Spring naar inhoud

- - - - -

Bloedtest noodzakelijk voor HTK katten? Als het positief is, geen extra kat bijnemen?

• Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 27 maart 2011 - 23:03

Ik heb 2 HTK'jes, maar in de toekomst wil ik een 3e kat :thumb: Deze kat wordt mijn raskitten en waarmee ik in de toekomst wilt beginnen met fokken.

Om zeker van te zijn, is het verstandig om mijn HTK'jes te laten checken door de DA? Bloedtest etc? Wat moet ik zeggen tegen de DA? Hoeveel kost een bloedtest? Wordt het voor alle ziektes getest? Hoe betrouwbaar zin testen? Wat als een van m'n katten besmet is, dan is het onmogelijk om een 3e kat bij te nemen? Is de ander dan ook besmet?

Wat als de katten positief zijn? Hoe gaan mensen ermee om. Soms vraag ik me af, voor alle mensen met een HTK, hoe weet je dat je kat gezond is?

Liefs, Miranda

Bewerkt door Zwerver, 28 maart 2011 - 14:28.

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 28 maart 2011 - 13:54

Bij Daisy heb ik destijds laten testen op Fiv en Felv omdat het een zwerfpoesje is en ik toch zeker wilde zijn dat ze geen risico vormde voor Angel en Simba. Verder laat ik enkel bloedtesten doen als de DA dit aangewezen vindt als ze ziek zouden zijn.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 28 maart 2011 - 14:26

PeggyJ zei:

Bij Daisy heb ik destijds laten testen op Fiv en Felv omdat het een zwerfpoesje is en ik toch zeker wilde zijn dat ze geen risico vormde voor Angel en Simba. Verder laat ik enkel bloedtesten doen als de DA dit aangewezen vindt als ze ziek zouden zijn.

Ik zie dat je 4 levendige mooie gezonde HTK's heb. :)

Als ik een 3e gezinslid zou nemen neem ik een raskitten.
Mijn kittens zijn momenteel 9 maanden beiden gecastreerd, mankeren niks. Maar toch weet ik hun background niet. Als ik bloedtest ga doen, ben ik bang dat ze wat hebben. Als ik toch een bloedtest ga doen ben ik wel op de hoogte.
Stel dat ze positief zijn, dan kan ik mijn cattery droom wel vergeten.
Geplaatste afbeelding

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#4 Geplaatst 28 maart 2011 - 14:31

ik laat elk jaar fiv en felv testen bij mijn htk-tjes, omdat er 2 buiten gaan... En als ik het niet zie kunnen ze van de tuin afgaan dus veiligheid eerst!!!

De testen is via bloedafnamen, je betaalt je DA-kosten en later krijg je nog eens een rekening van het labo (ik betaal 27euro per kat daar).
Dus als jouw htk-tjes ook buiten gaan zou ik jaarlijks testen... En desnoods meer als je merkt dat er gevochten is!

Moest ik merken dat één van hen positief test, test ik direct iedereen in huis... gelukkig nog niet voorgekomen.

Bewerkt door nisha's wonderland, 28 maart 2011 - 14:33.
Reden van bewerken: iets vergeten

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 28 maart 2011 - 14:43

nisha zei:

ik laat elk jaar fiv en felv testen bij mijn htk-tjes, omdat er 2 buiten gaan... En als ik het niet zie kunnen ze van de tuin afgaan dus veiligheid eerst!!!

De testen is via bloedafnamen, je betaalt je DA-kosten en later krijg je nog eens een rekening van het labo (ik betaal 27euro per kat daar).
Dus als jouw htk-tjes ook buiten gaan zou ik jaarlijks testen... En desnoods meer als je merkt dat er gevochten is!

Moest ik merken dat één van hen positief test, test ik direct iedereen in huis... gelukkig nog niet voorgekomen.

Dus zou ik best Flora als ik haar inenting in december ga laten zetten ook evenlaten testen?
O ja domme vraag, moet je een afspraak maken bij een DA of niet?(is mijn eerste ervaring van zelf een katje te hebben, mijn ouders hadden vroeger wel altijd huisdieren of een hond of katjes, maar ik weet eigenlijk niks van hun DA bezoekjes af en zo)

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 28 maart 2011 - 14:48

nisha zei:

Ik zie dat je een cattery heb. Stel dat 1 van hun ziek wordt en positief is, dan kan de kat de andere katten besmetten?

Stel het is positief, draag de kat de virus vooraltijd met zich mee?

Ga je dan de andere kat herplaatsen?

Sorry voor al die stomme vragen maar ik zie een heel scenario als ik een cattery heb :trance:
Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 28 maart 2011 - 15:24

Floraisonskat zei:

Dus zou ik best Flora als ik haar inenting in december ga laten zetten ook evenlaten testen?
O ja domme vraag, moet je een afspraak maken bij een DA of niet?(is mijn eerste ervaring van zelf een katje te hebben, mijn ouders hadden vroeger wel altijd huisdieren of een hond of katjes, maar ik weet eigenlijk niks van hun DA bezoekjes af en zo)

Ik ben niet 100%zeker maar ik denk dat ze getest worden in Tienen.Je kunt het anders eens navragen.
Als ik mij niet vergis heb ik dat ergens gelezen in een topic.

