer weer terug en zet ze binnen. Maar je ziet toch echt dat ze het buiten gaan nodig hebben, Billy is op een boerderij geboren, Mira en Zino zijn buiten geboren in een koerke van een wilde kat, Jinx zat ook constant buiten in de tuin, Bébé hebben we gevonden als hij 5 weken was ook een kitten van een wilde buiten kat. Bij die katten zit dat precies in het bloed. Floris staat ook dikwijls aan de deur om buiten te gaan omdat hij bij zijn vorige baasje vroeger op het heel begin wel buiten mocht. Het is toch iets dat ze precies niet vergeten.
Maar om mijn hele bende zomaar de natuur in te laten lopen, is niet zo evident zou me rot zorgen maken van wie is binnen 's avonds en wie nog niet. En dat niet alleen, ben bang dat ze ze zouden oppakken en meenemen.  Dus word deze zomer onze tuin katveilig gemaakt met schrikdraad. Alle gaatjes en ontsnappingsroutes worden beveiligd. We zullen voor onze 2 andere katten die wel in het veld gaan wel iets vinden zodat zij ook nog verder kunnen genieten want hen opsluiten in de tuin word een ramp. Maar daar is een oplossig voordehand.
Dus de katten kunnen binnenkort die dat willen terug genieten van de zon, wind, sneeuw.....
En ik denk dat ze heel gelukkig gaan zijn en ik ook.

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#20 Geplaatst 15 maart 2011 - 22:43

Ik ben ook blij als ik mijn katjes veilig de tuin in kan laten gaan en niet bang hoef te zijn dat ze elk moment zullen ontsnappen, want ik zie dat ze er enorm van genieten.

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#21 Geplaatst 15 maart 2011 - 22:44

Tinne zei:

Een kat kan je niet vergelijken met een hond ;) Totaal verschillende dieren.

- Zo zijn katten obligate carnivoren, honden niet.
- Honden zijn roedeldieren, katten niet.
- Katten jagen 's nachts en in de schemering.
- Honden zijn door ons gedomesticeerd, katten zouden zichzelf hebben gedomesticeerd.
- Honden kunnen inderdaad andere mensen aanvallen om verschillende redenen. Uit zelfbescherming, angst, woede, bescherming van het baasje, of als reactie op een 'uitdaging'. Ik zie een kat dat nog niet doen.
- ...

Natuurlijk zijn katten even veel waard als honden! Er zijn hier wel meer mensen die beide houden. Ester bijvoorbeeld. En ze zorgt even goed voor haar katten als voor de hond (als het er ondertussen al geen 2 zijn met de nieuwe pup?).

Uiteraard zijn het totaal verschillende dieren qua karakter, maar dat heeft niks te maken met het wel of niet binnen houden.
Het is niet omdat katten niet zouden bijten naar iemand anders dat ze maar vrij moeten rondlopen. Als er elke dag een vreemde hond in je tuin zou zitten en daar zijn behoefte zou doen, dat zou niemand leuk vinden. Ik kan begrijpen dat sommige mensen het ook niet fijn vinden dat katten dat doen. Daarom vind ik het ook het beste dat als JIJ beslist om een huisdier te hebben, dat je ervoor zorgt dat anderen er geen last van hebben. Ik hou mijn katten dus ook binnen. En hoop ze ooit in een ren of afgeschermde tuin te kunnen laten rennen. :) Toch raar dat mensen het normaal vinden dat een hond aan de leiband loopt en als ze een kat zien met een tuigje... :trance: :ha En uiteindelijk, wat is het verschil?

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 15 maart 2011 - 22:49

English Rose zei:

Uiteraard zijn het totaal verschillende dieren qua karakter, maar dat heeft niks te maken met het wel of niet binnen houden.
Het is niet omdat katten niet zouden bijten naar iemand anders dat ze maar vrij moeten rondlopen. Als er elke dag een vreemde hond in je tuin zou zitten en daar zijn behoefte zou doen, dat zou niemand leuk vinden. Ik kan begrijpen dat sommige mensen het ook niet fijn vinden dat katten dat doen. Daarom vind ik het ook het beste dat als JIJ beslist om een huisdier te hebben, dat je ervoor zorgt dat anderen er geen last van hebben. Ik hou mijn katten dus ook binnen. En hoop ze ooit in een ren of afgeschermde tuin te kunnen laten rennen. :) Toch raar dat mensen het normaal vinden dat een hond aan de leiband loopt en als ze een kat zien met een tuigje... :trance: :ha En uiteindelijk, wat is het verschil?

Het ging over het wel of niet binnen houden van katten, niet over honden ;) Vandaar dat ik ook zeg dat het totaal verschillende dieren zijn. Niet enkel qua karakter maar ook qua gedrag en levenswijze. Anders begint er hier binnenkort nog een hele discussie over honden :ha Beter een nieuw topic openen dan het topic van Cilia te vervuilen.

