Spring naar inhoud

- - - - -

Sam is niet tiptop (allergie?)

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 27 maart 2011 - 18:10

Sammie is een sukkelkatje. Hij heeft een voedselallergie en eet hiervoor speciale voeding. Zijn symptomen waren: eosinofiel granuloom op poten, nek, kin, buikje. Ook hardnekkige oorontstekingen, veel oorsmeer. En hij had vroeger erg last van tandvleesontstekingen.
Al een jaar of 2 gaat het goed. Hij had een paar cortisone kuren gehad toen en is Hills z/d beginnen eten.

Dat wil hij al maanden niet meer eten. Hij eet nu RC Hypoallergenic. Hij heeft ook vaak met de gewone brokken (RC) mee gegeten.

Nu is zijn vacht al sinds december niet mooi. Sam heeft witte schilfertjes, de vacht staat plukkerig en is vet. Hij glanst helemaal niet. Omdat zijn oren ook vies bleven nadat Snoet oormijt had meegebracht en ik de katten had behandeld, gingen we naar de dierenarts.

Da heeft Sam uitgebreid onderzocht. Hij heeft geen tekenen van parasieten of ziektes. Dus op dat vlak is hij gezond. Ook de oren waren in orde, het vuil zat enkel in de oorschelp. Door zijn vette huid blijft er meer stof plakken, en dat geeft vieze oren. Hartje, buikje etc. Alles ok.

Nu vond de da toch ook dat hij er niet goed uitzag... Ze kent zijn verleden en zag hem er niet graag uitzien zoals nu :8 De vacht is echt niet goed en zoals ik zelf al dacht is dat een uiting van zijn binnenkant. Die vacht wil iets zeggen over zijn algemene conditie en hoe het aan de binnenkant met onze Sampoes gesteld is. Niet zo goed dus... Voor een  katje met zijn zwakke gestel en afweer was dit volgens de da toch zorgwekkend. Hij is niet sterk en zou snel iets te pakken krijgen. En als hij ziek wordt heeft hij geen reserve.

Dus moeten we Sam er weer bovenop krijgen! We moeten hem terug zo sterk mogelijk krijgen. Sammie wordt nooit een supergezonde kater, maar het moet beter dan nu.

Voor de vacht krijgt hij een voedingssuplement: Viacutan. Dit helpt zijn vacht mooier worden en ondersteunt nu tijdens de rui ook. Hij is wel niet zo blij dat ik dit op zijn brokken doe.
Daarmee hebben we het onderliggend probleem natuurlijk nog niet aangepakt... De dierenarts had een andere kat die ook slechter werd nadat die van Hills op RC overstapte. En Sam deed het zo lang goed op Hills. Dus proberen we weer over te stappen. Niet makkelijk, want Sam moet blijven eten, vasten is slecht voor hem.
Maar constant voeding binnen krijgen die hij misschien niet verdraagt en waarvan hij stilletjes achteruit gaat, is ook niet goed! Dus we proberen hem toch op Hills te zetten en hopen dat hij terug sterker wordt. Hij wordt 4 binnenkort en moet nog wat jaren mee natuurlijk!

Zijn gewicht was ok, maar lager mag hij niet gaan. Hij was nu 3,7 kg, ik zie hem liever op 3,8kg staan.

Iemand nog ervaringen met Hills z/d en RC Hypoallergenic? En willen jullie duimen dat onze Sammie weer mooi en gezond wordt?

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 27 maart 2011 - 18:45

:geluk: :geluk: :geluk: :duim: :duim: :duim:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 27 maart 2011 - 18:55

:hug: :hug: :hug: voor Sammie, heb je wel eens graanloze brokken geprobeerd
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 27 maart 2011 - 19:28

Zoals Orijen bijvoorbeeld Nashota? Dat heb ik ooit geprobeerd, maar ze aten het niet. En dan euh... ah ja, Acana. Daar reageerde Sam niet goed op.

Hills ging zo lang goed, dus dat eerst maar proberen. Maar ben gewoon een beetje bang dat hij stilletjesaan gewoon slechter gaat worden. Wie weet zit er iets van ziekte aan te komen... De dierenarts heeft hem wel goed nagekeken en geen klinische tekenen van ziekte... Maarja, je weet nooit he. We kunnen alleen maar proberen brokken te geven die goed zijn voor hem en afwachten.

