Spring naar inhoud


- - - - -

Colourpoint terecht duurder dan andere britten?


  • Log in om te reageren
159 reacties op dit onderwerp
henny
henny
  • 1.601 berichten
OFFLINE

#31 Geplaatst 03 juni 2009 - 19:12

Quote

Als hier een kitten geboren wordt met een navelbreukje, licht schuin gebitje of buikvlek ga ik daar de volle prijs niet voor vragen. Dat vind ik niet eerlijk voor de baasjes. Eerlijkheid duurt het langst en kittenbaasjes vinden het vooral interessant en eerlijk een mindere prijs te betalen voor een kitten met een "foutje". Als leek merk je het niet eens, maar als fokker ben je wel verplicht dit te melden. Met een fokverbod of castratieverplichting eraan vastgekoppeld en een vermelding in het koopcontract van de afwijking.

Navelbreuken en scheve gebitten zijn erfelijk (polygeen).
Maar een kitten met een buikvlek?
Het wil helemaal niet zeggen dat een buikvlek altijd blijft, deze kan als volwassen een 'schone' buik krijgen.
Opkleuring is ook gebonden aan een jaargetijde, oude vacht is vaak donkerder en als de vacht gewisseld is dan komt daar een lichtere vacht voor terug.
Een colour point is een gedeeltelijke albino, omgevingsfactoren zijn mede verantwoordelijk voor zijn uiterlijk, b.v. de temperatuur.
Henny

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*
OFFLINE

#32 Geplaatst 03 juni 2009 - 19:24

Spanishke zei:

Wel ik weet niet, maar ik krijg hier wel het idee dat er soms heel defensief gereageerd wordt en ik vind dit vrij jaloers overkomen, vooral met te zeggen "die van mij zijn mooier dan die van jou, na na na na na" Ik heb hier niet op een bepaald persoon gericht en ik vind dat sommige zelfs nog heel rustig en beleefd antwoorden terwijl andere dan weer onterecht te defensief reageren

Ga ik mee akkoord. Natuurlijk heeft de ene meer kennis van zaken dan de andere of misschien zijn ze zelfs aan elkaar gewaagd..daarvoor dienen deze topics voor om van elkaar te leren. Daarom dat ik ze ook graag volg maar ik vind het ook jammer dat er dan meningen gegeven worden die naast de kwestie gaan..iedereen hier is gek van poezen en dikwijls denken we 'eigen kind, schoon kind' en ik zou het dan toch ook niet echt appreciëren dat er gewoon ineens gezegd wordt dat mijn katten niet mooi zijn. Dat is een persoonlijke mening..die mag geuit worden. Iedereen mag dat als er dan ook maar beleefd op gereageerd wordt..
'k vind het zeer interessant om te lezen wat de specialisten ter zake te zeggen hebben zolang er maar met respect met elkaar wordt omgegaan en dat lijk ik af en toe wel wat te missen...

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#33 Geplaatst 03 juni 2009 - 19:25

Henny,
Op volwassen leeftijd is dat zo, ja volledig akkoord.
Ook saelpoints kleuren sneller in en kunnen een lichte schijn gaan vertonen ook op de buik.
Maar als een kitten wordt geboren met een buikvlek, neem ik het niet voor de fok. Het is iets wat doorgegeven kan worden en dat risico neem ik niet.
Zelf heb ik ook vroeger buikvlekken weggeschoren om te zien wat er terug groeide, het kwam steeds terug. Daar begin ik dus niet meer aan en laat ze liever als huiskatkwaliteit vertrekken. Ik zou het een fokker niet aanraden, zeker niet eentje met showbedoelingen.

henny
henny
  • 1.601 berichten
OFFLINE

#34 Geplaatst 03 juni 2009 - 19:50

feroesti zei:

Henny,
Op volwassen leeftijd is dat zo, ja volledig akkoord.
Ook saelpoints kleuren sneller in en kunnen een lichte schijn gaan vertonen ook op de buik.
Maar als een kitten wordt geboren met een buikvlek, neem ik het niet voor de fok. Het is iets wat doorgegeven kan worden en dat risico neem ik niet.
Zelf heb ik ook vroeger buikvlekken weggeschoren om te zien wat er terug groeide, het kwam steeds terug. Daar begin ik dus niet meer aan en laat ze liever als huiskatkwaliteit vertrekken. Ik zou het een fokker niet aanraden, zeker niet eentje met showbedoelingen.

