Spring naar inhoud

- - - - -

Karakter kruising Bengaal

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
Guest_Pleasure Gaits_*
Guest_Pleasure Gaits_*

#1 Geplaatst 24 maart 2011 - 08:06

Toen ik 2,5 jaar geleden 2 zusjes in huis nam 75% Somali, 25% Bengaal was ik me van geen kwaad bewust. Ik was in de veronderstelling dat er zoveel Somali bloed door hun adertjes stroomden dat er weinig karaktertrekken van de Bengaal zichtbaar zouden zijn. En begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen de Bengaal, in tegendeel, maar ik was totaal niet bekend met het ras en heb me er destijds ook niet in verdiept. Maar het liep een beetje anders...

De zusjes verschillen wel erg in karakter waarbij de kortharige dame eerder richting Somali gaat muv haar eenkennigheid en dat ze graag op hoge plekken zit (incl. mijn schouder). De langharige dame kun je beter een vrijgevochten rebel noemen waar weinig vrouwelijks in terug te vinden in. Ze is een vreselijke draak, erg druk, speelt met haar ogen dicht in huis en breekt de tent af. Gisteravond gooide ze een cactus van de vensterbank, vanmorgen vlogen (nog voor mn eerste kop koffie) 2 houten kistjes door de woonkamer omdat madam zich flink moest afzetten om haar zus te pakken te nemen.

Deze rebel is zeer bezitterig. Het is haar huis, haar tuin, haar stal (waar nog 2 stalkatten wonen die ze terroriseert) etc, etc. Om daad bij woord te zetten plast ze regelmatig in de gootsteen en waakt ze urenlang op een stalwand om de poezelige bewoners schrik aan te jagen! Vorige zomer probeerde ze de jonge konijntjes van de buurman te vangen en kreeg ze een ton water over zich heen van de buurman. Tja, dat deert de Bengaal in haar natuurlijk absoluut niet, net als toen ik de kraan open zette toen ik haar op heterdaad betrapte in de gootsteen.

Als ze dan zeldzaam eens gevloerd in de vensterbank ligt bij te komen van haar avonturen, dan wil het wel eens zo zijn dat ze lieflijk bij me komt en ik een knuffel krijg. Een schootkat is ze in geen geval.

Haar rode zusje is veel huiselijker, weliswaar speels maar geen vernieler en ook veel meer 'meisje' die van tutten houdt.

Nu is mijn vraag (eindelijk):
Hoe lang behouden Bengalen hun extreem actieve/speelse gedrag?

Als de 2 binnenshuis aan het ravotten slaan dan is het huis te klein, echt waar. Zelfs de honden weten niet waar ze het moeten zoeken. Vanmorgen liet ik Sizo naar buiten nadat ze mijn kistjes door de kamer had gesmeten en ik de inhoud weer bij elkaar kon zoeken. Ik zag haar boven het keukenraam uitspringen, toch zeker 1.30m boven de grond, gewoon, uit enthousiasme en speelsheid...

Een foto van de 2 als kitten:
Geplaatste afbeelding
De kortharige (LaRhett) heeft overigens mooie Bengaal vlekken op haar buik.

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 24 maart 2011 - 08:16

Ik weet niets van die ras maar vind ze geweldig. :heart: :heart: :heart: :ha :ha :ha
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 26 maart 2011 - 18:49

:heart: :heart: :heart: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

henny
henny
  • 1.601 berichten

#4 Geplaatst 26 maart 2011 - 19:34

Je beschrijft voor mij een speelse en temperamentvolle Somali incusief het plassen in de gootsteen.
Wat je beschrijft komt mij als ex Somali fokker heel bekend voor.
Weet je zeker dat deze zusjes een kruising met Bengaal zijn?
Volgens mij hadden ze er dan heel anders uit moeten zien, veel meer strepen en banden in de ticked tabby aftekening.

Henny

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 26 maart 2011 - 19:52

:love3: :love3: :love3:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Guest_Pleasure Gaits_*
Guest_Pleasure Gaits_*

#6 Geplaatst 27 maart 2011 - 10:30

Zelf heb ik naast deze 2 draken nog een Somali (inmiddels bijna 18 jaar) en nog verschillende Somali's gehad. Geen van hen was te vergelijken in hun gedrag met deze 2. Vandaar mijn vraag!

En ja, ik ben zeker van de kruising. Papa is 100% Somali, mama is Somali/Bengaal (50%). Ik heb beide ouders ontmoet. Sizo, de Somali look-a-like heeft geen enkele uiterlijke kenmerken van een Bengaal. LaRhett, de Abessijn-achtige heeft tabby aftekeningen op haar buik.