Gelukkig is hij nog steeds even vrolijk en speels en knuffelig :love4:

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 27 maart 2011 - 19:30

:geluk: :geluk: :geluk: We gaan duimen voor jouw ventje  :hug: :hug:

Geplaatste afbeelding

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#6 Geplaatst 27 maart 2011 - 20:51

Ik duim van harte.

Kan je hem geen weerstandsversterkende middelen geven?

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#7 Geplaatst 27 maart 2011 - 23:47

Ik heb ook zo'n zorgen katertje onze Euzie.We hebben een paar maanden gedacht dat hij genezen was maar plotseling was het weer mis en terug diarree.Hij verdraagt ook alleen Hill's ZD en hij wil dan nog geen droogvoer dus ik moet hem alle dagen alle paar uur een vierde van een blikje geven zodat hij s'avonds aan zijn dag dosis voor zijn gewicht komt.Zijn vacht staat dikwijls ook heel slecht,hij is ook mager,hij heeft alle symptomen die bij IBD horen.Bij deze katjes valt hun imuunsysteem hun eigen darmen aan,deze komen dan vol littekenweefsel en daar door kunnen ze slechter voedingsstoffen opnemen wat de slechte vacht en het lage gewicht verklaard.Bij Euzie helpt een kuurtje metronidazol soms om de ontstekingen op zijn darmen te verminderen en zijn imuunsysteem een beetje te onderdrukken,dan krijgt hij weer meer honger en voelt zich duidelijk beter.Dit zijn en blijven zorgen katjes maar hij is heel gelukkig en voelt zich heel goed met de Hill's ZD.Hypoallergenic lust hij niet.Je zou ook DD van Hill's kunnen proberen,meestal doen ze het daar ook goed op maar Euzie heeft de ZD liever.Veel sterkte,ik weet dat het niet gemakkelijk is om zo'n katje te hebben,je bent altijd bang dat het plots helemaal mis gaat (als Euzie zou stoppen met ZD eten nu houd het gewoon op :( ).

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 28 maart 2011 - 16:38

Hoi Krulleke, bedankt voor je verhaal. Ook al zo'n zorgenkatje daar... Wat je nu zegt van de darmen... Sam had als kitten giardia, en we zijn er pas vanaf geraakt toen hij 1,5 jaar was. Na vele medicijnenkuren, poetsen etc. Mede door slechte behandeling van onze eerste dierenarts duurde het zo lang. Maar ook zeker omdat Sam erg gevoelig is voor bijv. parasieten. Hij heeft wel nooit meer diarree gehad nadat hij beter was. Maar zou het kunnen dat hij nu gewoon beschadigde darmen heeft die de voedingsstoffen niet goed opnemen?
Ik denk soms dat zijn voedselallergie ook een gevolg is van die parasieten toen hij klein was.

Da's moeilijk he... als je weet dat je kat maar 1 ding verdraagt/lust. Want als hij het niet meer eet, dan moet hij iets eten wat hem niet genoeg voedingsstoffen geeft of wat hem zelfs ziek maakt. En dan gaan ze stilletjes achteruit... Hier ook die vrees met Sammie. Voedselallergie, tandvleesontstekingen,... niet simpel allemaal.

Misschien moet ik inderdaad nog eens echinacea ofzo geven.

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 28 maart 2011 - 16:55

:hug: :hug: Eosinofiel granuloom, ocharme het beestje, heb je al met rauw geprobeerd ? Ik denk dat je voeding moet geven zonder chemische toevoegingen maar ja dan nog kan hij aan een of ander ingredient allergisch zijn, zeker niet simpel.
En heb je al probiotica geprobeerd voor zijn darmen ?
Een beschadigde darmflora kan ook een trigger zijn voor allergien

Bewerkt door Roosje, 28 maart 2011 - 16:58.

