Spring naar inhoud

* * * * - 1 stemmen

Kat binnen houden=mishandeling

• Log in om te reageren
83 reacties op dit onderwerp
Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#76 Geplaatst 18 maart 2011 - 12:56

Zwerver zei:

Mijn katten zijn pas 8 maanden, en ik probeerde ze aan een tuigje te doen (elke week oefenen). Echter, de katten vonden om buiten te zijn niet leuk. Elk geluidje werd Zwerver bang en nerveus en Knighty maakte zichzelf slap en weigerde te lopen. Ik heb hun niet aangedrongen maar ze probeerden stap voor stap te lopen maar na 5 minuten renden ze met mij naar de voordeur. Ik denk dat het duidelijk is dat m'n katten liever binnen willen zijn.

Idem hier. Als je ze even op de arm neemt en zo wat rondwandelt zodat ze de geuren kunnen opsnuiven, en dan na 10 minuutjes terug neerzet gaat het wandelen wel iets beter!

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#77 Geplaatst 18 maart 2011 - 13:00

Ik denk dat je kat buitenlaten aan een tuigje of vrij los laten buiten, niet echt te vergelijken valt. MM straalt ook doodsangsten uit als ze aan een tuigje hier buiten loopt, maar ik denk dat ze zich extra ergert aan het tuigje. Nu zowiezo, onze katten buitenlaten zonder tuigje = geen optie. Dat willen we gewoon niet. Als we verhuizen, zal er zeker een kattenren moeten komen, dat is echt prioriteit! Ik vind het heel zielig nu dat ik hun het buitenleven zo goed als helemaal moet ontzeggen, maar ik merk dat ze wel heel gelukkige binnenkatten zijn.

We hebben nu ook gekozen voor rassen die zich perfect gelukkig kunnen voelen op een appartement, maar mocht ik ooit nog een htk'tje aanschaffen, zal deze ook moeten binnenblijven of in de kattenren. Geen haar op mijn hoofd dat er nog aan denkt om mijn kat vrij buiten te laten. Het is zoals Serenity zegt. Soms moet je afstappen van de oude gewoontes... ook ik ben ontelbaar veel katten verloren vroeger bij mijn ouders omdat ze zo'n "geweldig" buitenleventje hadden. En inderdaad je kat buiten zijn behoefte bv laten doen ipv er zelf voor te moeten zorgen, noem ik eerder "gemakkelijk" ipv "houden van".

Bewerkt door Spanishke, 18 maart 2011 - 13:02.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#78 Geplaatst 18 maart 2011 - 19:52

En inderdaad je kat buiten zijn behoefte bv laten doen ipv er zelf voor te moeten zorgen, noem ik eerder "gemakkelijk" ipv "houden van
Zoals ik eerder al vernoemde zijn mijn katten altijd binnen gekomen voor hun behoefte. Maar de eigenaars waarvan de katten het buiten doen,kunnen hun katten toch moeilijk wijsmaken dat ze naar huis moeten komen om...? We mogen er daarom toch nt automatisch van uitgaan dat deze mensen enkel hun katten buiten laten om die reden?
Daarbij kwam bij mij ook de vraag op, of sommige mensen last hebben van kattedrollen (sorry,maar hoe moet ik het anders verwoorden :oops: ) op hun eigendom. Omdat ik bij mijn moeder waar er dagelijks meerdere katten in haar hof lopen nog nooit iets zien liggen heb in al die jaren.
'k Heb het niet over sproeien, dat doen ze d'er wel.
Eén van de overoveroverburen heeft katers en kattinnen die al jaren noch gecastreerd en gestereliseerd zijn, dat kattinneke heb ik al vaker zwanger zien rondlopen dan anders :evil:

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 18 maart 2011 - 19:53.

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#79 Geplaatst 18 maart 2011 - 20:06

Mja, het struikje bij de geburen dat door onze vorige kat verkozen werd als favoriete kak- en plasplek ging er na verloop van tijd toch opvallend geler uitzien dan de struikjes die daar meteen naast stonden en dat is uiteindelijk toch vervangen moeten worden. Ik kan me inbeelden dat overbemesting door verschillende katten je tuin ook geen deugd kan doen.