Ja...als je deze wegscheert dan komt het zeker, of nog erger, terug, je creëert een koude plek.
Kale plekken bij points kleuren altijd wat donkerder op.
Een buikvlek bij de Brits Korthaar colourpoint is niet zo dramatisch hoor.
Een goede keurmeester zal bij een kat die fantastisch is van type en vacht er niet zoveel waarde aan hechten.
Trouwens een kitten wat altijd wijdbeens met zijn buik op de koude plavuizen licht zal eerder een buikvlek hebben dat het kitten dat opgerold slaapt in een pluche mandje.

Ik heb liever een goed getypeerde point met een buikvlek dan een minder getypeerde zonder.
Een Brit hoort type te hebben, alles moet rond zijn.
De 'oude' Brittengoeroe' Alan Adwards uit Engeland schreef altijd in zijn verslagen over de keuringen in het maandblad CATS van de GCCF: eerst het huis bouwen, dan schilderen.
Dit dan altijd naar aanleiding van een keurrapport als een kat onvoldoende type had.
Henny

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
    • Locatie: arnhem NL
  • 8 katten
OFFLINE

#35 Geplaatst 03 juni 2009 - 19:51

feroesti je hebt het over beperkingen in het fokken maar je werkt er zelf net zo hard aan mee door geen dekkingen te geven!

mensen moeten beseffen dat het samenwerken meer oplevert zowel op fokgebied als gezondheidstechnisch.

en hoge prijzen betalen omdat je eerste keuze hebt pfff sorry hoor dan steek je de kat maar in je diepste holletje waar het daglicht niet schijnt!
als ik ergens ga kijken en de kat staat me niet aan en ik vis achter het net helaas pindakaas. Maar ik weiger meer te betalen omdat ik dan nest keuze zou hebben.
Tegenwoordig wil iedereen eerste nestkeuze!
En daarbij willen fokkers al liefst 1 dag na geboorte alles verkocht hebben.
Ik heb vaak geen kittens beschikbaar, maar dit komt door een belachelijke interesselijst waar ik niet eens aan kan voldoen dan zou ik zoveel moeten fokken.

Ik heb altijd zelf eerste nestkeuze en de rest heeft maar het geduld op te brengen en van mijn part tot 9 wkn zint het niet gaat heen en kom nooit weer retour!

gelukkig beginnen bij steeds meer fokkers de ogen open te gaan

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#36 Geplaatst 03 juni 2009 - 20:20

henny zei:

Ja...als je deze wegscheert dan komt het zeker, of nog erger, terug, je creëert een koude plek.
Kale plekken bij points kleuren altijd wat donkerder op.
Een buikvlek bij de Brits Korthaar colourpoint is niet zo dramatisch hoor.
Een goede keurmeester zal bij een kat die fantastisch is van type en vacht er niet zoveel waarde aan hechten.
Trouwens een kitten wat altijd wijdbeens met zijn buik op de koude plavuizen licht zal eerder een buikvlek hebben dat het kitten dat opgerold slaapt in een pluche mandje.

Ik heb liever een goed getypeerde point met een buikvlek dan een minder getypeerde zonder.
Een Brit hoort type te hebben, alles moet rond zijn.
De 'oude' Brittengoeroe' Alan Adwards uit Engeland schreef altijd in zijn verslagen over de keuringen in het maandblad CATS van de GCCF: eerst het huis bouwen, dan schilderen.
Dit dan altijd naar aanleiding van een keurrapport als een kat onvoldoende type had.


Keer op keer (wij showen maandelijks) zie ik een kat met een buikvlek het niet halen op show. Keurmeesters maken er zelfs een hobby van om eerst de buik te bekijken en niet eens meer de rest.
Ons kitten katertje van 5 maanden werd op show zelfs afgekeurd vanwege een buikvlek. Zeer mooi getypeerd ,een saelpoint britannica'tje, superblauwe oogjes.
Zonde, kreeg ik van de keurmeester te horen.
Een perzen colorpoint fokker gaf me toen de raad het weg te scheren. En toen werd het nog erger.
Vandaar dat hier kittens met  buikvlekken niet meer als show-fokkwaliteit vertrekken, maar als huiskat.
Noem het opnieuw slechte ervaringen...

Guest_mightycats_*
Guest_mightycats_*
OFFLINE

#37 Geplaatst 03 juni 2009 - 20:21

Nahs zei:

feroesti je hebt het over beperkingen in het fokken maar je werkt er zelf net zo hard aan mee door geen dekkingen te geven!

mensen moeten beseffen dat het samenwerken meer oplevert zowel op fokgebied als gezondheidstechnisch.

en hoge prijzen betalen omdat je eerste keuze hebt pfff sorry hoor dan steek je de kat maar in je diepste holletje waar het daglicht niet schijnt!
als ik ergens ga kijken en de kat staat me niet aan en ik vis achter het net helaas pindakaas. Maar ik weiger meer te betalen omdat ik dan nest keuze zou hebben.
Tegenwoordig wil iedereen eerste nestkeuze!
En daarbij willen fokkers al liefst 1 dag na geboorte alles verkocht hebben.
Ik heb vaak geen kittens beschikbaar, maar dit komt door een belachelijke interesselijst waar ik niet eens aan kan voldoen dan zou ik zoveel moeten fokken.

Ik heb altijd zelf eerste nestkeuze en de rest heeft maar het geduld op te brengen en van mijn part tot 9 wkn zint het niet gaat heen en kom nooit weer retour!

gelukkig beginnen bij steeds meer fokkers de ogen open te gaan

dat bedoel ik nu, ik wil ook kwaliteit, maar het moet redeljk blijven,
vraag zelf geen zo'n belachelijke prijzen voor fokjes die evengoed bis krijgen, en die niet half zo duur geweest zijn in aankoop.
Mijn intresse gaat absoluut niet uit naar showen trouwens, mijn man is er fallikant tegen na meerdere negatieve ervaringen op het gebied van gezondheid van de katjes, we zijn te bang om met 'iets' naar huis te komen... Maar tis niet omdat je niet meer showt dat je niet weet wat de standaard is en wat kwaliteit is. Betalen doe dikwijls ook voor 'de naam ' van de cattery hoor net zoals merkkledij, maar daarvoor is de kwaliteit niet altijd beter...
Voor mij is de naam niet van belang wel hoe de katjes er gehuisvest zijn, hoe ze opgevoed worden, enz...

Bewerkt door mightycats, 03 juni 2009 - 20:24.


feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#38 Geplaatst 03 juni 2009 - 20:26

Nahs zei:

feroesti je hebt het over beperkingen in het fokken maar je werkt er zelf net zo hard aan mee door geen dekkingen te geven!

mensen moeten beseffen dat het samenwerken meer oplevert zowel op fokgebied als gezondheidstechnisch.

en hoge prijzen betalen omdat je eerste keuze hebt pfff sorry hoor dan steek je de kat maar in je diepste holletje waar het daglicht niet schijnt!
als ik ergens ga kijken en de kat staat me niet aan en ik vis achter het net helaas pindakaas. Maar ik weiger meer te betalen omdat ik dan nest keuze zou hebben.
Tegenwoordig wil iedereen eerste nestkeuze!
En daarbij willen fokkers al liefst 1 dag na geboorte alles verkocht hebben.
Ik heb vaak geen kittens beschikbaar, maar dit komt door een belachelijke interesselijst waar ik niet eens aan kan voldoen dan zou ik zoveel moeten fokken.

Ik heb altijd zelf eerste nestkeuze en de rest heeft maar het geduld op te brengen en van mijn part tot 9 wkn zint het niet gaat heen en kom nooit weer retour!

gelukkig beginnen bij steeds meer fokkers de ogen open te gaan


Ik geef geen dekkingen omdat ik dat absoluut niet zie zitten omwille van de gezondheidsrisico's voor mijn poezen en daarinboven ook geen tijd genoeg voor heb.
Ik werk hier thuis in de kinderopvang fulltime en de katten verzorgen, ook onze 3 hondjes soigneren, 2 kinderen opvoeden, ...
Ik denk niet dat dekkingen geven zo eenvoudig is als het lijkt en begin er daarom liever gewoon niet aan.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
    • Locatie: arnhem NL
  • 8 katten
OFFLINE

#39 Geplaatst 03 juni 2009 - 20:31

feroesti zei:

Keer op keer (wij showen maandelijks) zie ik een kat met een buikvlek het niet halen op show. Keurmeesters maken er zelfs een hobby van om eerst de buik te bekijken en niet eens meer de rest.
Ons kitten katertje van 5 maanden werd op show zelfs afgekeurd vanwege een buikvlek. Zeer mooi getypeerd ,een saelpoint britannica'tje, superblauwe oogjes.
Zonde, kreeg ik van de keurmeester te horen.
Een perzen colorpoint fokker gaf me toen de raad het weg te scheren. En toen werd het nog erger.
Vandaar dat hier kittens met buikvlekken niet meer als show-fokkwaliteit vertrekken, maar als huiskat.
Noem het opnieuw slechte ervaringen...

dit getuigd dus van onwetendheid bij de keurmeester misschien moet je als fokker dit eens aankaarten!