Geplaatste afbeelding

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#10 Geplaatst 28 maart 2011 - 18:04

Euzie had zelfs zonder diarree nog ontstoken darmen,dus ja het kan heel goed dat Sam ook littekenweefsel heeft.Ik zie dat jouw katertje eosinofiel granuloom had,Euzie heeft eosinofiele enteritis,beide een auto-immuunziekte.Hij is ook heel allergisch (van een gewoon stukje kip kan hij direkt waterdiarree hebben),heeft ook al cortisonen gehad maar daar begon hij echt gek van te worden,hij deed toen absoluut niet meer normaal.Ik zou zeggen,heel goed oppassen met alles wat je geeft want ze kunnen echt op alles reageren.
Als Euzie stopt met eten nu dan zou ik hem alle dagen moeten dwangvoeren en dat geeft zowel voor hem als voor mij heel veel stress en is niet vol te houden op lange termijn dus ik hoop dat hij nog een hele lange tijd zd wil blijven eten.
Hij heeft als kitten ook giardia gehad.Ik vind dat ook en heb het nogal gezien dat als ze als kitten giardia gehad hebben ze blijven sukkelen met hun darmen.
Nee het is niet simpel...zorgen,zorgen en nog eens zorgen.Ik vind het ook zielig voor hem eigenlijk,hij eet zo graag eens tonijn en dat kan dan allemaal niet.

Ps als Euzie zijn darmen "slecht staan" heeft hij ook ontstoken tandvlees.

Bewerkt door krulleke, 28 maart 2011 - 18:10.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 28 maart 2011 - 18:48

Interessant om zo over Euzie te lezen! Komt toch best goed overeen, hun verhaal. Die giardia, eosinofiel granuloom, ontstoken tandvlees, slechte vacht, voedselallergie... Het hangt toch allemaal samen he. Dat dachten we ook wel, maar nu ik over Euzie lees word ik er zeker van.
Sam heeft eerst een tijd heel streng op z/d gestaan. Daarna kon hij er al eens iets extras bij hebben, zoals haarbalpasta of de brokken van Jaro en Snoet. Heel zelden wat natvoer met tonijn. Had het gevoel dat vis best goed ging bij Sam.

Vroeger heeft hij probiotica gekregen, tijdens en na de giardia. Dat heeft ervoor gezorgd dat hij geen diarree meer had. Ik dacht dat zijn darmen door die probiotica volledig hersteld waren. Maar geen diarree hoeft dus niet te betekenen dat de darmen helemaal ok zijn... Da vond ze wel goed voelen. Maar mss toch ook dat littekenweefsel. En hij blijft ook altijd zo'n mager katertje.

Ach we zien nu wel, eerst met de Hills z/d aan de slag en zijn voedingssupplement. En dan verder kijken. Misschien nog homeopathie enz. Ik vind het wel fijn om verhalen en tips te krijgen!

Sammie trekt er zich voorlopig niks van aan hoor :heart: Hij was net aan mijn broek aan het krabben: knuffelen! :dans:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#12 Geplaatst 28 maart 2011 - 18:58

Veel beterschap Sam. :rub:

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 28 maart 2011 - 21:26

Misschien lees ik erover, maar heb je al rauwvoer geprobeerd? Dat kan soms heel wat problemen verhelpen. Jammer dat ze geen Orijen eten. Snoopy eet het heel graag. Ook Applaws valt enorm in de smaak.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#14 Geplaatst 28 maart 2011 - 21:39

veel beterschap Sammie ! :duim:
Geplaatste afbeelding

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#15 Geplaatst 28 maart 2011 - 23:09

Bij Euzie net hetzelfde,eerst streng op zd,dan eukanuba lb er bij (daar is hij echt enorm mee verbeterd,hij at er weinig van maar je zag hem zo opknappen)Rond kerst wou hij dus niet meer eten,alle dieetvoer geprobeerd maar niks.Dan voorzichtig met zijn vroeger lievelingsvoer geprobeerd,je staat dan toch helemaal machteloos op zo'n moment (hij zat al twee jaar op zd),sheba met van die stukken tonijn,ging helemaal goed,geen diarree en eten als een uitgehongerde (als hij last van zijn darmen heeft eet hij van niks veel,ook niet van zijn lievelingseten)Dan heeft hij tot vorige week sheba kunnen eten zonder problemen (sheba is het enige andere naast zd waar hij genoeg van wil eten) en plots ging het terug mis.Probiotica zorgt hier voor een enorme diarree,ook vitamine pasta.Nu is het hier ook afwachten en zien hoe het weer verder gaat,ik weet nu al veel meer dus ik kan het nu sneller en beter aanpakken,hij ziet er momenteel enorm goed uit,zit heel goed in zijn vacht en zit ook nog goed op gewicht en hopelijk geraakt hij er ooit nog eens echt helemaal vanaf.Ik wens Sam het allerbeste toe en hopelijk geraakt hij er ook nog eens helemaal vanaf en knuffel er maar lekker op los :LOL: .