Guest_noesje_*
Guest_noesje_*

#80 Geplaatst 18 maart 2011 - 20:22

Mijn kater Tarzan die los buiten loopt heeft een binnenverblijf in een geitenschuurtje waar zijn voer ook staat en een kattebak omdat hij daar snachts binnen zit maar overdag gaat ie dus zijn behoefte doen op die kattebak terwijl hij buiten hele weilanden tot zijn beschikking heeft.... :d

Ik was van huis uit gewend dat de katten gewoon naar buiten gingen, daar dacht je niet over na, mijn ouders niet teminste en ik als kind toen ook niet.
Toen ik op mezelf ging en 2 katten in huis nam gingen die ook gewoon naar buiten, ook al woonde ik 4 hoog, dat was gewoon heel normaal en ik vond het gewoon vreemd dat ik bij een vriendin thuis kwam en die hadden een kat die niet buiten mocht...zo zielig... :oops:

onze katten thuis die altijd buiten liepen zijn ook best oud geworden(13 en 15) en er is nog nooit een kat doodgereden of aangereden terwijl we toch in een drukke buurt woonden en toen ik hier kwam wonen in de polder, tussen de weilanden in de polder buiten het dorp dacht ik WAUW!! een paradijs voor mijn 3 katten maar de één na de ander werd hier doodgereden.....

nu blijven ze dus binnen of in de ren.

Guest_Salina_*
Guest_Salina_*

#81 Geplaatst 19 maart 2011 - 22:58

ik denk dat het heel erg aan de situatie ligt.
Een kat die al buiten is geweest, en dan opeens binnen houdt, is niet netjes.
Ik wil niet gelijk spreken over mishandeling.

Katten die nooit buiten zijn geweest, zullen niets missen, omdat ze niet weten hoe het is om buiten te zijn.
Binnen kun je je katten ook genoeg uitdagen tot beweging en spel.

mijn eigen voorkeur gaat wel naar een kat naar buiten laten, al kan ik het wel accepteren als mensen beslissen dit niet te doen.
Er kunnen toch ongevallen gebeuren, maarja, dat kan binnen ook.

Een kat let meestal wel goed op, en kan zich uit diverse situaties prima redden.
Mijn katten komen heerlijk buiten, en welvoldaan iedere avond op tijd weer binnen.

Ik hou er overigens niet van als ik een kat 's nachts buiten zie lopen, of ergens zielig voor de deur zitten, terwijl die naar binnen wilt.
Ik roep ze zelf dan ook altijd op tijd naar binnen :)

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#82 Geplaatst 20 maart 2011 - 20:27

HelpLuckyvinden zei:

Daarbij kwam bij mij ook de vraag op, of sommige mensen last hebben van kattedrollen (sorry,maar hoe moet ik het anders verwoorden :oops: ) op hun eigendom. Omdat ik bij mijn moeder waar er dagelijks meerdere katten in haar hof lopen nog nooit iets zien liggen heb in al die jaren.

ja hoor , wij vinden hier drollen in onze tuin van de katten van andere mensen

Guest_Pavlov_*
Guest_Pavlov_*

#83 Geplaatst 20 maart 2011 - 21:20

mijn katten mogen vrij binnen en buiten (behalve in de winter, te koud met de deur op een kier).
ik woon in een huurhuis en heb gezocht tot ik een huis vond in een heel rustige wijk (zone 30, nauwelijks verkeer). Maar ze gaan zelden uit de tuin. de tuin wordt rondom rond "bewaakt" door de honden van de buren, en daar wagen ze zich nauwelijks.
Als het mooi weer is kunnen ze niet snel genoeg buiten zijn. Zo'n kat zien rollen in het gras, of languit in het zonnetje zien liggen op het terras of het dak... zààlig om te zien. Deze middag was ik een struikje aan 't snoeien en pixie liep telkens met de takken weg, heerlijke momenten om ze zo onbezonnen van het voorjaar te zien genieten.

Het enige vervelende is dat ze dan ook hun behoefte in de tuin doen. Gelukkig komen ze meestal toch binnen om de kattebak te gebruiken.

Ik betwijfel eerlijk gezegd of een kat zoveel gelukkiger is met een overbeschermende houding. Pixie heeft minstens 6 maand buiten overleefd, ze stelt het duidelijk op prijs dat ze nu een dak boven haar hoofd heeft, maar ik zou het nooit over m'n hart kunnen krijgen om haar binnen op te sluiten.

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#84 Geplaatst 20 maart 2011 - 22:26

En inderdaad je kat buiten zijn behoefte bv laten doen ipv er zelf voor te moeten zorgen, noem ik eerder "gemakkelijk" ipv "houden van".
Ik denk dat katten daar meestal zelf een keuze in maken en dat buiten gaan om te plassen niet noodzakelijk een gebrek aan zorgen betekent vanwege de baasjes ;-).
Zo hebben we thuis ooit twee katertjes gehad, twee broertjes, waarvan de ene altijd binnen kwam om op de kattenbak te gaan en de andere altijd buiten ging. Ook toen die laatste op hoge leeftijd nog nauwelijks naar buiten ging, moest de sanitaire stop buiten gebeuren en wou hij van geen kattenbak weten.

Bewerkt door Malou, 20 maart 2011 - 22:26.