Spring naar inhoud

* * * * - 1 stemmen

Kat binnen houden=mishandeling

• Log in om te reageren
83 reacties op dit onderwerp
scully
scully
  • 1.884 berichten
  • 9 katten

#61 Geplaatst 16 maart 2011 - 22:32

lathyrus zei:

als je een hond hebt wordt je wel verondersteld om met het beestje te gaan wandelen ;)
Geen enkele hondendeskundige die zal zeggen dat een hond waar niet mee gewandeld wordt gelukkig is zelfs al heeft die hond een grote tuin om in te lopen.
Hond hebben staat gelijk aan met hond gaan wandelen.
Net om die reden hebben we geen hond, ik kan het fysiek niet aan om iedere dag twee keer (of zelfs maar 1 keer ) met het beestje te gaan wandelen en mijn man heeft gewoon geen tijd door zijn werk en als ik een dier heb dan wil ik het niet te kort doen maar wil ik doen wat het beste is voor het dier.
Voor ons geen hond dus, helaas pindakaas (ik ben dol op alle honden, vooral de grote rassen, maar sedert we sphynxen hebben ben ik dolverliefd op naakthonden ook)

je gaat inderdaad met je hond wandelen, begeleid aan de leiband, je laat die toch ook niet gewoon lopen waar hij wil en terug komen wanneer hij wil.

Dat bedoel ik dus.
Mensen met catproof tuin of ren of met harnasje is quasi hetzelfde als wandelen met hond aan de leiband.
btw, ik wil ze de kost niet geven, de honden die een grote tuin hebben die raar of zelden of nooit aan de leiband buiten komen om te wandelen.

*

Geplaatste afbeelding

Pootjes van de Blooterikjes :hart: Cattery DeKuChaDuSa

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#62 Geplaatst 16 maart 2011 - 23:37

Mieke zei:

Ik ben deze discussie zo beu eigenlijk, want ieder heeft z'n mening waar hij amper zal van afwijken. De meest ideale situatie is de kat in een afgeschermde tuin kunnen buiten laten vind ik persoonlijk. Zo kan de kat genieten van de natuur, maar zijn wij toch ook op ons gemak.

Verder vind ik de gedachte dat een kat buiten moet, omdat hij vrij moet zijn belachelijk. Ik kan het zeer goed begrijpen dat mensen hun kat buiten laten lopen, maar dat is gewoon zo ingeburgerd door de maatschappij. Alles wordt ons aangeleerd en daarom vinden we iets normaal of abnormaal.
Ik vind persoonlijk een vogel in een klein kooitje, een konijn in een klein kotje, ... ook geen doen. Als katten vrij moeten zijn in de natuur waarom laten we dan de konijnen en de honden dan ook niet genieten van de natuur?. Wilde honden leven toch ook in roedels? Wilde konijnen lopen ook vrij in de duinen en dergelijke...
Op wat is het gebaseerd dat een kat MOET vrijheid hebben? Volgens mij puur op het feit dat wilde katten ook vrij zijn en dat een kat nu eenmaal een zelfstandig en redelijk verstandig beest is en zelf kan klimmen en jagen?
Hoe is het ontstaan om een hond aan de leiband te laten, een vis in een kleine bokaal te steken, een vogel in een kooitje op te sluiten,...
Ik vind persoonlijk niet dat je er mag van uitgaan dat iedereen autommatisch bij z'n mening hoeft te blijven ; we zijn allemaal dierenliefhebbers en bij mij gaat het niet om een eigen mening op te dringen,maar eerder om de voor- en nadelen te overwegen.
De ideale oplossing : een afgebakende tuin ,maar helaas niet overal of voor iedereen haalbaar.
Dat het buiten laten van katten door sommige mensen als logisch wordt beschouwd is niet een gevolg van wat de maatschappij ons opdringt,maar in de eerste plaats omdat katten buiten leefden van nature uit voordat de mens hen onder de huisdieren begon te rekenen.
Een vis in een kleine bokaal en de andere voorbeelden die je opnoemde zijn ontstaan door dezelfde reden.
Daarom moeten wij als mens ook onze verantwoordelijkheid nemen om hun leven zo aangenaam te maken, op welke manier dan ook.
Er staat dan ook nergens dat een kat MOET vrijheid hebben, zoals er nergens staat dat een kat binnen MOET blijven.
Zelf heb ik in m'n jeugd parkieten en kleine papegaaien gehad,maar er was wel één voorwaarde aan verbonden : ze mochten dagelijks uit hun kooi anders had ik er meer verdriet van gehad dan plezier.
Hoe dan ook, de mens stelt zich boven een huisdier -ook al is het een dierenliefhebber- door het zich als huisdier aan te schaffen en keuzes te maken in z'n plaats.
Ergens beschermen we ze ook op die manier, want de natuur op zichzelf is niet altijd de zachtste en veiligste plaats voor een dier om z'n leven door te brengen.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#63 Geplaatst 16 maart 2011 - 23:52

