Spring naar inhoud

- - - - -

Banken/stoelen krabben....Af te leren????

• Log in om te reageren
50 reacties op dit onderwerp
Mvdwanimal
Mvdwanimal
  • 866 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 27 april 2011 - 22:21

Mijn vriend en ik willen misschien een kitten aanschaffen.
Mijn vriend twijfelt nog, omdat hij bang is dat de kitten aan onze meubels gaat krabben. Ik heb al gelezen over Valeriaandruppels die je over de krabpaal kunt besprenkelen, waardoor katten meer zouden zijn aangetrokken door een krabpaal. Zijn deze ook op een krabplank te gebruiken?
Hoe is jullie ervaring? Is het echt helemaal af te leren? Hebben jullie nog meer tips?

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 27 april 2011 - 22:28

hier krabben ze niet specifiek aan de zetel, maar gewoon al door erop en af te springen, komen er sowieso krassen in (heb een lederen zetel)... als je inboedel zo belangrijk is, zou ik misschien toch afstappen van het idee om een kat in huis te halen. een krabpaal is sowieso een must, en de meesten gebruiken die gretig, maar helemaal krasvrij? denk niet dat het zo zal blijven!
Geplaatste afbeelding

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 27 april 2011 - 22:29

Hm......... laat ons zeggen dat je het kunt proberen, door voldoende afleiding te voorzien, zoals krabpalen, speeltjes.
Maar een kat is en blijft een kat...........

Als je dit er niet graag bijneemt, dan neem je beter een ander huisdier....

't Beste met jullie beslissing!!

Bewerkt door Lut, 27 april 2011 - 22:30.

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 27 april 2011 - 22:29

wij hebben hier nooit last van gehad. voldoende alternatieven voorzien!

Geplaatste afbeelding

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 27 april 2011 - 22:41

Adam springt op en af de zetels; ik heb hem dat nooit verboden.
Hij kan niet buiten dus ga ik hem binnen niet nog eens vanalles verbieden.
Maar dat geeft wel krassen (in mijn effen stoffen zetel zie ik dat; in de geruite niet)

En hij krabt ook wel aan de zetel.
Hij kijkt dan vaak brutaal :x ; hij weet best dat het niet mag :evil:

Ik berisp hem dan, en dan stopt hij wel (als ik tenminste rechtsta en aanstalten maak om naar hem toe te komen, anders doet hij nog lekker even voort :evil: ).

Maar ja, wat doe je ertegen?

De zetel is dus ondertussen wel wat gehavend (niet aan flarden, hé, maar wel wat rafels aan de hoek waar hij dan krabt)
Maar verder doet hij niks kapot, is hij heel braaf. Dus daar kan ik dan wel mee leven ;)

Dus, als het een krabbertje is... dan kan je dat heel moeilijk afleren denk ik.

Bewerkt door Alicia, 27 april 2011 - 22:42.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 27 april 2011 - 22:42

Hier krabben ze niet aan de zetel of aan de stoelen, enkel aan de krabpalen :) . Maar... als ze hier aan het rondcrossen zijn, dan wordt de zetel toch ook beschadigd hoor :oops: .

Geplaatste afbeelding

Mvdwanimal
Mvdwanimal
  • 866 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 27 april 2011 - 22:59

Nou, we hebben ook nog een grote hond, dus ik wil nu niet meteen zeggen dat onze inboedel ons heilig is, maar soms zie je echt van die gehavende banken en stoelen door de kat. We hebben helaas pas onze kater moeten laten inslapen en het kattengevoel mis ik heel erg. Hij krabte nooit aan de bank, maar niet iedere kat is natuurlijk hetzelfde.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 27 april 2011 - 23:07

Je kan ook cat off spuiten op je zetel, dat maakt helemaal geen vlekken. Leer hem van op zijn krabpaal te krabben.
Hier hebben wij een stoffe zetel daar zie je niet zo snel krabben in, en is er al eens een los draadje dan knip ik dat af.
Het is vooral door rond te crossen achter mekaar hier dat ze draadjes trekken in de zetel.
Maar er echt aan krabben doen ze niet.

