Spring naar inhoud

- - - - -

Achtergrondsysteem

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#1 Geplaatst 18 maart 2011 - 16:09

Ik begin meer en meer graag foto's te nemen en ik moet zeggen zonder materiaal ben ik er niet zo slecht in. :p
Ik was mij hier op het werk aan het vervelen en dacht ineens waarom koop ik mij geen achtergrondsysteem....??? :LOL:
Dus ben begonnen met zoeken en kwam op deze site terecht!
Nu was mijn vraag aan jullie welke moet ik nemen? :catscratchhead
Want nu dat ik dat zie wil ik niet alleen het doek maar ook de paraplu's en reflectiescherm...., maar wat kies je dan beide of alleen.... ik weet het eigelijk niet. :catscratchhead :ha
Iemand?

Bewerkt door Solotje, 18 maart 2011 - 16:09.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 18 maart 2011 - 16:16

Smitten Kitten?
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#3 Geplaatst 18 maart 2011 - 16:17

Wat achtergrond betreft maakt het niet zoveel uit, ik gebruik ook vanalles (gaande van stof tot zelfs gewoon kaftpapier en behangpapier ;) ). Wat lampen betreft moet je opletten met die goedkoper lampen, die verhitten enorm en zijn niet allemaal geschikt om te werken met dieren/mensen, eerder voor productfotografie. Ronduit gevaarlijk dus!
En de goedkope lampen hebben niet veel vermogen waardoor je niet "klikklikklik" kan doen, maar de lampen telkens eerst moeten opladen tussen elke foto, dus voor dierenfotografie is dat al helemaal niet interessant.

Denk er wel aan dat je voor dit soort fotografie een digitale spiegelreflex camera nodig hebt.

Bewerkt door Smitten Kitten, 18 maart 2011 - 16:17.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 18 maart 2011 - 16:19

Ja oke dus het is niets, buiten de stelling?

Bewerkt door Solotje, 18 maart 2011 - 16:19.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#5 Geplaatst 18 maart 2011 - 16:26

Solotje zei:

Ja oke dus het is niets, buiten de stelling?

Tja, het hoort een beetje samen. Zonder goede studiobelichting zal je met een achtergrond ook niet zoveel zijn. De achtergrond zal er wel egaal uitzien natuurlijk, maar de belichting doet in studio het meeste vind ik (daarom dat ik zelf ook vaak heel goedkope dingetjes als achtergrond gebruik) en het feit dat je niet met voorgeprogrammeerde settings werkt, maar alles zelf manueel instelt. (diafragma, sluitertijd, witbalans, iso,...)

Met compactcamera's nemen de meeste mensen foto's op automatische stand of op sportstand of op portretstand etc. Maar de software in je camera berekent dan gemiddelden, resultaat is dan ook een "gemiddelde" foto.

Het leuke aan spiegelreflex is dat je alles zelf kan instellen en een foto kan nemen zoals jij wilt dat die eruit komt en niet zoals je fototoestel dat wilt.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 18 maart 2011 - 16:32

Ik heb toch al eens een foto genomen met een effen achtergrond waar dat je geen kreukje in ziet. Ik vind het gewoon vervelend dat alles altijd verschuifd en zo en ik denk dat je dat niet gaat hebben met een stelling want dat hangt goed vast.
Je moet maar eens zien met wat ik soms werk :trance: , een kattenpaal waar dat ik dan een breder rekje tegen plaats dan een zwarte doek omdat ik blauw tafelpapier gebruik anders zie je dat rekje er door, het tafelpapier hangt dan met wasspelden vast.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 18 maart 2011 - 16:34

Zie jij op deze foto's kreukjes, ik niet?

Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 18 maart 2011 - 16:39

Je hebt helemaal niet gezegd dat er kreukjes in zouden zijn :ha , het wordt laat ik ga naar huis, tot seves! :hoi:

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#9 Geplaatst 18 maart 2011 - 16:42

Solotje zei:

Ik heb toch al eens een foto genomen met een effen achtergrond waar dat je geen kreukje in ziet. Ik vind het gewoon vervelend dat alles altijd verschuifd en zo en ik denk dat je dat niet gaat hebben met een stelling want dat hangt goed vast.
Je moet maar eens zien met wat ik soms werk :trance: , een kattenpaal waar dat ik dan een breder rekje tegen plaats dan een zwarte doek omdat ik blauw tafelpapier gebruik anders zie je dat rekje er door, het tafelpapier hangt dan met wasspelden vast.

:ha

Kreukjes klopt inderdaad dat je dat minder hebt met een stelling, ik had het eigenlijk meer over belichting die niet egaal is ;)

Ik heb een schitterende methode om foto's te maken met een achtergrond zonder kreukjes. Je moet er wel voor op je buik gaan liggen en twee potten tomatensaus voor in huis halen :ha Ik zal je dat wel eens tonen als ik je nog eens zie :goofy: (Moet toch binnenkort mijn flesje nog eens komen ophalen ;) )

Deze twee foto's heb ik bijvoorbeeld zo gemaakt ;)

Bijgevoegde thumbnails

• DSC_0936.jpg
  • DSC_0851.jpg

Bewerkt door Smitten Kitten, 18 maart 2011 - 17:07.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#10 Geplaatst 18 maart 2011 - 16:44

Solotje zei:

Zie jij op deze foto's kreukjes, ik niet?

Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeelding

Nee, geen kreukjes, maar wel licht dat niet egaal is, het ene stuk van de foto is donker en de rest niet. Met goede studiobelichting zou dat allemaal opgelicht zijn (enfin, niet perse, maar de meeste mensen die studiofoto's van hun dier laten maken door mij willen juist dat effect, dat hun dier echt "uit" de foto springt zogezegd).