Bewerkt door DORIS, 28 maart 2011 - 15:31.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 28 maart 2011 - 15:55

DORIS zei:

Ik ben niet 100%zeker maar ik denk dat ze getest worden in Tienen.Je kunt het anders eens navragen.
Als ik mij niet vergis heb ik dat ergens gelezen in een topic.

het asiel van tienen test op felv en fip (???) dat laatste vind ik zoooo bizar, maar soit. ik heb gevraagd of dat niet fiv moest zijn, maar het was FIP.

best doe je een snap test, dan weet je binnen de 10 minuten of je kat FeLV of FIV heeft. is dat negatief, dan heeft ze het niet. is dat positief dan laat je een staal opsturen naar het lab voor een gevoeligere test. de snap test geeft soms vals positieven (dat de test zegt dat de kat het heeft, maar de kat heeft het niet).

je moet geen afspraak hiervoor maken bij de DA.

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 28 maart 2011 - 17:14

hahaha, een test op FIP............... :trance: :trance:
Ik heb ooit een kat gehad uit tienen uit het asiel die idd gestorven is aan fip, k had het asiel ervan verwittigd en kreeg de uitleg dat ze net gestart waren met de testen op FIP................ :trance:
Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 28 maart 2011 - 17:36

Testen op fip kan toch niet, alleen op het corona virus. Corrigeer mij als ik het daar ook mis op heb.
Mijn eerste kat kwam van het asiel in Tienen en hij is verleden jaar aan 19,5 jarige leeftijd overleden.

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 28 maart 2011 - 17:49

wea zei:

het asiel van tienen test op felv en fip (???) dat laatste vind ik zoooo bizar, maar soit. ik heb gevraagd of dat niet fiv moest zijn, maar het was FIP.

best doe je een snap test, dan weet je binnen de 10 minuten of je kat FeLV of FIV heeft. is dat negatief, dan heeft ze het niet. is dat positief dan laat je een staal opsturen naar het lab voor een gevoeligere test. de snap test geeft soms vals positieven (dat de test zegt dat de kat het heeft, maar de kat heeft het niet).

je moet geen afspraak hiervoor maken bij de DA.

in haar gezondheidsboekje, is een papiertje  met waarop ze getest is, idd op FeLV en op nierfunctie , en onderaan bij nierfunctie staat wel zoiets als <0,5 verdacht voor FIP wat betekend dit???

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 28 maart 2011 - 17:54

Floraisonskat zei:

O ja domme vraag, moet je een afspraak maken bij een DA of niet

Dat hangt van de DA af. Sommige DA werken enkel op afspraak en anderen hebben ook vrije consultatie. Het is zoals bij een huisarts eigenlijk.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 28 maart 2011 - 17:56

Zwerver zei:

Ik zie dat je een cattery heb. Stel dat 1 van hun ziek wordt en positief is, dan kan de kat de andere katten besmetten?

Dat zal afhangen waarmee de katten besmet zijn en hoe het overdraagbaar is. Dat is voor elke aandoening/virus/bacterie anders uiteraard. Ik heb 1 poes met chronische niesziekte, zij doet regelmatig een opstoot van niesziekte, maar geen enkele van de andere poezen wordt daar ziek van. In een cattery is het uiterard niet aan te raden, daar pasgeboren kittens veel vatbaarder zijn voor aandoeningen.
Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 28 maart 2011 - 18:14

Floraisonskat zei:

in haar gezondheidsboekje, is een papiertje met waarop ze getest is, idd op FeLV en op nierfunctie , en onderaan bij nierfunctie staat wel zoiets als <0,5 verdacht voor FIP wat betekend dit???

niet te geloven zeg....

op FIP kan je eigenlijk niet testen. Er is dus op corona getest: een heel onschuldig virus dat bijna elke kat heeft. Helaas muteert dat virus soms en dan met een verkeerde reaktie van de kat op die mutatie is het fataal.

als een kat stress heeft, kan ze een hoge titer hebben, maar dat wil niet zeggen dat ze FIP heeft of ooit FIP zal krijgen

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 28 maart 2011 - 18:27

goh zwerver, mss toch nog een boel leren voor je met een cattery begint. ;)
zowel bij FIV als bij FeLV katten zou ik persoonlijk geen cattery beginnen. niet alleen wegens besmettingsgevaar voor de kittens, maar ook omdat je deze positieve katten niet teveel stress mag geven.

waarom wil je fokker worden? Dat is echt niet rozegeur en maneschijn hoor en als je het goed wil doen, heb je echt wel een boel kennis nodig voor je begint.