Spring naar inhoud

- - - - -

Colourpoint terecht duurder dan andere britten?

• Log in om te reageren
159 reacties op dit onderwerp
Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#91 Geplaatst 06 juni 2009 - 15:57

Vosse zei:

Oh, er is veel absurd in de economie hoor.

Maakt het net zo leuk om te studeren :x

Geweldig vind ik de cursus consumentengedrag. Leer je exact hoe bijvoorbeeld supermarkten je willen beïnvloeden. Loop je door de supermarkt, denk je "goh, dat is die truc, en dat daar is een andere truc, enz...". als je dan je karretje op de band zet, realiseer je je plots dat je wel overal voor bent gevallen :ha

:ha :ha :ha Heb zo ook ooit in de les economie zo'n paar trucjes meegekregen..maar ik let er niet op hoor..want blijkbaar val je er toch voor! :d

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#92 Geplaatst 06 juni 2009 - 16:17

Smitten Kitten zei:

Ik vind zeldzaamheid ook niet echt een reden om meer geld te gaan vragen. Echt zeldzaam zijn de langhaartjes ook niet.

Ik vind het enkel een slechte tendens. Mensen die denken snel geld te kunnen verdienen kiezen dan maar voor de langharen "want die zijn zeldzaam en daar kunnen ze meer voor vragen". Zo'n mentaliteit komt een ras niet ten goede...

Ik bedoel hier niet mee dat Feroesti zo is he, maar ik zie gewoon BLH catteries als paddestoelen uit de grond schieten aangezien het ras nu sinds kort populairder wordt en soms als je vraagt waarom ze BLH fokken is het antwoord "omdat ze zo zeldzaam zijn, iedereen heeft al BKH". Goed argument... ahum...

Ik ben verliefd geworden op onze eerste BLH. Wist niets af van de britten, wou gewoon een langharige blauwe. Tja... en dan leer je het ras kennen (BKH en BLH) en je wordt gewoon helemaal verliefd. Dat mooie ronde dat ik bij sommige korthaarfokkers zie, daar ben ik zo jaloers op (op een goede manier :LOL: ) dat wil ik ook terug zien in de BLH, want hoe mooi ik de kortharen ook ben gaan vinden, ik vind dat pluizige van de langharen heerlijk. Kan je lekker je neus in laten zinken, heerlijk...

Ik zou ook kunnen zeggen "ik ga met twee prijzen werken". Want in mijn nestjes zullen er BKH en BLH geboren kunnen worden voorlopig en waarschijnlijk zal de vachtkwaliteit van de BKH die uit de verpaaringen BLH X BKH komt niet fantastisch zijn. (Ben wel van plan om ervoor te zorgen dat die BKHtjes ook eens op show uitgebracht worden, gewoon omdat ik benieuwd ben wat een keurmeester erover te zeggen heeft)

Dus in principe kan ik ook zeggen "bkh goedkoper, want voor mij louter bijproduct, mijn doel is langhaartjes"

Echter mijn prijs is niet exuberant hoog en ik maak echt geen winst en de kittens krijgen dezelfde zorg. Dus ik ga echt niet met twee verschillende prijzen werken.

En goed, elke fokker kiest zelf hoe die zijn prijzen vastlegt, maar ik mag toch wel vinden dat dat onterecht is?

Tuurlijk mag je dat onterecht vinden hoor, dat is maar logisch ook. Ik vond alleen dat er een beetje overdreven vijandig gedaan werd tov Feroesti wat dat betreft. Mijn eigen mening omtrent het prijsverschil is dat ik graag zou zien dat er met vaste prijzen gewerkt wordt. Maar zolang dat niet zo is kan ik best begrijpen dat een fokker voor zeldzamere dingen iets meer vraagt. Maar dan vooral omdat die zeldzamere specialiteit niet vanzelf in zijn cattery terecht is gekomen, maar omdat hij hier vaak ook zelf meer heeft moeten betalen voor de fokdieren. Het is en blijft inderdaad een hobby, maar ik vind dan niet dat iemand die kiest voor een zeldzamere specialiteit er dan maar een stuk meer op moet inschieten dan iemand die kiest voor een vaak voorkomende specialiteit. Het mag toch ook niet de bedoeling zijn dat zeldzamere specialiteiten er enkel nog zijn voor zij die daar rijk genoeg voor zijn en dat fokkers moeten gaan zeggen van die specialiteit daar ga ik niet voor gaan want dat kan ik financieel niet aan. Dat is een beetje mijn punt..

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#93 Geplaatst 06 juni 2009 - 16:42

Maar blijft dat point niet persé zeldzaam is hoor. Heb hier zelf één dametje dat pointdrager is. Heb ik niet achter gezocht, heb ik niet meer voor betaald en het zou redelijk eenvoudig zijn om daar pointjes uit te krijgen (ware het niet dat we niet met haar fokken) als ik een pointkater of pointdrager op zou zetten.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#94 Geplaatst 06 juni 2009 - 16:45

MissKitty zei:

Tuurlijk mag je dat onterecht vinden hoor, dat is maar logisch ook. Ik vond alleen dat er een beetje overdreven vijandig gedaan werd tov Feroesti wat dat betreft. Mijn eigen mening omtrent het prijsverschil is dat ik graag zou zien dat er met vaste prijzen gewerkt wordt. Maar zolang dat niet zo is kan ik best begrijpen dat een fokker voor zeldzamere dingen iets meer vraagt. Maar dan vooral omdat die zeldzamere specialiteit niet vanzelf in zijn cattery terecht is gekomen, maar omdat hij hier vaak ook zelf meer heeft moeten betalen voor de fokdieren. Het is en blijft inderdaad een hobby, maar ik vind dan niet dat iemand die kiest voor een zeldzamere specialiteit er dan maar een stuk meer op moet inschieten dan iemand die kiest voor een vaak voorkomende specialiteit. Het mag toch ook niet de bedoeling zijn dat zeldzamere specialiteiten er enkel nog zijn voor zij die daar rijk genoeg voor zijn en dat fokkers moeten gaan zeggen van die specialiteit daar ga ik niet voor gaan want dat kan ik financieel niet aan. Dat is een beetje mijn punt..

Iets speciaals hoeft niet meer geld te kosten, in dit geval dus de Brit.
Heel veel Britten dragen de langhaar factor, de colour point factor en met een beetje kennis van de genetica is het de mogelijkheden benutten die er zijn. Tegenwoordig zijn er ook nog eens DNA testen die kunnen helpen.

Ik heb ook geen extra kosten gemaakt om mij cp's te onwikkelen, gewoon gebruikt gemaakt katten die mogelijk die factor hadden, dit na een gesprekje op de show en stambomen vergelijken.
Geen internet, geen DNA's, gewoon testkruisen en met een beetje geluk en hulp van een 'collega' die haar poes beschikbaar stelde.
Toen mijn Joery volwassen was heb ik enkele dekkingen gegeven voor een normaal dekgeld ondanks dat hij 'beroemd' was.
Maar met één colour point ben je er niet, ik ben gaan uitkruisen met mijn eigen katten, een poesje aangekocht die de factor kon dragen enz.
Ik heb ook kruisingen gedaan om de oogkleur te verbeteren door shaded silver in te kruisen omdat deze groene ogen hebben en dit 'omslaat' naar betere blauwe ogen bij de point.
Maar....ik kreeg ook 'vlees noch vis' kittens, met vreselijke opgekleurde lijven, tabbies die nergens op sloegen onz. Die heb ik altijd voor veel minder dan het gangbare bedrag verkocht.
Langhaartjes heb ik niet veel gehad (in 1995 de laatste) en ik heb deze altijd tegen vaccinatie kosten geplaatst, niets kostprijs :o
Ik heb ook jong volwassen katers weggeven, ik had ze even nodig om een bepaalde combinatie te doen.
Ik heb altijd de normale kittenprijs aangehouden ondanks dat met dat door andere cp fokkers verweten werd.
Ook kreeg/krijg ik wel eens kittenkopers aan de telefoon die nadat ze mijn prijs hoorde vroegen, is er iets mis mee dan want het is zo goedkoop? Het is toch een nieuwe variëteit?
Nou...voor mij dus niet :d
Henny

henny
henny
  • 1.601 berichten

#95 Geplaatst 06 juni 2009 - 16:46

Smitten Kitten zei:

Maar blijft dat point niet persé zeldzaam is hoor. Heb hier zelf één dametje dat pointdrager is. Heb ik niet achter gezocht, heb ik niet meer voor betaald en het zou redelijk eenvoudig zijn om daar pointjes uit te krijgen (ware het niet dat we niet met haar fokken) als ik een pointkater of pointdrager op zou zetten.