Zelf kies ik ervoor ze binnen te houden of buiten in een ren of afgeschermde tuin als dat mogelijk is. Ik kan best begrijpen dat sommige katten met alle geweld buiten willen. Het is niet evident om zulke katten binnen te houden. Maar het zou dan mijn voorkeur genieten om de tuin af te zetten. Soms is daar geen mogelijkheid toe en dan moet je aanvaarden dat er met die poes wel eens iets kan gebeuren. Het is geen mishandeling om een kat binnen te houden (tenzij die behoort tot de uitzonderingen die ongelukkig worden als ze binnen moeten blijven).

Bewerkt door Tinne, 15 maart 2011 - 22:52.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 15 maart 2011 - 22:51

English Rose zei:

Dat vind ik nu eens mooi geformuleerd! :thumb:

Ook volledig mee akkoord ! ;)

Vroeger was het voor mij eigenlijk ook vrij evident dat een poezeke naar buiten ging als het voor de deur stond met een "smekend blikje".

Maar sinds alle gebeurtenissen :( :misselijk: , ben ik er zeker van dat je de lieve poezekes alleen maar volledig kan beschermen als ze in huis blijven of zeker in de buurt = afgeschermde tuin, ren...

Maar zoals bij zoveel situaties : blijkbaar moet je eerst iets meemaken...en dan pas kan je "iets" écht begrijpen en er ook je conclusie uit trekken. Heel jammer (ook in mijn situatie) dat er eerst effectief iets moet gebeuren :(
Geplaatste afbeelding

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#24 Geplaatst 15 maart 2011 - 22:58

Er is volgens mij geen enkel huisdier dat buiten hoort te lopen!

Als een hond een ongeluk veroorzaakt ben je trouwens als baas zelf verantwoordelijk, bij een kat is dat nog niet het geval.

Ik heb het nu even niet over de gevoelens van de kat, maar nog andere redenen waarom je je dier beter binnen houdt...

* een kat zorgt voor heel wat dieren zoals vogels voor stress. Katten zijn er ondertussen in grote getallen en zorgen voor een vermindering van de vogelpopulatie. De habitat van heel wat inheemse dieren wordt verstoord door de gedomesticeerde kat die zowat achter alles aanzit dat nog maar beweegt.

* en kat is vliegensvlug, laat haar de straat oversteken en de meeste bestuurders hebben haar niet eens gezien. Ongevallen gebeuren wel vaker omdat de bestuurder angstvallig de kat vermijden wil

*Kinderen vinden katten oh zo schattig en grijpen al vaak naar de diertjes zonder ze dit zelf willen. Een krab is dan nooit ver weg

* Heel wat mensen vinden het nog steeds niet nodig om hun dieren te steriliseren. Een kat kan een nestje krijgen vanaf het ogenblik dat ze voor de eerste keer krols is. Een overpopulatie van katten die om de vijf voet omver gereden worden, habitat van vogels verstoren, of mensen ergeren, is het minste wat we als liefhebbers nodig hebben en wat de kat als reputatie gebruiken kan.

*Een kat heeft nog heel wat instincten, daar ben ik zeker van, maar ik ben er ook zeker van dat ze al heel wat verloren is

*sommige rassen komen voort uit kruisingen en doorkweek. Dergelijke rassen zijn het niet gewoon om buiten te vertoeven en dienen daar ook helemaal niet toe

* Een wilde kat kan behoorlijk wat ziektes bij zich dragen, gevaarlijk voor andere katten en mensen wanneer ze gebeten of gekrabt worden.

Man ik kan nog zoveel redenen opnoemen maar het is al zo laat ;)

Ik vind dat een kat de mogelijkheid wel moet hebben om buiten te gaan, maar onder toezicht en in een afgesloten ruimte tenzij ze aan een litsje hangt. Een baasje van een kat is naar mijn mening even verantwoordelijk voor de kat dan voor een hond.

Het excuse dat katten zelfstandig genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen kan miss wel waar zijn, maar dan moet je ook geen kat nemen, dan koop je jezelf een kever die je weer loslaat na verloop van tijd. Een huisdier moet je bij je houden. Ik zou er niet tegen kunnen moest mijn Fiere ergens rondzwerven en ik niet zou weten wat er met haar gebeurd, wie er aan haar zit, waar ze uitsteekt.. Liever niet...

Bewerkt door Gorecki, 15 maart 2011 - 23:00.
Reden van bewerken: typo

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#25 Geplaatst 15 maart 2011 - 23:31

Gorecki zei:

Er is volgens mij geen enkel huisdier dat buiten hoort te lopen!

Als een hond een ongeluk veroorzaakt ben je trouwens als baas zelf verantwoordelijk, bij een kat is dat nog niet het geval.

Ik heb het nu even niet over de gevoelens van de kat, maar nog andere redenen waarom je je dier beter binnen houdt...

* een kat zorgt voor heel wat dieren zoals vogels voor stress. Katten zijn er ondertussen in grote getallen en zorgen voor een vermindering van de vogelpopulatie. De habitat van heel wat inheemse dieren wordt verstoord door de gedomesticeerde kat die zowat achter alles aanzit dat nog maar beweegt.

