Spring naar inhoud

- - - - -

Colourpoint terecht duurder dan andere britten?

• Log in om te reageren
159 reacties op dit onderwerp
jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#46 Geplaatst 03 juni 2009 - 20:51

mightycats zei:

ik vraag me af hoeveel kittens of katten eigenlijk daadwerkelijk ook de deur uit gaan voor die hoge prijzen? Hoe goed je het ook voor hebt met je kittens als fokker, ieder kitten houden tot ze 6 maand of een jaar oud zijn zal omdat je er de juiste prijs niet voor krijgt? Dikwijls zie ik kittens die gemiddeld voor 1500 a 1800 en meer de deur uitgaan, zie je een half jaar later nog steed beschikbaar en dan ineensklaps mogen ze de deur uit als liefhebber maar aan de normale prijs, tsja zou je dan niet beter gewoon één lijn trekken?  
Het is jammer genoeg nog altijd zo van het moment je als fokker kenbaar maakt dat je wil gaan fokker met het kitten woesh daar gaat die prijs de lucht in, plus een hele hoop eisen, alsof de kat altijd van hun blijft, zelfs al betaal je je blauw, die mentaliteit is echt niet normaal en heb dat al gezegd. Fokkers 'zeggen' wel dat dat ze het allerbelangrijkste vinden dat het kittens een goede thuis heeft etc... waarom moet je dan stukken van mensen gaan vragen, als je gevoel zegt dat het goed zit ?

Je moet ze de kost geven voor sommige prijzen die fokkers vragen, en ze krijgen het er ook nog voor. Vaak doen fokkers ook de kat juist langer houden, wanneer ze voor fokkers bestemd zijn. dit heeft alles te maken ook met de gebitswissel. Bij perzen komt het toch wel voor dat de tandjes niet altijd op de juiste plaats komen na gebitswissel. Je wilt toch wanneer je er een goede prijs voor betaald een goed gebit ook hebben.

Daarbij het feit wat je aangeeft dat wanneer het voor een fokker is, dat de prijs omhoog gaat. Reken wel je komt bij die ene fokker ook voor de lijnen, het bekkie van het kitten spreekt je zo ie zo al aan, anders was je daar niet voor op af gegaan. Maar die fokker heeft ook zo zijn katten moeten aankopen, vaak ook in het buitenland, juist omdat die fokker ook wat exclusiefs wil. En laat daar nu juist ook dat enorme kostenplaatje aan vast zitten.
Een goede kennis van mij en collega fokker heeft een paar aankopen gedaan in Amerika, ze wilde die katten dolgraag hebben, echter het prijskaartje is wel even slikken, namelijk $ 3500
En dan komt wel de vraag, maar ik vraag er niet om, maar je koopt daar wel een kat, uit die lijn, omdat die in Amerika nu net te duur is. Mag er dan een hogere prijs aanzitten?
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

henny
henny
  • 1.601 berichten

#47 Geplaatst 03 juni 2009 - 20:56

henny zei:

Tja....het staat in de standaard als fout maar een keurmeester die 'van wanten' weet zal dit niet zo zwaar aanrekenen.

Even mezelf quoten, dit staat in de FIFe standaard
In de GCCF standaard staat:
Shading in a mature cat should not penalise an otherwise exhibit.
Over een buikvlek wordt niet gesproken, terwijl er bij de OAH clubs volgens de GCCF gekeurd wordt.

Ik ga nu een mail sturen naar een Belgische keurmeester die ik goed ken en vraag haar wat ze doet met de buikvlekken.
En....ik heb al een mail gestuurd naar een keurmeester die heel vaak keurt bij de Engelse Colourpointed British Shorthair Cat Club met de vraag hoe er daar mee omgegaan wordt.
Henny

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#48 Geplaatst 03 juni 2009 - 20:56

Nahs zei:

zonde toch wanneer leren mensen eens dat samenwerken meer oplevert

Ehhhh wanneer pasen en pinksteren op 1 dag valt
Ik denk dat dat gewoon doemdenken is. Zolang mensen smoesjes ophangen en mooi praten net als wat er bij poezenmannen is gebeurt ook, en ja als je eenmaal gaat kijken, je wordt zo verliefd, en zeg dan als liefhebber maar nee, zeker wanneer de fokker veels te mooie verhalen ophangt.
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#49 Geplaatst 03 juni 2009 - 21:00

feroesti zei:

Daarom heb ik ook twee katers die niet verwant zijn. Dan kan ik wisselen van bloedlijnen en eigen kittens aanhouden.

wat ik persoonlijk dan wel zonde vindt

is dat je dus langhaar met korthaar mengt

daarmee breng je dus het langhaar gen overal in!

Brits korthaar = een korthaar kat waarom probeer je dit niet zo te houden!
Het niet proberen eruit te fokken van het langhaar gen bij de brit is voor mij onbegrijpelijk!

Als je langharen wilt fokken prima maar hou dat deel gescheiden van je CP korthaar, zo zonde en als men hier geen aandacht aan besteed hebben we straks geen fatsoenlijke katers meer zonder langhaargen!

je fokt het een of het ander maar het blijven mengen met elkaar is voor mij echt niet te begrijpen, net als het zinloos verparen van effe katten zonder colorpoint met een CP kater, kijk als je het bewust doet om kwaliteit in je vachten te investeren of type ok maar dan is er een fokdoel.

Maar op het ogenblik is het weer fok maar raak overal wat maakt het uit.
puur commericieel

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#50 Geplaatst 03 juni 2009 - 21:00

jubikelcats zei:

Ehhhh wanneer pasen en pinksteren op 1 dag valt
Ik denk dat dat gewoon doemdenken is. Zolang mensen smoesjes ophangen en mooi praten net als wat er bij poezenmannen is gebeurt ook, en ja als je eenmaal gaat kijken, je wordt zo verliefd, en zeg dan als liefhebber maar nee, zeker wanneer de fokker veels te mooie verhalen ophangt.

Klopt volledig..ik wist nog van niks! Pas door de aankoop van onze Mellon begon ik te weten te komen wat er allemaal in orde zou moeten zijn qua testen enzo maar ja, toen was het al te laat zeg maar. Ik heb hier veel geleerd en ook van fokster van onze Mellon maar inderdaad, 'k had vroeger meer info moeten zoeken enzo maar ja, je staat daar niet bij stil hé.. :oops:
Maar soit, beetje off topic ondertussen.. :oops:

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#51 Geplaatst 03 juni 2009 - 21:06

poezemannen zei:

Klopt volledig..ik wist nog van niks! Pas door de aankoop van onze Mellon begon ik te weten te komen wat er allemaal in orde zou moeten zijn qua testen enzo maar ja, toen was het al te laat zeg maar. Ik heb hier veel geleerd en ook van fokster van onze Mellon maar inderdaad, 'k had vroeger meer info moeten zoeken enzo maar ja, je staat daar niet bij stil hé.. :oops:

een troost ik ben ook destijds bij mijn eerste kat de mist in gegaan.
Ik kreeg een mega lieve kater Merlijn helaas hij mocht maar 3 worden

Door die ervaring en de verhalen die ik te horen krijg wil ik het anders doen. Mensen helpen en voorlichten.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#52 Geplaatst 03 juni 2009 - 21:08

poezemannen zei:

Geheel onterecht is het natuurlijk niet :)
Maar juist omdat mensen de smoesjes ophangen, kunnen liefhebbers er makkelijker intrappen.
Hoeveel liefhebbers komen vooraf op fora om zich te informeren?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#53 Geplaatst 03 juni 2009 - 21:12

Het gaat er om dat je dat kitten echt wil en je er wil voor betalen. Je neemt hiermee een risico, want je hebt geen enkele garantie dat dat kitten ooit later voor de fok iets zal betekenen. Een kater dekt niet altijd en een poes kan zeer vervelende baarmoederontstekingen (of iets anders) ontwikkelen en nooit aan fokken toe komen. Er kan zoveel foutlopen want het zijn levende dieren.
Als het wel lukt en je op show goed scoort, bovendien mooie, gezonde kittens krijgt uit zo'n combinatie ben je fier op wat je gepresteerd hebt. En nog veel meer fier op de fokker waar je de aankoop gedaan hebt.
Als het foutloopt ben je somber en heb je dikke pech gehad en zal je de fokker niet dankbaar zijn.

Of je dan meer mag vragen voor je kitten ? Waarom niet, als een ander fokker dat zelfde risico wil nemen , waarom niet ? Ieder is vrij om te doen wat hij wil. Nieuwe bloedlijnen inbrengen van mooie showkwaliteit, vind ik heel belangerijk en ik heb er enkel positieve ervaringen mee. En als ik daarvoor risico's neem is dat mijn eigen keuze. Zolang de katten verzorgd worden en gelukkig zijn maakt het me niet uit wat anderen wel en niet doen. Ik zal niemand veroordelen en niemand opdringen hetzelfde te doen wat ik  'probeer' te doen.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#54 Geplaatst 03 juni 2009 - 21:28

feroesti zei:

Het gaat er om dat je dat kitten echt wil en je er wil voor betalen. Je neemt hiermee een risico, want je hebt geen enkele garantie dat dat kitten ooit later voor de fok iets zal betekenen. Een kater dekt niet altijd en een poes kan zeer vervelende baarmoederontstekingen (of iets anders) ontwikkelen en nooit aan fokken toe komen. Er kan zoveel foutlopen want het zijn levende dieren.
Als het wel lukt en je op show goed scoort, bovendien mooie, gezonde kittens krijgt uit zo'n combinatie ben je fier op wat je gepresteerd hebt. En nog veel meer fier op de fokker waar je de aankoop gedaan hebt.
Als het foutloopt ben je somber en heb je dikke pech gehad en zal je de fokker niet dankbaar zijn.

Of je dan meer mag vragen voor je kitten ? Waarom niet, als een ander fokker dat zelfde risico wil nemen , waarom niet ? Ieder is vrij om te doen wat hij wil. Nieuwe bloedlijnen inbrengen van mooie showkwaliteit, vind ik heel belangerijk en ik heb er enkel positieve ervaringen mee. En als ik daarvoor risico's neem is dat mijn eigen keuze. Zolang de katten verzorgd worden en gelukkig zijn maakt het me niet uit wat anderen wel en niet doen. Ik zal niemand veroordelen en niemand opdringen hetzelfde te doen wat ik 'probeer' te doen.

dus jij rekent de aankoop van je dure katten door in je kittenprijs!

tsja zo komen er mallotige bedragen in omloop

als jij een kat uit duitsland haalt en daar 1200 euro voor betaald is dat jou keuze waarom moet een kitten uit die poes dan veel meer kosten???

slechte zaak

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#55 Geplaatst 03 juni 2009 - 21:36

Nahs zei:

wat ik persoonlijk dan wel zonde vindt

is dat je dus langhaar met korthaar mengt

daarmee breng je dus het langhaar gen overal in!

Brits korthaar = een korthaar kat waarom probeer je dit niet zo te houden!
Het niet proberen eruit te fokken van het langhaar gen bij de brit is voor mij onbegrijpelijk!

Als je langharen wilt fokken prima maar hou dat deel gescheiden van je CP korthaar, zo zonde en als men hier geen aandacht aan besteed hebben we straks geen fatsoenlijke katers meer zonder langhaargen!

je fokt het een of het ander maar het blijven mengen met elkaar is voor mij echt niet te begrijpen, net als het zinloos verparen van effe katten zonder colorpoint met een CP kater, kijk als je het bewust doet om kwaliteit in je vachten te investeren of type ok maar dan is er een fokdoel.

Maar op het ogenblik is het weer fok maar raak overal wat maakt het uit.
puur commericieel

Wat wij aan effen kleuren hebben zijn pointdragers. De klassieke kleuren die we eruit halen, gaan weg als huiskatkwaliteit of gaan verder in de pointfok.
Wat betrefd  britannica, ... geen enkel van mijn halflangharen komt uit een perzenkruising. Natuurlijk zit wel pers of selkirk rex langhaar in hun achterlijnen, anders haal je er geen britannica's uit. Maar zelf komen ze uit britannica's, kortharen of brit/britannica.
Onze poes Noesy britannica sael tortie point hebben we zelf gefokt in 2004, uit twee kortharen en was zowat één van de eerste " erkende en met stamboom" britannica colorpoint hier in België. Mijn persoonlijke ervaring leert me dat een kruising met brit (langhaardragend) zeer mooie britannica's opleverd en zelfs ook zeer mooie kortharige britjes.
Ik zou niet weten waarom het langhaargen eruit zou moeten ?
De kortharen hebben mooie korte vachten en de britannica's geen te lange pluizige vachten op die manier. Het is nu toch ook weer niet de bedoeling dat je uit de britannica 's, volledige langharen gaat fokken op den duur ? Hun vacht mag absoluut niet te pluizig en te lang zijn. Het mogen geen perzen gaan worden. (al heb ik niets tegen perzen natuurlijk)

Dit zijn geen foute kruisingen, maar een pure verbetering van het ras.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#56 Geplaatst 03 juni 2009 - 21:48

nu zeg je dus dat je altijd kortharen nodig zult hebben voor je brits langharen!

Ik baal van het langhaar gen omdat het drama vachten geeft als je 2 langhaargendragers met elkaar kruist! de langharen hebben de vachtdikte van de britskorthaar en geeft veel ellende.
de kortharen zitten vaak te los in hun vacht en deze is vaak te lang.

een enkeling zit goed in zijn vachtje.

Wanneer je een pure korthaar kruist met een langhaar drager wordt het beter maar dan nog.

maar goed ik hou van korte geschoren aanvoelende vachten met textuur.

ik pleit dan ook voor verantwoord fokken betreffende het langhaar gen en dit niet te pas en te onpas te gebruiken binnen de britskorthaar fok.

Guest_mightycats_*
Guest_mightycats_*

#57 Geplaatst 03 juni 2009 - 22:19

jubikelcats zei:

Je moet ze de kost geven voor sommige prijzen die fokkers vragen, en ze krijgen het er ook nog voor. Vaak doen fokkers ook de kat juist langer houden, wanneer ze voor fokkers bestemd zijn. dit heeft alles te maken ook met de gebitswissel. Bij perzen komt het toch wel voor dat de tandjes niet altijd op de juiste plaats komen na gebitswissel. Je wilt toch wanneer je er een goede prijs voor betaald een goed gebit ook hebben.

Daarbij het feit wat je aangeeft dat wanneer het voor een fokker is, dat de prijs omhoog gaat. Reken wel je komt bij die ene fokker ook voor de lijnen, het bekkie van het kitten spreekt je zo ie zo al aan, anders was je daar niet voor op af gegaan. Maar die fokker heeft ook zo zijn katten moeten aankopen, vaak ook in het buitenland, juist omdat die fokker ook wat exclusiefs wil. En laat daar nu juist ook dat enorme kostenplaatje aan vast zitten.
Een goede kennis van mij en collega fokker heeft een paar aankopen gedaan in Amerika, ze wilde die katten dolgraag hebben, echter het prijskaartje is wel even slikken, namelijk $ 3500
En dan komt wel de vraag, maar ik vraag er niet om, maar je koopt daar wel een kat, uit die lijn, omdat die in Amerika nu net te duur is. Mag er dan een hogere prijs aanzitten?

ja akkoord, dat van die tandjes daar heb je ook gelijk in...
Maar hoeveel doen er dat?
maar ik weet precies wel zeker dat ik fokjes uit zo'n dure kat, met de beste wil en héél véél geduld nog niet aan de straatstenen ga kwijtraken aan dezelfde zotte prijzen... en waarom niet omdat ik 'die status' niet heb
Dat moeten jullie me niet wijsmaken, dat is nu waar het om draait in dat kattewereldje, op show goed genoeg meegemaakt vroeger onderling. Mijn fokster ziet een andere gekende fokster mij benaderen en zij toont intresse in een fokje van mij, met volgend commentaar als gevolg van mijn fokster... als die je fokje wil ist zoveel he. Terwijl mijn fokje bij ons ging blijven , maar daar gaat et ni om. Het gaat erover dat 'het wereldje ' toch wel verdomd goed afspreekt en eigen regeltjes heeft en maar al te graag zwijgt in alle talen als ze erop gewezen worden. Foeftjes uitvinden is hun goed recht om zotte prijzen te vragen...

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#58 Geplaatst 03 juni 2009 - 22:27

Wat zijn zotte prijzen ?

Een brit tussen 500 euro en 750 euro vind ik geen zotte prijs.
En een britannica tussen 650 en 1000 euro ook niet.

Wie echt "megabedragen" betaald, moet er warmpjes voorzitten en die kunnen er blijkbaar tegen. Of je ze dan zelf ook kwijtraakt aan zo'n prijs is maar de vraag...

Guschi
Guschi
  • 5.615 berichten

#59 Geplaatst 03 juni 2009 - 22:33

feroesti zei:

Wat zijn zotte prijzen ?

Een brit tussen 500 euro en 750 euro vind ik geen zotte prijs.
En een britannica tussen 650 en 1000 euro ook niet.

Wie echt "megabedragen" betaald, moet er warmpjes voorzitten en die kunnen er blijkbaar tegen. Of je ze dan zelf ook kwijtraakt aan zo'n prijs is maar de vraag...

Hoe raar het kan lopen, een aantal jaren geleden, probeerden men zijn "pluizen" zo snel mogelijk te verbergen, of van de hand te doen, nu moet je voor die "pluizen" extra betalen.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#60 Geplaatst 03 juni 2009 - 22:37

Guschi zei:

Hoe raar het kan lopen, een aantal jaren geleden, probeerden men zijn "pluizen" zo snel mogelijk te verbergen, of van de hand te doen, nu moet je voor die "pluizen" extra betalen.

Bij mij zijn de pluizen en de niet-pluizen een en dezelfde prijs. De helft van 1000 euro meerbepaald :LOL:

Komaan zeg, 1000 euro?! Dat zijn in mijn ogen echt overdreven prijzen :trance:

Zelf heb ik een britje (langhaar) 550 betaald (met mogelijkheid om met haar te fokken als ik dat wou, helaas is het anders uitgedraaid) en 2 langhaartjes voor 750 (omdat ze uit Duitsland kwamen, en daar zijn dat vrij normale prijzen) maar ik ga toch echt geen 750 euro voor mijn kittens vragen, vind ik echt hoge prijzen!