Spring naar inhoud

* * * * - 1 stemmen

Kat binnen houden=mishandeling

• Log in om te reageren
83 reacties op dit onderwerp
Guest_Imelda_*
Guest_Imelda_*

#46 Geplaatst 16 maart 2011 - 12:44

Ik vind het absoluut geen mishandeling om je poezen binnen te houden.
Onze kater is als kitten bij ons terecht gekomen, bij de mensen waar we hem hadden gehaald mocht hij wel buiten. Bij ons moet hij binnen blijven omdat we op een appartement wonen in het midden van de stad. Toch heeft hij nooit meer gevraagd om naar buiten te mogen gaan. Hij krijgt hier alle aandacht, liefde, speeltijd, ... die hij wil en hij loopt niet de kans om aangereden te worden, of gevangen, of ... Ik zou zo ongerust zijn als hij naar buiten ging.
Als de poes naar buiten kan in een afgesloten tuin, ren of aan een tuigje dan zou ik dat wel doen, maar ook enkel onder toezicht.

Bewerkt door Imelda, 16 maart 2011 - 12:44.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#47 Geplaatst 16 maart 2011 - 14:45

Ergens heeft de mens van de kat een "huis"dier gemaakt,maar in hoeverre weten we zeker dat katten niets missen als ze niet buiten kunnen. Ik ben wel blij om te lezen dat veel eigenaars waarvan hun kat niet los mag lopen buiten zorgen voor een afgebakende tuin of ren. Enkel heeft niet iedereen de mogelijkheid om z'n tuin af te bakenen of plaats om een ren te zetten.
Zelf zou ik het als mens verschrikkelijk vinden om steeds binnen te moeten zitten.
Anderzijds zou ik het dom vinden van een kat buiten te laten lopen als ik bijvoorbeeld aan een drukke straat zou wonen.
Weer anderzijds...vraag ik me af hoe een kat die nooit buiten loopt zal reageren en paniekeren als ze eens per ongeluk toch buiten raakt.
Ons Twix'ke groeide op bij een ander gezin op de buiten waar hij gewoon was om buiten te lopen, in zijn geval vond ik het niet verantwoord om hem binnen te houden zeker aangezien het feit dat ik toen op een appartement woonde waar het nt zo ruim was. Vanwaar hij buiten kon,kon hij ook niet op straat lopen enkel naar andere platte daken,koertjes en tuinen.Toen ik verhuisd ben naar een rijwoning idem. Hij is 2 jaar geleden overleden aan darmkanker. Toen hij nog leefde kwam Lucky erbij;zij zag regelmatig dat hij buiten liep en op een dag heeft ze hem natuurlijk gevolgd. Het leek me toen logisch om katten de kans te geven om buiten te lopen.
Het koertje is hier nt zo groot en Lucky heeft er nooit veel interesse in gehad.
Eind vorig jaar verdween ze voor 5 weken,waarschijnlijk ergens vast gezeten aangezien ze fel vermagerd en gedehydrateerd was.
Van dan zit er de schrik natuurlijk in om haar opnieuw buiten te laten.
Sinds vorige week is ze toch al een paar keer buiten geweest ; en ja ik hou m'n hart vast hoor want je weet dat het een risico inhoudt,maar als een kat al 9 jaar buitenloopt en met het goede weer steeds maar zit te huilen omdat de venster geklonken staat ipv open breekt je hart ook.
Ze komt wel na een kwartier terug tegenwoordig.
Miloh daarentegen vraagt niet om buiten te gaan, behalve als ze mee zijn bij mijn moeder op de buiten. Hij is nog heel speels en ons Lucky speelt nooit met hem. Daar heeft hij een paar kameraadjes waarmee hij soms op stap gaat.
Als je ze dan buiten op het gras ziet spelen en crossen is het veel uitbundiger dan binnenshuis, en raakt hij zijn overtollige energie gemakkelijker kwijt.
Een groot dilemma dus! Wij zitten steeds met de eeuwige schrik als ze buiten gaan of er niets gaat gebeuren, maar anderzijds zien we ze ook gelukkiger als ze eens buiten geweest zijn.
Is voor ons eigenlijk heel dubbel ; zijn we niet egoïstisch als we onze eigen angsten voorrang geven op hun vrijheid waar (onze katten in elk geval) ontzettend van genieten???
Ze hebben thuis heel veel speelgoed, ruimte, krijgen veel aandacht dus het is niet dat ze iets tekort komen.
Met het goede weer voor de deur staan we bijna dagelijks voor dat dillemma.
Ons Lucky is deze middag even buiten geweest ; nu loopt ze weer zo happy als geen één. Terwijl het gisteren weer de hele dag grommen en mompelen was als Miloh in haar buurt was en je blijkbaar noch met speelgoed,noch met aandacht haar gedachten kon verzetten :(