Solotje zei:

Je hebt helemaal niet gezegd dat er kreukjes in zouden zijn :ha , het wordt laat ik ga naar huis, tot seves! :hoi:

Inderdaad :ha (en ga al maar langs de colruyt voor twee grote potten tomatensaus :ha )

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#11 Geplaatst 18 maart 2011 - 17:13

Smitten Kitten zei:

:ha

Kreukjes klopt inderdaad dat je dat minder hebt met een stelling, ik had het eigenlijk meer over belichting die niet egaal is ;)

Ik heb een schitterende methode om foto's te maken met een achtergrond zonder kreukjes. Je moet er wel voor op je buik gaan liggen en twee potten tomatensaus voor in huis halen :ha Ik zal je dat wel eens tonen als ik je nog eens zie :goofy: (Moet toch binnenkort mijn flesje nog eens komen ophalen ;) )

Deze twee foto's heb ik bijvoorbeeld zo gemaakt ;)
2 potten tomatensaus :s :ha , oke ik kan mij daar nu niets bij voorstellen :ha , toon het dan maar volgende keer. :LOL: Die foto's zien er leuk uit. :thumb:

Smitten Kitten zei:

Nee, geen kreukjes, maar wel licht dat niet egaal is, het ene stuk van de foto is donker en de rest niet. Met goede studiobelichting zou dat allemaal opgelicht zijn (enfin, niet perse, maar de meeste mensen die studiofoto's van hun dier laten maken door mij willen juist dat effect, dat hun dier echt "uit" de foto springt zogezegd).

Inderdaad :ha (en ga al maar langs de colruyt voor twee grote potten tomatensaus :ha )
Hier is inderdaad de belichting niet goed, ik geloof dat ik die ook s'avonds heb genomen.
Nu heb ik er een gewoonte van gemaakt om in het weekend tijdens de dag foto's te nemen, scheelt toch al een pak. :)

Dave is juist naar de colruyt geweest maar ik denk wel dat ik er één heb, is dat ook goed? :LOL:

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#12 Geplaatst 18 maart 2011 - 17:17

Solotje zei:

2 potten tomatensaus :s :ha , oke ik kan mij daar nu niets bij voorstellen :ha , toon het dan maar volgende keer. :LOL: Die foto's zien er leuk uit. :thumb:

Hier is inderdaad de belichting niet goed, ik geloof dat ik die ook s'avonds heb genomen.
Nu heb ik er een gewoonte van gemaakt om in het weekend tijdens de dag foto's te nemen, scheelt toch al een pak. :)

Dave is juist naar de colruyt geweest maar ik denk wel dat ik er één heb, is dat ook goed? :LOL:

Heb je een paar brikken melk? :catangel Daar kan ik het ook mee :ha

Met een klein beetje verhuis in de woonkamer en inderdaad tijdens de dag met goed licht trekken kan je al heel veel. Daarbij de gepatenteerde (en top secret :ha ) Smitten Kitten tomatensausmethode en het kan al helemaal niet meer mis gaan! (en geen kreukjes, heb je het gezien? :ha )

Bewerkt door Smitten Kitten, 18 maart 2011 - 17:18.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#13 Geplaatst 18 maart 2011 - 17:41

Smitten Kitten zei:

Heb je een paar brikken melk? :catangel Daar kan ik het ook mee :ha

Met een klein beetje verhuis in de woonkamer en inderdaad tijdens de dag met goed licht trekken kan je al heel veel. Daarbij de gepatenteerde (en top secret :ha ) Smitten Kitten tomatensausmethode en het kan al helemaal niet meer mis gaan! (en geen kreukjes, heb je het gezien? :ha )

Melk heb ik ook, zelfs meer dan 2. :lachen:
Je hebt daar inderdaad geen kreuken :thumb: , echt mooie zuivere foto's en dit allemaal dankzij tomatensaus? :LOL:
Die witte achtergrond is toch wel moeilijk denk ik?

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#14 Geplaatst 18 maart 2011 - 17:45

Solotje zei:

Melk heb ik ook, zelfs meer dan 2. :lachen:
Je hebt daar inderdaad geen kreuken :thumb: , echt mooie zuivere foto's en dit allemaal dankzij tomatensaus? :LOL:
Die witte achtergrond is toch wel moeilijk denk ik?

Ik zal u eens een lijstje van hulpmiddelen doorsturen die je in huis kan halen. :)

Die witte achtergrond is niet zo moeilijk hoor, gewoon wat spelen met het licht en zorgen dat je witbalans juist staat (kan je eventueel ook later nog aanpassen via fotobewerking, maar best is om het gewoon van in het begin goed in te stellen). En dat allemaal door tomatensaus of melk he :ha

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#15 Geplaatst 18 maart 2011 - 18:03

Smitten Kitten zei:

Ik zal u eens een lijstje van hulpmiddelen doorsturen die je in huis kan halen. :)

Die witte achtergrond is niet zo moeilijk hoor, gewoon wat spelen met het licht en zorgen dat je witbalans juist staat (kan je eventueel ook later nog aanpassen via fotobewerking, maar best is om het gewoon van in het begin goed in te stellen). En dat allemaal door tomatensaus of melk he :ha
Het kan wel zijn dat mijn fototoestel niet goed ingesteld is, dan moet je daar maar ook eens naar zien. :LOL:
Wat tomatensaus en melk allemaal niet doet! :lachen: