Spring naar inhoud


- - - - -

Colourpoint terecht duurder dan andere britten?


  • Log in om te reageren
159 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#61 Geplaatst 03 juni 2009 - 22:39

Ja, nu zijn die pluizen een ras geworden. Eindelijk...
En maar goed ook, ik vind ze schitterend, zowel op schoonheid als karakter. :love3: :love3:  Ze hebben een zeer terechte plaats verdient op de shows en er is hard voor gestreden.

Guschi
Guschi
  • 5.615 berichten
OFFLINE

#62 Geplaatst 03 juni 2009 - 22:43

feroesti zei:

Ja, nu zijn die pluizen een ras geworden. Eindelijk...
En maar goed ook, ik vind ze schitterend, zowel op schoonheid als karakter. :love3: :love3: Ze hebben een zeer terechte plaats verdient op de shows en er is hard voor gestreden.


Waarom het prijsverschil??

henny
henny
  • 1.601 berichten
OFFLINE

#63 Geplaatst 03 juni 2009 - 23:00

Quote

Onze poes Noesy britannica sael tortie point hebben we zelf gefokt in 2004, uit twee kortharen en was zowat één van de eerste " erkende en met stamboom" britannica colorpoint hier in België.

Wanneer heeft die erkenningshow plaatsgevonden in België??
Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#64 Geplaatst 04 juni 2009 - 00:04

Dat hoefde hier blijkbaar niet te gebeuren. Hier mogen de clubs en keurmeesters er blijkbaar zelf over beslissen. Toen ik in juli 2004 mijn stamboom aangevraagd heb bij het arv, werd hij goedgekeurd. Dan ben ik in Lebbeke voor het eerst gaan showen op 19-09-2004 in de babyklasse en kreeg ik een U1 van Harald Baumann, Noesy was helemaal alleen.
Op 12-06-2005 kreeg Noesy haar eerste cac en speciale prijs, door Peter Vestjens , toen al trouwens had ik al het gezelschap van meerdere britannica's (maar geen colorpoints) . Vanaf dan is het snel gegaan en zagen we steeds meer britannica's verschijnen (ook op shows van andere clubs). Noesy werd ook probleemloos gekeurd bij Belgicat en ook bij De Vrienden der Kat. Pas vorig jaar zagen we nog andere colorpoints op show en slechts zeer af en toe ééntje.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten
OFFLINE

#65 Geplaatst 04 juni 2009 - 05:52

feroesti zei:

Dat hoefde hier blijkbaar niet te gebeuren. Hier mogen de clubs en keurmeesters er blijkbaar zelf over beslissen. Toen ik in juli 2004 mijn stamboom aangevraagd heb bij het arv, werd hij goedgekeurd. Dan ben ik in Lebbeke voor het eerst gaan showen op 19-09-2004 in de babyklasse en kreeg ik een U1 van Harald Baumann, Noesy was helemaal alleen.
Op 12-06-2005 kreeg Noesy haar eerste cac en speciale prijs, door Peter Vestjens , toen al trouwens had ik al het gezelschap van meerdere britannica's (maar geen colorpoints) . Vanaf dan is het snel gegaan en zagen we steeds meer britannica's verschijnen (ook op shows van andere clubs). Noesy werd ook probleemloos gekeurd bij Belgicat en ook bij De Vrienden der Kat. Pas vorig jaar zagen we nog andere colorpoints op show en slechts zeer af en toe ééntje.

Ik vind dat eigenlijk wel raar dat het hier in België allemaal zo aan kan toe gaan... dat vind ik eigenlijk ook een interessant topic...

Meer later, ben nu mijn cursus aan het herhalen ;) Zo meteen examen.

henny
henny
  • 1.601 berichten
OFFLINE

#66 Geplaatst 04 juni 2009 - 09:01

feroesti zei:

Het gaat er om dat je dat kitten echt wil en je er wil voor betalen. Je neemt hiermee een risico, want je hebt geen enkele garantie dat dat kitten ooit later voor de fok iets zal betekenen. Een kater dekt niet altijd en een poes kan zeer vervelende baarmoederontstekingen (of iets anders) ontwikkelen en nooit aan fokken toe komen. Er kan zoveel foutlopen want het zijn levende dieren.
Als het wel lukt en je op show goed scoort, bovendien mooie, gezonde kittens krijgt uit zo'n combinatie ben je fier op wat je gepresteerd hebt. En nog veel meer fier op de fokker waar je de aankoop gedaan hebt.
Als het foutloopt ben je somber en heb je dikke pech gehad en zal je de fokker niet dankbaar zijn.

Of je dan meer mag vragen voor je kitten ? Waarom niet, als een ander fokker dat zelfde risico wil nemen , waarom niet ? Ieder is vrij om te doen wat hij wil. Nieuwe bloedlijnen inbrengen van mooie showkwaliteit, vind ik heel belangerijk en ik heb er enkel positieve ervaringen mee. En als ik daarvoor risico's neem is dat mijn eigen keuze. Zolang de katten verzorgd worden en gelukkig zijn maakt het me niet uit wat anderen wel en niet doen. Ik zal niemand veroordelen en niemand opdringen hetzelfde te doen wat ik 'probeer' te doen.

Maar....ik heb nog steeds geen argument gehoord waarom een colourpoint Brit meer moet kosten dan b.v. een mooie blauwe?
Henny

henny
henny
  • 1.601 berichten
OFFLINE

#67 Geplaatst 04 juni 2009 - 09:04

feroesti zei:

Ja, nu zijn die pluizen een ras geworden. Eindelijk...
En maar goed ook, ik vind ze schitterend, zowel op schoonheid als karakter. :love3: :love3: Ze hebben een zeer terechte plaats verdient op de shows en er is hard voor gestreden.

Gestreden? het was oorlog :evil:
Er is zelfs fysiek geweld gebruikt, toen waren de Belgen niet zo beleefd :zweep:
Henny

henny
henny
  • 1.601 berichten
OFFLINE

#68 Geplaatst 04 juni 2009 - 09:12

Smitten Kitten zei:

Ik vind dat eigenlijk wel raar dat het hier in België allemaal zo aan kan toe gaan... dat vind ik eigenlijk ook een interessant topic...

Meer later, ben nu mijn cursus aan het herhalen ;) Zo meteen examen.

Wil je dan een topic openen Hanne?
Ik vind het ook interessant om hierover te discuteren.

Succes met je examen :!:
Henny

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
    • Locatie: Stadskanaal
  • 17 katten
OFFLINE

#69 Geplaatst 04 juni 2009 - 10:24

Smitten Kitten zei:

Meer later, ben nu mijn cursus aan het herhalen ;) Zo meteen examen.

Succes met je examen Hanne
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
    • Locatie: arnhem NL
  • 8 katten
OFFLINE

#70 Geplaatst 04 juni 2009 - 15:32

langhaar korthaar hoeft geen verschil in prijs te zijn.


maar ja geldwolven verzinnen best een reden

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#71 Geplaatst 06 juni 2009 - 08:43

Weet je dan ook hoeveel britannica colorpoint hier bij ons geboren zijn in 5 jaar tijd ? Wel : welgesteld 6 verdeeld 3 nestjes. En niet elk kitten is daarmee ook nog fok-showkwaliteit om mee verder te kunnen gaan. Dus zo gemakkelijk zijn ze niet te fokken. Er kruipt jarenlang heel veel tijd in om te bekomen wat je wil. En als het dan eens lukt om een mooie britannica te fokken, moet je die dan zomaar wegschenken aan de eerste de beste fokker voor een prijsje ?
Wat een cattery daarvoor vraagt is hun volste recht. Ik zal me echt niet bezig houden met te oordelen over kwaliteit van anderen en de kostprijzen van anderen. Daar lig ik absoluut niet wakker van...
Waar ik absurde prijzen zie koop ik niet. Maar wat is absurd voor de één en voor een andere ?

En geldwolven ....Ik heb persoonlijk nog geen fokkers rijk zien worden aan hun cattery. Met alle kosten dat het met zich meebrengt lijkt me dat ook niet mogelijk.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
    • Locatie: arnhem NL
  • 8 katten
OFFLINE

#72 Geplaatst 06 juni 2009 - 08:53

feroesti zei:

Weet je dan ook hoeveel britannica colorpoint hier bij ons geboren zijn in 5 jaar tijd ? Wel : welgesteld 6 verdeeld 3 nestjes. En niet elk kitten is daarmee ook nog fok-showkwaliteit om mee verder te kunnen gaan. Dus zo gemakkelijk zijn ze niet te fokken. Er kruipt jarenlang heel veel tijd in om te bekomen wat je wil. En als het dan eens lukt om een mooie britannica te fokken, moet je die dan zomaar wegschenken aan de eerste de beste fokker voor een prijsje ?
Wat een cattery daarvoor vraagt is hun volste recht. Ik zal me echt niet bezig houden met te oordelen over kwaliteit van anderen en de kostprijzen van anderen. Daar lig ik absoluut niet wakker van...
Waar ik absurde prijzen zie koop ik niet. Maar wat is absurd voor de één en voor een andere ?

En geldwolven ....Ik heb persoonlijk nog geen fokkers rijk zien worden aan hun cattery. Met alle kosten dat het met zich meebrengt lijkt me dat ook niet mogelijk.

maar waarom moet een CP meer kosten dan een blauwe zeg eens op???

en waarom moet een pluis meer kosten dan een korthaar daar zit dezelfde energie in als bij een korthaar?
Want als je een langhaardragend dier gebruikt en een langhaar kater zit er echt geen centje meer energie in maar puur luck dat er wat geboren wordt

of in mijn geval pure pech met 5 langharen uit 2 korthaar ouders die beide het langhaar gen dragen. Die overigens nu niet meer actief zijn binnen mijn fok daar ik het langhaar als zwaar ongewenst ervaar. Bij mij gaan ze dan ook voor de normale prijs weg die ook de korthaartjes kosten en soms voor MINDER bij mij is het ongewenst.
Maar dat betekend niet dat ik niet van ze hou, ze krijgen dezelfde super opvoeding. Maar goed ik heb op dit moment geen kans meer voor de komende combinaties op langhaar! Daar ik een korthaar kater bezit zonder langhaargen! Dit wordt nu getest maar qua afstamming zou het onmogelijk moeten zijn. 2 van mijn poezen zijn korthaar , en een dochter van touti blijft hier en wordt ook getest op het langhaargen, daar bommel wel langhaar draagt, ( die is overigings gecastreerd mede doordat hij het langhaargen draagt).
Ik zal nooit een kater niet kiezen omdat hij het langhaargen draagt maar zal dan wel bewuster een kind kiezen en dat laten testen! Zodat ik weer verantwoorde keuzes kan maken. Om binnen mijn fok geen langharen te krijgen.

Ps dit betekend niet dat ik ze niet mooi vindt maar BKH = BKH en dat is waar mijn hartje ligt. En ik had best een van die zonen de fok in willen laten gaan want de vacht kwaliteit lag extreem hoog maar zelfs binnen het nest een wereld van verschil.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten
OFFLINE

#73 Geplaatst 06 juni 2009 - 12:42

Nahs zei:

maar waarom moet een CP meer kosten dan een blauwe zeg eens op???

en waarom moet een pluis meer kosten dan een korthaar daar zit dezelfde energie in als bij een korthaar?
Want als je een langhaardragend dier gebruikt en een langhaar kater zit er echt geen centje meer energie in maar puur luck dat er wat geboren wordt

of in mijn geval pure pech met 5 langharen uit 2 korthaar ouders die beide het langhaar gen dragen. Die overigens nu niet meer actief zijn binnen mijn fok daar ik het langhaar als zwaar ongewenst ervaar. Bij mij gaan ze dan ook voor de normale prijs weg die ook de korthaartjes kosten en soms voor MINDER bij mij is het ongewenst.
Maar dat betekend niet dat ik niet van ze hou, ze krijgen dezelfde super opvoeding. Maar goed ik heb op dit moment geen kans meer voor de komende combinaties op langhaar! Daar ik een korthaar kater bezit zonder langhaargen! Dit wordt nu getest maar qua afstamming zou het onmogelijk moeten zijn. 2 van mijn poezen zijn korthaar , en een dochter van touti blijft hier en wordt ook getest op het langhaargen, daar bommel wel langhaar draagt, ( die is overigings gecastreerd mede doordat hij het langhaargen draagt).
Ik zal nooit een kater niet kiezen omdat hij het langhaargen draagt maar zal dan wel bewuster een kind kiezen en dat laten testen! Zodat ik weer verantwoorde keuzes kan maken. Om binnen mijn fok geen langharen te krijgen.

Ps dit betekend niet dat ik ze niet mooi vindt maar BKH = BKH en dat is waar mijn hartje ligt. En ik had best een van die zonen de fok in willen laten gaan want de vacht kwaliteit lag extreem hoog maar zelfs binnen het nest een wereld van verschil.

Pure pech? Pure pech?! Dat is de jackpot winnen ja :LOL:

Het was een geweldig nest Nathalie, maar kan begrijpen dat jij als korthaarfokker minder blij was ;)

Ach ja, ze zijn beiden mooi en zijn beiden even lief, maar is nu net waar je als fokker voor kiest; langhaar of korthaar? Een duidelijk doel voor ogen hebben is fijn en met de genetische testen is het nu inderdaad mogelijk om de langhaardrager-katers niet meer te vermijden, maar om nadien in het nest met de testen die selectie te maken die voor jou als fokker interessant is. En als er toch nog eens zo'n ongewenste haarbal bij je opduikt, breng maar naar mij he :LOL:

En waarom meer betalen voor pluis als niet-pluis blijft een raadsel. Je investeert evenveel liefde tijd en geld in korthaar en langhaar.

Weet je wat ik van een andere fokker eens hoorde: "Dat is niet waar, je steekt toch meer tijd in de vachtverzorging, een pluis moet je laten wennen aan kammen en een badje". Dat is waar, maar... wel erg duur kraantjeswater en wel erg dure beauty-behandelingen als je daar zoveel extra voor mag rekenen in de kittenprijs. Absurditeit ten top...

Ik heb wel eens sarcastisch neergeschreven dat sommige catteries echt alles willen doorrekenen aan de kittenkopers. Tot het kopje koffie toe en een extra toeslag voor een suikertje of een wolkje melk. Dat was natuurlijk in het belachelijke trekken van een belachelijke situatie, want geef nu toe... hoe dwaas is het als je "omdat je het kitten moet laten wennen aan een badje" meer geld gaat vragen...

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*
OFFLINE

#74 Geplaatst 06 juni 2009 - 12:49

Nahs zei:

Bij mij gaan ze dan ook voor de normale prijs weg die ook de korthaartjes kosten en soms voor MINDER bij mij is het ongewenst.

Met die opmerking zou ik de vraag wel eens willen omdraaien :oops:
Wat zou dan maken dan een BLH minder kost dan een BKH bij jou?

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
    • Locatie: arnhem NL
  • 8 katten
OFFLINE

#75 Geplaatst 06 juni 2009 - 13:27

MissKitty zei:

Met die opmerking zou ik de vraag wel eens willen omdraaien :oops:
Wat zou dan maken dan een BLH minder kost dan een BKH bij jou?

omdat het een ongewenst bijproduct is om het even oneerbiedig te zeggen als je in termen van productie praat in de zakelijke wereld.

pluis = geen bkh


eigenlijk moet ik er mee voor vragen daar ik ze veel kam en ook leer badderen!
En ik de nieuwe eigenaren voorlicht hoe ze de vacht moeten verzorgen en de producten op een presenteerblaadje aanreik!

Bewerkt door Nahs, 06 juni 2009 - 13:29.