Spring naar inhoud

- - - - -

tot daar en niet verder...

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Atje
Atje
  • 413 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 22 maart 2011 - 18:55

Om het effe kort uit te leggen woon ik op het gelijkvloers (app.) en heb zo'n gezellig tuintje van ongeveer 6m X 7m, deze helemaal omheind met aan beide kanten een draad van een meter of 2 hoog en achteraan ongeveer 1,30 met een poortje naar de grote tuin. Mijn tuintje is helemaal aangeplant met vanalles en nog wat, geen gras. Vandaag ben ik voor het eerst met de poezen naar buiten gegaan, ze vonden het geweldig! Alleen aan zo'n tuigje is het echt niet gemakkelijk hoor... rond een boompje, onder een struik,... en dan nog ni vergeten als ze verschieten doen ze een spurtje naar binnen en krijgen ze een snok van het tuigje :( Dus tegen mijn principes heb ik dan maar besloten om ze gewoon zonder leiband te laten rondlopen. Ik kan ze goed in't oog houden maar ben bang dat ze toch ooit besluiten om over den draad te springen... hoe kan ik ze proberen aan te leren dat ze enkel in mijn tuintje mogen blijven? (afschermen is geen optie daar ik huur). Ik dacht mss aan zo'n waterpistool maar weet het ook niet goed... Ideeen?! :LOL:

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 22 maart 2011 - 20:14

Een oplossing zou zijn dat je een draad plaatst boven op de omheining. Die moet dan in een hoek van 45 graden naar binnen gebogen worden. Je kan dat normaal gezien terug van de schutting halen als je zou verhuizen. Sommigen gebruiken schrikdraad. Anderen hebben liever een net dan je over het tuintje spant (en weer kan verwijderen). Als je de zoekfunctie van het forum gebruikt dan kom je verschillende topics tegen ;)
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 22 maart 2011 - 20:19

Je kan kijken of je de tuin katproof kan maken?
Ik heb hier het grote geluk dat mijn katten geen poging ondernemen om te springen. Ze mogen enkel buiten onder mijn toezicht, maar hebben nog nooit een poging ondernomen om te springen. De muren zijn redelijk hoog en de kant waar riet staat hangen er planten, waardoor ze volgens mij niet goed beseffen dat ze daar over kunnen. Ik moet enkel opletten waar het konijnenhok staat, maar dat heb ik ondertussen ook opgelost, want ze snappen blijkbaar niet dat ze over de renpanelen kunnen springen.

Bewerkt door Mieke'tje, 22 maart 2011 - 20:19.

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 22 maart 2011 - 20:37

Ik had (en heb) zo een hondenleibandje (voor de lichtste hondjes). Daarmee kan je ze toch iets verder laten gaan en krijgen ze niet direct een schok als ze op het einde zijn. En ik had ook steeds snoep bij mij zodat als ik riep, ze direct kwam (heb zo met Zita nog in de tuin gewandeld).

Geplaatste afbeelding

Atje
Atje
  • 413 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 23 maart 2011 - 08:06

Een draad plaatsen boven de omheining is helaas ook geen optie (zijn verschillende app. en het uitzicht moet hetzelfde blijven) dus dacht ik echt gewoon als ze op de draad moesten springen met zo'n waterpistool te "schieten" of zo... lang leibandje is ook weer moeilijk omdat ze zich telkens rond een struik of boompje draaien... ni simpel hoor :s

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 23 maart 2011 - 09:19

Kan je niet op de zelfde hoogte zodat het mooi naast de draad loopt schrikdraad plaatsen? Is heel fijn werk hoor en eventueel vragen aan de buren of het hun stoort?

Hier enkele foto's van mijn tuintje met schrikdraad. ;)

Katprooftuintje_1.JPG

Katprooftuintje_3.JPG

Katprooftuintje_5.JPG

Atje
Atje
  • 413 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 23 maart 2011 - 13:08

Zouden ze mss wel niks op tegen hebben maar het probleem is dat achteraan aan de lage kant er ook kindjes komen en er een poortje is zodus... Vindt het echt moeilijk want ze zijn zo graag buiten...

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#8 Geplaatst 24 maart 2011 - 10:55

Eventueel met de huisbaas en de andere huurders bespreken wat ze zien zitten? Zeg dat je niet wil dat je katten ergens anders overlast zouden veroorzaken en dat je daarvoor graag de nodige maatregelen wil doen, maar dat je hen daar graag even over wil consulteren, enz.

Neem dan een farde mee met verschillende opties, een paar die duidelijk erg goed zijn en een paar die duidelijk erg slecht zijn. En dan onderhandelen ;)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 25 maart 2011 - 23:30

Wij gaan binnenkort ook schrikdraad zetten, want ik heb er hier ook een paar die kruipen gewoon aan de schutting op en bollen het af. :evil: Het zal niet gemakkelijk zijn om ze allebei in het oog te houden. Ze zijn soms zo snel, en op het begin zullen ze mss niet over de afsluiting kruipen of springen maar na een tijdje zijn ze het gewoon. En voor je het gezien hebt zijn ze erover.
Sommige van mijn katten kan ik zo buiten laten, wel onder toezicht, en sommige moeten aan een tuigje momenteel. Maar binnenkort als de schrikdraad er staat kunnen ze allemaal een frisse neus halen. :thumb: