Spring naar inhoud

- - - - -

Colourpoint terecht duurder dan andere britten?

• Log in om te reageren
159 reacties op dit onderwerp
Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#121 Geplaatst 07 juni 2009 - 23:19

het blijft angstaanjagend stil op mijn vraag

nog maals Feroesti snap jij het appel en peren verhaal?

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#122 Geplaatst 07 juni 2009 - 23:22

Nahs zei:

het blijft angstaanjagend stil op mijn vraag

nog maals Feroesti snap jij het appel en peren verhaal?

Leg het anders gewoon zoiezo eventjes uit als je wilt want er zullen er wel meer zijn die hier meelezen en dit niet echt snappen..

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#123 Geplaatst 07 juni 2009 - 23:24

MissKitty zei:

Leg het anders gewoon zoiezo eventjes uit als je wilt want er zullen er wel meer zijn die hier meelezen en dit niet echt snappen..

neen ik wil eerst oprecht antwoord van Feroesti daarna wordt het uitgelegd!
of door mij of door henny

Bewerkt door Nahs, 07 juni 2009 - 23:28.

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#124 Geplaatst 08 juni 2009 - 00:09

pffffff.....klik weg.... :wall:
Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#125 Geplaatst 08 juni 2009 - 07:56

Ik had gisteren andere politieke interesses. :LOL:

Ik ben nogal rechtlijnig wat appelen en peren betrefd.
Mooie appels, zijn mooie appels en lelijke zijn lelijke.
Geen mooie appels = lelijke appels.
Voor mij is dat toch zeer duidelijk.

Hopelijk moeten we in de politiek ook weer niet een hele tijd wachten op verduidelijking... :x :x

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#126 Geplaatst 08 juni 2009 - 07:56

kiki zei:

pffffff.....klik weg.... :wall:

Zeer nuttige bijdrage aan een discussie Kiki. Zeer volwassen.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#127 Geplaatst 08 juni 2009 - 08:50

Appels zijn appels, peren zijn peren.
Appelen-perenmoes vind ik ook wel lekker. Maar zeer sporadisch en zonder suiker...

Voor de granny's betaal je wat meer, de stoofappels wat minder...De één houdt van zoet, de ander van zuur. Maar daarom is het prijsverschil niet anders...

In het appelseizoen zijn de prijzen lager, een overaanbod drukt de prijzen. Met als verschil dat er dan zelfs tot vernietiging overgegaan wordt en dat is wel zeeeeer spijtig. Daar ga ik niet mee akkoord. En je moet ze ook niet gratis weggeven want dat houdt geen appelkweker overeind...
vaste prijzen en minimumprijzen zijn dus belangerijk. Voor de rest maakt het me niet uit waar ik m'n appels koop. Als ze gezond, lekker en mooi zijn ben ik bereid daar iets meer voor te betalen.
Een nieuwe speciale appelsoort haalt op de veiling hoge cijfers, want de appelkweker heeft er tijd, research en durf ingestoken. En is zeer tevreden over zijn resultaat.
Toprestaurants zijn maar wat bereid om daar een stoofpotje mee te maken.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#128 Geplaatst 08 juni 2009 - 09:11

APPELS:

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

PEREN:

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding
Henny

Guest_quid_faciendum_*
Guest_quid_faciendum_*

#129 Geplaatst 08 juni 2009 - 09:14

Een late reactie op een erg interessante discussie...
Kijk, wij hebben hier momenteel een nestje van drie kittens (Britjes) - zie ook topic 'Muffin's kittens' op het forum. We hebben heel lang getwijfeld of er langhaartjes tussen zaten. Persoonlijk had ik het wel leuk gevonden hoor, zo'n pluizenbolletje ertussen. Dat vind ik gewoon heerlijk. Nu ja, het zijn alle drie korthaartjes gebleken. Stel je nu voor dat er toch één of meerdere langhaartjes tussen zaten, wat geeft mij dan eigenlijk het recht om meer te vragen aan de kittenkopers? Het is toch niet dat daardoor ineens de hele affaire duurder wordt voor mij? Dus: langhaar of korthaar, maakt niet uit.
Ik kan het ook eens zijn met andere fokkers, die stellen dat de aankoopprijs van een fokpoes nu niet bepaald moet doorgerekend worden in de kittenprijs. Dat zou ik zelf heel verregaand vinden.
Zelf heb ik (gewoon om voor mezelf te weten welke prijs nu eigenlijk fair is om aan kittenkopers te vragen voor een kitten) wél alle uitgaven bijgehouden van onze twee eerste nestjes. Kijk, met een verkoopprijs van 500 euro per kitten hadden we bij ons eerste nestje (met zes kittens) 900 euro over na aftrek van alle kosten (geld dat dan meteen weer geïnvesteerd is in spulletjes voor het tweede nestje) maar met ons tweede nestje (met drie kittens die de hele periode geflest moesten worden na keizersnee en sterilisatie van de mams) duiken we nu al serieus onder nul hoor. Het is een kwestie om alles in balans te houden en het financieel gezond te houden ('t is niet de bedoeling dat je veel verlies maakt, al zou ik een beetje verlies niet erg vinden, 't is tenslotte een hobby, en die kosten nu eenmaal geld)...
Ikzelf ben van mening dat het niet correct is om zich te verrijken aan de kittenverkoop (zoals vele 'fokkers' wel doen, onder andere door een aantal essentiële - en dure - zaken na te laten) en daarom vind ik redeneringen waarbij men naar anderen toe probeert te vergoelijken waarom men nu precies zoveel meer vraagt voor deze of gene kittens (omdat ze 'zeldzaam' zijn, omdat ze uit exclusieve lijnen komen, omdat ze showkwaliteit hebben...) dan ook degoutant. Zo vindt men altijd wel een reden om een bedrag te vragen dat totaal niet in verhouding is tot de kosten die men zelf gemaakt heeft. Fokken moet en zal een hobby blijven, vind ik, en niet iets waar men bijvoorbeeld even een reisje naar het buitenland mee gaat betalen (zelf gehoord van een zogenaamde fokker: hij liet zijn poezen bevruchten om een trip naar het buitenland te kunnen bekostigen; ik hoef er niet bij te zeggen dat deze poezen niet getest waren zeker...).

p.s.: @ Feroesti: Wat betreft je bovenstaande vergelijking (die eigenlijk niet volledig klopt: we gaan de prijs voor onze kittens toch niet lager zetten wanneer het 'hoogseizoen' is van de Britjes, laat staan onze kittens vernietigen, haha)...
Niemand heeft gezegd dat je de 'appels' (voor de niet-verstaanders: mooie bolle Britjes) zomaar moet weggeven hé; we zijn geen wilde weldoeners... Om nog even in je vergelijking te blijven, een eerlijke "fair-trade-prijs" is gewoon de bedoeling en niet de woekerprijzen die er soms heersen.

Bewerkt door quid_faciendum, 08 juni 2009 - 09:20.

Guest_quid_faciendum_*
Guest_quid_faciendum_*

#130 Geplaatst 08 juni 2009 - 09:18

p.s.: Persoonlijk vind ik dit soort discussies op een forum over katten veel interessanter dan bijvoorbeeld de vraag wat je vandaag gegeten hebt (hoewel dat natuurlijk ook leuk kan zijn hé).
Het is maar zo dat we iets kunnen bijleren, nee?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#131 Geplaatst 08 juni 2009 - 09:33

Dat is net wat ik probeer duidelijk te maken :

Wat is voor de één een appel en voor de ander een peer.

Als ik werk aan het oogkleur te verbeteren dan is dit weer helemaal anders.
Wat je ook probeert te verbeteren aan een ras is de fokker zijn keuze.

Een appel heeft voor mij prachtig blauwe ogen, een peer grijze ogen.
Een grote bolle brit is voor mij geen appel als hij geen prachtige blauwe ogen heeft.

Dan zijn dit voor mij de appeltjes :

Bijgevoegde thumbnails

• DSC00031.jpg
  • 26 aug 001.jpg

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#132 Geplaatst 08 juni 2009 - 09:37

Ik ga me niet uitspreken over jouw katten. Maar wel even over je uitspraak.

Appel heeft niet te maken met de oogkleur. Appel heeft enkel te maken met het ronde. Mooie appelwangetjes, niets dat te fel uitsteekt (buiten de snorhaartjes :LOL: ). Geen neuzen die er te fel uitsteken, geen flapperende oren etc, mooie ronde ogen. Dit alles juist krijgen is geen sinecure, maar wel een leuk doel.

Mooie oogkleur vind ik echter ook belangrijk, ze doen zoveel voor de uitstraling van de brit. :heart:

henny
henny
  • 1.601 berichten

#133 Geplaatst 08 juni 2009 - 09:38

Wat is voor de één een appel en voor de ander een peer.

Deze zin zegt voor mij dat je het echt niet begrijtp (niet wilt begrijpen?).
We hebben het over het type, de standaard van de Brits omschrijft een 'appel'.
Een oogkleur heeft daar niets mee te maken.
'Eerst het huis bouwen, dan schilderen'
Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#134 Geplaatst 08 juni 2009 - 09:46

Daar ben ik het absoluut niet mee eens !
Mijn ervaring is net dat op show de oogkleur wel belangerijk is.
Een keurmeester kiest een kat met prachtig blauwe ogen voor het bolle grote !
Dat is toch mijn ervaring op showvlak.
Een keurmeester heeft een wauw gevoel bij een prachtig blauwe of koper oogkleur.
Een bolle grote blauwe brit met licht koper oogkleur haalt het ook niet op show, hoe groot en hoe bol hij ook is.

Je kan net zo goed eerste de oogkleur verbeteren en dan de bouw. Dan ben je net zo goed eerst het huis aan het bouwen en dan aan het schilderen.
Het is maar voor wat je kiest...En kiezen zal je moeten doen, alles tegelijk is helaas niet zo evident.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#135 Geplaatst 08 juni 2009 - 09:52

feroesti zei:

Daar ben ik het absoluut niet mee eens !
Mijn ervaring is net dat op show de oogkleur wel belangerijk is.
Een keurmeester kiest een kat met prachtig blauwe ogen voor het bolle grote !
Dat is toch mijn ervaring op showvlak.
Een keurmeester heeft een wauw gevoel bij een prachtig blauwe of koper oogkleur.
Een bolle grote blauwe brit met licht koper oogkleur haalt het ook niet op show, hoe groot en hoe bol hij ook is.

Je kan net zo goed eerste de oogkleur verbeteren en dan de bouw. Dan ben je net zo goed eerst het huis aan het bouwen en dan aan het schilderen.
Het is maar voor wat je kiest...En kiezen zal je moeten doen, alles tegelijk is helaas niet zo evident.

als je eerst de oogkleur doet dan schilder je!!

en het gaat niet alleen om hoe GROOT een Brits maar om de balance in lengte en breedt ze moeten kort en breed zijn dus rond op alle vlakken.

en niet lang dun en lekker en peervorming