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 28 april 2011 - 06:39

Hier durven ze ook wel eens aan de zetel krabben  het is stof en soms is er een   draadje maar dat knip ik er af . :)
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 28 april 2011 - 08:43

Wat ik deed als ons Flora aan de zetel krabde, dan pakte ik haar op en zetten haar aan haar krabpaal, na dit enkele keren te doen, krabt ze niet meer in de zetel...

Wat ze wel nog doet is soms melken, in de zetel als ze aan het genieten is (geeft ook wel krassen) maar ja dat vind ik niet zo erg

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#11 Geplaatst 28 april 2011 - 09:18

mijn katten krabben niet aan de zetels maar soms als ze wat hevig zijn dan maken ze er wel haken in... Niet erg vind ik... Ik haal mijn zetels bij seats en sofas en zijn vrij goedkoop. Dus om de 4jaar koop ik gewoon nieuwe!!! heb er nu pas besteld en deze zijn enkel onderaan kapot. Door speeltjes te willen pakken die onder de zetel zijn geraakt, hangen ze wel eens aan de onderkant.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 28 april 2011 - 13:32

Als je voldoende andere krabmogelijkheden voorziet, dan gaan ze minder gemakkelijk aan je meubels krabben. Hier krabte Daisy ook aan de kasten, ik heb dan een krabpaal bijgekocht, deze voor de kast geplaatst en mettertijd een beetje opgeschoven zodat het minder hinderlijk is voor onze doorgang, maar ze krabt nu aan de krabpalen en niet meer aan de kasten. Je moet er uiteraard als het een kittentje is wel wat tijd en energie insteken om hem te leren gebruik maken van de krabpalen i.p.v. de meubels.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 28 april 2011 - 13:47

Joloka zei:

Hier krabben ze niet aan de zetel of aan de stoelen, enkel aan de krabpalen :) . Maar... als ze hier aan het rondcrossen zijn, dan wordt de zetel toch ook beschadigd hoor :oops: .

Hier hetzelfde :) :oops:
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#14 Geplaatst 28 april 2011 - 14:02

Heel veel hangt af van waar je krabgelegenheid voorziet. Katten krabben niet alleen om hun nagels te onderhouden, maar ook om hun territorium af te bakenen. Met het krabben laten ze zowel zichtbare signalen als geur achter voor andere katten. Daarom krabben katten liefst zo hoog mogelijk: andere katten moeten de indruk krijgen dat er een enorme kat in dat territorium woont, die ze best uit de weg kunnen gaan ;) . Dat is instinct, ook als er geen andere katten binnen kunnen, zal een kat dit gedrag vertonen. Ook de plaatsen waar een kat wil krabben, zijn aan die territorium afbakening gelinkt. Ze zullen krabben op belangrijke plaatsen in hun territorium: voornamelijk aan deuren, vensters (andere katten zichtbaar) en belangrijke punten op hun wandelroutes. Vaak is dit inderdaad aan een hoek van de zetel waar alle gezinsleden vaak passeren. De kunst is dus om op die belangrijke plekken een krabgelegenheid aan te bieden (hoeft geen paal te zijn, een kokosmat tegen de muur hangen is ook goed). Een tweede plek waar katten graag krabben is vlak bij hun favoriete slaapplaats: dan kunnen ze lekker rekken als ze wakker worden.

Kristella
Kristella
  • 352 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 28 april 2011 - 16:23

Hier hebben we ze ook altijd op de krabpaal gezet vanaf het moment dat ze aanstalten maakten om elders te krabben.

We hebben ze in het begin ook veel geholpen met op de zetel te geraken en er dekentjes over gelegd want het was vooral met er op te willen maar er nog niet geraken dat de nageltjes uitkwamen.

Nu moet ik zeggen dat ze uiterst zelden een nageltje in de zetel zetten (en dan nog is het meest per ongeluk).

Ik denk zoals eerder aangehaald. Een alternatief voorzien, ze dit leren kennen en ook laten weten wanneer ze dit alternatief moeten gebruiken.

Veel succes!