Spring naar inhoud

- - - - -

gecastreerd toch geur ?

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
Guest_dusk rigid_*
Guest_dusk rigid_*

#1 Geplaatst 25 maart 2011 - 08:00

zoals jullie misschien al wisten, is onze gijs gecastreerd.
gisteren had ik bezoek en het bezoek rook een sterke amoniak geur...
we zijn gaan ruiken en gaan zoeken naar een plasje maar helaas niets kunnen vinden. en gijs gaat altijd voor wat ik weet netjes op de kattenbak. :cry:
toch roken we een vieze nare geur.. nu zou ik jullie om advies willen vragen..
kan het zijn dat katten na de castratie nogsteeds kunnen sproeien ?

ik houd het iniedergeval in de gaten, blijven we die geur nog ruiken dan gaan we naar de DA, dat is zeker.
maar misschien dat jullie er iets over weten... waar ik iets mee kan.

dikke knuffel dusk rigid :love3:

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 25 maart 2011 - 15:19

Ze kunnen na castratie inderdaad nog sproeien. Niet meteen panikeren, het kan zijn dat de hormoontjes nog eventjes 'nawerken'. Hoe lang is de castratie geleden?
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 25 maart 2011 - 15:35

Ze kunnen inderdaad nog sproeien.

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 25 maart 2011 - 19:08

Het duurt 6-8 weken na de castratie alvorens de hormonen uitgewerkt zijn, dus nog eventjes geduld ;)
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_dusk rigid_*
Guest_dusk rigid_*

#5 Geplaatst 26 maart 2011 - 07:04

nou het castreren is al gebeurd toen hij nog klein was.. dus al 3 jaar geleden ongeveer.. :trance: staat in zijn paspoortje..
hij heeft een keer een ongelukje op de bank gehad.. wel opgeruimd natuurlijk en niet bestraft en misschien was het dat gewoon wat het bezoek rook.. want ik heb hem ook niet daadwerkelijk zien sproeien en hij is wel telkes in mijn buurt...

Guest_Vanessa_*
Guest_Vanessa_*

#6 Geplaatst 26 maart 2011 - 08:11

Hier hebben wij soms ook zo een geur, maar da komt dan doordat een andere kater even tegen 1 van mijn deuren komen sproeien is :evil:

Guest_dusk rigid_*
Guest_dusk rigid_*

#7 Geplaatst 26 maart 2011 - 08:44

nu ik gewoon het huis een frisse geur gegeven heb (lentefris om precies te zijn :goofy: ) ruik ik ook niet meer een amoniak geur...
nou ik ga het eventjes aankijken hoe het loopt..

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 26 maart 2011 - 09:39

een kater zal als na castratie niet meer zo hard stinken. Als dat wel zo is dan kan er iets mis zijn. Naast de bak plassen kan daar ook een signaal van zijn. Hou dat in de gaten hoor, als het vaker gebeurd even een tripje naar de da doen! Liefst met een vers plasje voor onderzoek mee.

Amoniakgeur kan ook van de kattenbak zelf komen. Urine van de kat zet om naar ammoniak en dat kan heel doordringend ruiken. Hoe vaak schep je de bak? hoe vaak verschoon en poets je de bak? Wel grit gebruik je?
Het kan zijn dat met het grit dat je gebruikt en het gebruik van de kattenbak, dat je iets vaker moet poetsen om die lucht weg te houden.

Het kan ook zijn dat je kat niet genoeg drinkt en dat de urine te geconcentreerd is.

Het kan dus allerlei oorzaken hebben, waarvan er zeker een paar medisch zijn. Dus goed alle opties nagaan en uitsluiten. Lukt dat niet, even de da bellen voor advies!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_dusk rigid_*
Guest_dusk rigid_*

#9 Geplaatst 26 maart 2011 - 11:40

ginnie zei:

een kater zal als na castratie niet meer zo hard stinken. Als dat wel zo is dan kan er iets mis zijn. Naast de bak plassen kan daar ook een signaal van zijn. Hou dat in de gaten hoor, als het vaker gebeurd even een tripje naar de da doen! Liefst met een vers plasje voor onderzoek mee.

Amoniakgeur kan ook van de kattenbak zelf komen. Urine van de kat zet om naar ammoniak en dat kan heel doordringend ruiken. Hoe vaak schep je de bak? hoe vaak verschoon en poets je de bak? Wel grit gebruik je?
Het kan zijn dat met het grit dat je gebruikt en het gebruik van de kattenbak, dat je iets vaker moet poetsen om die lucht weg te houden.

Het kan ook zijn dat je kat niet genoeg drinkt en dat de urine te geconcentreerd is.