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#48 Geplaatst 16 maart 2011 - 15:07

Pfff ja, als hier mensen zijn en we zitten in de tuin en Caya ziet ons, dan miauwt ze aan de deur en zegt het bezoek "ahja natuurlijk, katten willen buiten he.." en dan probeer ik uit te leggen dat ze dan toch maar overreden, gestolen of vermoord wordt en dat het voor haar eigen bestwil is. Wat weten de meeste mensen nu ook van katten/ dieren in het algemeen :louche:

Soms neem ik haar aan 't tuigje mee naar buiten maar dan is ze eigenlijk vrij bang en houdt zich laag tegen de grond, beweegt niet veel,.. dus ik denk niet dat het "vrij zijn" van de kat puur instinct is maar meer gewoonte.
Het proberen wegglippen naar buiten van katten of het miauwen aan de deur is volgens mij meer omdat ze beweging buiten zien en nieuwsgierig zijn, niet omdat ze zich "opgesloten" voelen.

Bewerkt door Louise, 16 maart 2011 - 15:09.

Geplaatste afbeelding

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#49 Geplaatst 16 maart 2011 - 15:12

Cilia zei:

Ik ga kijken om een vakantiejob te vinden in de paasvakantie,
(voor het geval dat ik geen oppas vind voor de katjes vd zomervakantie,
wanneer we 3 weken op reis gaan, dan kunnen ze op kattenhotel), als ik wel mensen vind die voor hen kunnen zorgen dan, dan heb ik mijn geld nog
en kan ik gaan rond kijken over hoe we ons terras kunnen afzetten...
Mijn ouders zijn daar nog niet van overtuigd, maar mss verandert het wel wanneer ik zeg dat ik het wel wil betalen :)

Cilia, je doet me denken aan mijzelf, zo een doorzettertje :) Goedzo!

Geplaatste afbeelding

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#50 Geplaatst 16 maart 2011 - 15:13

Ik ben ook heel content als ik zie hoe de katjes hier genieten als ze in de tuin spelen.Altijd is wel iets dat ritselt of beweegt en hun aandacht prikkelt. Nadien vallen ze van al dat spelen lekker in een diepe slaap. Ze hebben hier nog nooit aanstalten gemaakt om te 'ontsnappen' maar ik neem geen risico en hou ze goed in het oog.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#51 Geplaatst 16 maart 2011 - 15:33

Louise zei:

Pfff ja, als hier mensen zijn en we zitten in de tuin en Caya ziet ons, dan miauwt ze aan de deur en zegt het bezoek "ahja natuurlijk, katten willen buiten he.." en dan probeer ik uit te leggen dat ze dan toch maar overreden, gestolen of vermoord wordt en dat het voor haar eigen bestwil is. Wat weten de meeste mensen nu ook van katten/ dieren in het algemeen :louche:

Soms neem ik haar aan 't tuigje mee naar buiten maar dan is ze eigenlijk vrij bang en houdt zich laag tegen de grond, beweegt niet veel,.. dus ik denk niet dat het "vrij zijn" van de kat puur instinct is maar meer gewoonte.
Het proberen wegglippen naar buiten van katten of het miauwen aan de deur is volgens mij meer omdat ze beweging buiten zien en nieuwsgierig zijn, niet omdat ze zich "opgesloten" voelen.
Mja, maar dat geldt voor beide kanten hé ; wat weten mensen over katten en dieren in het algemeen, zolang we hun gedachten niet kunnen lezen, gaat iedereen uit van z'n eigen ervaringen en veronderstellingen.
Ik heb volgende link gevonden :
licg.nl
daar staan de voor- en nadelen van zowel het binnenhouden als buiten laten van katten.
'k Las dat het niet buiten kunnen van katten gedragsproblemen en stress kan veroorzaken. Denk eerder dat het instinct is.
Als we hun gedachten maar konden lezen hé... ;)

Guest_noesje_*
Guest_noesje_*

#52 Geplaatst 16 maart 2011 - 15:39

Ik zou het liefst al mijn katten lekker door de weilanden zien struinen en in bomen zien klimmen maar helaas, dat gaat niet, want er loopt een rotweg voor het huis langs en er zijn er in 10 jaar tijd al 8 doodgereden + nog veel buurtkatten.
Alleen mijn oude kat van 16 loopt vrij buiten en 2 zwerfkatten lopen er rond waarvan er 1 al 5 is geweest.

We hebben een stukje grond achter het huis met wat bomen en dat stukje grond is bijna helemaal omringd door sloten en dan laat ik ze daar wel eens loslopen terwijl ik erbij ben natuurlijk, 1 tegelijk ook, en dan zie je ze echt wel genieten, ze horen en zien opeens van alles en ze weten niet waar ze het eerst naar toe zullen rennen...

mijn eerste angst is het verkeer en mijn 2e angst de zwerfkatten die misschien ziektes over kunnen brengen en dan denk ik diefstal...

Mijn katten die vroeger wel vrij buiten liepen hadden ook altijd wel wat moet ik zeggen, iets gekneust, wondjes die gingen ontsteken door vechten ofzo, onstekingen etc...

Bewerkt door noesje, 16 maart 2011 - 15:39.

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#53 Geplaatst 16 maart 2011 - 16:00

Ik zou onze katten nooit los buiten laten,de wereld is daar veel te gevaarlijk voor geworden.We hebben wel voor een ruime buitenren gezorgd want als ik zie hoe ze daar van genieten en het ook voor hun gezondheid positief is (zegt de DA ook) vind ik wel dat ze op één of andere manier van de buitenlucht moeten kunnen genieten.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#54 Geplaatst 16 maart 2011 - 16:23

scully zei:

In wezen vind ik dus dat we ze allemaal maar lekker binnen moeten houden, dan doen we met alle andere dieren ook, honden, knagers, vogels.
*

als je een hond hebt wordt je wel verondersteld om met het beestje te gaan wandelen ;)
Geen enkele hondendeskundige die zal zeggen dat een hond waar niet mee gewandeld wordt gelukkig is zelfs al heeft die hond een grote tuin om in te lopen.
Hond hebben staat gelijk aan met hond gaan wandelen.
Net om die reden hebben we geen hond, ik kan het fysiek niet aan om iedere dag twee keer (of zelfs maar 1 keer ) met het beestje te gaan wandelen en mijn man heeft gewoon geen tijd door zijn werk en als ik een dier heb dan wil ik het niet te kort doen maar wil ik doen wat het beste is voor het dier.
Voor ons geen hond dus, helaas pindakaas (ik ben dol op alle honden, vooral de grote rassen, maar sedert we sphynxen hebben ben ik dolverliefd op naakthonden ook)

Guest_katy_*
Guest_katy_*

#55 Geplaatst 16 maart 2011 - 16:30

hier zegt ook iedereen van ze buiten te laten, maar kheb er al genoeg zien liggen langs de kant van de straat.
hier blijven ze binne!

saparapah
saparapah
  • 1.324 berichten
  • 3 katten

#56 Geplaatst 16 maart 2011 - 18:21

Mishandeling vind ik het echt niet. Al ben ik er wel van overtuigd dat een kat gelukkiger is als ze eens naar buiten kan.
En voor alle duidelijkheid, mijn katten blijven binnen, puur uit veiligheid. En ze missen het misschien niet, maar ik blijf er bij dat een kat gelukkiger is als ze buiten kan.

Trouwens, wees eerlijk, als het voor een kat het beste is om rauw te geven omdat dit 'hun natuur' is, is het ook het beste om een kat te laten jagen, want dat is ook de natuur.

Maar ik vind katten binnen houden dus echt alles behalve mishandeling.
Geplaatste afbeelding
Groetjes en poezekopjes, Sarah

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#57 Geplaatst 16 maart 2011 - 19:01

HelpLuckyvinden zei:

Mja, maar dat geldt voor beide kanten hé ; wat weten mensen over katten en dieren in het algemeen, zolang we hun gedachten niet kunnen lezen, gaat iedereen uit van z'n eigen ervaringen en veronderstellingen.
Ik heb volgende link gevonden :
licg.nl
daar staan de voor- en nadelen van zowel het binnenhouden als buiten laten van katten.
'k Las dat het niet buiten kunnen van katten gedragsproblemen en stress kan veroorzaken. Denk eerder dat het instinct is.
Als we hun gedachten maar konden lezen hé... ;)

Ongelukken in huis. Een actieve binnenkat kan uit verveling en nieuwsgierigheid op onderzoek gaan op plekken die een buitenkat links zou laten liggen. Nieuwsgierigheid en verveling vormen een gevaarlijke combinatie. De wasmachine, het toilet, geneesmiddelen, schoonmaakproducten, smalle openingen, elektriciteitssnoeren en andere bekabeling, wankele kastjes of boekenplanken... allemaal mogelijke gevaren voor een nieuwsgierig kitten. Buiten zal een kat graag gras of kruiden zoeken om aan te knabbelen, maar binnen zal uw kat bij gebrek aan beter genoegen nemen met uw kamerplanten, giftig of niet.

Asterix en Obelix zijn onze eerste echte binnenkatjes en ik moet zeggen dat vooral dit fragmentje mijn aandacht trok, want het is echt opvallend dat ze binnenshuis gevaarlijker gedrag vertonen dan onze vorige katten die wel buiten gingen.

Zo is Obelix 'getikt' om veters, rekkers of voorwerpen die hij bij gebrek aan insecten, muizen of andere prooidieren 'bejaagt, proberen op te eten. Ik moet hem, als hij speelt, goed in de gaten houden en heb al een paar keer iets uit zijn bekje gehaald dat er niet hoorde in te zitten (ondermeer een veter die al half ingeslikt was).

Als ze niet op normale prooien kunnen jagen, zoeken ze binnenshuis blijkbaar substituten die niet altijd ongevaarlijk zijn. En al let je dan goed op om niets te laten slingeren, in een huis met vijf mensen zijn er altijd kleine dingen die aan je aandacht ontsnappen. Elektriciteitssnoeren zijn gevaarlijker dan een grassprietje of een takje om aan te knagen. Kamerplanten kunnen net zoals buitenplanten giftig zijn, maar buiten zullen ze spontaan gras opzoeken (ik heb onze kamerplanten dus verwijderd). Een plasje regenwater buiten is minder ongezond dan een plasje zeepwater in de badkamer. Een wesp die binnen is geraakt en telkens langs het raam komt zweven, zal rapper voor problemen zorgen dan eentje die gewoon het wijde luchtruim kiest als ze buiten wordt bejaagd. Een gladde kastplank geeft naar mijn ervaring rapper uitschuivers, valpartijen en kans op verstuikingen dan een ruwe boomtak.

Onze katjes binnen houden, geeft ons meer zekerheden, maar ik geloof niet dat ze zelf wakker liggen van de gevaren die wij zien en die hun leven kunnen verkorten. Volgens mij voelt hen binnen houden vooral voor onszelf prettiger aan, en ligt de levenskwaliteit van katten die regelmatig buiten kunnen echt wel hoger dan die van dieren die altijd binnen zitten. Ik ga zelf ook graag buiten, zeker bij dit weer en zou niet mogen dromen dat ik ondanks alle comfort altijd binnen zou moeten zitten. Lijkt me ook niet goed voor de conditie en dus minder goed voor een lang leven.

Dat katten die echt oud worden vaker binnenkatten zijn, wil nog niet zeggen dat binnenkatten over het algemeen ouder worden dan gemiddeld. Ik vraag me af hoeveel er door overgewicht (extra verwennerij, minder beweging) chronisch ziek worden en gewoon op middelbare leeftijd sterven.

We gaan deze zomer onze tuin dus eens goed bekijken en die ontsnappingsproof proberen te maken, want die lijkt me eerlijk gezegd een leukere speeltuin voor katten dan onze living.

Bewerkt door Malou, 16 maart 2011 - 19:10.

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#58 Geplaatst 16 maart 2011 - 19:52

Ik ben deze discussie zo beu eigenlijk, want ieder heeft z'n mening waar hij amper zal van afwijken. De meest ideale situatie is de kat in een afgeschermde tuin kunnen buiten laten vind ik persoonlijk. Zo kan de kat genieten van de natuur, maar zijn wij toch ook op ons gemak.

Verder vind ik de gedachte dat een kat buiten moet, omdat hij vrij moet zijn belachelijk. Ik kan het zeer goed begrijpen dat mensen hun kat buiten laten lopen, maar dat is gewoon zo ingeburgerd door de maatschappij. Alles wordt ons aangeleerd en daarom vinden we iets normaal of abnormaal.
Ik vind persoonlijk een vogel in een klein kooitje, een konijn in een klein kotje, ... ook geen doen. Als katten vrij moeten zijn in de natuur waarom laten we dan de konijnen en de honden dan ook niet genieten van de natuur?. Wilde honden leven toch ook in roedels? Wilde konijnen lopen ook vrij in de duinen en dergelijke...
Op wat is het gebaseerd dat een kat MOET vrijheid hebben? Volgens mij puur op het feit dat wilde katten ook vrij zijn en dat een kat nu eenmaal een zelfstandig en redelijk verstandig beest is en zelf kan klimmen en jagen?
Hoe is het ontstaan om een hond aan de leiband te laten, een vis in een kleine bokaal te steken, een vogel in een kooitje op te sluiten,...

Bewerkt door Mieke'tje, 16 maart 2011 - 19:53.

Geplaatste afbeelding

twinsisterjoyce
twinsisterjoyce
  • 1.507 berichten
  • 2 katten

#59 Geplaatst 16 maart 2011 - 20:08

Mijn katjes komen enkel buiten aan een tuigje. Ik vind namelijk dat een ander geen last hoeft te hebben van mijn kleintjes. Hoe je t ook draait of keert; ze poepen in andermans tuin en soms sproeien ze er ook. Ik zou ook niet blij worden als de hond van de buren in mijn tuin mag poepen.
Komt nog bij dat sommige mensen echt katten iets aan durven doen om die reden. Kat van een goede vriendin kwam ooit thuis met een afgerukte staart! :misselijk:
Geplaatste afbeelding

Guest_Animal_lover_*
Guest_Animal_lover_*

#60 Geplaatst 16 maart 2011 - 20:11

De mijn hebben daar echt geen last van hoor, binnen is speelgoed genoeg.