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
    • Locatie: arnhem NL
  • 8 katten
OFFLINE

#40 Geplaatst 03 juni 2009 - 20:34

feroesti zei:

Ik geef geen dekkingen omdat ik dat absoluut niet zie zitten omwille van de gezondheidsrisico's voor mijn poezen en daarinboven ook geen tijd genoeg voor heb.
Ik werk hier thuis in de kinderopvang fulltime en de katten verzorgen, ook onze 3 hondjes soigneren, 2 kinderen opvoeden, ...
Ik denk niet dat dekkingen geven zo eenvoudig is als het lijkt en begin er daarom liever gewoon niet aan.

tjsa toch werk je dan mee aan genenbeperking, maar ik snap best dat je niet zit te springen om dekkingen.
Zo ik ook niet maar beperkt zal ik mijn kater wel beschikbaar stellen.

Zo kan je tzt zelf ook weer iets retour nemen uit je kater!

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
    • Locatie: Stadskanaal
  • 17 katten
OFFLINE

#41 Geplaatst 03 juni 2009 - 20:37

Nahs zei:

maar karin in een ander topic zet ze dat ze liever sporadisch HCM test!
en zorgt dat ze fiv/felv test terwijl ze vrije katten koopt en geen uitdekkingen geeft!

maar ondertussen lees ik diverse verontrustende dingen

maar goed wie ben ik.

HCM is niet alleen bij de brit een probleem, bij meerdere rassen.
Maar mensen steken nog steeds hun kop in het zand

Ja pcs en pronken met andermans veren, want ja zeg nu zelf dat is het ook eigenlijk. De katten komen uit geteste ouders, want dat moet wel en dan pronken met andermans veren, want zelf testen we sporadisch

Klopt ook helemaal wat je zegt, het is niet alleen bij de brit een probleem, alleen we hadden het even over de brit.
Kijk alleen al bij mijn eigen ras, de Pers en de Exo, we weten dat het voorkomt bij het ras, alleen het is makkelijker om te zeggen dat het niet voorkomt, het geeft anders zoveel gedoe, en ja dat testen is zo duur :evil:
En op die manier komt er bij de pers en exo never nooit een dna test erdoor.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
    • Locatie: arnhem NL
  • 8 katten
OFFLINE

#42 Geplaatst 03 juni 2009 - 20:38

jubikelcats zei:

Ja pcs en pronken met andermans veren, want ja zeg nu zelf dat is het ook eigenlijk. De katten komen uit geteste ouders, want dat moet wel en dan pronken met andermans veren, want zelf testen we sporadisch

Klopt ook helemaal wat je zegt, het is niet alleen bij de brit een probleem, alleen we hadden het even over de brit.
Kijk alleen al bij mijn eigen ras, de Pers en de Exo, we weten dat het voorkomt bij het ras, alleen het is makkelijker om te zeggen dat het niet voorkomt, het geeft anders zoveel gedoe, en ja dat testen is zo duur :evil:
En op die manier komt er bij de pers en exo never nooit een dna test erdoor.

zonde toch wanneer leren mensen eens dat samenwerken meer oplevert

henny
henny
  • 1.601 berichten
OFFLINE

#43 Geplaatst 03 juni 2009 - 20:40

Nahs zei:

dit getuigd dus van onwetendheid bij de keurmeester misschien moet je als fokker dit eens aankaarten!

Tja....het staat in de standaard als fout maar een keurmeester die 'van wanten' weet zal dit niet zo zwaar aanrekenen.
Henny

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*
OFFLINE

#44 Geplaatst 03 juni 2009 - 20:41

Nahs zei:

zonde toch wanneer leren mensen eens dat samenwerken meer oplevert

Inderdaad..zeer zonde maar ik vrees dat er nog énorm veel werk is dan..de fokster van Echo vertikt het om te testen en blijft maar verkopen. Zieke kittens of niet..maakt niet uit..zolang het maar verkoopt en zo zijn er jammer genoeg zo velen...
Ik was al verknocht aan ons Echootje en wou haar daar niet achterlaten maar ik heb meermaals de raad gekregen: annuleer haar. Niet nemen maar ja, mijn schatje..

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#45 Geplaatst 03 juni 2009 - 20:44

Nahs zei:

tjsa toch werk je dan mee aan genenbeperking, maar ik snap best dat je niet zit te springen om dekkingen.
Zo ik ook niet maar beperkt zal ik mijn kater wel beschikbaar stellen.

Zo kan je tzt zelf ook weer iets retour nemen uit je kater!



Daarom heb ik ook twee katers die niet verwant zijn. Dan kan ik wisselen van bloedlijnen en eigen kittens aanhouden.