Het kan dus allerlei oorzaken hebben, waarvan er zeker een paar medisch zijn. Dus goed alle opties nagaan en uitsluiten. Lukt dat niet, even de da bellen voor advies!

ik heb er net een paar minuten luid en duidelijk naast gezeten dat gijs niet in de bak plast maar gewoon op verborgen plaatjes in het huis waar je het niet zo snel merkt...
net deed hij het in de folderbak...
de kattenbak verschoon ik 2 x in de week en die poets ik ook 2x in de week..
ik gebruik houtvezelkorrel omdat dat goed is voor het milleu en niet schadelijk is voor de kat.
maar wat ik wel gemerkt heb is dat als gijs vind dat zijn bak te vies is hij niet gaat want hij kijkt eerst naar zijn bak gaat erin komt eruit en beslist dat de bak naar zijn zin te vies is en gaat dan in huis plassen....
ik ga denk ik maar aan de cat off spray beginnen...
:(

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 26 maart 2011 - 11:43

Zorg er ook voor dat je de plaatskes waar hij elders gaat plassen goed reinigt met een produkt waardoor ook de geur voor de poes weg is. Je kan hiervoor bijvoorbeeld HG alle nare geurtjes weg voor gebruiken. De kattenbak kan je aantrekkelijker maken door met javel uit te kuisen. Poezen houden van de geur van javel en het trekt hun aan om daar hun plasje te doen.

Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 26 maart 2011 - 11:54

Soms helpt het een 2de bak te plaatsen. Je hebt katten die hun plasjes in de ene bak doen, en de kakjes in de andere. Als je hem niet dagelijks uitschept dan kan het zijn dat Gijs sneller ergens anders zijn behoeften gaat doen omdat zijn 'toilet' niet schoon genoeg is naar zijn zin.

Het sproeien kan ook bedoeld zijn als het uitzetten van geurvlagjes. Gijs geeft zo aan 'hier is het niet veilig, hier moet ik wegblijven'. Hij kan op deze manier proberen duidelijk te maken aan jou dat er iets mis is. En dat hij van jou verwacht dat je het probleem op zal lossen.

Er kan ook een medische oorzaak zijn zoals al werd aangegeven.

Bewerkt door Tinne, 26 maart 2011 - 11:55.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Guest_dusk rigid_*
Guest_dusk rigid_*

#12 Geplaatst 26 maart 2011 - 12:01

ja ik ga alles proberen ik heb de folderbak ook meteen met allesreiniger schoongemaakt... maarja... hij schijnt er voor de rest ook geen aandacht meer voor te hebben...
ik zal straks eens met mijn vriend overleggen hopen dat hij niet weer boos word op gijs...
ik werd er niet boos om ongelukjes gebeuren.. :( vind het alleen beetje sneu voor gijs dat hij zich misschien niet veilig voelt in ons huis...
als dit zo blijft dan ga ik ermee naar de DA en vraag ik daar om profesionele hulp

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#13 Geplaatst 26 maart 2011 - 12:18

hoeveel kattenbakken heb je? hebben ze allemaal hetzelfde grit?
Hoe vaak schep je de bak uit en hoe vaak poets je die?
Waar staat het water en waar het eten ten opzichte van de kattenbak?

Breng in ieder geval een vers plasje van Gijs naar de da voor controle. meestal is onzindelijkheid een gezondheidsprobleem. Ook al lijkt het nu dat Gijs de bak te vies vind, toch is het belangrijk om een medisch probleem uit te sluiten.

Best niet te lang wachten, want hoe langer het duurt hoe moeilijker het wordt om dit weer goed te krijgen.

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#14 Geplaatst 26 maart 2011 - 12:20

o ja! Niet met allesreiniger schoonmaken. Maak schoon met groene zeep, of spuit de plasplek in met Ecodor. Dat haalt de geur voor je kat weg. Als je zelf een luchtje over zijn luchtje heen legt heb je kans dat hij juist daar weer gaat plassen.

Geplaatste afbeelding

Guest_dusk rigid_*
Guest_dusk rigid_*

#15 Geplaatst 26 maart 2011 - 16:20

ooww dankje voor het advies :onzeker: dit wist ik niet.. maar ik zal in het vervolg met iets anders schoonmaken.. enneh ik heb catoff gekocht.. en het lijkt erop dat het werkt.. hij heeft nog niet geplast in ons huis nadat ik het op de plekjes heb gesprayed...
en we zijn voor het eerst naar buiten geweest misschien dat dat ook wel wat helpt :) gijs vond het helemaal geweldig buiten ^^