twinsisterjoyce zei:

Mijn katjes komen enkel buiten aan een tuigje. Ik vind namelijk dat een ander geen last hoeft te hebben van mijn kleintjes. Hoe je t ook draait of keert; ze poepen in andermans tuin en soms sproeien ze er ook. Ik zou ook niet blij worden als de hond van de buren in mijn tuin mag poepen.
Komt nog bij dat sommige mensen echt katten iets aan durven doen om die reden. Kat van een goede vriendin kwam ooit thuis met een afgerukte staart! :misselijk:
Katten begraven meestal hun behoefte. M'n moeder heeft een grote tuin, haar eigen kat die buiten loopt, een zwerfkatje die regelmatig eten krijgt onder de veranda, de kat van de buren komt regelmatig spelen met de hare, en d'er passeren dagelijks nog wat andere poezels. In al die jaren heb ik nog nooit een poezendrol zien liggen en kan je gerust in het gras liggen buinen zonder het eerst te "inspecteren".
Toen mijn katten regelmatig buiten liepen kwamen die regelmatig binnen om...jaja : de kattenbak van een plasje of een drolletje te voorzien :x en daarna weer op stap te gaan.
Sproeien doen ze noch binnen of buiten (gecastreerd en gestereliseerd).
Ik hou persoonlijk ook niet van de geur van sproeien hoor :misselijk: ! Het zou aangenamer zijn als alle katten die buiten lopen ook gecastreerd en gestereliseerd zouden worden.
Maar ik hou er ook niet van als de vogels weeral eens heel m'n auto ondergep***t hebben, aan sommige dingen kunnen we niet veel veranderen.

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#64 Geplaatst 17 maart 2011 - 00:08

Haha... :d

Dat was het eerste wat ik moest doen met dit toppic, lachen :LOL:

Mishandeling, allé seg !

Ik heb al heel mijn leven katten...het grootste deel van mijn leven straatkatten.
Ik heb mijn lieverds weten sterven aan alle mogelijke ziektes en gebeurtenissen van kattenaids tot kattenleukemie tot rattenvergif, doodgereden, nooit thuisgekomen...en ga zo nog maar een tijdje verder. Jaja, tranen hebben hier rijkelijk gevloeid, had ik toen al maar inzeg thuis.

Maar, je zou het ook ander kunnen draaien. Katten volledig vrij buiten laten, mishandeling ?! ;) De wereld is niet meer zoals vroeger...

Sorry, te veel meegemaakt om nog zo naief te zijn. Al mijn katten zijn hier stuk voor stuk gelukkig. Gelukkiger dan veel buitenkatten, daar ben ik zeker van.

Gelukkig leert de mensheid bij...
Soms moet nu eenmaal worden afgestapt van bepaalde oude gewoontes en ideeën.

Nuja kijk, tuurlijk zou ik een kat liever de volledige werled geven die hij kan bewandelen, maar dat is hellaas niet de slimste zet.

Katten buiten laten, dus wij houden echt van ze...Dat is zeverpraat. Het is ook lekker gemakkelijk. Kan je ook zo bekijken natuurlijk. Houden van?
Katten binnen houden, wij maken ons echt zorgen om ze, wij kunnen niet leven zonder ze. Het is maar hoe je het bekijkt ! ;)

Iedereen heeft zijn eigen mening hierover, iedereen heeft het recht te doen wat hij/zij het beste vind om te doen.
Maar 1 van de 2 mishandeling noemen is kortzichtig.

