Spring naar inhoud

- - - - -

Buiten spelen

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
Kristella
Kristella
  • 352 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 20 maart 2011 - 21:34

Zoals elders op het forum aangekondigd worden Thor & Loki woensdag gecastreerd.

Daarna zouden we ze stilletjesaan wel buiten willen laten spelen (we hebben een tuin dus mogen ze er van genieten.

Nu is Thor ons al een paar keer ontsnapt en hij geniet echt zichtbaar van het buiten spelen. Hij spurt naar alle kanten van het gazon, kruipt onder de haag door naar de buren (staat een bakje voor de vogeltjes, reuze-interessant volgens meneer) enzovoort.

Loki daarentegen durft amper buiten en kijkt de hele tijd of we er nog wel zijn zodat hij gerustgesteld is.

Ik heb er al dagen over nagedacht. Zou ik eerst met ze met een tuigje naar buiten gaan zodat ze de afmetingen van het huis en de 'routes' beter leren kennen of zou ik ze gewoon naar buiten laten. En laat ik ze dan 's ochtends en 's avonds buiten of de hele dag.

Ik heb absoluut geen idee hoe ik dit moet aan pakken. Zijn er mensen die hier tips voor hebben?
Alvast een dikke merci! :oops:

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 20 maart 2011 - 22:29

Een groot avontuur die begint voor jou en de poezen..
Zo'n tuigje is bij ons nooit een sukses geweest, maar als je er één hebt waarom niet proberen ; je zal snel merken of ze er zich op hun gemak in voelen of niet.
Als onze poezen buiten gaan zorg ik er altijd voor dat ze terug binnen kunnen wanneer ze dat willen, voor het geval ze zouden verschieten van iets. Bij ons kan dat door het raam van de slaapkamer open te laten, en in het geval het begint te regenen en de venster toegaat kunnen ze gemakkelijk via de tuintafel het koertje op waar ze zich ook kunnen afschermen van de buitenwereld.
Misschien kan je een katteluik plaatsen?
Als ze buiten gaan (nu minder vaak dan vroeger door omstandigheden), laat ik ze in de voormiddag of 's middags buiten en zodra ze terug binnen zijn wordt het raam gesloten.
We hebben in het verleden al te vaak meegemaakt als ze in de vroege avond nog buiten geraken, ze wel eens pas 's ochtends terug komen en dan van op het koertje of aan de venster miauwen om hen binnen te laten.
In het donker lijkt het of alles interessanter is buiten, maar ik kan pas gerust gaan slapen als m'n vierpoterkes binnen zijn.

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 20 maart 2011 - 23:02

Als we bij ons thuis een kitten hadden dat voor het eerst naar buiten mocht, deden we dat altijd op een moment waarop het honger had (dan kan je het met eten binnen lokken) en we bleven ook de hele tijd in de buurt met een hengeltje of een lange grasspriet om eerst dicht bij het huis te spelen, het een paar keer binnen en buiten te laten gaan en het tijdens het verkennen van de tuin regelmatig weer bij ons te lokken. Daarbij maakten we ook het geluidje dat gebruikt zou worden om hem weer binnen binnen te roepen, om dat gewoon te worden. In het begin inderdaad liever een mooie voormiddag kiezen, want 's avonds is het inderdaad moeilijker om ze weer binnen te krijgen...

Bewerkt door Malou, 20 maart 2011 - 23:04.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 21 maart 2011 - 19:02

Ik zou ze zeker na de castratie nog een 6-tal weken binnen houden aangezien ze na hun castratie nog een aantal weken vruchtbaar zijn.
Ik zou er dan al ook zeker voor zorgen dat ze altijd terug naar binnen kunnen als ze daar zin in hebben. Ik vind het echt erg dat je een poes buiten zet en dat ze maar moet zien waar ze door de dag blijft omdat ze niet terug binnen kan als er niemand thuis is. En dan inderdaad best stapje voor stapje even buiten laten, eens terug binnen roepen. Als je graag hebt dat ze 's nachts zeker binnen zijn, zou ik hen ook gewoon maken dat ze 's avonds lekkers krijgen als ze binnen zijn, zo is het gemakkelijker om hen 's avonds binnen te krijgen. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 21 maart 2011 - 22:32

Mijn katten heb ik toen dr tijd heel voorzichtig naar buiten gelaten (naja mn vader, want ik durfde niet haha). Maar eerst een kwartiertje naar buiten gelaten en toen steeds langer...en na een weekje liet is ze gewoon buiten rond lopen als ik thuis was. Meestal kwamen ze wel om de 2 uur naar binnen om wat te eten..en als ik ze een tijdje niet gezien had ik ging ik wel even kijken waar ze uithingen (gelukkig waren ze bijna altijd op dezelfde plek). En inderdaad ik vind het ook zielig als ze niet kunnen kiezen of ze naar binnen of buiten mogen. Ik kan in mijn woning geen luikje plaatsen, dus die van mij mochten daarom ook alleen buiten als ik thuis was. Nu heb ik het creatief opgelost dat ze door een raampje naar binnen en buiten kunnen, maar snachts moet ze wel binnen blijven. Gelukkig geen drama om haar naar binnen te halen ondanks dat ze vrijwel nooit komt als ik roep. Moet haar altijd gaan halen haha....