Spring naar inhoud

- - - - -

Schoonheidsfoutjes daarom uitsluiten v.d. fok?

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 07 juni 2009 - 18:20

N.a.v. een ander topic op dit forum, over een raskat die een vlek heeft waar het niet hoort, en daarom wordt uitgesloten van de fok heb ik een vraagje aan de fokkers.

Ik vraag me af of het wel verstandig is om een kat met bijv. een vlekje meteen uit te sluiten van de fok. Zeker bij een klein ras, kun je op die manier goed "fokmateriaal weggooien". Sommige katten komen uit goede lijnen, hebben een goed karakter en voldoen verder wel uitstekend aan de rasstandaard.
Als je alle katten met bijv. een vlekje, maar verder wel goede eigenschappen, uitsluit van de fok, houd je op den duur niet veel outcross meer over, omdat er te weinig dieren zijn, die niet aan elkaar verwant zijn.

In de hondenwereld, worden ook honden ingezet met kleine schoonheidsfoutjes, maar die verder wel een mooie bijdrage kunnen leveren aan het ras. Daarbij wil het ook niet zeggen dat het nageslacht ook een vlek heeft.

Hoe denken jullie hierover? Is het niet verstandiger om soms een compromis te sluiten?

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#2 Geplaatst 07 juni 2009 - 18:31

Wat die buikvlekken bij de colourpoints betreft heb ik geen ervaring.

Ons Zsazsatje heeft naar mijn mening te lichte ogen. Ze worden wel donkerder maar dat gaat zoooooo traag en ze zullen nooit knaloranje zijn. In principe zou dat wel moeten volgens de rasstandaard. Dit is echter voor mij geen reden om niet met haar te fokken. Ze heeft wel een heel mooie bouw, leuke kleine oortjes, geweldig karakter, komt uit geteste lijnen en als ik kijk naar haar broertjes en zusjes hebben die wel heel mooi oranje ogen. Dus ja, volgens mij kan ze wel haar steentje bijdragen aan het ras, ook al heeft ze in mijn ogen een schoonheidsfoutje. Het is wel de bedoeling ooit een dochter uit haar te houden maar dan wel met perfecte oogjes ;)

Fokken met schoonheidsfoutjes zoals knikstaart of slechts 1 bal vind ik dan weer niet verantwoord.

't Is een kwestie van afwegen.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#3 Geplaatst 07 juni 2009 - 18:43

Het hangt er inderdaad een beetje vanaf wat juist het schoonheidsfoutje is en in hoeverre het vaak doorvererft en ook in hoeverre je het met een kater kan compenseren. Oogkleur bvb vind ik ook zeker geen rede om uit te sluiten voor de fok, daar kan aan gewerkt worden naar mijn mening.

Mijn eigen fokkatje Mona heeft zelf ook geen perfecte aftekening. Heeft een klein vlekje op een achterpoot en op 1 van haar voorpootjes is de aftekening ook te laag. Dat vind ik geen rede om haar uit te sluiten voor de fok. Perfecte aftekening bij ouderdieren is naar mijn mening geen garantie voor perfecte aftekening bij de kittens. De mooist getekende ouderdieren kunnen soms de slechts getekende kittens geven en andersom. Wel zal ik als ik bvb ooit moet kiezen tussen 2 evenwaardige poezeltjes en de ene heeft perfecte aftekening en de andere niet, kiezen voor diegene met de perfecte aftekening natuurlijk. Maar het is niet mijn grootste prioriteit. Al wil ik er met de tijd wel steeds meer belang aan gaan hechten. Maar als ik bvb een kitten heb dat ik echt super vind van bouw, oogkleur, karakter enz dan zou ik dat ook niet willen afschrijven op basis van een of ander vlekje dat er eigenlijk niet hoort te zijn.

Bewerkt door MissKitty, 07 juni 2009 - 18:47.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#4 Geplaatst 07 juni 2009 - 18:48

Als je het kan vermijden doe ik het wel.
Als fokker heb je de keuze om een kitten wel of niet als fok- showkwaliteit te laten vertrekken. Zo ja, heb ik het liefst dat ze geen schoonheidsfoutjes hebben. Knikken, één balletje, navelbreukje en  gebitsafwijkingen gaan hier zoiezo uit de fok.
Perfecte katten bestaan niet en er zullen altijd wel ergens schoonheidsfoutjes aan zijn. Maar als een kittenbaasjes expleciet vraagt om een kitten om te showen, ga ik ze zeker geen kitten met buikvlek aansmeren. Dan probeer ik samen met hen het mooiste kitten eruit te zoeken wat aan showeisen voldoet.
Dat wil niet zeggen dat ze ermee zullen scoren op show en dat het kitten ook verder zo perfect uitgroeid. Daar is ook een grote portie geluk bij nodig. Maar het heeft in elk geval al iets meer kans.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 07 juni 2009 - 18:57

Het valt inderdaad te zien wat voor een schoonheidsfoutje het juist is. Bij Yumi haar nestje zaten nog 2 andere Seal Mitted poesjes, het ene had een vlekje op haar kinnetje waardoor ze dus geen volledig witte kin had en de andere had veel vlekjes op de achterpoten. Het poesje met het gevlekte kinnetje had ik niet genomen voor de fok, ik vond het ook niet mooi staan. Yumi daarentegen had niets van vlekjes op haar achterpoten en haar kinnetje is ook perfect wit. De fokster heeft me zelf gezegd dat zij ideaal was als fokpoes en als showpoes, maar daarom alleen heb ik haar niet gekozen. Shows zijn toch niet aan ons besteedt alsook niet aan on ze poezen, ik heb nu ook kittens van Yumi met zo goed als bijna perfect afgetekende ouders en ik merk ook bij onze ene Bicolour dat zijn V niet mooi gaat zijn, meer een wit streepje, maar als gezelschapskatertje vind ik dat helemaal niet erg en ik vind het hem eigenlijk wel schattig staan. Zelfde geldt voor zijn achterpootjes, bij ons Blue Point Mitted katertje zijn zijn achterpootjes ook niet perfect wit, ik vind het hem superschattig staan en ben er helemaal niet kwaad om.