( Honden, ook maar vrij buiten laten? stammen tenslotte af van de wolf ... hebben recht op meer ruimte, hebben recht op vrijheid en vlaktes?
Jammer dat er zoveel worden plat gereden op die manier. Volgens mij moet je gewoon echt verder denken ! )

Ik ben gelukkig met mijn keuze, de poezels ook. Ik zal hiervan ook zeker niet meer afstappen :)

Bewerkt door Serenity, 17 maart 2011 - 00:18.

Geplaatste afbeelding

De Witte poes
De Witte poes
  • 45 berichten

#65 Geplaatst 17 maart 2011 - 12:20

hier heeft het 8 jaar geduurd alvorens onze kitty onder een auto terecht kwam de moeder van kitty loopt nog steeds buiten maar heeft de gewoonte zeker niet aan de voorkant van het huis te komen ze beschouwd dat als verboden en gevaarlijk terrein ze heeft toen ze jong was met de voorpoot tussen de voordeur gezeten :trance: en blijkbaar is dat bijgebleven terwijl dochterlief eentje was zonder vrees en zeer avontuurlijk toch wist ze dat er iets was met de voorkant van ons huis, maar de overkant is steeds groener :catsad

Guest_Wemel_*
Guest_Wemel_*

#66 Geplaatst 17 maart 2011 - 12:42

Alhoewel dit een discussie zonder einde is, hebben wij hier toch besloten nieuwe katten binnen te houden. Mijn poes uit mijn kindertijd is maar liefst 20 jaar geworden en zat bijna constant buiten.... mijn eerste poes overreden op 3.5j en wemeltje is ocharme amper 2 jaar geworden..

Al ben ik het eens met beide partijen, ditmaal is mijn verdriet om mijn wemel veel te groot en dit wil ik niet nog eens meemaken...

Dus bij ons vind je tegen de zomer een kattenren :d

zzzaramia
zzzaramia
  • 1.003 berichten
  • 3 katten

#67 Geplaatst 17 maart 2011 - 14:11

Bij mijn ouders loopt Zara binnen en buiten.  Maar ze wonen op een vrij groot domein en in een rustige buurt.
Maar Zara hebben we dan ook geadopteerd omdat ze rond het huis liep.  Later bleek dat de buurvrouw die verhuisd was de kat gewoon buiten had achtergelaten (weliswaar gesteriliseerd) in de hoop dat een liefhebbende familie haar zou binnen halen.  Het beestje heeft geluk dat ze bij mijn ouders is terecht gekomen.

We lieten haar in het begin ook niet buiten.  Tot ik het raam van mijn kamer had opengelaten.  De kamer is op de 2e verdieping en Zara had er niets beter op gevonden dan via de boom naar beneden te klauteren.  En daarna terug via de boom binnen te klauteren.  Ze heeft dit jaren zo gedaan.  Nooit een deur gebruikt. Nu is de boom weg, dus gaat ze naar buiten via het raam van de bureau, op de 1e verdiep, waar een plank hebben geïnstalleerd zodat ze makkelijk binnen en buiten kan.

Het probleem met het buiten laten van katten, los van het feit dat het inderdaad op sommige plekken niet veilig is, is de overlast die ze bezorgen.
Zara gaat de vissen uit de vijver van de buren pikken.  We zijn allemaal heel blij dat het geen Koi zijn, maar toch ... Het is familiegeheim en we doen braaf alsof onze neus bloedt als de buren zeggen dat er weeral een vis is verdwenen uit hun vijver :louche:
De rosse kater uit de buurt van mijn ouders komt het huis binnen en gaat overal sproeien, waardoor Zara ook in huis begint te plassen.
De katten uit mijn buurt komen ook in mijn tuin en halen mijn bloembakken overhoop.  En probeer maar eens potgrond vantussen kiezeltjes te peuteren. :onzeker:

Er zijn zowel voor als nadelen verbonden aan het buitenlaten van katten.  Bij mijn ouders had ik minder problemen om de katten buiten te zien.  Hier in de stad ben ik er zeker geen voorstander van.  Zelfs niet als ze enkel langs achteren via de verschillende omheiningen een wandelingetje gaat maken.  