Dat heb ik dus net geschreven :LOL:
Henny

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#96 Geplaatst 06 juni 2009 - 17:39

Ja geen idee natuurlijk of het in dit geval al dan niet terecht is, ken niks van de brit. Ik was vooral een algemene stelling aan het maken eventjes :)
Maar je geeft wat die britjes betreft dan, wel zelf aan dat blijkbaar de meeste cp-fokkers meer vragen voor een colorpointje. Zolang die trend er is vind ik het niet raar dat andere fokkers daar in mee gaan. Feroesti bvb lijkt wel elke keer voor de ook duurdere cp fokpoezen te gaan (voor zover ik kan opmaken uit wat zij hier gezegd heeft), dus dan snap ik wel dat ze voor die cp'tjes zelfs ook weer wat meer vraagt net zoals zij betaald heeft. Mja het is moeilijk om een reactie te geven die ergens op slaat wanneer het om iets gaat waar ik niks van ken natuurlijk wel. Zoiezo als jullie stellen dat die cp's eigenlijk helemaal niet meer zeldzaam zijn dan zal het ook wel niet lang meer gaan duren dat ze meer kosten denk ik. Makkelijkste zou wederom zijn dat niemand extra vraagt voor een bepaalde variëteit. En voor de rest mja, ik ben gewoon een beetje van mening iedereen doet maar zijn eigen ding, zolang een fokker zijn katten heel goed verzorgd en geen euro te weinig uitgeeft aan tests, verzorging enz zal het voor mij nooit iemand zijn die om het geld fokt.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#97 Geplaatst 06 juni 2009 - 17:52

als ik een nieuwe fokpoes koop en die kost mij 1000 euro
dan is dat mijn keuze.

Die keuze zal niet in de kittenprijs terug te vinden zijn omdat ik zo graag die poes wilde hebben!

idem geld dit voor een dekkater die ik koop!

alle katten hebben 4 poten en een staart het enigste verschil is de kleur en mogelijk het type van de brit.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#98 Geplaatst 06 juni 2009 - 19:17

Jahnee maar dat is dan ook niet wat ik bedoelde. Ik zou ook niet gaan beginnen met kittens uit nestje x zijn duurder dan kittens uit nestje y want moederpoes van nestje x was veel duurder ondanks dat er zat poezen aan veel redelijkere prijzen waren.
Maar als jij nu bvb ooit zou kiezen om nog een ander ras te fokken (ff puur hypothetisch), en bij dat ras zijn de gangbare prijzen een stuk hoger voor zowel fokpoezen/dekkaters als liefhebberkittens, ga jij dan evegoed jouw brittenprijs behouden voor de kittens die je hebt van dat ras? Weet niet of dat vol te houden is financieel dan hoor..

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#99 Geplaatst 06 juni 2009 - 23:57

MissKitty zei:

Jahnee maar dat is dan ook niet wat ik bedoelde. Ik zou ook niet gaan beginnen met kittens uit nestje x zijn duurder dan kittens uit nestje y want moederpoes van nestje x was veel duurder ondanks dat er zat poezen aan veel redelijkere prijzen waren.
Maar als jij nu bvb ooit zou kiezen om nog een ander ras te fokken (ff puur hypothetisch), en bij dat ras zijn de gangbare prijzen een stuk hoger voor zowel fokpoezen/dekkaters als liefhebberkittens, ga jij dan evegoed jouw brittenprijs behouden voor de kittens die je hebt van dat ras? Weet niet of dat vol te houden is financieel dan hoor..

ik denk dat men zich eens moet afvragen waarom je bij een brit rond de 250 euro betaald voor een dekking en bij een maincoon 650 euro voor een dekking!

wat is daar het mallotige verschil in?
Ik zie het niet.
Ik probeer bij mijn ras aan de ondergrens te zitten en dan zelfs krijg ik vragen waarom ik zo goedkoop ben omdat men bij iemand anders 600 euro moet betalen zonder chip.

Rasgebonden zal je je aan die prijzen houden omdat je je anders op oorlogspad gaat bevinden.

Maar binnen een ras vindt ikdat alle kleuren gelijk geprijsd horen te zijn en ook daarin meegenomen de pluisjes

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#100 Geplaatst 07 juni 2009 - 10:43

Als ze niet zeldzaam zijn, hoe komt het dan dat ik nog geen enkele colorpoint britannica concurrent voor Etou tegen gekomen ben op show ?
Etou is al 2 jaar geheel alleen op show en showt maandelijks. De enige concurrent die we zagen was een zus van hem, in de poezenklasse....

Het maximum aantal colorpointbritten dat we trouwens ooit zagen op een Belgische show, de afgelopen 8 jaar, is 7.
Waarvan N.B. wij er 4 meehadden....niet zeldzaam ??