* en kat is vliegensvlug, laat haar de straat oversteken en de meeste bestuurders hebben haar niet eens gezien. Ongevallen gebeuren wel vaker omdat de bestuurder angstvallig de kat vermijden wil

*Kinderen vinden katten oh zo schattig en grijpen al vaak naar de diertjes zonder ze dit zelf willen. Een krab is dan nooit ver weg

* Heel wat mensen vinden het nog steeds niet nodig om hun dieren te steriliseren. Een kat kan een nestje krijgen vanaf het ogenblik dat ze voor de eerste keer krols is. Een overpopulatie van katten die om de vijf voet omver gereden worden, habitat van vogels verstoren, of mensen ergeren, is het minste wat we als liefhebbers nodig hebben en wat de kat als reputatie gebruiken kan.

*Een kat heeft nog heel wat instincten, daar ben ik zeker van, maar ik ben er ook zeker van dat ze al heel wat verloren is

*sommige rassen komen voort uit kruisingen en doorkweek. Dergelijke rassen zijn het niet gewoon om buiten te vertoeven en dienen daar ook helemaal niet toe

* Een wilde kat kan behoorlijk wat ziektes bij zich dragen, gevaarlijk voor andere katten en mensen wanneer ze gebeten of gekrabt worden.

Man ik kan nog zoveel redenen opnoemen maar het is al zo laat ;)

Ik vind dat een kat de mogelijkheid wel moet hebben om buiten te gaan, maar onder toezicht en in een afgesloten ruimte tenzij ze aan een litsje hangt. Een baasje van een kat is naar mijn mening even verantwoordelijk voor de kat dan voor een hond.

Het excuse dat katten zelfstandig genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen kan miss wel waar zijn, maar dan moet je ook geen kat nemen, dan koop je jezelf een kever die je weer loslaat na verloop van tijd. Een huisdier moet je bij je houden. Ik zou er niet tegen kunnen moest mijn Fiere ergens rondzwerven en ik niet zou weten wat er met haar gebeurd, wie er aan haar zit, waar ze uitsteekt.. Liever niet...

A- men :) :pray:

Geplaatste afbeelding

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#26 Geplaatst 15 maart 2011 - 23:33

haha die 'a-men' doet me denken aan van die gezette vrouwen die met oversized kleren hun handen in de lucht steken en helemaal in trance staan te dansen in een kerk :LOL: :LOL: :LOL:

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#27 Geplaatst 15 maart 2011 - 23:34

Als je die discussie al duizenden keren hebt gevoerd, wat antwoorden ze dan als je vraagt hoe ze zich zouden voelen als je je kat dood op straat vindt ? Doodgereden in het verkeer ?
Ik heb me ook laten overhalen om Tuur buiten te laten omdat dat in de natuur van de kat zit. Wel, toen ik hem dood vond op straat heb ik mezelf vervloekt.  Ik heb er een dijk van een schuldgevoel aan overgehouden.  
Nu, anderhalf jaar laten rollen de tranen me opnieuw over mijn wangen.
Mijn poezels komen enkel nog buiten in ons omheind tuintje en verder dan dat komen ze niet.  En als ze dat mishandeling willen noemen, ik laat ze, ik weet beter...

Sorry als ik heftig moest overkomen want da's niet de bedoeling, ik word er wat emo van... :oops:
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#28 Geplaatst 15 maart 2011 - 23:35

Daar mag je best emo om worden lijkt me zo...

Guest_Wemel_*
Guest_Wemel_*

#29 Geplaatst 15 maart 2011 - 23:49

Ik ben en blijf van mening dat katten de vrijheid moeten hebben.

Onze Wemel was zo vrolijk buiten, we zorgden goed voor hem, maar hij zorgde ook goed voor ons!
Ik las ooit es ergens dat een kat voor zijn baasjes zorgt door hun prooien voor de deur te leggen zodat ze hun maaltijden konden delen (wij eten wel geen muizen maar soit :d ).
Iedere dag lag er wel een vogel of een muis aan de deur of kwam hij fier met zijn prooi pronken.
Ge kon duidelijk merken dat hij er van genoot. Hij was meer binnen dan buiten, maar de keren dat hij buiten kwam genoot hij er echt van...
En nee ik leef niet in een drukke omgeving, en hij bleef altijd heel kort in de buurt. Hij heeft gewoon de pech gehad de verkeerde chauffeur tegen te komen.. misschien werd hij ook opgejaagd door de kattenvangers in de buurt, iemand zou gebeld hebben dat er teveel katten in de buurt liepen en ze zijn hier katten komen vangen, grrr

Maar ...

Met ons volgende poesje, als we eentje vinden, wil ik toch ook proberen om het binnen te houden en een kattenren te plaatsen. Maar niet omwille van de kat, maar puur uit egoïsme, want ik heb echt veel verdriet nu...

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#30 Geplaatst 15 maart 2011 - 23:52

Doe het voor jezelf, de kat EN de vogeltjes ;)