Pas op, Geisha probeert wel hoor, zondag nog heb ik haar buiten gelaten onder toezicht en poogde ze op de muur te springen.  
Ze kwam 20 cm tekort en is gevallen, maar alleszins heeft ze het nu even opgegeven om op de muur te springen. :x

Geplaatste afbeelding

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#68 Geplaatst 17 maart 2011 - 14:26

HelpLuckyvinden zei:

Mja, maar dat geldt voor beide kanten hé ; wat weten mensen over katten en dieren in het algemeen, zolang we hun gedachten niet kunnen lezen, gaat iedereen uit van z'n eigen ervaringen en veronderstellingen.

Klopt maar het is wel een feit dat katten sneller doodgaan als ze buitenkomen. Veel meer gevaar gewoon. Maar kijk, ik ben niet echt tegen het buitenlaten van katten aangezien er hier 3 wonen die ook nog buitengaan. Maar ik woon dan ook nog thuis en dit was mijn ouders' beslissing. Ik ga zelf later mijn katjes niet buitenlaten.

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#69 Geplaatst 17 maart 2011 - 14:41

zzzaramia zei:

De rosse kater uit de buurt van mijn ouders komt het huis binnen en gaat overal sproeien, waardoor Zara ook in huis begint te plassen.

Daarom zijn kattenluikjes die werken op magneetjes, infrarood, chipnummer,... handig. Maar misschien is er geen mogelijkheid om eentje te installeren?

Bewerkt door Tinne, 17 maart 2011 - 14:42.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#70 Geplaatst 17 maart 2011 - 14:56

Alles hangt toch af van iemands woonomstandigheden? Wij hebben hier een grote 'parktuin' met een muur eromheen. Titus zou makkelijk kunnen 'onsnappen' maar hij durft zelfs maar een paar meter van ons huis te gaan, hij heeft nog niet de helft van de tuin verkend, laat staan dat hij pogingen zou ondernemen om bij de buren te komen. Hij gaat graag bij onze vijver zitten, om een kwartiertje later terug binnen te komen.

Niet iedereen heeft zo'n tuin, en ik zou mijn kat nooit aan een drukke weg zomaar buiten laten, maar dan zou ik me ook geen kat aanschaffen. Vroeger woonde ik in de stad en had ik geen huisdier. Nu kan ik de kat alles bieden wat die nodig heeft, inclusier een grote tuin met heel wat klimmogelijkheden (die niet benut worden door mijn luierikje).

Uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf een weloverwogen keuze maken, maar het leven in een dorpje is niet hetzelfde als in de stad, en de ene straat is de andere niet , en de ene buren zijn de andere niet.

Kims
Kims
  • 340 berichten
  • 2 katten

#71 Geplaatst 17 maart 2011 - 18:41

Nog even een aanvulling op mijn tekst op het einde van pagina 1. Ik zie enkele puntjes terugkomen en dit is mijn kijk erop:

Katten binnenhouden mishandeling? --> wat een woord trouwens :trance:
Mishandeling is het zeker niet, wat ik wel vind is dat het altijd beter is als je ze de mogelijkheid geeft om buiten te gaan vb. ren, leiband, afgeschermde tuin. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheden, indien niet die mogelijkheid vind ik binnenhouden nog te verkiezen boven volledig vrij buiten zijn. Ik vind wel dat mensen alles in het mogelijke moeten doen om ze dit te geven.

Wij zijn van plan een groot stuk in de tuin af te zetten eens we verhuizen, daar zou de toekomstige kat kunnen rennen door het gras,
klimmen op boomstronken, achter een muis aanjagen. Ik denk dat dit een meerwaarde is voor een kat, maar zoals ik al zei het is niet
altijd mogelijk en dat maakt van anderen zeker geen kattenmishandelaars.

