Spring naar inhoud

- - - - -

Heilige Birmaan + 20 jaar oud krijgt plots massa klitten !

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Guest_willy_*
Guest_willy_*

#1 Geplaatst 01 april 2011 - 13:52

Daar men op dit forum alles afzonderlijk moet schrijven en onder de passende rubriek, is er dikwijls veel dat aan andere inzenders ontsnapt. Want niemand leest of bezoekt elke splitsing of "rubriek".

Ter zake: de titel zegt alles en zijn er andere bezitters van Heilige Birmanen die hetzelfde reeds ondervonden ?

Die weten best hoe fijn het haar is van die katten en hoe gemakkelijk het klit.

Maar de toestand nu is niet normaal en de klitten zijn in een paar dagen overal verschenen.

Moet er bij verteld worden dat de DA enkele maanden geleden enkele (2-3) klitten afschoor met een tondeuze.

Kan dat een reactie zijn dat het haar plots gaat groeien en klitten vormt ?

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 01 april 2011 - 14:13

Dat niet iedereen elke rubriek gaat lezen is normaal, niet iedereen heeft dezelfde interesses en kennis... Tijdsgebrek speelt ook een rol.

Ik heb het nog niet meegemaakt dat een kat opeens veel klitten krijgt op korte tijd. Wel merk ik bij Snoopy dat hij nu meer haar verliest (hele plukken zelfs) omdat het lente is. Hij verliest zijn winterpels. De onderwol van Snoopy is wel ietsje minder fijn dan die van een Heilige Birmaan.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Guest_willy_*
Guest_willy_*

#3 Geplaatst 01 april 2011 - 14:25

De haren van katten verschillen geweldig. Daarom dat ik hetzelfde bericht in de rubriek van "Heilige Birmanen" geplaatst heb !

Maar daar heeft de moderator het gewist omdat het dubbel was !

Nu weet ik het ook niet meer ! Waar moet dan iemand wat plaatsen dat bvb. tegelijk "medisch" en "voeding" betreft ?

Soms kunnen nog meer rubrieken in aanmerking komen !

Bewerkt door willy, 01 april 2011 - 14:26.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 01 april 2011 - 15:17

Mss is er iets mis mee met de huid, onze perzische heeft ook heel veel klitten gekregen op korte tijd, niet normaal, je kon er niet door precies of ze plakten. We hebben dan ook een deel moeten laten scheren. Bekijk de huid eens goed of er bv geen schilfers zijn. Nu krijgt ze chinese kruiden en de schilfers zijn bij haar zo goed als verdwenen.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 01 april 2011 - 15:22

Ik begrijp echt niet waarom dat je daar een probleem mee hebt.
Jouw vraag past perfect onder het rubriek van "verzorging" en is helemaal niet nodig om verschillende topics er over te openen, als iedereen dat zou doen dan ja dan is het gewoon niet meer overzichtelijk en dat is toch niet de bedoeling?
Ik hoop dat je dit begrijpt! ;)
En met een beetje geduld zullen de mensen als ze kunnen je met veel plezier helpen ;) , Succes!

Bewerkt door Solotje, 01 april 2011 - 15:23.

Guest_willy_*
Guest_willy_*

#6 Geplaatst 01 april 2011 - 15:26

Zoals ik dacht is het niet normaal dat ze plots zoveel klitten krijgt in korte tijd.

Ze heeft er géén last van en dus wacht ik tot de DA eens komt en ze weer afscheert. Dat afscheren kan dan weer de aanleiding zijn dat het haar rap aangroeit.

De ouderdom speelt hier wellicht wel een rol. Moeilijk te vergelijken met een veel jongere kat.

Toch bedankt voor de reactie.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#7 Geplaatst 01 april 2011 - 16:44

catherine zei:

Mss is er iets mis mee met de huid, onze perzische heeft ook heel veel klitten gekregen op korte tijd, niet normaal, je kon er niet door precies of ze plakten. We hebben dan ook een deel moeten laten scheren. Bekijk de huid eens goed of er bv geen schilfers zijn. Nu krijgt ze chinese kruiden en de schilfers zijn bij haar zo goed als verdwenen.

Welke chineze kruiden krijgt ze - Twister heeft er ook last van.

Vraag is steeds, hebben ze schilfers door de klitten die de vacht versmachten of klitten door de schilfers (de kip en het ei ;) ).
Het is volop ruifperiode. De vacht van een oudere kat wordt brozer, droger en gaat dus sneller klitten. Bovendien verzorgt een oudere kat zich ietwat minder doordat ze minder soepel zijn. Wat dus betekent meer klitten. heeft niks te maken met de tondeuze. Ze scheren is niet mooi maar zorgt wel voor een gezondere en egale pels.

Guest_emmie-award_*
Guest_emmie-award_*

#8 Geplaatst 01 april 2011 - 16:52

willy zei:

Zoals ik dacht is het niet normaal dat ze plots zoveel klitten krijgt in korte tijd.

Ze heeft er géén last van en dus wacht ik tot de DA eens komt en ze weer afscheert. Dat afscheren kan dan weer de aanleiding zijn dat het haar rap aangroeit.

De ouderdom speelt hier wellicht wel een rol. Moeilijk te vergelijken met een veel jongere kat.

Toch bedankt voor de reactie.

Onze vorige kat (ook een heilige birmaan) had dat ook. Bijna nooit last gehad van klitten en plots op zn buik en achterpoten veel klitten. Hij was niet zo oud als uw heilige birmaan (was dan ongeveer 16 jaar). We hebben ze allemaal met de hand uitgehaald (sommige met de schaar) omdat we hem niet naar DA wouden brengen om ze te verwijderen (geen extra stress bezorgen). Dit kostte wel veel tijd maar lukte wel. Wij dachten dat het kwam omdat hij al wat ouder was en zich niet meer zo goed kon wassen. We kamden hem dan extra en kwam nadien niet meer voor. Hij is spijtig genoeg niet meer bij ons (vorig jaar overleden) maar sinds de extra kambeurten geen klitten meer. Weet niet goed of je een 16 jarige kat kan vergelijken met een 20 jarige maar wou het toch meegeven...

Guest_willy_*
Guest_willy_*

#9 Geplaatst 01 april 2011 - 17:10

Eragon zei:

Welke chineze kruiden krijgt ze - Twister heeft er ook last van.

De vacht van een oudere kat wordt brozer, droger en gaat dus sneller klitten. Bovendien verzorgt een oudere kat zich ietwat minder doordat ze minder soepel zijn. Wat dus betekent meer klitten. heeft niks te maken met de tondeuze. Ze scheren is niet mooi maar zorgt wel voor een gezondere en egale pels.

Dat is al een stuk dichter bij het feit van een + 20 jarige kat. De ouderdom doet ze ook volledig  anders uitzien. Stekelige haren op haar poten. Maanden geleden nog niet zo !

Dank voor de mededeling van de ervaring.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#10 Geplaatst 01 april 2011 - 17:51

willy zei:

Dat is al een stuk dichter bij het feit van een + 20 jarige kat. De ouderdom doet ze ook volledig anders uitzien. Stekelige haren op haar poten. Maanden geleden nog niet zo !

Dank voor de mededeling van de ervaring.

Twister krijgt geen klitten door de ouderdom hoor, is daarom nog veel te jong maar door zijn slechte kwaliteit van pels.

De halflangharige kat van mijn zus is 21 jaar geworden en die had er sinds haar 15e last van. Ik heb dan wat opzoekingen gedaan. Je kan wel wat visolie geven wat ietwat die pels soepeler houdt maar is geen mirakeloplossing en je kat moet het lusten / verteren.