Ik val voor showkwaliteit. Het showen is ook een hobby die ik enorm waardeer. Net als vele andere fokkers. Keurraporten vind ik wel belangerijk. Want eigen kind schoon kind is meestal aan de orde. Dan hoor ik liever te tekorten eens van één of meerdere keurmeesters. En dan kan ik het bij de kittens 'proberen' te verbeteren door de juiste combinaties.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#101 Geplaatst 07 juni 2009 - 11:32

Maar Feroesti, geeft de show dan een goede graadmeter met wat er zoal te vinden is? of geeft dat de zeldzaamheid aan?
Hoeveel fokkers showen er niet?
Er zijn per weekend zoveel shows door heel europa heen, ze hoeven toch niet te showen daar waar jij showt
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

henny
henny
  • 1.601 berichten

#102 Geplaatst 07 juni 2009 - 11:42

feroesti zei:

Als ze niet zeldzaam zijn, hoe komt het dan dat ik nog geen enkele colorpoint britannica concurrent voor Etou tegen gekomen ben op show ?
Etou is al 2 jaar geheel alleen op show en showt maandelijks. De enige concurrent die we zagen was een zus van hem, in de poezenklasse....

Het maximum aantal colorpointbritten dat we trouwens ooit zagen op een Belgische show, de afgelopen 8 jaar, is 7.
Waarvan N.B. wij er 4 meehadden....niet zeldzaam ??

Ik val voor showkwaliteit. Het showen is ook een hobby die ik enorm waardeer. Net als vele andere fokkers. Keurraporten vind ik wel belangerijk. Want eigen kind schoon kind is meestal aan de orde. Dan hoor ik liever te tekorten eens van één of meerdere keurmeesters. En dan kan ik het bij de kittens 'proberen' te verbeteren door de juiste combinaties.

Fokken is meer dan showen, ga eens 'googelen' op Brits Langhaar, Lowlander, Highlander. Alleen in Belië wordt de benaming Britannica.
Ik ben soms met één kat de enige op show maar ook wel eens geshowd dat er 23 waren.
Brits LangHaar - WEBLH

Bewerkt door henny, 07 juni 2009 - 11:44.

Henny

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#103 Geplaatst 07 juni 2009 - 11:52

jubikelcats zei:

Maar Feroesti, geeft de show dan een goede graadmeter met wat er zoal te vinden is? of geeft dat de zeldzaamheid aan?
Hoeveel fokkers showen er niet?
Er zijn per weekend zoveel shows door heel europa heen, ze hoeven toch niet te showen daar waar jij showt

Ik ben geen fervente shower, maar de keren dat ik ben gaan showen stond ik er heel vaak alleen met mijn BLHtjes. Als ik eens ga showen dan ga ik omdat vrienden het gevraagd hebben en zo heb ik nog een fijne dag en dat ik dan de punten in de schoot geworpen kreeg omdat er toch geen andere BLHtjes waren dat was mooi meegenomen (maar ook een reden waarom ik niet te veel waarde hecht aan die titels)

Maar is de blauwe BLH daarom een zeldzaamheid???

In België hangen de fokkers van de BLH ook niet zo samen, misschien heeft dat er ook een beetje mee te maken waarom je niet vaak veel BLHtjes samen op show ziet? In Nederland is de BLH dan nog maar voorlopig erkend, maar af en toe spreken we met meerdere fokkers af om naar 1 dezelfde show te gaan en dan zijn er toch altijd redelijk veel BLH-exemplaren te zien. Dat vind ik ook veel fijner, zo is er wat vergelijkingsmateriaal, kom je kennissen en vrienden tegen en is het niet gewoon een saaie boel (wachten, wachten, wachten) maar is het meestal ook erg gezellig en leerrijk.

In november is er een show in Waalre van Limbracat met als special BLH en Eigen fokje. Wij gaan er normaal gezien ook zijn. Hopelijk met de nieuwe eigenaars van onze kittens.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#104 Geplaatst 07 juni 2009 - 11:58

En inderdaad op dat linkje dat Henny aanhaalt kan je zien dat er echt wel cp BLHtjes zijn. Er zijn er trouwens een stuk meer bij andere catteries die er niet op staan, want niet iedereen schrijft zich in bij WEBLH, die kan je gemakkelijk vinden via google.

Wij zijn ook lid van WEBLH (ik schrijf de column in het blad) dus onze poezen en onze kittens komen over een tijdje ook op de website staan. Moet alleen eens werk maken van alle documenten inscannen enz.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#105 Geplaatst 07 juni 2009 - 12:17

Nog een ander leuk iets
Sander was eerst Cream silver Exotic ( hij blijkt red silver exotic te zijn) hij heeft nooit concurentie gehad.
Rumpleteezer is een Tortie silver tabby pers, zij heeft ook nooit concurentie gehad.
Zijn deze kleuren dan zo zeldzaam?
Nee niet echt
Zo ie zo op shows zie je weinig Exotics, zijn deze zo zeldzaam................... YES heb reden om meer te vragen voor mijn exotic kittens want ze zijn zeldzaam
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!