Ter info: waar ik nu woon gaat Misty vrij buiten (beslissing van mijn ouders destijds hoewel ik hem toen al binnen wou houden). Hij doet dit al 14 jaar en dat kan je hem niet meer afpakken. Hij is wel heel bang van auto's dus dat helpt wel wat. Ik heb wel altijd gezegd, bij de volgende niet meer.

De enige situatie waarin ik er niet voor ben is als je een kat hebt die al jaren vrij buiten mag en opeens binnen moet blijven én dat je er aan ziet dat hij daardoor ongelukkig is. In dat geval kan je nl. beter spreken dat het voordeel opweegt tegen de nadelen.

Bewerkt door Kims, 17 maart 2011 - 18:42.

Geplaatste afbeelding

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#72 Geplaatst 17 maart 2011 - 22:05

Mijn katten zijn pas 8 maanden, en ik probeerde ze aan een tuigje te doen (elke week oefenen). Echter, de katten vonden om buiten te zijn niet leuk. Elk geluidje werd Zwerver bang en nerveus en Knighty maakte zichzelf slap en weigerde te lopen. Ik heb hun niet aangedrongen maar ze probeerden stap voor stap te lopen maar na 5 minuten renden ze met mij naar de voordeur. Ik denk dat het duidelijk is dat m'n katten liever binnen willen zijn.
Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#73 Geplaatst 17 maart 2011 - 23:19

Zo'n tuigjes hebben we hier ook geprobeerd. Bij de Miloh lukte dat nog toen hij klein was, maar nu (net als bij Lucky in het begin) moet hij dat ook niet meer om z'n lijf, terwijl ze helemaal niet bang zijn om buiten te lopen.
Daarmee wil ik bedoelen dat ik eerder denk dat het niet ligt aan het buiten komen zelf,maar eerder aan het feit dat ze voelen dat ze niet vrij zijn in hun bewegingen als ze het aanhebben.Als je katten voor het eerst buiten komen zijn er zodanig veel prikkels die hen overweldigen, dat ze het wss fijner vinden als ze zelf kunnen beslissen waar en wanneer ze terug naar binnen willen of ergens willen schuilen.
Stel je voor dat jij voor de eerste keer ergens komt waar alles nieuw is,vol met onbekende geluiden en geuren ; dan zal je je ook niet veilig voelen als je ergens vast gehouden wordt.
Sommige katten hebben er blijkbaar geen probleem mee, dus het is soms wel het proberen waard.
Waarmee ik niet wil bedoelen dat je nu moet beslissen om hen zonder tuigje buiten te laten hoor, daarover beslist iedereen vrij vind ik.
Waar je ook mag voor kiezen ; sukses...

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#74 Geplaatst 18 maart 2011 - 08:17

Zwerver zei:

Mijn katten zijn pas 8 maanden, en ik probeerde ze aan een tuigje te doen (elke week oefenen). Echter, de katten vonden om buiten te zijn niet leuk. Elk geluidje werd Zwerver bang en nerveus en Knighty maakte zichzelf slap en weigerde te lopen. Ik heb hun niet aangedrongen maar ze probeerden stap voor stap te lopen maar na 5 minuten renden ze met mij naar de voordeur. Ik denk dat het duidelijk is dat m'n katten liever binnen willen zijn.

Wij hebben dat vroeger met verschillende katten geprobeerd en geen 1 wou met een tuigje lopen. Die doken ineen op de grond en wilden geen poot meer verzetten. Het hielp ook niet om hen binnen al aan dat tuigje te wennen, zodra er een lijn aan vastging, was het verkeerd. De kat van mijn tante liet dit dan wel weer toe, maar dat was een siamees. Misschien zijn sommige rassen makkelijker aan zo'n bandje te wennen dan gewone htk'tjes?

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#75 Geplaatst 18 maart 2011 - 12:16

Het hangt echt van kat tot kat af. Sommige vinden het leuk, andere niet. Al onze 4 katten zijn htk's. Rambo is een heel gemoedelijke en die vindt alles goed. Die kan ik gerust aan een leibandje uitlaten. Snoes zéker niet. Snoopy vindt het ook niet zo leuk, maar hem kan ik het leren. Ons spring in 't veld Sushi heb ik nog nooit een tuigje aangedaan dus wat haar betreft weet ik het niet.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.