Bewerkt door Spanishke, 07 juni 2009 - 19:01.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#6 Geplaatst 07 juni 2009 - 20:12

Er is een verschil in showkwaliteit en fokkwaliteit.

Een showkitten/kat hoort zo dicht mogelijk tegen de standaard aan te liggen. Dat wil niet zeggen dat ze daarom ook mooiere kittens zal krijgen (of dat ze zelfs ooit kittens zal kunnen krijgen.) Castraten kunnen net even goed van showkwaliteit zijn.

Met een poes/kater van fokkwaliteit kan je door middel van de juiste combinatie zeer veel oplossen voor de kittens die erna komen. Die kunnen even goed van zeer mooie showkwaliteit worden of niet. Helaas kan mama of papa zelf niet showen vanwege een klein schoonheidfoutje.
Als ze bij twee nestjes verschillende combinaties toch telkens dezelfde fout doorgeven, zal ik ze wel uit de fok halen.

In beide gevallen moet je ook geluk hebben met de kittens die geboren worden.

De poezen/katers die geen fokkwaliteit halen worden het best uit de fok gehaald.
Knikken in de staart , navelbreukje, gebitsafwijkingen. Die katjes worden volgens mij het best steriel gemaakt.

Bij de dekkaters vind ik het wel zeer belangerijk dat ze de norm showkwaliteit halen. Zij maken verschillende poezen zwanger en het is niet de bedoeling dat ze bij verschillende nestjes schoonheidsfoutjes  kunnen gaan doorgeven. Zeker niet als ze ook open gesteld worden als dekkater.
Maar dat is dan mijn persoonlijke mening. Ik heb er absoluut niets op tegen dat anderen het wel proberen.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#7 Geplaatst 07 juni 2009 - 20:16

Het ligt eraan in welk ras en wat voor foutje.
Een afwijkend witaandeel volgens de showstandaard in een ras/variëteit waarin dit bepaald is vind ik geen probleem. Het pieald white spotting gen (S) vererft nogal grillig.
Maar een wit medaillon bij een geheel gekleurde variëteit vind ik risico vol.
Als je pech hebt dan komt het iedere keer terug :(

Fouten als navelbreuk of scheve kaken hebben te maken met het welzijn van de kat, ik vind dit niet direct schoonheidsfoutjes (van het 'velletje').
Als je een poes hebt waarvan je weet dat deze navelbreukjes doorgeeft dan moet je erg oppassen met de keuze van een kater. Draagt deze ook veel polygenen dan is het risico van open buikjes aanwezig. Zo ook met scheve kaakjes, deze kunnen met het wisselen van de tanden weer recht komen staan maar een erg scheve bek kan het welzijn van de kat aantasten als het na het wisselen niet goed komt moeten er tanden getrokken worden.
Henny

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#8 Geplaatst 07 juni 2009 - 20:39

feroesti zei:

Maar als een kittenbaasjes expleciet vraagt om een kitten om te showen, ga ik ze zeker geen kitten met buikvlek aansmeren. Dan probeer ik samen met hen het mooiste kitten eruit te zoeken wat aan showeisen voldoet.
Dat wil niet zeggen dat ze ermee zullen scoren op show en dat het kitten ook verder zo perfect uitgroeid. Daar is ook een grote portie geluk bij nodig. Maar het heeft in elk geval al iets meer kans.

Hier geef ik je wel gelijk in. Als bij mij iemand een showkwaliteit kitten zou vragen dan mag er al zeker geen foutje zichtbaar zijn op het moment dat het kitten bij mij vertrekt. En dan duimen maar dat het kitten zo mooi mogelijk uitgroeit. Zeker weet je het nooit, maar ik denk wel dat naarmate je meer en meer ervaring hebt als fokker dat je steeds beter gaat kunnen inschatten welke kittens goed gaan uitgroeien.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#9 Geplaatst 07 juni 2009 - 20:46

Nu gaat het wel om het feit dat een evt genenpakketje kleiner gemaakt wordt, omdat er met schoonheidsfoutjes niet verder gefokt mag worden.
Maar van een nest kittens alles door laten gaan voor de fok is niet wenselijk, wanneer het hele nest "schoonheidsfoutjes" heeft, dan moet je je afvragen of de combi wel goed is geweest en of je dat dan wel door zou willen gaan in de fok.
Vroeg of laat kom je de ongewenste foutjes toch weer terug.
En dan heb ik het echt niet over oogkleur.
Scheve bekkies, knikstaarten, te grote oren, dat zijn voor mij echt schoonheidsfoutjes
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#10 Geplaatst 07 juni 2009 - 21:37

Volledig akkoord !!