Spring naar inhoud

- - - - -

misschien en domme vraag

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 25 maart 2011 - 16:07

Maar waarom zijn jullie echt blij met een "raskat" die zwanger is, en niet blij met een gewone kat die zwanger is, beiden krijgen kittens en bij beiden moet je een huisje vinden voor de kleintjes?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 25 maart 2011 - 16:10

Geen domme vraag hoor

er zijn hier meerdere discussies over te vinden ;)

In het heel erg ongenuanceerd en kort:

er zijn geen overschotten van raskatten, de populatie houd zichzelf redelijk in de hand en in stand (broodfokkers uitgezonderd)

htk'tjes is wel een 'overschot' van en bovendien worden de htktjes vaak  niet getest op allerlei besmettelijke en erfelijke ziektes, en heb je  ook geen flauw idee of de kater familie is van de poes. Als de mensen al  weten wie de kater is...... want vaak wordt de poes gewoon naar buiten  geknikkerd als ze krols is. Om dan zwanger thuis te komen.

Maar dit is wel heel kort uitgelegd hoor ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#3 Geplaatst 25 maart 2011 - 16:14

Het gaat vooral om de wijze waarop.
Kat wordt vaak te jong naar buiten geschopt, ga maar fijn met de open kater van de buren buiten spelen, je bent krols en we willen zo graag een nestje want de jonge kittens zijn zo leuk. Alleen die kater die knokt, vecht komt bloedend thuis, krijgt van een andere kater de besmettelijke ziektes FIV en FeLV en hij besmet hiermee ook dat oh zo lieve kittenpoesje wat maar kittens moet krijgen. De kittens worden al met FIV en FeLV geboren ook.
Ook bij een huiskat komen de ziektes HCM en PKD voor, echter wanneer er een huiskat doodneervalt, dan wordt er niet naar gekeken. Wanneer een huiskat een nierprobleem krijgt dan wordt er niet verder naar gekeken, immers er zijn er 10 in een dozijn.

Wanneer een kat een nest krijgt op een geheel verantwoorde wijze, dus testen, ontwormen, en de entingen en dus ook tot minimaal 13 weken houden dan hoor je mij absoluut niet.

Overigens het is echt niet altijd verantwoord wanneer een raskat een nest krijgt. Een raskat die te jong is en daarbij pas veel later al haar testen krijgt waarvan al een zus positief is getest op hartproblemen, da's gewoon dom.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 25 maart 2011 - 16:15

Ok bedankt, ik krijg nu wel meer een beeld hierover.

(ps ons Flora is gesteriliseerd hoor ;) , maar toch ergens voelt dat maar raar, dat wij als mens beslissing dat ze geen baby's mag krijgen, snap je wat ik bedoel?)

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#5 Geplaatst 25 maart 2011 - 16:18

Floraisonskat zei:

maar toch ergens voelt dat maar raar, dat wij als mens beslissing dat ze geen baby's mag krijgen, snap je wat ik bedoel?)

Echter wanneer wij als mens niet ingrijpen dan is poes lief na de bevalling en ze wordt weer krols direct weer zwanger en zal ze op jaarbasis zo'n 3 nesten per jaar krijgen.
Wanneer we dan als mens nog minder ingrijpen en dus de natuur de gang laten gaan, dan zal poeslief op leeftijd van 3 of 4 van uitputting sterven.

Laten we dan maar als mens gewoon lekker ingrijpen, is prettiger voor onze eigen gemoedsrust.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 25 maart 2011 - 16:19

Om al eventjes een vb te geven ;) :
Vroeger heb ik een zwanger katje van het asiel geadopteerd, ik was totaal niet op de hoogte van erfelijke ziektes enzo... dus ik plaats het poesje mooi in de groep van mij. Nadat de kittens geboren waren, eentje zelf gehouden en de ander twee aan vrienden gegeven. Na een jaar ofzo was er een kat ziek van mij, hij had felv en fiv :( , nadien heb ik al mijn katten getest en het kitten (Solo, mijn forumnaam), mama en andere 2 van mijn groep waren besmet, ook de kittens die ik had geplaatst.  :( Solo is uiteindelijk 6 jaar geworden)
Dit deed vreselijk veel pijn.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 25 maart 2011 - 16:20

jubikelcats zei:

Echter wanneer wij als mens niet ingrijpen dan is poes lief na de bevalling en ze wordt weer krols direct weer zwanger en zal ze op jaarbasis zo'n 3 nesten per jaar krijgen.
Wanneer we dan als mens nog minder ingrijpen en dus de natuur de gang laten gaan, dan zal poeslief op leeftijd van 3 of 4 van uitputting sterven.

Laten we dan maar als mens gewoon lekker ingrijpen, is prettiger voor onze eigen gemoedsrust.

Helemaal mee eens :)

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 25 maart 2011 - 16:28

Solotje zei:

Om al eventjes een vb te geven ;) :
Vroeger heb ik een zwanger katje van het asiel geadopteerd, ik was totaal niet op de hoogte van erfelijke ziektes enzo... dus ik plaats het poesje mooi in de groep van mij. Nadat de kittens geboren waren, eentje zelf gehouden en de ander twee aan vrienden gegeven. Na een jaar ofzo was er een kat ziek van mij, hij had felv en fiv :( , nadien heb ik al mijn katten getest en het kitten (Solo, mijn forumnaam), mama en andere 2 van mijn groep waren besmet, ook de kittens die ik had geplaatst.  :( Solo is uiteindelijk 6 jaar geworden)
Dit deed vreselijk veel pijn.
Dus als je een kat van een goede fokker adopteert dan kunnen zulke voorvallen voorkomen worden.

Nog een tipje want er zijn vele mensen die dat niet doen.
Als je een tweede kat van het asiel adopteert, laat ze dan eerst controleren door je dierenarts en laat de kat testen op felv/fiv, als dat allemaal achter de rug is dan kan je ze bij je andere katjes plaatsen. ;)

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 25 maart 2011 - 16:46

Solotje zei:

Dus als je een kat van een goede fokker adopteert dan kunnen zulke voorvallen voorkomen worden.

Nog een tipje want er zijn vele mensen die dat niet doen.
Als je een tweede kat van het asiel adopteert, laat ze dan eerst controleren door je dierenarts en laat de kat testen op felv/fiv, als dat allemaal achter de rug is dan kan je ze bij je andere katjes plaatsen. ;)

Maar goed stel dat ik dus een tweede kat/kater uit het asiel wil adopteren, dan laat ik het de kat(er) best testen, dat is gewoon een bloedtest? Hoe snel heb je daar de uitslag van? en stel dat die kat(er) besmet is, wat die je dan best?

We willen ooit wel meer dan 1 kat ;) en als het meezit zouden we liefst uit hetzelfde asiel er nog eentje gaan halen, maar daar is echt geen haast bij... we zijn nu nog zoekende hoe we het allerbeste voor ons Flora kunnen zorgen en zo... En pas als we helemaal 100% zeker er van zijn op en top bezig te zijn en we er 100% zeker van zijn dat er nog kat(er) bij kan komen, dan pas adopteren we er nog eentje...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#10 Geplaatst 25 maart 2011 - 16:55

kattenpiramide-1.gif

Als je de natuur maar zomaar laat doen, zit je binnen de kortste keren met een enorm kattenoverschot. Deze belanden in weinig benijdenswaardige situaties (oa ingeslapen in asiel, want er is gewoon geen plaats, noch geld om deze dieren op te vangen en te verzorgen.)

Htktjes zijn absoluut niet minderwaardig en verdienen evenzeer een kans op een goed leven, maar helaas is er een enorm overschot htktjes... :(

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#11 Geplaatst 25 maart 2011 - 16:56

Floraisonskat zei:

Maar goed stel dat ik dus een tweede kat/kater uit het asiel wil adopteren, dan laat ik het de kat(er) best testen, dat is gewoon een bloedtest? Hoe snel heb je daar de uitslag van? en stel dat die kat(er) besmet is, wat die je dan best?

We willen ooit wel meer dan 1 kat ;) en als het meezit zouden we liefst uit hetzelfde asiel er nog eentje gaan halen, maar daar is echt geen haast bij... we zijn nu nog zoekende hoe we het allerbeste voor ons Flora kunnen zorgen en zo... En pas als we helemaal 100% zeker er van zijn op en top bezig te zijn en we er 100% zeker van zijn dat er nog kat(er) bij kan komen, dan pas adopteren we er nog eentje...

Je kan een katje uitkiezen en meteen voor thuiskomst langs de da gaan. Die kan een snaptest doen (beetje bloed afnemen) en dan weet je het antwoord meteen.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#12 Geplaatst 25 maart 2011 - 18:40

ginnie zei:

er zijn geen overschotten van raskatten, de populatie houd zichzelf redelijk in de hand en in stand (broodfokkers uitgezonderd)

Ik vind wel dat er meer en meer nestoverschotte van raskatten in asiels terecht komen, spijtig genoeg.

Maar ben het wel eens met je redenering, spijtig genoeg :(

Al vind ik dat, zoals reeds gezegd, verantwoord fokken met HTK'ers ook moet mogelijk zijn. Ik geef toe, zal moeilijker zijn doordat je de achtergrond niet kent maar het fokken van raskatten is ook ergens begonnen

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#13 Geplaatst 25 maart 2011 - 19:38

Klopt Eragon.

Zit wel een maar aan de 'ras'kittens die in het asiel terecht komen. De meesten daarvan komen niet van goeie fokkers. Die brengen hun kittens namelijk niet naar het asiel en er is dan ook nooit sprake van 'nestoverschotten' bij een goeie fokker. Ik vind dat een heel naar en zelfs vies woord. Nestoverschot. bah

vaak zijn het trouwens geen rasjes. Je zult zelden een 'echte' raskat met stamboom in het asiel aantreffen. het gebeurd, dat ben ik met je eens :( maar de htktjes zijn in overweldigende aantallen aanwezig.

Verantwoord fokken met htk's is inderdaad erg moeilijk omdat je de afkomst niet weet. Als er wel op een verantwoorde manier gefokt kan worden, dan zal dat zijn door alle testen en dergelijke te doen. Meer kan helaas niet.
Maar als je dat doet dan heb je een probleem met het plaatsen van je kittens. Want dan heb je dezelfde kosten als een raskattenfokker en zou je al snel tegen een bedrag van 500 euro je kittens moeten verkopen om niet failliet te gaan. En zeg nou eerlijk, hoeveel mensen zijn bereid om 500 euro te betalen voor een htk die je gratis bij je buren op de hoek kunt ophalen? :(

Nee, ik denk dat het helaas een utopie is om te denken dat verantwoord fokken met htk's echt kan.

Geplaatste afbeelding

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 26 maart 2011 - 08:12

Smitten Kitten zei:

Je kan een katje uitkiezen en meteen voor thuiskomst langs de da gaan. Die kan een snaptest doen (beetje bloed afnemen) en dan weet je het antwoord meteen.

Ok, maar wat doe je als de test uitwijst dat het katje positief test?
Dan kan die niet bij ons Flora? Of buiten gaan, want dan kan die kat anderen besmetten? En dan??

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 26 maart 2011 - 08:17

Ons Flora is enkel getest geweest op FeLV en dat was negatief, zou ze dan toch laten testen op fiv?