Spring naar inhoud

- - - - -

Gewichtstoename kittens - evolutie als ze wat ouder worden?

• Log in om te reageren
3 reacties op dit onderwerp
Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 31 maart 2011 - 16:27

Ik weeg onze meneerkes af en toe en merk dat ze tegenwoordig minder bijkomen en dat hun gewicht al een paar weken vrij stabiel blijft. Ze zijn nu 8 maanden en blijven precies ongeveer 3 kilo wegen.

In het begin woog ik hen meer en kwam er toch makkelijk ongeveer 100 gram per week bij. Ik heb niet de indruk dat ze slecht eten, ziek zijn, slecht groeien. Ze zijn levendig, bewegen intensief als ze wakker zijn en als ik hen met foto's van enkele weken geleden vergelijk, zie je wel dat ze groter worden (hoger op de poten staan, langer van lijf zijn geworden).

Ze zijn op 7 maanden nog eens ontwormd met panacurtabletjes - kort na aankomst ook al eens met een pasta voor kittens (ze waren toen 5 maanden oud). Als dat een goed product is, zouden dus niet echt wormen mogen hebben.

Is het normaal dat hun gewicht rond deze leeftijd wat stil lijkt te staan?

Ik verwacht niet dat het grote katers worden, ze hebben een moeilijke start gehad, maar ik dacht dat ze tot een jaar of zo nog redelijk zouden groeien? Of zie ik dat nu verkeerd?

-Tom-
-Tom-
  • 60 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 31 maart 2011 - 16:30

Is niet echt een lijn in te trekken. Sommige blijven gewoon rustig op een stabiel tempo doorgroeien, en andere doen het met 'sprongen'. Blijven dan een paar weken op hetzelfde gewicht/grootte, en dan ineens groeien ze een heel stuk op korte tijd om dan weer even stil te vallen.

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#3 Geplaatst 31 maart 2011 - 16:58

is ook ras gebonden - welk ras zijn ze? sommige rassen zoals Maine coon groeien wel 4 tot 5 jaar (met stukken en brokken) en andere rassen zijn op een jaar volgroeid.

voor ontworming gebruik ik steeds milbemax ('t is niet goedkoop - + 5,00 voor 1 pilletje maar wel heel goed). De ontwormpasta's vind ik ok voor kittens van 5 à 6 weken maar daarna niet meer goed genoeg.

Soms als ze groeien komen zo ook niet bij, hé

gr.

veerle

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 31 maart 2011 - 19:04

Ollie en Lila (9 maanden) zijn HTK-katten en heb de indruk dat ze met momenten in gewicht blijven stil staan en dan opeens een groei-en gewichtscheut krijgen
Ollie (kater) weegt nu 3,5kg
Lila (kattin) weegt nu 2,9kg (zij is duidelijk ook kleiner)
Voor andere rassen is dit wel anders