Spring naar inhoud

- - - - -

Kleuren

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Guest_Missy_*
Guest_Missy_*

#1 Geplaatst 03 april 2011 - 20:32

Hoi allemaal,

Ik hoop eigenlijk mijn antwoord via jullie te kunnen krijgen. Wij hebben onlangs ons helemaal laten veroveren door de Coons. Wij hebben dan ook een poesje black torti met wit in ons hart gesloten.

Wij willen heel graag een geschikte maar vooral verantwoorde cattery gaan starten. Testen is voor ons erg belangrijk. Maar ik zou graag wat ervaringen van jullie willen hebben ivm kleuren en eigen kater willen hebben.

- welke kleuren kunnen correct bij elkaar?
- eigen kater in huis of buiten en hoe dan?

Uiteraard wil ik graag alle mogelijke informatie willen hebben, voordat wij verder gaan.

Bedankt!

lola'tje
lola'tje
  • 1.366 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 03 april 2011 - 20:33

ik volg mee.. :)

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 03 april 2011 - 21:51

hier zullen ze je wel mee kunnn helpen :geluk: :geluk:
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#4 Geplaatst 04 april 2011 - 06:32

Ikzelf heb absoluut geen ervaring of kennis van de coons, maar wellicht kun je een een middagje kattenshow doen.
Vaak zijn cattery's wel bereid om informatie te geven en zo kom je ook wat meer te weten over kleurtjes  etc :cat

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#5 Geplaatst 04 april 2011 - 09:04

bij Black tortie kunnen alle kleuren van katers. Veel belangrijker is of de stambomen ver genoeg uit elkaar liggen en hoe de kittens/katten getest zijn.

Mijn katers hebben een apart buitenverblijf en mijn poezen hebben mijn huis.

gr.

veerle

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#6 Geplaatst 04 april 2011 - 10:49

Ik dacht maar aan de fokkers om me te verbeteren dat kleuren bij Coons niet zo belangrijk waren in die zin dat er geen foute kleurencombinaties kunnen zijn. In tegenstelling tot bepaalde rassen is er ook geen specifieke oogkleur verbonden aan bepaalde vachtkleuren dus kan je alle kanten op. Vraag is gewoon, wat wil je,
Wil je er een verdunning mee mengen, draagt jouw poesje verdunning, wil  blotched, wil je mackerel van tekening of effen?

Let voor de kater zeer goed op de testen, op de nakomelingen, en.. het karakter. Dat een kater in een apart verblijf zit is te begrijpen als je open poezen lopen hebt (sproeien, dekrisico enz), maar het verblijf moet proper zijn, verwarmd, gekuist en de kater mag niet alleen zitten. Vanaf wanneer wordt een kater in een separaat verblijf gezet, hoe lang, mag hij buiten, hoe reageert hij naar poezen en andere katers toe.

Voor jouw poes zou ik je vooral aanraden de nodige testen te doen, de testen en ziektes van de voorouders trachten te achterhalen, ga op zoek naar info, foto's inzake de voorouders, vat haar sterke en zwakke punten samen zodat je een kater kan vinden die die punten verbetert en niet afzwakt. En.. lees heel veel boeken, internet, zoek een geschikte fokker die je in raad en daad kan begeleiden en je misschien kan helpen in het samenvatten van de sterke en zwakke punten van je poesje. De hulp van een ervaren fokker is mijn inziens het belangrijkste alsook de wil om te leren en op te zoeken

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 04 april 2011 - 16:24

Eragon zei:

Ik dacht maar aan de fokkers om me te verbeteren dat kleuren bij Coons niet zo belangrijk waren in die zin dat er geen foute kleurencombinaties kunnen zijn. In tegenstelling tot bepaalde rassen is er ook geen specifieke oogkleur verbonden aan bepaalde vachtkleuren dus kan je alle kanten op. Vraag is gewoon, wat wil je,
Wil je er een verdunning mee mengen, draagt jouw poesje verdunning, wil  blotched, wil je mackerel van tekening of effen?

Let voor de kater zeer goed op de testen, op de nakomelingen, en.. het karakter. Dat een kater in een apart verblijf zit is te begrijpen als je open poezen lopen hebt (sproeien, dekrisico enz), maar het verblijf moet proper zijn, verwarmd, gekuist en de kater mag niet alleen zitten. Vanaf wanneer wordt een kater in een separaat verblijf gezet, hoe lang, mag hij buiten, hoe reageert hij naar poezen en andere katers toe.

Voor jouw poes zou ik je vooral aanraden de nodige testen te doen, de testen en ziektes van de voorouders trachten te achterhalen, ga op zoek naar info, foto's inzake de voorouders, vat haar sterke en zwakke punten samen zodat je een kater kan vinden die die punten verbetert en niet afzwakt. En.. lees heel veel boeken, internet, zoek een geschikte fokker die je in raad en daad kan begeleiden en je misschien kan helpen in het samenvatten van de sterke en zwakke punten van je poesje. De hulp van een ervaren fokker is mijn inziens het belangrijkste alsook de wil om te leren en op te zoeken

Ken er nog niet zo veel van, maar heb hier al veel geleerd.  De stambomen idd zijn belangrijk, de nodige testen ook bij je eigen katin laten doen op de belangrijkste dingen die kunnen getest worden.  Niet te vroeg beginnen met een nestje en vooral het karakter van de kater niet onderschatten + alle dingen die hiervoor gezegd zijn.  Volledig mee akkoord.  Als ik zie hoe kieskeurig onze fokker altijd is en hoe voorzichtig die omspringt met fokken, dan kan ik alleen maar alles beamen wat hier geschreven staat. :heart:

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 04 april 2011 - 22:13

Alvast een goede raad: schaf je het boek 'Katten fokken' van Esther Verhoef aan. Hier vind je al veel informatie :)

Zelf heb ik geen ervaring met fokken, wel met sproeiende katers. Een ongecastreerde kater gaat vaak sproeien eens de hormonen door zijn lijf beginnen te gieren. Soms heb je geluk en doet je kater dit niet, maar ik ken weinig mensen die dit geluk hebben. Katers die sproeien worden bij veel fokkers in een buitenverblijf gehouden omdat de sproeisellucht nogal ruikt (zacht uitgedrukt). Het is dus onbegonnen werk om het beestje in huis te laten rondlopen. Tenzij je er constant achter wil lopen om de plasjes op te kuisen. Dit betekent niet dat de kater altijd alleen zit. Sommigen laten hem af en toe in huis met een katerbroekje aan. Anderen zetten er een castraat bij. Weer anderen proberen zoveel mogelijk met de kat bezig te zijn. Er zijn dus verschillende scenario's mogelijk. Afhankelijk van het karakter van de kat, de indeling van het huis,...

Bewerkt door Tinne, 04 april 2011 - 22:19.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#9 Geplaatst 04 april 2011 - 22:23

dit berichtje en deze vraag staat al bij "rassen - maine coon" is dus dubbel.

misschien kan iemand ze samenvoegen???

gr.

veerle